Skocz do zawartości

[hayes sole] Tłoczek klamki w oleju, słaba siła hamowania.


12719780

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, jest to mój pierwszy post na forum i mam nadzieje, że nie ostatni. 

 

Zakupiłem używany rower na allegro (Felt q620) z hamulcami hayes sole. Oba hamulce są w średniej kondycji technicznej. 

Przedni hamulec: tutaj siła hamowania jest dobra, klamka łapie około połowy odleglości od kierownicy. Posiada wyciek w klamce, tłoczek jest po prostu wilgotny. Zrobiłem już około 40 km na rowerze i ten wyciek nie powoduje spadku siły hamowania- działa jakby sprawny. 

 

Tylni hamulec: w nim żadnych wycieków nie zauważyłem, wszystko jest suche. Siłą hamowania mizerna, skok klamki prawie do chwytów. Na pierwszej przejażdżce potrzebował kilku pompowań aby zaczął łapać, potem samodzielnie próbowałem regulować klocki- bez efektu. Klocki posiadają okładzinę 1,2 mm i są równomiernie wytarte. 

 

Za rower zapłaciłem tysiąc zlotych i w "gratisie" wynegocjowałem szosowe opony (potem okazały się kendą kwest i do tego popękane). 

 

Hamulce chciałbym zrobić niskim nakładem kosztów, powiedzcie co wymienić? Trzeba odpowietrzyć? Jak oceniacie stan tych hamulców?

 

 

Dla Ciekawych: 

Jeżeli koszty będą ogromne to będę starał się od sprzedającego uzyskać połowiczny zwrot kosztów, bo zapewniał o dobrej pracy hamulców, że rower po serwisie i wymieniony amortyzator na sprawny (sprężyna skrzypi a co gorsza na górnych goleniach ogniska rdzy i nie trzyma oleju jedna uszczelka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Przedni hamulec: tutaj siła hamowania jest dobra, klamka łapie około połowy odleglości od kierownicy. Posiada wyciek w klamce, tłoczek jest po prostu wilgotny. Zrobiłem już około 40 km na rowerze i ten wyciek nie powoduje spadku siły hamowania- działa jakby sprawny.    Tylni hamulec: w nim żadnych wycieków nie zauważyłem, wszystko jest suche. Siłą hamowania mizerna, skok klamki prawie do chwytów. Na pierwszej przejażdżce potrzebował kilku pompowań aby zaczął łapać, potem samodzielnie próbowałem regulować klocki- bez efektu. Klocki posiadają okładzinę 1,2 mm i są równomiernie wytarte. 

Prawdopodobnie tylny hamulec do odpowietrzenia/ dolania płynu. Przedni jeśli ma wyciek to źle , bo nie powinno go tam być. Czyli ogólnie rzecz biorąc hamulce na serwis. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie wrocilem z garazu i krecilem swoje hamulcami i regulowalem na czuja. dokrecalem regulacje az do tarcia o tarcze a potem cofalem o cwierc obrotu az przestanie trzec. calkiem przyjemna metoda. tloczek przy przedniej klamce jakby troche osuszyl sie, nie widac juz takiej ilosci oleju jak wczesniej.

 

odpowierzanie, nie chcialbym kupowac profesjonalnego zestawu za 60zl a przyoszczedzic. czy do tych hamulcow wystarczy kupic strzykawke do kroplowek oraz przewod, olej w motoryzacyjnym i jazda? do zacisku przewod o wewnetrznej srednicy 4mm a na klamke ok. 2-3mm?

 

uda sie?;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do odpowiertrzania sole potrzebna jest strzykawka z wężykiem ora końcówka wciskana w otwór w membranie w korpusie klamki, pod plastikowym koreczkiem. Odpowietrzanie przez popychanie płynu od strony zacisku aż w węzyku przy klamce zacznie płynąć dot bez powietrza.

Te hamulce mają jakieś 10 lat, pracują na płynie dot, który jest agresywny dla uszczelek.

Częstą wadą jest pęknięta membrana lub jej przepona.

Jeśli tłok w klamce jest wilgotny to uszczelka jest trafiona, dostępność części wątpliwa, raczej używki na allegro, w różnym stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli mam rozumiec, że najlepiej tego się pozbyć? Niezbyt dobra informacja. a czy szanowni koledzy moga mi powiedziec jaka srednice ma otwor odpowietrzajacy w klamce? Mam dostep do warsztatu, jeżeli znajdę wystarczająco małe wiertło to jestem w stanie wykonać element wsadowy do klamki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

otwor odpowietrznika jest dziubkiem w gumowej membranie, wyprowadzonym na zewnątrz przez otwór w pokrywie zbiorniczka. Otwór moźesz sprawdzić sam co do średnicy po wyjęciu z niego plastikowej zatyczki.

To stare hamulce, części nowych raczej nie dostaniesz. Dot niszczy gumę, hamulce na dot wymagają serwisu/wymiany części.

Tanie Hayesy, wersja z jednym ruchomym tłoczkiem, z oszczędności, gdy na rynku nie było tanich dwutłoczkowych hamulców,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie wiem czy nie sieję herezji, ale coś mi się obiło o uszy, że membrana do Sole jest taka sama jak do HFX9 problem jest taki że trzy lata temu jak Andrew serwisował mi mojego HFX ostatnia znaleziona w Polskich sklepach membrana kosztowała 87 zł. Więcej nie ma :)

Przy koszcie samej membrany ok 90 zł plus serwis, naprawianie tego hamulca mija się z celem. Tylny hamulec daj do przelania - nie powinno Cię to kosztować więcej niż 20 - 25 zł.

Co do przedniego - przy odrobinie szczęścia może znajdziesz klamkę z membraną na chodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest bolesna lecz trzeba się z nią pogodzić. Tych hamulców trzeba się pozbyć, zalać olejem samodzielnie oba hamulce i śmigać do końca- a ten jest bliski. Stan techniczny jest tragiczny wręcz. Postaram się wykorzystać coś co znajdę w domu do wciśnięcia w klamkę aby olej miał drogę ucieczki. Szkoda tylko w tym wszystkim, że rower kupiłem niecały tydzień temu za niemałe pieniądze(dla mnie). :( Podobno po serwisie, wszystko sprawne i zadbane :icon_confused:  Dobrze, że chociaż rama jest dobrą bazą na porządny rower.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klamka jest wspólna z serią hfx, oszczędność jest na jednotłoczkowym zacisku z nieruchomym wewntrznym, regulowanym imbusem.

To relikt hamulcowej historii, dziś naet tanie Shimano mają normale tłoczki.

Skoro tydzień od zakupu to czemu nie wysłać maila do sprzedawcy? Ta usterka to wynik wieku hamulców.

Tłoczek jest wilgotny - czyli problemem nie jest membrana a uszczelka tłoka.

Membrany jako takie pękają przy wyjściu z pokrywki - pęka guma przy odpowietrzniku, takie uszkodzenia widziałem parę razy.

 

Ogólnie to sole jest całkiem trwałym hamulcem - wiele Avidów wiele młodszych sika jak noworodek i puchnie w uszczelkach. Ja najczęściej zalewałem hayesy z powodu zgubionej zaślepki w membranie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym jeszcze raz zapytać o wyciek z klamki. Teraz po paru dniach jeżdżenia, użytkowaniu hamulec przedni w miejscu wycieku wysechł i działa poprawnie. Nie zwiększa się skok klamki. Czy możliwe, że uszczelnienie puszcza dopiero powyżej danej wartości ciśnienia oleju? Sprzedający wysłał mi drugi hamulec tarczowy tektro... Teraz sytuacja przedziwnie wygląda, uszczelka tłoczka jest tylko delikatnie wilgotna(błyszczy się). Co robić? Nie chciałbym odsyłać dobrej klamki Hayes Sole a na kierownicy robić jarmar. 

 

Zauważyłem, że hamulec tylni delikatnie odpycha tarczę przy hamowaniu. Tarcza w jednym punkcie jest krzywa, chciałem zabrać się do prostowania tego ale nie potrafię jednoznacznie zidentyfikować miejsca skrzywienia tarczy i na których ramionach. 

 

Tył jak miękki był to i taki jest. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...