Skocz do zawartości

[koło trekkingowe] kupić nowe czy składać


frigodaw

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Chciałbym się zainteresować tematem kół do roweru. Zainteresować, bo fundusze znajdą się dopiero w maju, ale już chciałbym wiedzieć na czym stoję.

 

Moje obecne piasty najlepsze lata mają już za sobą. Chciałbym kupić nowe a przy okazji aż się prosi, żeby zmienić też obręcze. Jeżdżę na rowerze trekkingowym (3,5k km rocznie) i tylne koło jest narażone na duże obciążenia (ja+sakwy), na przód w przyszłości też przewiduję małe sakwy.. Szukam czegoś rzędu klasy Shimano Deore, ale nie ograniczam się tylko do tego producenta. Budżet +-400zł, ale jeśli będzie warto to mogę zawsze coś dołożyć.

 

Czy lepiej jest kupić osobno piasty, szprychy, nyple oraz obręcze i zlecić zaplecenie, czy kupić coś gotowego? Co jest warte polecenia?

 

Obecnie mam piasty na łożyskach kulkowych, więc myślałem o zmianie na automaty (o ile ma sens). Mocowanie na tarcze IS, żaden centerlock.

Napisano

A gdyby taki zestaw:

- piasta novatec d041sb i d042sb

- szprychy DT champion (polecone od znajomego, tylko nie wiem czy to nie będzie przerost formy nad treścią w moim przypadku)

- obręcz: nadal optuję za jakąś z 36 otworami, lekka ale wytrzymała, adekwatna do cenowo i jakościowo do sprzętu powyżej; koło 28" ale nie wiem jaka szerokość obręczy byłaby ok, obecnie jeżdżę na oponach 700x38 lub 700x40

Obecnej pieście dolega starość i taniość. Przód jako tako się toczy, ale tył masakra. Moje koła nie lubią dużych obciążeń, a ja + sakwy + rower to może być około 110kg i więcej. Ostatnio jak byłem w serwisie to facet mi mówił, że tył był ostro zajechany...

Napisano

Dużo obręczy które znalazłem ma taki rozmiar: 622x19. Jakie rozmiary opon pasują do takich obręczy? Gdzieś w necie znalazłem że do tej ZAC 2000 wlezą opony o szerokości 28-51mm. Czyli do wszystkich 622x19 tak samo?
Może ktoś się wypowiedzieć na temat tych obręczy?
http://www.bikekatalog.pl/2008/?ppg=show&baza=komponenty&pid=3634&fname=Alexrims&mname=DP%2020
http://salon-rowerowy.pl/kola-i-obrecze/2628-obrecz-trekking-alexrims-ace18-700x36otw-kapslowana-czarna.html
http://www.bikekatalog.pl/2008/?ppg=show&baza=komponenty&pid=3615&fname=Alexrims&mname=DH%2022
 

Napisano

Jeździsz na typowych oponach trekkingowych, więc szerokość obręczy 17-19 mm jest ok. Musiałyby być węższe, gdybyś chciał zastosować opony szosowe (szerokość mniejsza niż 28 mm).

Część obręczy, które wymieniłeś jest przeznaczonych pod hamulce V-brake (obrabiane powierzchnie boczne) - choć nie wiem, czy istnieją przeciwwskazania, żeby użyć ich do tarcz.

Z własnych doświadczeń mogę wypowiedzieć się na temat obręczy Alex Rims ACE18 (V-brake). Kupiłem komplet "fabrycznych" (producent nieznany) kół na takich obręczach rok temu i przejechałem ok. 4500 km. Wykonanie było chyba średnie, bo już na pierwszej wycieczce do lasu tylne koło dostało bicia. Zatem takie koła nieznanego pochodzenia warto oddać do serwisu dla profilaktycznego sprawdzenia i wycentrowania.

Potem jednak koła bez wyraźnych problemów przeżyły kilka wyjazdów z małymi sakwami (bo sam ważę ok. 95 km), czasami w lekkim terenie. Dopiero po upadku tylne koło dostało tak znacznego bicia, że musiał z tym sobie radzić serwis. Ogólne wrażenie jest takie, że dla ciężkiego cyklisty te obręcze są nieco delikatne, koła mogą wymagać dość częstego centrowania.

Wytrzymałość koła to nie tylko jakość obręczy, ale także dobór mocnych szprych i jakość złożenia, co także wymaga zdaje się pewnego doświadczenia. Wydaje mi się, że samodzielny zakup wszystkich części (obręcze, piasty, szprychy), jeśli koła nie składasz samodzielnie, to najbardziej wątpliwy i kosztowny wariant (ceny detaliczne części, problem z doborem długości szprych, która w tylnym kole nie jest jednolita). Często sprzedawcy części to sklepy rowerowe, przygotowujące także kompletne koła - przedstaw im swoje parametry, wymagania i zapytaj o ofertę. Może warto popytać też w okolicznych serwisach.

 

Moja pozostała wiedza o obręczach, to wynik intensywnego ostatnio czytelnictwa, jednak podam kilka przykładów, które chyba się nadają:

- Mavic 319

http://e-bmx.pl/opis/4306633/obrecz-mavic-29-xm-319-disc-622x19.html

Obręcze umiarkowanie drogie, ale mające jednoznacznie pozytywne opinie wśród "sakwiarzy". Z kolei nieco tańszy model 119 nie jest polecany.

 

W tym samym sklepie jest w promocji węższa obręcz, możliwe, że jednak podobnej jakości (ale na 32 szprychy)

http://e-bmx.pl/opis/3165220/obrecz-mavic-a317-disc-622x17.html

 

- Rygida/Ryde ZAC 2000 - niezbyt drogie, zbierające w większości pozytywne opinie

http://e-bmx.pl/opis/5292319/obrecz-28-ryde-zac-2000-sl.html

Trochę dziwna ta obręcz, bo nadająca się rzekomo także pod V-brake, ale przy tarczach raczej nie ma wątpliwości...

 

a tu para w przyzwoitej cenie...
http://allegro.pl/obrecz-rigida-28-zac-2000-disc-36-otw-trekking-29-i5002325324.html

 

- No i może jeszcze DT Swiss - względnie niedroga i obiecująca ;)
http://allegro.pl/dt-swiss-545d-700c-disc-obrecz-28-36-szprych-i5009999956.html

 

Jest jeszcze sklep, który, zgodnie z anonsem, specjalizuje się w kołach rowerowych - może warto zapytać jaką mają propozycję...

http://daveo.pl/o_nas.html

 

Napisano

Dzięki wam, przyjrzę się temu dokładniej zaraz. Jeszcze pytanie, ile powinna ważyć obręcz? Słyszałem, że im lżejsza tym więcej razy się obróci, ale z drugiej strony spadnie wytrzymałość. Mniej więcej w jakich przedziałach powinna się zawierać jej masa?

 

Może mi ktoś jeszcze powiedzieć czy jest jakaś klasyfikacja piast firmy novatec? Chciałbym wiedzieć czemu piasta X kosztuje 500zł gdy wygląda tak samo jak Y za 50 :) Nie potrafię tego znaleźć w internecie, a nie chcę ani przepłacać ani kupować bubla.

Napisano

W twiom budżecie raczej nie ma co się zastanawiać nad wagą, ok 600g nie jest dużą masą dla mocnej obręczy pod sakwy - zawsze możesz poszukać coś lżejszego np. Alexrims TD17 SSE Cross - ok 530g. http://allegro.pl/obrecz-700c-td17-cross-36h-sse-alexrims-czarna-i4979652516.html ale do jakości DT Swiss nie ma porównania(sam użytkuję zarówno Alexrims jak i DT).

Do zorientowania się w katalogu piast Novatec może pomoże Ci ten temat:

http://www.forumrowerowe.org/topic/63531-piasty-lekkie-piasty-do-xc-pod-tarczowe/

Napisano

masa w trekkingu jest drugorzędna,

najważniejsza wytrzymałość

czyli,

szprych 32 minimum

kapslownie  przynajmniej pojedyńcze lepiej podwójne.

a takie fele to około 500 g przy drogich modelach.

a 550- 620 g przy średniej klasy.

osobiście mam rigidy zac 2000,  z 19, remerx grand rock, alexrims ace 18, mavic x517, matrixy singletracki, araya rm-18 i 20, formule, ...alesa

zac 2000 jest jedną z najcięższych ale najpancerniejsza, z 19, niewielu mu ustępuje, grand rock jest nieoczkowany ale pancerny lecz ciężki jak cegła,

mawici i matriksy to ścigancke wylajtowane fele

araya i formula są pośrednie, dosyc sztywne nie za ciężkie

jeszcze jest alexrims ace -18, są podobne do mojej alesy, i je mogę polecić jako kompromis masa-wytrzymałość, 


 

 

ile powinna ważyć obręcz?

 

. Alexrims TD17 SSE Cross

a chcesz pod tarcze czy pod v-ki? 

Napisano

W crossie mam Obręcze Rygida Taurus 2000 (Z jakas nalepka KTM ale to chyba niewiele wnosi do samej obreczy, wersja pod tarcze) Piasty FH-RM66 HB-RM66 Center Lock, od 2013 zrobione 5-6tys km. Waze 95kg, Złapane trzy kapcie przez dobicie, 2-3 razy poprawialem naciag szprych, wymienilem Schwalbe Tyrago z tylu, bo sie zjechala (jezdze szybko, przewaznie po miescie na tym rowerze, podjerzdzam pod krawezniki, codziennie przejedzam kilkanasice skrzyzowan z nierownosciami) ...Koła w swietnym stanie jak na te chwile. Sa chyba dosc tanie sumarycznie, wiec mysle ze to dobra budzetowa opcja. (Niestety nie wiem jakie sa tam szprychy, ale pewnie tez nie jest to jakis Hi-End).

Co do Center Lock - nie wiem czy jakiekolwiek obawy sa sluszne, z przodu mam 180mm z tylu 160mm wymienione juz klocki z tylu a tarcz nigdy nie tykałem i na te chwile nie ma takowej potrzeby.

Napisano

 

 

Co do Center Lock - nie wiem czy jakiekolwiek obawy sa sluszne, z przodu mam 180mm z tylu 160mm wymienione juz klocki z tylu a tarcz nigdy nie tykałem i na te chwile nie ma takowej potrzeby.

Nie mam żadnych obaw :) Po prostu kupiłem nowe tarcze na IS i nie chcę teraz ich niepotrzebnie zmieniać ani dokupywać adapterów.

Napisałem do paru sklepów rowerowych online za ile złożyliby mi taki zestaw:
- obręcz zac 2000 28" podwójnie oczkowana
- piasty novatec d041sb i d042sb
- szprychy DT champion 
Zarówno obręcz jak i piasty są w wersji 32 i 36 szprych. Więc albo wezmę całość 32 albo przód 32 a tył 36. Co o tym sądzicie?
Gość forestowy
Napisano

Szprychy jak szprychy. Średnica chyba wszystkich jednakowa, a na zdjęciach wytrzymałości nie widać. Obręcz to pewnie żadne cuda (chyba 3 komory) , ale co Ci trzeba więcej do trekka. Do tluczenia po gorkach bym się zastanawiał, ale na asfalt....

Napisano

 

 

- obręcz zac 2000 28" podwójnie oczkowana - piasty novatec d041sb i d042sb - szprychy DT champion

te obręcze to +400g do masy roweru, wyglądają na pancerne, cena ok i pewnie wystarczy opcja na 32 szprych, ale rower ma dawać przyjemność z jazdy - jak dla mnie mega kloce

reszta ok(szprychy oczywiście 2.0mm), pod sakwy poleciłbym opcje 32P-36T zgodnie z tym co napisał dovectra o wytrzymałości

 

Napisano

Okazuje się, że te ZAC 2000 są trudne do zdobycia a ich waga rzeczywiście odstrasza. Póki co osobiście jestem za obręczą Alexrims Ace 19.
Z jednego sklepu wysłali mi takie linki na maila, warte to uwagi:
http://www.cyklotur.com/czesci/obrecze-rowerowe/28-i-29-cali-622/p,obrecz-rockrider-29-czarna-accent,350420.html
http://www.cyklotur.com/czesci/obrecze-rowerowe/28-i-29-cali-622/p,obrecz-krypton-pro-29-29-32-otwory-czarna-author,24813.html

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...