Skocz do zawartości

[5"] Dwa kilo gumy czyli pretekst do dyskusji na temat fatbike'ów


adriansocho

Rekomendowane odpowiedzi

Niestety trochę poczekasz, bo rower ma być może jutro, może w poniedziałek, ale mam jeszcze conajmniej tydzień albo i dwa rehabilitacji przed sobą i na razie mogę tylko pływać i leżeć ;) no i śniegu coś nie widać na horyzoncie...

 

Pozatym, to na Mikołaja, więc i tak nie mogę przed świętami odpakować :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem z kolegą, który jeździł na facie z kołami 26 i 27.5'.

Zakładamy że w obu przypadkach mamy te same rowery z odpowiadającymi sobie oponami tzn. 27.5 jest troszkę węższa od 26 żeby powierzchnia styku była taka sama.

 

Wnioski są takie:

- W przypadku 27.5 ciężko wyczuć żeby cokolwiek to dawało. Różnice jeśli są to jakieś marginalne.

- Wszystkie wady 26 są tak samo widoczne w 27,5, w szczególności "self-steering".

- Jazda na 27.5 z węższą oponą niż w przypadku 26 jest wyraźnie mniej komfortowa, za to rower minimalnie szybciej się zbiera. Po prostu przy tak dużych oponach różnica średnicy kół 26 - 27,5 jest minimalna, wynosi 2 góra 3 centymetry, za to odczuwa się mniejszą powierzchnię styku.

 

Na koniec dodał że 27,5 to raczej fat do ścigania, a 26 to bardziej komfort, na śnieg, piasek, off-road. To nie znaczy że 27.5 się na piasek nie nadaje, przy odpowiedniej oponie nie ma różnicy.

 

 

Edytowane przez Cona78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby tak do fatbike włożyć z przodu jakieś 29+? Korci mnie żeby zapleść sobie kółko na obręczy 29' 45mm, piaście 150mm, oponie 3.0' i włożyć to do Bluto.

Po co to wszystko? Oczywiście aby rower zrobił się żwawszy ale równocześnie dalej dobrze jeździł po piasku i śniegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kłaniam,

 

29+ w tłusciochu to dość popularny mod, szczególnie na cieplejszą i suchszą porę roku.

 

Naprzykład: http://coastkid.blogspot.co.uk/search/label/29%2B

 

29+ pasuje do Blutosznika ale tylko-że-tylko.

 

1022958d1445185391-29-real-tight-bluto-i

 

No i dodatkowo po doświadczeniach pełnego fata na sniegu i piasku 29+ może nieco Cię rozczarować. Jak napisałem, faciarze używaja 29+ bardziej jako opcję ściezkową na wiosenno-letnio-jesienne pomykanie.

 

Dodatkowo w niektóre ramy fatowe 29+ nie pasuje zupełnie, przykłdowo w Puffin'a V1. Kwestia długosci tylnego widelca...

 

Szacunek...

I.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29+ pasuje do Blutosznika ale tylko-że-tylko.

 

 

 

No i dodatkowo po doświadczeniach pełnego fata na sniegu i piasku 29+ może nieco Cię rozczarować. Jak napisałem, faciarze używaja 29+ bardziej jako opcję ściezkową na wiosenno-letnio-jesienne pomykanie.

 

Dodatkowo w niektóre ramy fatowe 29+ nie pasuje zupełnie, przykłdowo w Puffin'a V1. Kwestia długosci tylnego widelca...

 

 

Ja bym tylko na przód włożył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jednakowoż jak widzisz z miejscem na takowa oponke w Bluto będzie słabawo...

 

 

Trochę mnie to dziwi. Na tym zdjęciu nie widać jaki rozmiar ma opona ale pewnie z 3.0'.

W takim razie jaki rozmiar koła i opony będzie odpowiadał tylnemu 26 na 4.6' ? 27.5 z oponą 3.0 to chyba za mało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos selfsteeringu, to mam podobne zjawisko (oczywiście nie tak mocne jak na facie z "kapciem") w zwykłym rowerze, 29x2.0. Wzmocniło się po wstawieniu sztywnego widła ciut krótszego niż Amor na sagu. Więc mam pewne przypuszczenia, że może to być spowodowane geometrią, a nie tylko oponą. Oczywiście jako że nie miałem pod tyłkiem niezliczonej liczby rowerów i nie jestem w temacie specjalistą, to chętnie skonfrontuję z Wami tę teorię - czy kąt główki (71) wraz z nieodpowiednim offsetem widelca może powodować samoczynne pogłębianie skrętu...?

 

(Wiem, trochę offtop..)

 

A ja pociągnę temat bo ciekawy. Ja jeżdżę na 'zwykłym' 29er Trek Stache (ostatni wypust przed uzbrojenie Staszków w 29x3,0) i geo pana z wąsami w postaci większego offsetu (ale i tak nie tak dużego jak w cannondale) w moim odczuciu spowodował właśnie sterowność roweru do pewnego momentu, kiedy to opona zaczyna zagarniać bokiem podłoże i pozostaje tylko przelecieć przez kierę - ale dzieje się to w naprawdę ciasnych i wolnych winklach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Trochę mnie to dziwi. Na tym zdjęciu nie widać jaki rozmiar ma opona ale pewnie z 3.0'.

W takim razie jaki rozmiar koła i opony będzie odpowiadał tylnemu 26 na 4.6' ? 27.5 z oponą 3.0 to chyba za mało?

 

Zdecydowanie 3", gdyż to Knard a Twardzioch tylko w wersji 3.0 wystepuje.

 

To----> http://surlybikes.com/uploads/downloads/13827_Update_Tire_Geo_Chart_v2.pdf   powinno podpowiedzieć co będzie najbliżej...

 

Szacunek...

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie 3", gdyż to Knard a Twardzioch tylko w wersji 3.0 wystepuje.

 

To----> http://surlybikes.com/uploads/downloads/13827_Update_Tire_Geo_Chart_v2.pdf   powinno podpowiedzieć co będzie najbliżej...

 

 

Dziwna sprawa. Napompowałem Specialized Ground Control 4.6 do 1 bar i średnica koła wyszła niecałe 75cm. Na ciśnieniu roboczym czyli jakieś nie więcej niż ~8psi to będzie z 1cm mniej.

Bluto podobno przyjmuje opony do 4.8. Zmierzyłem go przed chwilą i od środka osi do podkowy jest 387mm. Sensowny zapas to ze 2cm, oznacza to że koło nie powinno mieć więcej niż... 734mm.

Może oddać ten widelec zanim jeszcze przeplotłem koło? :-)

 

Bluto z moją oponą 4.6 wygląda tak:

http://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2015/04/IMG_0018.jpg

Edytowane przez Cona78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwna sprawa. Napompowałem Specialized Ground Control 4.6 do 1 bar i średnica koła wyszła niecałe 75cm. Na ciśnieniu roboczym czyli jakieś nie więcej niż ~8psi to będzie z 1cm mniej.

Bluto podobno przyjmuje opony do 4.8. Zmierzyłem go przed chwilą i od środka osi do podkowy jest 387mm. Sensowny zapas to ze 2cm, oznacza to że koło nie powinno mieć więcej niż... 734mm.

Może oddać ten widelec zanim jeszcze przeplotłem koło? :-)

 

Bluto z moją oponą 4.6 wygląda tak:

http://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2015/04/IMG_0018.jpg

U mnie przy ciśnieniu 0,25 bar średnica jumbo jim 4.8 wyniosła 757 mm. Dziwne te pomiary są u Ciebie.

 

Co do wrażeń z Bluto to wg mnie Fatbike tylko z Bluto. Objechałem w sobotę Jaworzynę i Wierchomle i na zjazdach nawet przy ok -11 st. wyczuwalne było jego działanie. Szczególe przy pokonywaniu głębokich poprzecznych uskoków typu strumień. Poza tym obecność tłumienia podnosi komfort i bezpieczeństwo nawet na śniegu.

Edytowane przez sportsterman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

To chyba logiczne że jak ściśniesz balon z jednej strony to wyciśniesz go w górę.
 

Niby tak, ale opona zawsze dąży do okrągłego przekroju, a szerokość obręczy jest wycinkiem tego "okręgu".

Więc z jednej strony, opona na szerokiej obręczy faktycznie się "rozpłaszcza", ale z drugiej strony rośnie jej obwód.

 

Przy zwykłych rozmiarach (obręcze 23-30 mm, opony ~2.3") różnica w wysokości jest niemal zerowa, z ciekawości rozrysowałem sobie jak to jest w facie. Teoretyczna (idealnie okrągła) opona ~4,8" (o "długości" od rantu do rantu 260 mm) na obręczy 80 i 100 mm:

 

szerokosc-fat.png

 

Jak widać, szerokość zmienia się dość znacznie - prawie 9 mm. Za to różnica w wysokości to zaledwie 0,1 mm. 

 

Oczywiście to teoria - budowa oplotu lub bieżnik mogą powodować, że kształt nie będzie idealnie okrągły, ale raczej nie spodziewałbym się istotnych różnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

...ja bym uwzględnił jeszcze jeden dość istotny czynnik (jaki różni np oponę od balonika :) ) - balonik jest mocno rozciągliwy a opona nie.
Opona ma, że tak powiem "zaprojektowaną średnicę zewnętrzną (tak samo jak ma stały obwód na styku z obręczą dzięki czemu nie spada), a trzyma w ryzach wszystko kord który nie pozwala na nieskończenie wielkie rozciąganie (występujące pod wpływem ciśnienia powietrza w środku). A przy tak niskim ciśnieniu jak w facie zjawisko raczej jest marginalne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano, to też prawda - ścianki można sobie łatwo na boki przesuwać, ale choćby nie wiem co, klocki na czole opony nie rozstąpią się niczym Morze Czerwone ;) (a musiałyby, gdyby zewnętrzna średnica - a przy okazji obwód - miałyby urosnąć)

 

PS. Wiem, że piszesz o czymś innym (patrz wyżej), ale na wszelki wypadek zaznaczę, że w tym rysunku założyłem właśnie zerową rozciągliwość - w obu przypadkach L=260 mm (to jest ilość gumy od jednej stopki do drugiej, czyli długość łuku imitującego oponę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...