Skocz do zawartości

[Kaseta] Doval 9-11T , kaseta 9-40T ?


matis1906

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

 

Jako że zbliża się sesja na politechnice , a mój umysł próbuje zaoferować mi tysiące alternatywnych zajęć -jedno z nich zwróciło moją uwagę. Otóż : Zastanawiałem się czy na najbliższy sezon nie spróbować jazdy na napędzie 1rzędowym. Występuje tu jednak podobny do wypowiedzi Marszałka z 1920roku problem .Ciężko zapewnić sobie uniwersalność takiego rozwiązania. Na trasę korba 36T była by okej , w teren z przełożeniem 0.9 dla kasety 11-40 nawet nie próbował bym się zapuszczać.Odwrotnie czyli dla przykładu zębatka 30T w teren - super , na prostym odcinku przełożenie kończy się na 2.73.

I tutaj mój umysł zaproponował mi abym spojrzał na problem z drugiej strony , skoro nie da się uzyskać wysokiej rozpiętości za pomocą zmiany koronki to może trzeba zwiększyć różnicę zębów na kasecie ?

Doval 9-11T , czyli 2 zębatki o odpowiednio 9 - 11 zębach mocujemy w bębenku specjalnym adapterem wyrzucając ówcześnie jedną z niepotrzebnych zębatek ( zakładam że nie chcemy przechodzić na napęd 11rzędowy wymuszający zmianę manetki kosztującej krocie ) i uzyskujemy dla przykładu przedniej korby 32T o ponad 20% większe przełożenie względem jedenastki.

http://www.ebay.com/itm/DOVAL-9T-11T-Cassette-sprocket-cog-for-SHIMANO-10sp-MTB-/111447398596

Co daje nam takie rozwiązanie dla koronki 30T:

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=30&RZ=9,11,13,16,19,24,28,32,36,40&UF=2126&TF=90&SL=3.5&UN=KMH

A tu dla przykładu 26/39 11-36 SRAM :

http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=26,39&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36&UF=2126&TF=90&SL=3.5&UN=KMH

 

Taki zestaw daje nam dość wysoki rozstęp przełożeń i daje możliwość jazdy w terenie jak i na szybkich odcinkach.

Wadą jest oczywiście mała ilość biegów , pomiędzy kolejnymi biegami są wręcz dziury w przełożeniach , nie jeżdżę siłowo a to nie sprzyja dużym różnicom w przełożeniach.

Ciekawa alternatywa dla osób chcących przesiąść się na "jedynkę" nie ponosząc przy tym kosztów zakupu XX1.

Miał ktoś styczność z tym wynalazkiem i mógłby się podzielić spostrzeżeniami ?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeździłbym :)

Gdyby nie cena, oraz chęć do ograniczania przełożeń, aż doszedłem do optymalnego (na razie) 2x9 :)

jakiś czas temu miałem w planach stworzenie takiej koronki 9 zębów skonstruowana  z nakrętki kasety-znaczy koronką 9z dokręcamy kasetę.


później pomysł umarł śmiercią naturalną.. jeszcze wcześniej były shimanowskie kasety, oraz jedyne kompatybilne z nimi piasty, miały chyba 10, lub 9 zębów najmniej ale też poszły w zapomnienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko kasety/piasty nieosiągalne w PL< przynajmniej ja nie znalazłem

http://www.ebay.pl/itm/2012-Shimano-CS-F700-Capreo-Hybrid-Folding-Bike-9-Speed-Cassette-9-26t-/330852657947?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts_SR&hash=item4d085aeb1b najbliżej w UK, tylko pozostaje kwestia, jaka jest różnica bębenka normalnego względem capreo, czy wystraczyłoby zlikwidować dystanse z jednej strony, by z drugiej dodać, a koło przeciągnąć, czy też wypusty na bębenku są inne

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się nad tym zastanawiałem i pomysł padł ze względu własnie na rozstrzał przełożeń. Po dłuższych przemyśleniach doszedłem do wniosku, że lepiej by mi było zestopniować kasetę w górę jak w dół. Na ebayu można dostać krzyżaki, dzięki którym można zamontować koronki BCD 104, ale te kilkanaście funtów plus blat to właściwie cena gotowego trybika od HOPE, no i jeszcze zabawa śrubką B. Za dużo kombinowania, a gdy spojrzałem się na tegoroczne promocje poświąteczne, to wszelkie pomysły padły - taniej jest mieć rower na drogę i drugi w teren.


To co może tobie pomóc, to rozwiązanie na jakim jeździłem prawie dwa lata. Miałem wolnobieg oraz kasetę megarange i tam zębatki były zestopniowane właściwie pod szosę, za wyjątkiem ostatniego trybu, który miał ponad 20% różnicy od poprzednika (przeskok z 26z na 34z o ile dobrze pamiętam, przy ośmiobiegowej różnica była mniejsza). Bardzo dobre rozwiązanie, bo dawało efekt taki jak zmiana jednocześnie zębatki z przodu i tyłu, a ponieważ było to na najlżejszych przełożeniach, to nie było problemu z przyśpieszeniem przy zmianie na mniejszą zębatkę. Sprawdza się to doskonale przy rowerach uniwersalnych/turystycznych, ale do jazdy w górzystym terenie prawdopodobnie potrzebował byś mieć ze trzy takie miękkie biegi zamiast jednego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1- krzyżaki BCD dostaniesz też u trybo, dużo taniej, 
2-kiedyś się jeździło na zestopniowaniu 11-30 w kasecie 7 i było dobrze, a teraz 11-32 to już 2 dodatkowe koronki wchodzą...
3-wygląda na to że na przyszły sezon sfabrykuję sobie kasetę po swojemu-koronki od 7, dystanse od 9 + koronka 32 i na krzyżaku 36. Jeszcze tylko muszę sprawdzić jaka jest fizyczna (nie "bo kolega mówił że nie pasuje" ) zgrywalność SAMYCH  zębów 7 do łańcucha 9 rzędowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W obecnej zimówce posiadam wolnobieg Megarange 14-16-18-20-22-24-34.

Przeskok z 24 na 34 jest ogromny.

Jak wsadziłem nowy wolnobieg okazało się, że jak łańcuch leci po 24 to wózek haczy o 34. Wystarczyło wymienić kółka w przerzutce na duże.

Ale 34 nie używam często. Obecnie tylko zimą jak mam do przejechania jakiś fragment z dużą ilością świeżego śniegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...