Skocz do zawartości

[wolnobieg] jak odkręcić wolnobieg z roweru klasse


offmarkus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

w tej części forum pojawiam się po raz pierwszy :) ogólnie to śmigam na mtb i jego serwis jakoś nie sprawia mi większych problemów. Postanowiłem że odnowie sobie stary rower - klasse - na którym szwagier nie jeździ i niezbyt o  niego dbał. Zaczynam więc rozkręcać i czyścić (a jest co)... no i tak dotarłem do tylnego koła. Myślałem, że wolnobieg (lub kaseta) będą do wymiany. Okazało się jednak, że pod warstwą bagna skrywają się jeszcze całkiem ładne zębatki, ale nie wiem niestety jak odkręcić wolnobieg żeby wszystko dokładnie poczyścić i przesmarować. Potrzebny jest też specjalny klucz jak w góralu? Z góry dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi :)

 

Oto zdjęcie wolnobiegu:

 

http://zapodaj.net/e0fe4c8a4ff26.jpg.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

Na oko wygląda, że bedzie to kluczyk Park Tool FR4C

 

fc1cf149e859b4e66da5a90d26350d0404803911

 

Ale nie brałabym tego jako Prawdy Objawionej. Najlepiej przejdź się do jakiegoś dobrze wyposażonego rowerowego warsztatu i zapytaj czy posiadają klucz do wolnobiegów Atom/Regina/Zeus.

 

Zdecydowanie odradzam używanie partyzanckich metod z cyklu "młoteki".

 

Często-gęsto, szczególnie na starych, zapieczonych częściach prowadzi to do kompletnego zniszczenia gniazd i w konsekwencji uniemożliwia ponowne odkrecenie, a  czasem nawet poprawne dokręcenie...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaa, Maillard, to wszystko wyjaśnia. Przerabiałem to. Potrzebujesz taki klucz:

http://allegro.pl/klucz-do-wolnobiegu-sachs-mailard-vk-43017-i5178759659.html

Albo jak nie chcesz wydawać 30 dych do jednorazowej naprawy możesz skorzystać z nakrętki sześciokątnej pod klucz 28. Ładnie klinuje się między ząbkami.

Tylko to też nie jest standardowy rozmiar. Podobno takie występują gdzieś w zawieszeniu samochodów. Ja znalazłem korek do rur 3/4" z sześciokątnym łbem który miał te 28mm.

Jak już odkręcisz to zmierz dokładnie gwint na piaście. Bo france maja odrobinę inny gwint.

http://sheldonbrown.com/harris/french.html

Gdybyś chciał użyć standardowego wolnobiegu to się nakręci (sprawdzone) ale jest lekko luźny. Ponoć przy mocniejszym depnięciu można sciąć gwint na piascie (bo to alumnium).

Obyś w tym rowerze nie miał więcej francuskich części, bo takie niespodzianki będą się powtarzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za patent z nakrętką - myśle że go wykorzystam :) Teść jest mechanikiem i naprawia autobusy więc nie powinno być raczej problemu z nakrętką :) A wolnobiegu nie chcę wymieniać, bo ten jeszcze bardzo dobrze wygląda. Nie wiem za to czy nie będe musiał wymienić przerzutek... Postaram się obecne reanimować ale nie wiem czy się uda - są to przerzutki "simplex". Sorry za off'a ale co ewentualnie mógłbym zamiast nich włożyć?  Raczej coś budżetowego bo nie chce za bardzo ładować pieniędzy w staruszka :D Z przodu są 2 blaty no a tył jest na 5 - manetki mam zwykłe - takie na naciąg, bez indeksowania. I jaki łańcuch do tego podejdzie, bo obecny spróbuje doprowadzić do stanu użyteczności, ale miał ciężko sie zginać więc nie wiem czy coś z niego będzie...


... na przykład w suporcie i w pedałach...

 

Korba jest scalona - nie ma osobnego suportu, a pedały wyglądają na solidne - maja nawet w osi gniazdo na imbus 6, ale nie wiem po co skoro odkręca się łatwiej zwykłą płaską 15'ką :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Korba jest scalona - nie ma osobnego suportu

To raczej neni mozne :)

Co do przerzutek, to możesz włożyć praktycznie każdą 8 rzędową. Sprawdź mocowanie, jesli masz simplexa z hakiem to albo szukasz też z hakiem, albo kupujesz hak uniwersalny. Z nowych najtańsze masz Tourneye, ale jakośc jest "budżetowa" (choc do spokojnej jazdy wystarczają). Ale na alledrogo mozna upolować fajne używki w cenie nowych Tourneyów. Mnie udało sie kupić prawie nowe 105. Gdybyś chciał iść w sprzęt z epoki, to szukaj modeli Golden Arrow, Arabesque. A jak ma byc super tanio, to na bazarach, złomowiskach można znaleźć czeskie favority czy tańsze modele shimano w cenie lepszego piwa.

Łańcuch dowolny do napędów 8-rzedowych. Unikaj raczej najtańszych typu UG. Ja korzystając z rad na forum kupiłem Connexa 800 i sobie chwalę. Ale kosztuje ponad 2x tyle co shimanowski HG 40. Więc możesz kupic 2 tańsze i zmieniać. Jedna uwaga, jak chcesz pojeździć trochę na tym wolnobiegu Maillarda (bo nowego nie kupisz) to nie oszczędzaj na łańcuchu. Tani łańcuch wyciągnie się i zajedzie Ci wolnobieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to że ośka jest zlana w całość z ramieniem korby z blatami (te można rozkręcić), a drugie ramie korby jest na klin. Jak zdjąłem lewe ramię i poodkręcałem nakrętki to druga strona wyszła z ośką - żadnego wkładu suportu tam nie ma i nie było - miski są nabite. Jak popatrzyłem na ceny tego simplexa to do najtańszych nie należy więc spróbuje doprowadzić go do porządku :) a jeśli chodzi o łańcuch to czemu akurat 8 rzędowy polecasz? akurat ten ma 114 ogniw? bo chyba takie są montowane w takich "cudach"... Czy chodzi o szerokość i bez problemu bedzie mógł przeskakiwać po biegach?

 

Edyta: łańcuch po 24 godzinach kąpieli w brudpurze jest lżejszy o połowe - mnóstwo syfu zeszło. Jak wyschnie to go jeszcze wyszejkuje. Wydaje mi się że będzie mi jeszcze służył - teraz można było odczytać producenta - SIBECK. Jak go mierzyłem to nie był rozciągnięty, więc zapewne go jeszcze włoże, choc niestety będzie miał pomarańczowy nalot rdzy... Jest na to może jakiś patent?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jeśli chodzi o łańcuch to czemu akurat 8 rzędowy polecasz? akurat ten ma 114 ogniw? bo chyba takie są montowane w takich "cudach"... Czy chodzi o szerokość i bez problemu bedzie mógł przeskakiwać po biegach?

Chodzi o szerokość. Wewnętrzna szerokość łańcucha dla napędu z przerzutkami do 8 biegów to 3/32". Długość łańcucha dobierasz sam. Ona zależy od wielkości ramy, ilości zębów na korbie i wolnobiegu.

Miski na pewno są wbijane a nie wkręcane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zero wypustek wewnątrz i na zewnątrz misiek więc będą nabijane bo po prostu nie ma ich jak wykręcić. Do tego od spodu jest dziura okrągła w ramie obok nabitych numerów roweru. I przy ściąganiu korby widziałem że jest tam "goła ośka".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Zatem, wyglada na klasykę, jak w Wigry3 :) Oprócz tej zintegrowanej osi. Nie przypominam sobie abym widział taki patent, no ale kiedys było tego duuuuuużo wiecej niz nam sie wydaje, kiedy dzis marudzimy na mnogość ekhem... standardów.

 

Rozwiazanie ma jedną podstawowa wadę. Jak zajeździsz miskę wymiana jest dośc kłopotlika lub wręcz nie do zrobienia.

 

Co zasie tyczy pedałów, to fakt iz mają gniazdo imbusowe niczego nie dowodzi. Gwint ciągle moze byc jakis egzotyczny.

 

Tak samo moze sie okazać iż stery/rura sterowa widelca są pod francuza i wtedy jestes skazany tylko na francuski gwint i/lub wymiane sterów i widelca...

 

Co do zmiany przerzutki to jak działa i nie ma jakiś piramidalnych luzów to ja bym nie ruszał.

 

No chyba, że masz ciśnienie na apgrejda ;)

 

Najlepiej to by było jakbyś wrzucił jakieś foty ccałego klamota i detali które chciałbyś podmienić...

 

Szacunek...

I.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podmieniać chce jak najmniej - tylko to co musze. I kierownice na coś wygodniejszego :)

Oto kilka fotek roweru przed rozkręcaniem:

 

Rower: http://zapodaj.net/2bc93f0e3742e.jpg.html

 

Korba: http://zapodaj.net/071cfe18b0a4e.jpg.html

 

Przerzutka przód: http://zapodaj.net/372aa0c46e89c.jpg.html

 

Przerzutka tył: http://zapodaj.net/655091f349960.jpg.html

 

Kierownica: http://zapodaj.net/0942ef6d2ff18.jpg.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...