Skocz do zawartości

[zacisk] położenie i jego wpływ na funkcjonalnosc.


diaglab

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, od jakiegoś czasu zastanawiam czym się różni i na co wpływa styl montażu zacisku hamulca tylnego "od wewnątrz" w stosunku do "na zewnątrz". Bardzo prosiłbym kogoś o wytłumacznie tej różnicy i jej wpływu praktycznego na funkcjonalność. Załączam obrazek żeby zilustrować o co mi chodzi.

 

Pozdrawiam

post-168257-0-21995000-1422570656_thumb.jpg

Napisano

1. Temat źle założony.

2. Zacisk zamontowany wewnątrz trójkąta to kwestia estetyki, niektóre rowery mają też schowany w dolnej rurce przewód - znowu kwestia estetyki. 

3. Takie umieszczenie zacisku utrudnia montaż i dokręcanie śrub oraz ustawienie całości - to jedyny minus. Jest to ciut uciążliwe dla osób samodzielnie grzebiących przy swoich rowerach i dla tych którzy te rowery składają w sklepach.

4. Do kręcenia śrubami tak zamontowanego zacisku przydaje się mieć klucz imbusowy 5 mm z końcówką kulową.

Napisano

Dziekuje, poprawiłem tytuł juz. Rozumiem, ze podpunkt 3 i 4 Twojej wypowiedzi dotyczy zacisku wewnątrz trójkąta?

 

A czy ma to jakiś wpływ na roznice w montowaniu bagażnika?

Napisano

Ja sądzę, że także zmienia się kierunek działania sił bezwładności koła i hamowania, który jest styczny do krawędzi tarczy w punkcie przyłożenia klocka. Nie jestem pewien jednak czy to znacząco wpływa na trakcję koła tylnego.

  • Mod Team
Napisano
Ja sądzę, że także zmienia się kierunek działania sił bezwładności koła i hamowania, który jest styczny do krawędzi tarczy w punkcie przyłożenia klocka.

Możesz to wytłumaczyć na chłopski rozum ? :P

Napisano

Wg mnie jeśli już - dolne rurki tylnego trójkąta są w wielu ramach masywniejsze niż górne, więc w czasie hamowania zacisk mniej obciąża masywniejszą rurkę o większej średnicy.

Napisano

 

 

zacisk mniej obciąża masywniejszą rurkę o większej średnicy
 

 

Mniej? Chyba bardziej przy takim zamocowaniu wewnątrz trójkąta :)

Napisano

Chyba myśleliśmy trochę o czmyś innym. Nieważne :)

 

Siły działają tak samo. Tylko naprężenia w rurce o większej średnicy są mniejsze.

Napisano

Hej wszystkim :) ja myślę że zamontowanie zacisku wewnątrz ramy, przede wszystkim chroni go nieco przed uszkodzeniem, tak wnioskuję patrząc na budowę.

Napisano

Siły działają tak samo. Tylko naprężenia w rurce o większej średnicy są mniejsze.

Skoro siły takie same to i naprężenia takie same ;) a może nie? Jak to jest gdy konstrukcyjne rurki różnią się tylko średnicą?
Napisano

 

 

Skoro siły takie same to i naprężenia takie same a może nie? Jak to jest gdy konstrukcyjne rurki różnią się tylko średnicą?

 

Nie. Naprężenie to siła przez pole przekroju, to tak w uproszczeniu bo tu jest zginanie więc dochodzi jeszcze wskaźnik wytrzymałości przekroju na zginanie. Ale to temat na wykład z wytrzymałości materiałów ;)

 

W każdym bądź razie większy przekrój przy tej samej sile to mniejsze naprężenia. 

Napisano

 

 

Możesz to wytłumaczyć na chłopski rozum ?

 

Na mój chłopski rozum przy montażu wewnątrz, siła hamowania próbuje docisnąć koło do podłoża, podczas gdy przy montażu na zewnątrz już nie ma to takiego znaczenia ponieważ kierunek działania sił jest mniej więcej równoległy do podłoża.

 

 

 

W każdym bądź razie większy przekrój przy tej samej sile to mniejsze naprężenia. 
 

 

zgadza się jak najbardziej. Rozważania na temat momentów gnących i sił w ramionach tylnego trójkąta mogą stanowić świetny temat pracy inż. a mój chłopski rozum podpowiada mi, że montaż wewnątrz działa bardziej niekorzystnie na tylny trójkąt a niżeli montaż na zewnątrz, choć może nam zapewnić dodatkową przyczepność koła (na zdjęciach z wewnętrznym montażem widać element odkuwany z alu dla wzmocnienia tylnego spojenia, gdzie przy montażu na zewnątrz widocznie nie jest on potrzebny)

Napisano

 

 

siła hamowania próbuje docisnąć koło do podłoża, podczas gdy przy montażu na zewnątrz już nie ma to takiego znaczenia ponieważ kierunek działania sił jest mniej więcej równoległy do podłoża

 

Tutaj nie działa siła tylko moment, więc będzie on taki sam niezależnie od miejsca mocowania zacisku. A dociskane będzie raczej przednie koło. 

Napisano

A w mojej ramie zacisk jest wprawdzie "na górze" ale jest wzmocnienie i dodatkowa rurka do dolnej - pewnie marketingowcy powiedzą że wówczas siły hamowania rozkładają się równomiernie.

Napisano

Tak jak mówi Herman88 ,jeżeli już hamowanie miałoby dociskać któreś z kół, to właśnie przednie. Moim zdaniem najważniejsza rzecz to właśnie obciążenie grubszej rury jest główną zaletą przy montażu wewnątrz. A rozpórka jest IMO najlepsza, choć co niektórym wybitnie przeszkadza - nie da się zgrabnie założyć torpedo :D

Napisano

A jaki jest czestszy typ mocowania? A jak myślicie przez to ze mam mocowanie z przodu moge założyć normalny bagażnik? Czy tez są potrzebne adaptery?

Napisano

Wewnętrzny = nowszy. Jeśli jakiś producent zaczyna to stosować to starszy standard przestaje być obecny w nowych rowerach.

Zabranie zacisku z górnej rurki widelca ułatwia mocowanie bagażnika.

Do każdego bagażnika można dać dłuższe śruby + dystansy + rozgięcie rurek bagażnika.

  • Mod Team
Napisano

 

 

więc będzie on taki sam niezależnie od miejsca mocowania zacisku.

o to też mi sie rozchodziło, ze z punktu widzenia opony, miejsce zacisku jest nie istotne. Dla ramy a i owszem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...