Skocz do zawartości

[kierownica] Dobór długości


woocash

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam forumowiczów.

Przymierzam sie do zakupu nowego roweru - prawdopodobnie 29er. Teraz jeżdżę na 26cali rama 21. Moja kierownic ma ok 62-63 cm szerokości. Chyba każdy 29er ma kierownice o szerokości 70cm lub więcej nawet. Czemu takie szerokie są te kierownice? Czuję się dość dziwnie siadając n taki rower. Czy taka kierownica nie powoduje, że trudniej się steruje rowerem który i tak (z racji wielkości kół) steruję się gorzej niż 29er? Czy ma sens wymiana kierownicy na taką o 63cm w 29erze?

Napisano

Krótka kierownica -> bardziej nerwowe prowadzenie -> szybsza reakcja -> szybsze skręty // wystarczy mały ruch kierownicą by rower zareagował

Długa kierownica -> spokojne prowadzenie

 

Szalejesz po górach, lasach, na zjazdach -> raczej dłuższa kierownica // Inaczej każdy ruch, nawet spowodowany kamieniami i dziurami, by rzucał rowerem na prawo i lewo. Lepiej się kontroluje rower z dłuższą kierownicą. No i oczywiście łatwiej zahaczyć o drzewko :)

 

Nie jeżdżę MTB. Jest tu dużo osób co już 1000 razy wymieniało kierownicę. Czekaj aż oni coś napiszą.

Napisano

Większe koło ... większy żyroskop ... większa siła potrzebna do wykonania skrętu ...

Dłuższa kierownica ... dłuższe ramie ... większa siła przyłożona do skrętu ...

 

To taki podstawowy powód szerszych kierownic w dużych kiszkach.

 

Pozdrawiam

Napisano

Większe koło ... większy żyroskop

Nie przesadzajmy. Większe koło, to mniejsza prędkość obrotowa, więc koniec końców liczy się masa, która nie jest na tyle większa, żeby była konieczność stosowania szerszej kierownicy.

 

To co ja odczuwam przy wąskiej kierownicy, to same gabaryty koła przy jeździe przez las poza drogami. Przy większych dziurach koło blokuje się na podłużnych przeszkodach, czasem trudno wyprowadzić koło z takich sytuacji. Porównania z 26" nie mam.

 

Poza tym szersza kierownica to stabilność prowadzenia i obecnie chyba moda.

Napisano

Koniec końców jest tak że ... moment bezwładności rośnie z kwadratem odległości oś osi obrotu ... energia kinetyczna ruchu obrotowego rośnie z kwadratem prędkości kątowej... 

Więc mamy tak że jest szansa że przy zmniejszonej prędkości kątowej większego koła zniwelujemy przyrost spowodowany zwiększeniem odległości od osi obrotu ...

Ale nie da się ukryć że ten sam model opony oraz profilu obręczy więcej waży w dużej kiszce niż małej a masa w fizyce jest istotna.

Tak wiec ... nadaj utrzymuję że mamy większy żyroskop, który wymaga większej siły do jego skręcenia ... a to nam daje szersza kierownica.

 

Tak jak w sportach grawitacyjnych szeroka kierownica daje kontrolę, tak w wielkiej kiszce daje nam większe przełożenia do skrętu.

Jaki jest inny sens stosowania szerokiej kierownicy w xc/maraton skoro kiedyś starczały 600/620 ?

 

Pozdro

 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...