Skocz do zawartości

[Wolnobieg] - Przeskakuje?


Wojtasek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie

 

W rowerze żony jest jak sądzę wolnobieg x6 - no name :-)

Rower był na zimę w serwisie i teraz pierwsza jazda i niespodzianka.

 

Podczas pedałowania momentami "kręci bez oporu"

Ćwierć, połowę a nawet do 2 obrotów aż coś zaskoczy i wtedy jest normalnie ale po jeździe bez pedałowania zdarza się podobny objaw.

(można sobie zęby wybić jak kręcisz z normalną siłą a tu nagle 0 oporu)

 

Czym jest to spowodowane?

W serwisie coś namotali i da się poprawić?

 

Czy dobrze myślę że to "walnięty wolnobieg" - wszystkie zębatki w poprawnym stanie i to nie na nich "luzuje"

 

Dzięki za pomoć

Napisano

Jeśli to zapadki to jakiś sewrwis czy wymiana?

Samych zapadek czy całego wolnobiegu (bo rozumiem że zapadki są częścią wolnobiegu? )?

 

Możliwe że podczas serwisowania roweru coś popsuli? - podobno zdejmowali koła i wszystko smarowali - sprawdzali...

 

Jeśli to łożysko to w jaki sposób może dawać taki objaw?

 

Napisano

A ja bym spróbował wlać w wolnobieg odrobinę rzadkiego oleju, czasem po dłuższym staniu potrafi się zapadka zastać. nic nie tracisz, jak to nie pomoże to tylko wymiana lub rozbieranie i naprawa. (raczej nie opłacalne).

Napisano

A ja bym spróbował wlać w wolnobieg odrobinę rzadkiego oleju, czasem po dłuższym staniu potrafi się zapadka zastać. nic nie tracisz, jak to nie pomoże to tylko wymiana lub rozbieranie i naprawa. (raczej nie opłacalne).

Może faktycznie coś w tym jest bo porobemy zaczęły się po zimie czyli po długim postoju co może sugerować że coś mogło się zastać.

 

Pytanie jak i gdzie wlać ten olej do wolnobiegu?

Czy da się to zrobić bez zdejmowania go z koła/roweru?

Napisano

Da się bez zdejmowania. Kładziesz rower na podłogę zębatką do góry   lejesz rzadki olej za pomocą np strzykawki lub innego aplikatora w wolnobieg, między tą część która się obraca wraz z zębatkami a tą która stoi w miejscu. Na początek zalecam coś w rodzaju wd40. Jak zauważysz że działa to warto wlać odrobinę gęstego oleju.

To Co ci piszę to troszkę druciarstwo, prawidłowo powinno się to rozebrać, całość sprawdzić, ewentualnie wymienić zapadki i po nasmarowaniu smarem stałym złożyć do kupy. wówczas jest zrobione jak się należy. Pamiętaj - bezpieczeństwo ponad wszystko, a uszkodzony (przepuszczający) wolnobieg to zagrożenie twojego zdrowia.

Napisano

Rower położony zębatkami do góry i wlane ok 3 cm3 oleju silnikowego - oczywiście stopniowo pomiędzy ten obracający się pierścień i ten nieruchomy.

 

"Cyka" jakby odrobinę ciszej.

Ale pojawiło się jakby "chrobotanie" kiedy rozpędzone koło się kręci - Ciekawe co to?

 

Sporo oleju i czarnego syfu wypłynęło od spodu - pewnie stary smar

 

Jutro zobaczymy czy przeskakuje dalej bo "na sucho" przy kręceniu pedałami jest wszystko ok.

 

Zauważyłem też niewielki luz kiedy ruszam zębatkami prostopadle do osi - Ok 1mm - ale to chyba w niczym nie przeszkadza.

 

Kupić wolnobieg zawsze można - ciekawe czy to smarowanie pomoże

Napisano

To chrobotanie o którym piszesz to piasek który wleciał razem z olejem. dlatego pisałem by najpierw lać rzadki olej typu wd40 on lepiej cały syf wypłukuje niż gęsty olej  samochodowy.

Napisano

To chyba nie piasek - wcześniej dokładnie wszystko wytarłem.

A lane było po kropelce aż się wsączy i następne..

Nie było możliwości żeby podczas tego smarowania jakiś brud się dostał.

 

To chrobotanie to jakby jakieś ... kulki ?

Napisano

Są 2 możliwości. Albo kulki, co rzadko się zdarza, (musiały by być pordzewiałe), albo piasek. Możesz mieć nie wiem jak czysty z zewnątrz wolnobieg przed jego smarowaniem, ale nie doczyścisz go od środka, a tam kurz i piach wpada przez cały okres jego eksploatacji. Im więcej oliwy wlejesz tym więcej brudu wypłynie.

Napisano

To chyba nie piasek - wcześniej dokładnie wszystko wytarłem. A lane było po kropelce aż się wsączy i następne.. Nie było możliwości żeby podczas tego smarowania jakiś brud się dostał. To chrobotanie to jakby jakieś ... kulki ?

 

Zapewne kulki. I bedzie coraz gorzej. Bo łożyska aby były smarowane olejem muszą być w szczelnych obudowach łożyskowych. Inaczej olej wyleci. Skoro dało sie go wlać, to znajdzie też drogę na zewnątrz. A przy okazji olej wymył smar. Teraz by wypadało rozkręcic wolnobieg i tam gdzie kulki nałożyć smaru. Pieski (zapadki) powinny być smarowane rzadkim olejem.

Napisano

Witam,

Podczas mojego testowania - 7km wszystko działało dobrze.

 

Teraz troszkę lepsza pogoda może jutro i zobaczymy jak z przeskakiwaniem odczas jazdy żony?

Napisano

Żona testowała 2 dni i na tą chwilę wszystko jest ok. :)

 

Dzięki za porady

 

Ps. chciałem edytować swojego poprzedniego posta ale nie widzę takiej opcji

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...