iSilver Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Witam. Chce zapytać użytkowników o swoje doświadczenia z max. ciśnieniem w oponach oraz obręcze, a może komuś przytrafiło się to co opisałem poniżej. Może najpierw opiszę sytuację skąd wzięło się moje pytanie. Na ten sezon testuję oponki Maxxis Ikon 26x2.2". Mam je założone na na obręcze 17c. Tu już rodzi się moja pierwsza wątpliwość, bo wg podanej gdzieś tu na forum tabelki to dla szerokości opony zalecana jest już szerokość obręczy min. 19c. Wielu znajomych też ma obręcze 17c przy szerokości 2.3, ponadto właściciel sklepu rowerowego i serwisu z 19-letnim doświadczeniem również przekonywał mnie że nie ma to istotnego znaczenia. Moje opony, akurat leżą równo, symetrycznie... poprostu pasują. Na tych oponach jechałem 2 razy, pierwszy ok 25 km, z ciśnieniem ok 4 atm. Drugi raz pokonałęm zaledwie 3 km i rozerwało tylną obręcz. Przed wyjazdem napompowałem tylną oponę do 5 atm. O 0,5 atm więcej niż zalecane, czy ma to jakieś znaczenie? oprócz tego że jest zauważalna poprawa prędkości jazdy. Linki do zdjęć: https://lh5.googleusercontent.com/-YmTyYCYa1Ug/VQXB8nsW-fI/AAAAAAAAGls/C92vadAvsYo/w1113-h835-no/20150315_131104.jpg https://lh6.googleusercontent.com/-zM5uaAUWc0U/VQXB_A7vfkI/AAAAAAAAGl8/jVPWIBf_xa0/w1113-h835-no/20150315_133252.jpg Felga, została wymieniona w ramach gwarancji na nową, a w serwisie pierwszy raz widzieli takie uszkodzenie. Założyłem opony z powrotem, ale nie chce aby doszło ponownie do takiej sytuacji. Nie jestem pewny czy to wina tego "dopasowania" opony do obręczy, ciśnienia czy wady obręczy???. Najadłem się strachu bo do wszystkiego doszło podczas zjazdu asfaltem przy prędkości przekraczającej 50km/h. Zamierzam na tych oponach wybrać się w dość daleką wycieczkę po górach, gdzie będzie wiele zjazdów z dużą prędkością na ubitej nawierzchni i lepiej nie mieć więcej takich niespodzianek nie wiedząc co do końca było przyczyną. Z góry dziękuje gdyby ktoś potrafił odpowiedzieć na moje pytania oraz za jakąś rade, opinie.
MartinH Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Ciśnienie pewnie tylko pomogło ujawnić się wadzie obręczy.
iSilver Napisano 23 Marca 2015 Autor Napisano 23 Marca 2015 Znacznie "lżej" się jedzie po asfalcie, leśnej drodze przy takim ciśnieniu... Jak wspomniałem testuje dla siebie te opony jak się sprawdzają w danych warunkach.
modrzew Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Nie pompuj do takich ciśnień, po co to? Nawaliłeś powietrza jak do szosówki. 26" sugeruje rower MTB, a 2.2" zastosowanie raczej terenowe, w takim sprzęcie i warunkach niskie ciśnienie to Twój przyjaciel (lepsza trakcja, komfort pokonywania nierówności, itp.) chyba że te konkretne opony "nie lubią" tego, ale to czuć podczas jazdy. Oczywiście to także większe opory toczenia, ale w końcu rower w teren. Jeśli to ma być jazda po asfalcie, tyle że w górach, to najzwyczajniej zły dobór sprzętu.
copone Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Ciekawe czy to od ciśnienia niewątpliwie za dużego ( ile ważysz?) czy przeorałeś przy okazji po podłożu obręcz bez opony?
iSilver Napisano 23 Marca 2015 Autor Napisano 23 Marca 2015 Możliwe że zły dobór sprzętu... Normalnie do jazdy regularnej mam opony CST slicki 1,9", które sprawują się rewelacyjne na asfalcie i suchych leśnych drogach. A opisywane opoony kupiłem ze wzglęgu na chwaloną uniwersalność oraz na ten wspomniany wyjazd w góry. (trasa ok 300 km. z bagazami, trasa mieszana asfalt, las, lub coś bardziej sypkiego, no i tu gdyby się rozpadało te opony CST mogę sobie włożyć do du.., dlatego uznałem że Ikony będą pasować. Mogę się mylić ) Ważę ok. 80 kg. Obręcz właśnie po wystrzale została wewnątrz opony i o dziwo nie uszkodziła jej mimo tego że z 50 m wynosiła droga hamowania.
djzatorze Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Takie coś nie ma prawa się wydarzyć przy dobrze wykonanej obręczy. Ten tutaj paździerz puścił na łączeniu, a zbyt cienka ścianka pomogła dokończyć dzieła. Masz teraz pretekst, żeby założyć normalne obręcze o normalnej szerokości. Do opon 2.2 szukaj takich, które mają przynajmniej 20 mm szerokości wewnętrznej. Optymalnie byłoby 24-28 mm. Taki balon na rafce 17c więcej przeszkadza niż pomaga, kładzie się w zakrętach... Nie dziwne że nabuzowałeś tyle powietrza, trochę to ustabilizowało oponę. Niestety to i tak nie przyniesie poprawy trakcji wynikającej z szerszych opon.
iSilver Napisano 23 Marca 2015 Autor Napisano 23 Marca 2015 Przy okazji dodam, że rower marki Kross był sprzedawany fabrycznie z oponą szerokości 2,2" na obręczach 17c, dlatego przy zmianie opon nie brałem pod uwagę wymiany obręczy.
modrzew Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Bo to nie jest tak, że się nie da, nie można i już Sam do obręczy nominalnie ETRTO 559-17 a mającej w rzeczywistości wewnętrzną szerokość 18,5mm ładowałem gumy 2.4" przy ciśnieniu 1.8 bara. Opona siedziała stabilnie, ale to już jednak spora "żarówka" z tego była i tak jak przedmówca napisał nie do końca pozwala to wykorzystać zalety takiej szerokości. Gum 2.1-2.25" bym się nie obawiał, niemniej szersze obręcze dadzą więcej pola do popisu. Tylko Ty i tak chyba wolisz postawić na mniejsze opory toczenia i stąd też pompowanie na kamień, więc szersze obręcze i gumy mogą nie mieć zbytnio sensu.
djzatorze Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 Przy okazji dodam, że rower marki Kross był sprzedawany fabrycznie z oponą szerokości 2,2" na obręczach 17c, dlatego przy zmianie opon nie brałem pod uwagę wymiany obręczy. Bo jest popyt na takie rowery. Szersze obręcze już za drogie do takiego roweru, ale lacz 2.2 musi być, żeby wyglądało szałowo...
tobo Napisano 23 Marca 2015 Napisano 23 Marca 2015 A ile ważysz? Bo takie ciśnienie maksymalne jest określone dla opony, nie obręczy i wątpię żeby przy tak dużej co do szerokości oponie zdrowe było wpakowanie takiego ciśnienia. Może się mylę ale Mavic podawał na obręczach zakres ciśnień i chyba nawet dla tych mocniejszych i szerszych, nie do xc, ciśnienie maks oscylowało w okolicach 3,5 bara. Jeśli serwisant ma 19 lat doświadczenia, to współczuję mu wiedzy, raczej jej braku... Obręcz jest jak gdyba pod hamulec tarczowy, jest więc szansa że jest niezbyt pancerna. Felga, została wymieniona w ramach gwarancji na nową, a w serwisie pierwszy raz widzieli takie uszkodzenie. Założyłem opony z powrotem, ale nie chce aby doszło ponownie do takiej sytuacji. Jak dla mnie nie jest to wada podlegająca gwarancji, także szczęściarz z Ciebie
iSilver Napisano 23 Marca 2015 Autor Napisano 23 Marca 2015 Jak dla mnie nie jest to wada podlegająca gwarancji, także szczęściarz z Ciebie Szcześciarz że nic powznego sie stalo, a nie że mi obrecz za +/- 50 zl wymienili
MartinH Napisano 24 Marca 2015 Napisano 24 Marca 2015 Tak zobaczyłem z ciekawości i na mojej obręczy DT jest max ciśnienie 3 bary, więc chyba rzeczywiście było trochę za dużo tego powietrza
tobo Napisano 24 Marca 2015 Napisano 24 Marca 2015 Szcześciarz że nic powznego sie stalo, a nie że mi obrecz za +/- 50 zl wymienili Jesteś szczęściarzem, bo osobom wymieniającym obręcz gwarancyjnie brakuje wiedzy i doświadczenia, więc podciągają usterkę pod wady np materiałowe. Ja gdybym sprzedał Ci rower i wiedział że wbiłeś do środka takie ciśnienie przy tych obręczach i oponie niestety odprawiłbym Cię z kwitkiem. To proszenie się o nieszczęście, podobne do jazdy z hamulcami v-brake które przecierają obręcz a ta wymaga sprawdzania czy jej ściany nie stały się niebezpiecznie cienkie, z ryzykiem rozerwania włącznie.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.