Skocz do zawartości

[2016] Nowa grupa Shimano XT M8000 11-speed


lucass3

Rekomendowane odpowiedzi

Trochę nie ogarniam koncepcji Shimano, jeśli chodzi o zakresy przełożeń.

 

1x11 - wiadomo, ma swoje ograniczenia, dobrze że 11-42 tam trafiło.

 

2x11 - tu Shimano IMHO przesadziło tymi korbami różniącymi się tylko o 10 zębów 34/24, 36/26, 38/28. Sram lepiej to zrobił, dając stopniowanie 36/24. Shimano ma mniejszą rozpiętość na kasecie (11-40), więc nie powinno tak zacieśniać stopniowania na korbie. Brakło im pojemności przerzutki? Kultura pracy siadała? Uwzięli się na szybkie zmiany przełożeń na korbie kosztem zakresu przełożeń?

 

3x11 - no tak, tu zakres jest ogromny. Tylko 22/40 to jakaś przesada i nie każdy kto chce duży zakres przełożeń musi od razu kochać trójblaty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czy są na tyle specyficzne, żeby nie dało się dokupić jakichś innych liczb zębów?

 

To się dopiero okaże czy da się je zastąpić i czy będzie to nadal dobrze działać. Może korby od 2x10 zadziałają? Okaże się. W każdym razie ja wolałbym dobrą konfigurację od razu "z pudełka". Zmniejszenie odstępu między blatami to moim zdaniem dobry kierunek. Kaseta 11-40 daje taką możliwość. Ale 34/24 to przegięcie.

 

IMHO 38/22 na korbie to za duży przeskok. Duża droga dla łańcucha. Ogromna zmiana przełożenia.

 

 

 

2x11 też bez sensu
 

 

Niby dlaczego?

 

Osobiście uważam że 2x10 to świetne napędy. 38/24 + 11-36 to rewelacyjne połączenie. Dla słabszej nogi, turystycznego nastawienia lub cięższego roweru 36/22 z przodu. Ale dwublat z jeszcze większą kasetą to kolejny krok dalej. Oczywiście, będzie lament o niskiej trwałości, ale ten lament był też przy wprowadzaniu 9s, potem 10s.

 

Nie mówię, że chcę rzucić się na 2x11 bo jest, ale koncepcja do mnie trafia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

IMHO 38/22 na korbie to za duży przeskok. Duża droga dla łańcucha. Ogromna zmiana przełożenia.
 

 

W sumie masz rację - u mnie to alternatywa dla trzech blatów przy słabej nodze. Duży blat 38 jest dla mnie optymalny, a na podjazdach chętnie wykorzystuję 22/36 - ale przy kasecie 11-40 faktycznie rozsądniej będzie mieć korbę 38/24 i nie powinno nic brakować. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście uważam że 2x10 to świetne napędy. 38/24 + 11-36 to rewelacyjne połączenie. Dla słabszej nogi, turystycznego nastawienia lub cięższego roweru 36/22 z przodu. Ale dwublat z jeszcze większą kasetą to kolejny krok dalej. Oczywiście, będzie lament o niskiej trwałości, ale ten lament był też przy wprowadzaniu 9s, potem 10s.

 

Koncepcja kasety 11-40 do mnie trafia ale w napędzie 1X. Nie ma zielonego pojęcia komu i gdzie potrzebna jest zmiana stopniowania na tych ostatnich największych koronkach. Mogę sobie wyobrazić potrzebę "patelni" 40T w jakimś "cięższym" fullu ale w HT nie za bardzo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ludz, otóż to. W dwublacie może niczego nie brakować i być wygodnie, tylko trzeba sensownie dobrać przełożenia. Mój wniosek jest taki, że Sram robi to lepiej. 36/24 + 10-42 kontra 34/24 + 11-40.

 

 

 

Jak łańcuch nie sprosta przejechanym kilometrom, to rzeczywiście będzie lament i odejście do singla.
 

 

Dlaczego od razu do singla? W wyścigach XC? W turystyce górskiej? Piszemy tu o napędach do MTB...

 

 

 

Mogę sobie wyobrazić potrzebę "patelni" 40T w jakimś "cięższym" fullu ale w HT nie za bardzo.

Ale ja nie pisałem czy to ma być do fulla czy do HT...

 

Duży zakres kasety jest przydatny i w HT i w fullu. Po prostu w HT mozna zastosować większy młynek (24, 26 lub nawet 28 - zależnie od nogi) i korzystać z niego nie tylko jako biegu ratunkowego, ale przez cały trudny teren. I z drugiej strony: w lżejszym terenie można nie zrzucać z blatu na hopkach.

 

Im większy zakres kasety, tym rzadziej można korzystać z przedniej zmieniarki. Im mniejsza różnica w uzębieniu na korbie tym mniej bolesny jest moment, gdy już trzeba z tej zmieniarki skorzystać (szybsza zmiana, mniej drastyczna zmiana kadencji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie oddaliście się aspektowi technicznemu, ale jak myślicie, jak to będzie w aspekcie marketingowym?

Czy przestaną wspierać 3X9, żeby to samo za 2-3 sezony zrobić z x-10 w wyższych grupach? Czy doszliśmy do punktu w którym coś może się równolegle rozwijać.?

:wallbash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro rozwijają to co miało zdechnąć na przekór temu co zawsze twierdziłem odnośnie korby 3-blatowej to logiczne co będą rozwijać by "szczyc owieczki" z kasy :whistling:

 

Zakładając większy młynek i dokładając tym sposobem koronki do kasety brniemy w absurd. Ale to moje skromne zdanie.

Edytowane przez beskid
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A idźcie w diabły z tą grupą. O ile poprzednie korby (fajnie, że wreszcie zrobili czarne) były ok, to te mają wygląd/design totalnie do bani. Napędu 11-biegowego nawet nie będę komentował. Hamulce mogą jeszcze być, ale tylko dlatego, że przypominają moje SLXy. Kolejny rower będę składał na SRAMie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

O ile poprzednie korby (fajnie, że wreszcie zrobili czarne) były ok, to te mają wygląd/design totalnie do bani

Też mi się nie podobają nowe korby XT i XTR. Wygląd nie ten, stopniowanie nie to :/

 

Jeśli do 2x11 będzie można wstawiać korby od 2x10, to będzie dobrze. Na pewno nie będzie można łatwo zmienić blatów w nowych korbach, bo mocowania są asymetryczne. Mnie to o tyle martwi, że z czasem te same stopniowania trafią do niższych grup i jeśli stopniowania się nie zmienią, to pewnie będę korby od 2x11 omijał szerokim łukiem. Mogę też kiedyś być unieszczęśliwiony przy kupnie kolejnego roweru...

 

 

 

dobra, a wyjaśni mi ktoś czemu wpierw shimano mówiło "hollowtech II-duże łożyska, szerzej rozmieszczone=lepsza trwałość", by teraz nagle zmienić zdanie i twierdzić że "mniejsze łożyska=większa trwałość"?

 

Shimano zauważyło, że przydaje się miejsce na uszczelnienie i dłużej pożyją lepiej uszczelnione, mniejsze łożyska. Taki przynajmniej rozumiem oficjalny marketingowy bełkot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam korbę M532 z 2009 r. U mnie oryginalne łożyska padły po tysiącu kilometrów... Następne 19.000km przejechałem na suporcie accenta i dokupionych do niego tanich łożyskach z allegro.

 

W szosie mam korbę na kwadrat i zmierzam się jej trzymać, bo może i ciężki suport, ale mogę bez stresu jeździć wiosną i nic nie chrobocze i nie muszę doglądać :)  Może rzeczywiście te nowe suporty będą lepsze. Może. Dużo gorsze na pewno nie będą ;)

Edytowane przez marcinusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi się nie podoba. Za dużo banglania manetkami, kompletnie bez sensu jest w wyścigu na ilość trybów kasecie. Narzekam na 10, a dziewięć wydaje mi się kompromisem, bo tak naprawdę dobrze czuję się przy ośmiu trybach, ale w dzisiejszych czasach nie da się nawet dobrej kasety kupić na 8.

Będą zwiększać ilość trybów, aż dojdą do takiego momentu, że po każdym maratonie trzeba będzie wymienić łańcuch - czy ja to gdzieś już napisałem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praca Shimano XT10s z załączonym SH+ jest taka sobie, manetka ma spory opór.

Jedyny plus napędu 10s, to kaseta 11-36 i sprzęgło.

Gdyby nie to, nawet nie myślałbym o zmianie mojego XT 9s.

 

Widać, że Sram i Shimano ostro konkurują o amatorskie kieszenie, bo wiadomo że zawodowiec pojedzie na tym, co sponsor da.

Na minus Srama na pewno bębenek XD, a znowu na minus XT to sprzęgło, które działa mocno tak sobie. Type 2 jest wyraźnie sztywniejszy od SH+

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...