Skocz do zawartości

[amortyzator] Wymiana sterówki


Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana sterówki to nie taki "rocket science", jak by niektórzy chcieli. Robi się to po prostu na hydraulicznej prasie. Tak samo w fabryce Rock Shox'a, jak i w Polsce. Kwestia właściwej rury sterowej, maszyny oraz człowieka, który ma o tym pojęcie. Bo zepsuć całą sprawę też jest łatwo.

 

Robiłem tego typu rzeczy w swoim serwisie. Np. z amortyzatorami Rock Shox. Swego czasu kupiłem oryginalne, tytanowe sterówki i kilka zostało wymienionych dla maniaków tego stopu ;-)

 

Ostatnio zajmowałem się także widelcem AMP Concept, który miał stalową, gwintowaną rurę. Swoją drogą ciekawy amortyzator, bo dolne golenie także są stalowe (sic!), a masa powala ;-)

 

amp_concept1.jpg

 

A tak wygląda widelec po wymianie na alu sterówkę:

 

amp_concept.jpg

 

Widelec pokonał tak już wiele kilometrów i działa jak należy. Autor tematu wg mnie sensownie podszedł do "problemu" i życzę mu samych zadowolonych klientów :-)

Edytowane przez Punkxtr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektórzy tak narzekali że są w obawach co w ogóle ja za bubel zrobię. Wczoraj wymieniałem sterówkę w nowym FOX-ie Float o goleniach 34mm. Szok był w tym choć sterówka taper ale wystarczyło siłą niecałe 0,5 tony żeby ją wycisnąć z korony. Z Suntoura lub Marzocchi to trzeba siły o nacisku 5-7 ton. Ponadto FOX-y nie mają na sterówkach żadnego moletkowania a niby takie dobre. Ludzie z chęcią kupują te foxy i nic im nie ma więc moge zapewnić wam jeszcze lepszą pewność że sterówka odemnie na długie lata pochodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie tylko częściowo związane z tematem.

Dałoby radę wykonać tylejkę dystansową na rurę sterową tak, żeby zniwelować różnicę wysokości przy wymianie amora na sztywny widelec?

Wiadomo, że taki mosso zwykle jest parę cm niższy od standardowego amorka o skoku 100mm. 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno mnie zastanawia. Skoro tłuką te sterówki masowo, to dlaczego, żadna huta nie robi im rury na zamówienie, tylko toczą je z wałka. Przecież to mnóstwo materiału do usunięcia. 

 

Przy produkcji seryjnej to zamawiasz półfabrykat w ilości 10 000 sztuk jako rurkę o zblizonych średnicach, toczysz na wymiar i sprzedajesz. Oszczędnośc na materiale jest na tyle duża, że opłaca się robić rurę na zamówienie.

 

Waga pełnego materiału na taką rure to jakieś 0,5kg, zamawiając rurki zaoszczędziłbyś naprawdę niewiele materiału na każdej sztuce. A przykładowo 100g przy 10 000 sztuk to już tona. Tak to działa :)

 

 

Witam

 

Ja mam pewną wątpliwość. Pomijając proces produkcyjny i wytrzymałość mateiału to na jakiej podstawie, ja jako klient który będzie takiego amorka używał, mogę mieć pewność że mi ta rura po prostu mnie nie zawiedzie gdzie w terenie? Jest to poparte jakimiś testami, doświadczeniami, pomiarami wytrzymałościowymi? Fajne że ktoś z forum się tym chce zająć ale ja bym osobiście temu nie zaufał po prostu. Czy kolega ACTIVIA może dać gwarancję że mi wytrzyma taka sterówka? na pewno jest to mniej wytrzymałe od oryginalnej i dla własnego bezpieczeństwa osobiście wolałbym kupić fabrycznie nowy widelec (wydając więcej kasy) ale mieć pewność niż w czasie jazdy się zastanawiać czy ten gościu z Gliwic dobrze mi wprasował sterówkę i czy zaraz się z nią nie stanie jeszcze tym bardziej w takim produkcie jak Durolux który jak wiadomo nie jest amortyzatorem do głaskania tylko do trzaskanki po górach. Nie żebym się czepiał czy był nieuprzejmy ale tutaj chodzi o bezpieczeństwo, zdrowie a nawet życie ludzi którzy skorzystają z takiej usługi

 

A jakie pomiary wytrzymałościowe Ty byś chciał robić? I co rozumiesz pod pojęciem wytrzymałość? Używanie amortyzatora przez 5 lat jeżdżąc połowę tego czasu w terenie i jego późniejszy stan czy może odporność na złamanie tej rury podczas dzwona, kiedy na rurę działają takie siły i momenty zginające, których nie jestes w stanie policzyć ani wyznaczyć za pomoca żadnych obliczeń ani dostepnego oprogramowania?

 

Ja to widzę tak (z punktu widzenia młodego, ale jednak inżyniera mechanika). Materiał jest zbliżony do tego jak stosują producenci. Przekrój rury z pewnością też. Jedyne co pozostaje to dobór odpowiedniego pasowania oraz ewentualnej obróbki cieplnej. Informacje na ten temat tajne nie są :)

 

Jesli każda z tych rzeczy została wzięta pod uwagę to w czym dorabiana rura ma być gorsza od fabrycznej? A jak ktos ma stracha, że mu pęknie to zawsze można pogrubić ścianke o 1mm w stosunku do fabryki i wtedy będzie na pewno ok (notabene to jest jedna z przyczyn dlaczego większość rzeczy robionych przez "pana Stefana" na warsztacie działa bezawaryjnie przez wiele lat - bo nikt nie oszczędza na materiale, tylko zostawia bezpieczny zapas). A sory, nie będzie ok, bo jak wiadomo każdy gram masy roweru przekłada się na 1km/h różnicy w prędkości średniej na prostej drodze :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie wymieniałem w FOX-ie sterówke taperedke i wyraźnie było widać że tam robią lipowe sterówki. Na którymś to poście wcześniej dałem. Montowałem, Montuje i będę dalej Montował osobom zainteresowanym. Do tej pory nie miałem żadnych reklamacji natomiast bardziej mnie zadawala to że mogę coś nowego na ten rynek wnieść.

Także już jestem na etapie produkcji narzędzi serwisowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Myśląc o was to opracowałem już przejściówki do amorków ze sterami tapered na sterówkę 1/1/8. Widziałem że dość duża była rozmowa właśnie o tym. Gdyby ktoś chciał sobie zmienić to pisać. Jak fotki będę już miał to z chęcią je tu umieszczę  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Myśląc o was to opracowałem już przejściówki do amorków ze sterami tapered na sterówkę 1/1/8. Widziałem że dość duża była rozmowa właśnie o tym. Gdyby ktoś chciał sobie zmienić to pisać. Jak fotki będę już miał to z chęcią je tu umieszczę

 

Masz to opracowane w postaci projektu, czy już to wykonałeś? Czekasz teraz aż się pojawi zamówienie i dopiero wykonujesz sterówkę, czy robisz sobie lekki zapas np. 5 od razu i czekasz aż się znajdzie chętny? Jestem ciekaw jak wygląda taka sterówka z zestawieniem obok normalnej, tapered, i tej Twojej. I oczywiście jak to w środku wygląda. Załóżmy, że ktoś źle wbiję gwiazdkę to będzie już musiała zostać w środku na zawsze, czy da się ją przebić, żeby wyszła dołem? :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Od siebie dodam, że jestem po pierwszej jeździe NRXa z wymienioną sterówką. Nie pomyślałem niestety o zdjęciach z montażu, ale wyglądało to "fabrycznie", tzn zarówno sterówka, jak i lagi nie miały żadnych śladów wymiany. Jeśli chodzi o jazdę to też nie wychwyciłem nawet najmniejszych odstępstw od normy.

 

Jak dla mnie możliwość wymiany sterówki jest po prostu bezcenna, a obserwując podejście Activii do tematu zarówno tu na forum, jak i w naszej prywatnej korespondencji myślę, że nie ma najmniejszych powodów do obaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam. Poniżej znów następny amorek po wymianie sterówki. FOX RC2 36

 

Amorek rozebrany po zdemontowaniu starej sterówki i przygotowany do nałożenia nowej.

280794c926e920eagen.jpg

 

Już z nową sterówką

1183c1bc4b915336gen.jpg

 

Poskładany, zalany i gotowy do wysyłki - Gratis gwiazdka dla klienta

e9192a52e668d869gen.jpg

Edytowane przez ACTIVIA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...