Skocz do zawartości

[reanimacja hydraulików] przywracanie hamulców hydraulicznych Tektro HDC-300 do życia


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!
Tydzień temu wymieniłem moje 1,5 roczne hamulce Tektro HDC-300 na piękne i nowiutkie Shimano BR-M615. Od tej pory HDC leżą w pudełko i giną śmiercią powolną. Sytuacja z nimi ma się niezbyt ciekawie: układ zapowietrzony, tłoczki wystają ponad miarę, są tłuste, czuć olej, klocki nadają się tylko do śmieci.
Mam zamiar je sprzedać, ale żeby dostać za nie ciut więcej niż "na czteropak" to chcę je doprowadzić do stanu używalności. Interesują mnie rozwiązania jak najbardziej budżetowe (za serwis zapłaciłbym pewnie z 70zł). Największym problemem są dla mnie te wypchnięte klocki. Co mogę zrobić żeby wróciły na swoje miejsce, a olej nie dostawał się na zewnątrz? Jeżeli już wszystko ogarnę i kupię jakieś klocki (żywiczne) do nich, to za ile mógłbym je ewentualnie sprzedać? 100?

Napisano

Tłoczki można rozepchać, wkładasz płaski klucz i rozpychasz powoli. Jeśli ciekną to uszczelki do wymiany, do tego dochodzi kupno zestawu do odpowietrzenia.

Napisano

No właśnie, kupno to już około 40zł. Chociaż widziałem też zestawy za 100zł. A samoróbka w postaci strzykawek, rurek i oleju mineralnego nie wystarczy? 

Napisano

Tu znalazłem takie film akurat z moimi hamulcami. Problem w tym, że nie posiadam takiej apratury. Ten śrubokręt będę musiał jakoś skombinować, ale reszta to naprawdę jak najbardziej po kosztach.



Kilka zdjęć odnośnie stanu hamulców:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1536488_819212011483608_8182677117455546699_n.jpg?oh=fb31f12a43dd96bba2f7fac0270dd795&oe=5529B848
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10952118_819212171483592_1077048067639357895_n.jpg?oh=3aa428e506f5bd496f7314096ca09c82&oe=556120A2&__gda__=1432772552_6b42475a08e26290d496ba6b7b087bb4
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10940446_819212034816939_3818231041621014234_n.jpg?oh=5f6e504565adde741dd291ec33fb66f2&oe=55585C7D
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10407162_819212214816921_480984701804547613_n.jpg?oh=f8ac70ba27d8dc1e82095c442381022a&oe=5523013D&__gda__=1428796668_137cc45345235647e7cb2f3de4a8f684
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10934013_819212241483585_7577250625522091224_n.jpg?oh=8c486624502f5d0ee3bf6ad02924f8fd&oe=55242CFD&__gda__=1432787781_9eb6dcd7a45a9a725ab4a6172a2dee37

Plus jeszcze pytanie; ta tarcza jeszcze się do czegoś nada? Po wyczyszczenie etc.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1920118_819211701483639_5599064928377368011_n.jpg?oh=8685227439dd065774e800a1c229c70a&oe=555E5F6A&__gda__=1428952235_6b6004bb8038ca82866939e1566c5465
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10947277_819211748150301_8406265329643070343_n.jpg?oh=d308b02b91311ae686e8c3413a4123c2&oe=556E7134
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10689529_819211818150294_5776879558955070742_n.jpg?oh=8c0c467a51cc4aad8bc94ac830a4b5bb&oe=5527EEB9&__gda__=1432813413_a74a3bf3167f8e0e65cd7f716276ff15
Napisano

Do odpowietrzenia takiego hamulca potrzebujesz cienki wezyk i strzykawke, montowane na odpowietrzniku zacisku. Mozesz zdemontowac cala pokrywke ze zbiornika na klamce (dwie pozostale sruby, chyba klasyczny imbus), do tego druga strzykawka ktora zbierzesz plyn ze zbiornika. Artykuly do dostania w aptece i sklepach hydraulicznych/motoryzacyjnych.

Napisano

Gdy rozepcham wypchnięty tłoczek i potem wykonam to co kolega @tobo napisał, to czy tłoczek będzie siedział już na swoim miejscu?

A co z tarczą?

Napisano

A dlaczego tloczek ma nie siedziec wepchniety? Pchajac tloczki wpychasz ponownie do zbiornika wyrownawczego plyn z zacisku.

Tloczki sie nie cofna jesli sa zatarte, uszkodzone ich uszczelki albo gniazda w zacisku lub tez gdy plynu jest w ukladzie za duzo.

Napisano

Płyn był wykluczył, bo kiedyś jak próbowałem go rozepchać to poczułem jakby olej wypłynął. Także uszczelki? W takim razie rozkręcić hamulec trzeba?

Napisano

Jesli tloczki w zaciskach sa tluste to hamulec trzeba zupelnie rozebrac - tloczki sa uszkozone, rowniez szansa ze uszczelki czy gniazda.

Ja bym sie mocno zastanowil czy sprzedawac takie trupy - jest szansa ze nowemu nabywcy sie rozkracza i wtedy bedziesz mial problem.

Napisano

Szajsu nie chcę sprzedawać. Chcę naprawić i sprzedać w dobrym stanie. Równocześnie nauczyć się co i jak wygląda, żebym potem mógł w miarę nieinwazyjnie bawić się z moimi obecnymi, gdyby coś kiedyś się z nimi stało.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10441466_819212264816916_8410237005193041070_n.jpg?oh=946cdd2b170da7f5e359d9ce49867d0e&oe=556F86A5&__gda__=1433129167_f0a09db478ba40c3d78b7c90e76bdc07
Odkręcić przewód i rozkręcić zupełnie hamulec? Do tego zwykły klucz gwiazdkowy potrzebny?

Napisano

Wypchnij tloczki z zacisku, pompujac dzwignia. Jesli nie idze (cieknacy lub zapowietrzony hamulec) to przydaloby sie uzyc kompresora.

Naprawa zacisku ma sens tylko wtedy jesli uszczelki sa uszkodzone, wszelkie ubytki materialu na tloczkach lub w gniazdach kwalifikuja te elementy do wymiany.

Napisano

Nie rozkręcasz mechanizmu samo nakręcającego się zegarka tylko prosty hamulec. Wystarczy trochę pomyśleć, rozebrać, jeżeli coś jest uszkodzone to na pewno zauważysz (wżery na tłoczkach, pęknięte wuszczelki itd.)  Sprzętu żadnego specjalistycznego też nie potrzeba, nawet bez strzykawek da się to zrobić. Najważniejsze, żeby potem olej nie wyciekał a w układzie nie było powietrza. 

Napisano

Wyciągnąłem podejrzany tłoczek. Według mnie wszystko ok. Ryski w środku są od śrubokręta, którym dopychałem tłoczek żeby wszedł do środka. Uszczelka też ok, zdjęcia nie zrobiłem bo nie mogłem dokładnie wyostrzyć. Umyłem całość wodą, bo trochę oleju się wylało. Czyli co, jeżeli całość ok, to zapewne układ był zapowietrzony? Teraz muszę wcisnąć tłoczek do środka. Powinienem odkręcić przewód hamulca czy nie będzie to potrzebne?

Zdjęcia:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10382973_819367758134700_1304957144892884607_n.jpg?oh=2ede3cbfb3a69a065327fd5fae07311c&oe=556F068F&__gda__=1428395749_8f5603529014809a310b069d5bb7656f
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10888542_819367774801365_8506004235003288596_n.jpg?oh=41c2ae76bdc5e53b3caaca0b1b0857b5&oe=556E7540
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10422597_819367811468028_3130442962388933038_n.jpg?oh=9ba38d94125d14b2c3a0de0cf81b502b&oe=556999F9&__gda__=1432956051_b64266ddd5afd6136b414908b15d46ff

Napisano

Jeśli jest tak to

 

 

tłoczki wystają ponad miarę, są tłuste, czuć olej,
 

 

to jak komponenty zacisku mogą być ok? Jeśli powierzchnie robocze gniazd i tłoczków są ok to musi być problem z uszczelką. 

Napisano

@tobo specjalnie oglądałem uszczelkę parę razy pod dobrym światłem, nic nie odstaje, nie widać żadnych uszkodzeń. Problem z wystającym tłoczkiem miałem może dwa-trzy miesiące temu, dopchałem go i wtedy ewidentnie pojawił się olej. Od tamtego czasu przy "dopychaniu" już nic nie cieknie, ale zawsze czuć delikatnie coś tłustego.

Napisano

Zastanów się - jeśli uszczelka jest ok to dlaczego jest tłusto?

I co znaczy że czuć zawsze coś delikatnie tłustego? Ślady na tarczy? Klocki mają tłuste ślady na plecach? W zacisku jest "tłusty" brud?

 

Wyciągnąłem z walniętych zacisków 4 uszczelki (hample 446), Uszczelki wyglądały jak nowe a tłoczki nie poruszały się.

Napisano

Jeśli chodzi o temat hamulców to uczę się na własnych błędach. Najchętniej (i pewnie tak zrobię) to rozebrałbym cały zacisk żeby zobaczyć "jak to jest zrobione" a potem żeby zrozumieć dokładnie "jak to działa". Zapewne z uszczelką jest coś nie tak a tylko na pierwszy rzut oka wydaje się wszystko ok. To jest jakaś specjalna uszczelka? Gdzie mogę taką dostać? Obi?

Napisano

Takich uszczelek do zacisków nie dostaniesz luzem. Duzi producenci jak Shimano czy Tektro nie sprzedają drobnych części.

Możesz takie spróbować dorobić na zamówienie, temat o tym przewija się przez forum od czasu do czasu.

Doświadczenia z nimi nabywcy mają różne, jedni są zadowoleni a hamulec trwale naprawiony, inni nadal mają po wymianie lub po krótkim czasie od niej kłopoty jak na początku.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...