edek102 Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Witam chciałem się podzielnic Tabela momentów dokręceń.W tabeli można znaleźć :- Momenty dokręcenia poszczególnych części rowerowych.- Momenty dokręcenia stali rożnych klas.- Momenty dokręcenia aluminium. Tabela_momentow.pdf
mklos1 Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Moim zdaniem kilka wartości jest "nie życiowych". Np. kaseta... W życiu nie dokręcałem kasety takim momentem i nigdy nie miałem problemów... Podobnie korba. Większość śrub jest z plasteliny. Żeby dokręcać tak dużym momentem trzeba mieć dobry klucz. Przy tak dużym momencie jest ryzyko uszkodzenia gniazda.
Mod Team durnykot Napisano 22 Lutego 2015 Mod Team Napisano 22 Lutego 2015 mklos, podany moment dokręcenia kasety jest jak najbardziej zgodny z zaleceniami producentów. To samo dla śruby ramienia korby. W życiu nie dokręcałem kasety takim momentem i nigdy nie miałem problemów... Masz klucz dynamometryczny? Być może siła ,jakiej używasz do dokręcenia nakrętki kasety jest zbliżona do tej wartości. Negowanie podanych wartości bazując tylko na własnych doświadczeniach nie jest zbytnio sensowne.
mklos1 Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Mam dwa klucze dynamometryczne, których używam regularnie przy rowerze. Zwykle gdy dokręcałem momentem rekomendowanym, miałem poważne problemy z późniejszym odkręceniem kasety i to nie był problem danej sztuki, bo problem pojawiał się we wszystkich kasetach które tak dokręcałem
BikerLight Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Chyba najrozsądniej jest kierować się danymi producenta dla poszczególnych części. Wedle tej tabeli powinienem dokręcić śruby w jarzmie sztycy na 6 - 8Nm, podczas gdy producent wybił 10Nm. Podana wartość dla suportu to 35 - 50Nm i jest prawidłowa dla suportów HTII ale te na kwadrat i octalink wymagają momentu od 50 do 70Nm. Za dużo uogólnień by było to przydatne. Choć akurat dla kasety podany moment jest jak najbardziej prawidłowy.
nazgulex Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 W końcu wolny weekend, przeglądam forum i czasami rażą wypowiedzi użytkowników, którzy sami sobie zaprzeczają. Przykład: ... Zwykle gdy dokręcałem momentem rekomendowanym, miałem poważne problemy z późniejszym odkręceniem kasety i to nie był problem danej sztuki, bo problem pojawiał się we wszystkich kasetach które tak dokręcałem a chwilę wcześniej ... W życiu nie dokręcałem kasety takim momentem i nigdy nie miałem problemów... To jak to w końcu było - dokręcałeś takim momentem czy też nie? I tu nie chodzi o to, że się czepiam, tylko sam nie wiem jak zrozumieć to co mklos1 napisał. Czytam forum, by nabrać wiedzy i jeśli mam wątpliwość to wolę zapytać.
tobo Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Jak dokręcał z rekomendowanym momentem to miał problemy. Jak dokręcał wg własnego wyczucia to problemów nie miał. Nie widzę w tym nic niezrozumiałego. ...hm może jednak jak nie dokręcał tak NIGDY to jak mógł wiedzieć że jest za mocno?...
zws Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Również używam 2 kluczy dyn. - dużego i małego. Mam podobną tabelkę, tyle, że nabazgraną długopisem na zatłuszczonej kartce Kasety w kilku rodzinnych rowerach dokręcam na 35-40 Nm, czyli tyle ile jest napisane na nakrętkach. Nigdy nie mam problemu z dokręceniem jak i odkręceniem. Biorąc pod uwagę ząbki i podkładkę siła wydaje się optymalna. Suporty też dociągam wg zaleceń producenta i w mojej opini jest idealnie. Dodam tylko, że bez pomiaru momentu dokręcałbym wszystko jeszcze mocniej bo "na wyczucie" wydaje się za słabo
mklos1 Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Korbę dokręcam 40Nm. Jest ok. Nigdy niałem problemów czy to octa czy kwadrat. Klucz który posiadam nie jest najwyższych lotów ale grubego błedu nie ma. Kilka razy dokręcałem 50 Nm ale gniazdo stawało się plastyczne... Może mam kiepskie śruby...
emcinek Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 To ja ocierając się o temat zapytam, w jaki klucz dynamometryczny zainwestować z przeznaczeniem do roweru?
mklos1 Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Gdzieś na tym forum zostało dowiedzine empirycznie, że tanie klucze dynamometrycze nie mają wcale dużego błędu. Bużet 400-500 pln na dwa klucze powinien być ok.
BikerLight Napisano 22 Lutego 2015 Napisano 22 Lutego 2015 Można wydać jeszcze większą kwotę, czemu nie jeśli ktoś czuje potrzebę Choć osobiście uważam że dla domowego użytku wystarczy klucz z Lidla (i podobne mu allegrowe klony) za ~ 80 zeta do dużych momentów (suport, kaseta, pedały itp), do mniejszych odrobina uwagi i można zadowolić się kluczem wychyłowym, np. takim jak ten Canyona za sześć dych: https://www.canyon.com/en/accessories/#category=Z15&id=32914 Ta kombinacja ogarnia praktycznie wszystkie "rowerowe momenty". No może oprócz tylnych piast Shimano na grubszą ośkę
edek102 Napisano 25 Lutego 2015 Autor Napisano 25 Lutego 2015 1. Wartość z Tabela używamy gdy producent nie podaje żadnych wartości....2. Używam Kluczy Firmy Tengtools i jestem zadowolony (2 Klucze niecałe 300 zł )- 1492AG-E http://alnar.pl/tengtools-klucz-dynamometryczny-14-1492ag-e-73190035-p-9055.html- 1292AG-EP http://alnar.pl/tengtools-klucz-dynamometryczny-12-1292ag-ep-73190191-p-9058.html
Garlock Napisano 25 Lutego 2015 Napisano 25 Lutego 2015 Jedna uwaga do tych Tegtoolsy, moment mierzą tylko w prawo. Czyli np. suportu nimi nie dokręcimy (chyba, że francuski albo włoski).
edek102 Napisano 25 Lutego 2015 Autor Napisano 25 Lutego 2015 Masz Racje ...- Zamiast Klucza 1292AG-EP to 1292AG-ER http://alnar.pl/tengtools-klucz-dynamometryczny-12-1292ag-er-p-9059.html
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.