AdamD Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 To mój pierwszy post tutaj więc ładnie mówię "dzień dobry".Początkowo zachorowałem na Level A6 od Kross'a jednak kilka dni temu ogarnęła mnie chęć złożenia samodzielnie roweru. Rower ma służyć jako rower ogólnego zastosowania, do poruszania się po mieście (o nierównych chodnikach), trochę po okolicznych lasach (bez szaleństw) i wiejsko-miejskich drogach i dróżkach szutrowo-piaszczystych.Po pogrzebaniu w internecie kupiłem ramę BIRIA MTB pod koła 26. Rama dokładnie taka jak tu -> http://www.cyclosport.pl/rama-mtb-26-meska-19-czarny-mat.html.Założenie jest takie, żeby poza wydatkiem na ramę, nie wydać więcej niż dodatkowe 2000pln - czyli łącznie 2500 (max, lub mniej)Tak wiem, za 2500 pewnie kupił bym całkiem niezły rower złożony, ustawiony itp, ale jednak frajda ze zrobienia czegoś własnymi łapskami jest gorsza niż niedobór endorfiny .Obecnie poruszam się na chyba 10cio letnim ACTIVE Challanger (Shimano SIS/Acera, PROMAX, zoom - taki jak był w sklepie), jedyna modyfikacja to opony .I w miejscu kiedy zaczałem szukać części do w/w ramy (BIRIA) zaczeły się schody i zagadki, czy będzie pasować, czy za tą kasę można kupić coś lepszego itp.Ogólnie zarys jest taki:Hamulce tarczowe hydrauliczne (przód/tył)Przełożenia: przywykłem do 3x7, chociaz wielu ludzi odradza. Moze pokombinować i spróbować czegoś jak 1x9 czy 1x11Przerzutki: przód Deore, tył SLX (shadow?). Plus ewentualności pod tytułem, przełożyć coś z obecnego pojazdu i późniejszy upgrade.FInalnie, chciałbym złożyć logicznej jakości rower do codziennego użytku. Nie boję się samodzielnego dłubania i konserwacji kiedy jest taka potrzeba.O ile jakoś orientuję się w kwestiach amortyzatorow, przerzutek czy hamulców to z pozostałymi elementami mam wiele zagadek, dlatego jeżeli rowerowa brać wyrazi chęć udziału w takowym "projekcie" mam nadzieję, że wątek stanie się czymś w rodzaju dziennika budowy jak również wymianą pomysłów, za wszystko z góry dzięki. Rama będzie u mnie za kilka dni więc wtedy będę mógł na spokojnie pomierzyć i dowiedzieć się co i jak, to co z opisu sklepowego poniżej: Materiał ramy: Aluminium Hydroform 6061 alloyRozmiar: 19"Rozmiar kół: 26”Stery: semi integrated - 1 1/8" ( 28,6mm / 44,0mm / 30,0mm )Rozmiar suportu: BSA 68x1,37"Rozmiar sztycy podsiodłowej: 31,6mmDługość rury sterowej: 130 mmDostosowana do hamulców: tarczowe - IS (International Standrad), V-brakeMocowanie koszyka bidonu: na 2 bidonyHak przerzutki: kute aluminiumWaga ramy: 2050 gr. rozmiar (21")Kolor: czarny matow Na pierwszy ogien idzie amortyzator: Pierwsza myśl po pokopaniu i poczytaniu to Suntour XCR jednak czy ktoś ma doświadczenia z większą wagą usera? (moja ok 110kg więc jest co wozić). Druga sprawa to ilość przełożeń Waga nie jest najważniejszym kryterium. Jeżeli pewna część będzie lepsza/solidniejsza to może wazyć więcej. Z góry przepraszam, jeżeli pewne pytania będą lakoniczne i pozbawione stricte fachowej więdzy. Adam
tobo Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Kupując widelec ze sprężynami stalowymi nie dopasujesz go do swojej masy. Zamiana tradycyjnego 3x7 na 1x9 lub 1x11 - czy czytałeś jaki sens, plusy i minusy ma taki napęd, jakie komponenty trzeba użyć Orientowałeś się w ich cenie?
AdamD Napisano 7 Kwietnia 2015 Autor Napisano 7 Kwietnia 2015 Zatem jaki widelec warto dostosować do mojej masy? Jakaś konretna konstrukcja? Co do przełożeń to tylko pomysł - wiem, ze inna piasta (szersza) na tył i pewnie znając życie za minimalizacją idzie wzrost kosztów. Czyli kolejny powód dla którego warto by pozostać przy standardowym rozwiązaniu.
Niszczacyzboze Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Jak teraz zostaniesz przy standardowym rozwiązaniu to za 2-3 lata zmienisz to sam z siebie sporo dopłacając.Amortyzator który dostosujesz precyzyjnie do swojej wagi to amor o sprężynie powietrznej np Epicon, Spiner. Poza licz koszty dobrze, bo możesz nie wyrobić sie w zakładanym budżecie. Jak chcesz mogę Ci przesłać zestawienie ile mnie kosztowało składanie roweru trekingowego (i to wcale nie na super wypaśnych częściach).
Shiryu Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Co do przełożeń to tylko pomysł - wiem, ze inna piasta (szersza) na tył i pewnie znając życie za minimalizacją idzie wzrost kosztów. Czyli nie masz pojęcia o temacie, wbrew temu, co piszesz :? Poczytaj przypięte wątki, bo bez tego momentalnie pogubisz się w najprostszych sprawach. Napęd 3x7 to archaizm, zazwyczaj jest łączony z wolnobiegiem czyli rozwiązaniem, które nie wytrzymuje dużych obciążeń. Z kolei 1x11 to dość świeży wynalazek SRAMa i tu rzeczywiście dochodzi inny niż gdzie indziej bębenek. Tak samo amortyzator: XCR to bardzo ogólne określenie, bo są i na sprężynie stalowej i na powietrznej, choć nie wiem, czy akurat pod małe koło.
tobo Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Z kolei 1x11 to dość świeży wynalazek SRAMa i tu rzeczywiście dochodzi inny niż gdzie indziej bębenek. Najważniejszym minusem wg mnie w tym przypadku jest... cena, wyższa sporo od ceny całej inwestycji. Co do przełożeń to tylko pomysł - wiem, ze inna piasta (szersza) na tył i pewnie znając życie za minimalizacją idzie wzrost kosztów. Czyli kolejny powód dla którego warto by pozostać przy standardowym rozwiązaniu. Ale czy wiesz dlaczego stosuje się takie rozwiązania, jakie są ich plusy i minusy?
AdamD Napisano 7 Kwietnia 2015 Autor Napisano 7 Kwietnia 2015 Najważniejszym minusem wg mnie w tym przypadku jest... cena, wyższa sporo od ceny całej inwestycji. Ale czy wiesz dlaczego stosuje się takie rozwiązania, jakie są ich plusy i minusy? No właśnie, cena jest dla mnie istotna. Nie bardzo wiem czemu się takie stosuje, wiem, że są a pomysł na jego zastosowanie wziął się z mojego jeżdżenia - zazwyczaj na korbie łańcuch mam na srodkowej zębatce i do tego operacje na tylnych zębatkach 99% - stąd pomysł - chociaż przyznaję, że nie czytałem o tym zbyt wiele. Wiem... krzywa nauki przede mną jeszcze długa, ale między innymi z tego powodu zacząłem ten wątek: złożyć rower z pomocą ludzi wiedzących i nauczyć się czegoś więcej - za co już teraz z góry dziękuję. @Niszczacyzboze - dzięki za sugestię, oczywiście poproszę o takie zestawienie.
tobo Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Przerzutka z grup 1x11 mtb kosztuje w okolicach 1000zł. Kaseta więcej. Do tego manetka i łańcuch. Napęd 1x... można zbudować w oparciu o komponenty ośmio lub dziewięciobiegowe, skoro obecnie korzystasz tylko ze środka z przodu. W tym przypadku jednak będzie potrzebna prowadnica łańcucha - napędy 1x funkcjonują dobrze z przerzutkami z grup 10sp ze sprzęgłem shadow plus - a te komponenty sądroższe niż 8 i 9 sp.
AdamD Napisano 7 Kwietnia 2015 Autor Napisano 7 Kwietnia 2015 Przerzutka z grup 1x11 mtb kosztuje w okolicach 1000zł. Kaseta więcej. Do tego manetka i łańcuch. Napęd 1x... można zbudować w oparciu o komponenty ośmio lub dziewięciobiegowe, skoro obecnie korzystasz tylko ze środka z przodu. W tym przypadku jednak będzie potrzebna prowadnica łańcucha - napędy 1x funkcjonują dobrze z przerzutkami z grup 10sp ze sprzęgłem shadow plus - a te komponenty sądroższe niż 8 i 9 sp. No i zatem chyba trzeba będzie zostać przy standardzie 3x8 lub 3x9 ze względu na finansową stronę "projektu". W takim razie pytanie numer 1: Jaki polecacie logiczny amortyzator do wagi ok 110kg. Czy koniecznie powinna to być sprężyna powietrzna? http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe/amortyzatory-widelce/amortyzatory-xc-widelce-sztywne/amortyzatory-mtb-26/amortyzator-rock-shox-xc30-tk-coil-26-100-canti-disc-czarny-28960.html lub http://www.bikestacja.pl/pl/czesci-rowerowe/amortyzatory-widelce/amortyzatory-xc-widelce-sztywne/amortyzatory-mtb-26/amortyzator-rock-shox-xc32-tk-coil-26-100-disc-canti-czarny-28962.html Różnica tylko (?) w średnicy goleni górnych? No i druga sprawa, w opisie ramy jest długość rury sterowej 130mm a w obu w/w 265mm. Szerokość 1 1/8" pasuje. Jeszcze raz przepraszam, za lakoniczne pytania. Thx A.
Shiryu Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 No i druga sprawa, w opisie ramy jest długość rury sterowej 130mm a w obu w/w 265mm.Czytaj, chłopie, czytaj, to będziesz wiedział, czemu powietrzny amor jest lepszy, czy czemu różnica grubości goleni to nie drobiazg. Bo na razie zadajesz kolejne pytania typu "Nie mam nawet bladego pojęcia, za co się biorę". Rurę sterową przycina się na potrzebną długość, ponieważ jest różna w różnych rowerach. W Twoim wypadku pewnie będzie to jakieś 18-20 cm...
Niszczacyzboze Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Trzymaj zestawienie: http://speedy.sh/rUdjx/rower-mam.pdf Całkiem serio musisz wiele kwestii przemyśleć. To forum jest dość sporą kopalnią wiedzy.
atiti Napisano 7 Kwietnia 2015 Napisano 7 Kwietnia 2015 Przeczytaj to: http://www.forumrowerowe.org/topic/177116-skladanie-roweru-poradnik/ tam znajdziesz odpowiedzi na niektóre swoje pytania. Nie polecam przekładać napędu ze starego roweru bo to jest mało warte i zajeżdżone, no może opony jak są w dobrym stanie. Tylne koło tam jest zapewne na wolnobiegu. Kup korbę z 3 trzema blatami i kasetę 8/9s nie pchaj się w najnowsze i najdroższe rozwiązania. Tylne koło musi mieć piastę z bębenkiem na kasetę 8/9s.
adriansocho Napisano 9 Kwietnia 2015 Napisano 9 Kwietnia 2015 Zatem jaki widelec warto dostosować do mojej masy? Jakaś konretna konstrukcja? "Warto" to niewłaściwe słowo. "Da się" jest lepszym. Widelce sprężynowe (XCR) dostosowuje się do masy rowerzysty poprzez zmianę sprężyn(y) na twardsze - pokrętło naprężenia wstępnego daje tylko złudne wrażenie utwardzenia widelca. W przypadku wielu widelców dostępne są sprężyny dla cięższych osób, nie wiem jak to jest z 110 kg. Można by pomyśleć o widelcach powietrznych, wydaje mi się, że popularne widelce umożliwiają dostosowanie do Ciebie. Ale ja bym pewnie wolał któryś ze starszych widelców do skakania np. Marzocchi, gdzie jest sprężyna stalowa i uzupełniająca komora powietrzna. Można też wstawić widelec sztywny. Co do napędu 1x10 itp: dla mnie główna wada to częsta jazda na sporych przekosach łańcucha. Przy zastanawianiu się nad napędem myśl nie o liczbie koronek z przodu (kwestia wtórna), a o liczbie rzędów z tyłu - aktualnie typowy rower ma 3x9, nowsze rowery ze sklepów mają 2x10 oraz 3x10. Moja rada: chcesz taniej - bierz 3x9 czy 2x9, chcesz mieć na dłużej - bierz 2x10.
lucass1984 Napisano 14 Kwietnia 2015 Napisano 14 Kwietnia 2015 Wiem, że skoro kupiłes ramę to trochę za późno ale za składanie roweru warto się brać jeżeli: 1. wie się co to ma być za rower, chodzi o główne podzespoły, ludzie składają rowery bo fabryczne opcje im nie odpowiadają a kupno i potem przeróbka jest nieopłacalna. 2. Ma się nieco więcej pieniędzy - rower składany samodzielnie będzie droższy niż fabryczny, a przy budżecie 2000-2500zł złożysz rower, który w sklepie kupisz za 1500-1700zł Pytałem się dwóch serwisantów i przy większej wadze zalecali amortyzatory sprężynowe(XCR jest naprawdę dosyć trwały i niedrogi), odradzali powietrzne. Napęd 2x9 lub 3x9 bo to przy tym budżecie najlepsza opcja. Komponenty z grupy Alivio będą niezbyt drogie w zakupie i późniejszym użytkowaniu a będą działały jak należy. Przy tej wadze radzę zainwestować w dobre obręcze.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.