Skocz do zawartości

[Bębenek piasty Joytech]


tomczysko

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam :) Wiem że był podobny temat ale nie radzę sobie za cholerę :/ Ostatnio zaczął mi hałasować bębenek na piaście tylnej Joytech - nie mam pojęcia jaki to model - nic nie napisali. Rower to Rockrider 9.1 sprzed 7 lat. Zrobiłem na nim około 45 tysi więc ma prawo do przeglądu :) Korzystając z tutoriali w necie zdjąłem kasetę, wybiłem oś, łożyska, zakupiłem klucz do bębenka oraz imbusa 11 mm. Imbus ślizgał się po wielowpuście i tyle. W sklepie doradzono mi klucz trzpieniowy i fajnie, wchodzi do tej gwiazdki i trzyma się. Droga dedukcji doszedłem że patrząc od strony bębenka muszę kręcić w lewo. Chyba nie mam aż tyle siły bo metrowe niemal ramię nie pomaga - wszystko stoi. Na forum pisano że efekt dało odkręcanie od strony tarczy kluczem imbusowym 12. Jednak taki sam efekt powinien być przy odkręcaniu wielowpustu (czy nie?) - zastanawiam się, gniazdo pod imbus 12 mm jest krótkie, ma może z pół centymetra a siła której należy użyć wydaje się bardzo duża, klucz nie wypadnie/nie wyślizgnie się w trakcie? I jak pisałem - wydaje mi się że powinna istnieć możliwość odkręcenia od strony wielowpustu (ewentualnie od strony tarczy imbusem 12) ale pomimo przyłożenia naprawdę dużej siły to nie chce ruszyć :/ Jest w tym jakiś i jaki - myk? Bo jeśli jest tylko opcja odkręcenia odbierany tarczy imbusem to po co jest wielowpust - dla zmyły ? Nie kupiłem jeszcze imbusa 12, zrobię to jutro. Ale czy ma to sens? Bo może wszystko jest tak zapieczone że tylko serwis pomoże?

Pzdr

Tomek

Napisano

Jeśli chcesz rozebrać bębenek to wcale nie musisz odkręcać go od piasty. Lepiej - do rozebrania go i tak będziesz musiał go znów do piasty przykręcić przynajmniej na chwile.

No chyba, że chcesz go wymieniać bez próby serwisu to co innego, ale można go rozebrać, przeserwisowac i złożyć na piaście.

Napisano

 

 

rozebrać, przeserwisowac i złożyć na piaście.

Nie jest to chyba zbyt trwałe rozwiązanie. Lepiej było by kupić nowy i mieć spokój na kolejne 50 tyś.  

Napisano

Ja mma Rockrider'a 8.1 i z tego co piszesz to mam tą samą piastę - jest to najprawdopodobniej D142. Bębenek trzyma się na takiej gwintowanej tulejce, która od strony bębenka ma taki wielokąt, a od strony tarczy faktycznie gniazdo na klucz 12. Mi udało się to odkręcić, ale z tego co pamiętam to klucz w imadle (solidnym) a odkręcanie kołem i potrzeba było sporo siły. Ale klucz mimo że tani, to nie ma na nim śladu. Nic nie wskazuje żeby miał się omsknąć.

 

Ychu, to jest trwałe rozwiązanie. Zupełnie normalnym jest, że łożyska się czyści i smaruje.

 

Ps. podpowiedź: Gdybyś chciał wymienić, to kulki (przynajmniej u mnie) mają 1/8" - 3.175mm. NIE 3mm.

Napisano

Tak, Seraph - wiem, dziękuję, ale chciałem go zdjąć żeby umyć /oczyścić naprawdę dokładnie (chociaż i tak zaraz się uświni w pracy :) ) - taka mania trochę że jeśli kupiłem klucze i nie chciało się rozebrać to muszę i już ;) jakkolwiek jeśli 12 się nie spisze to już nie wiem co zrobię  :wallbash:  :wallbash: 

Dziękuję Owurac - czyli nie muszę się obawiać wyślizgania? Rano śmigam po imbusa 12 - szkoda że nie wziąłem go od razu ale wielowpust mnie zmylił.  Szkoda wydanej kasy :( Może puszczę go komuś kiedyś :/ Niestety nie mam imadła - myślisz że długie ramię pozwoli odkręcić bębenek? Klucz solidny Witte a ramię stalowa rura, niecały metr. 

A tak przy okazji panowie - czemu bębenek nie chce się odkręcić od strony wielowpustu - konstrukcja na to nie pozwala czy jak? 

Napisano

Od strony bębenka też powinno się dać, ale nie wiem jaki klucz do tego masz. Imbus 12 jest pewny. Uważaj tylko na kierunki. Głowy ne dam, ale wg. mnie tą tulejkę się wykręca w lewo od strony tarczy.

Napisano

 

 

Ychu, to jest trwałe rozwiązanie. Zupełnie normalnym jest, że łożyska się czyści i smaruje.

A no , smaruje się , ale z czasem kulki też się deformują kruszą itp.

Napisano

Bębenek zdjęty. Wielowpust to ściema - znaczy konusa się na niego wkręca, znaczy na zewnętrzny gwint a po kiego zrobili wielowpust to naprawdę nie wiem  :wallbash: 

Mniejsza. Odkręca się od strony tarczy imbusem 12mm, konieczna dźwignia. Samą ręką nie dałoby rady. Gwint zwykły, prawy. Czyli odkręca się w lewo patrząc od strony tarczy (w przeciwieństwie do odkręcenia /otwierania samego bębenka który ma gwint lewy i odkręca się go w prawo patrząc od strony bębenka. 

Rozebrałem go, umyłem, kilku kulek brakuje, zmieliło je widocznie jakiś czas temu  ;) uzupełnię je przy okazji. 

Ale mam kłopot, są trzy podkładki. Gruba, średnia 0.4mm i cienka 0.1mm. Usunięcie jednej lub dwóch miało zlikwidować luz bębenka. Przy układzie gruba i cienka jest za mały luz i ciężko obraca. Przy grubej + średnia obraca się ok ale jest za duży luz. Potrzebna podkładka pomiędzy 0.1 a 0.4mm Macie pomysł z czego ją zrobić? Plastik się nie nadaje :( Coś oprócz aluminiowej puszki po piciu? Można kupić taką w sklepie? 

 

Napisano

W bębenku zawsze kulek jest tak jakby mniej o parę. jak skrupulatnie bym ich nie liczył po rozebraniu zawsze wychodzi, że nie da się ciasno zapełnić biezni.

 

A co do podkładek to częsty problem. W bębenkach SRAM jest jeszcze gorzej, bo jest tylko gruba i średnia :icon_confused: Ja podkładki zeszlifowałem delikatnie, żeby zlikwidować luz.

Bierzesz papier lub drobną siatkę ścierną i coś twardego i płaskiego większego od podkładki. Przyciskasz podkładkę do papieru i szorujesz - może być tak, że tylko zeszlifowanie nalotu znacznie poprawi sytuację. Jak masz dobrą suwmiarkę to po chwili pokaże, że podkładki ubywa.

Możesz też tak ująć powierzchni nakrętki.

 

Może benedyktyńska praca, ale mój bębenek ma luz wyczuwalny tylko po założeniu kasety i kręci się pięknie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...