jackon15 Napisano 31 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2014 Cześć, ważę 66kg. Planuję dociągnąć do 70kg, ale wcale nie jest to łatwe - może święta pomogą... Wciąż to jednak sporo mniej niż nominalne 90kg dopuszczalne w instrukcji mojego roweru. Jak na moją masę te elementy wydają się przewymiarowane. Zastanawiam się więc czy mógłbym mieć w rowerze jakieś słabsze - a więc i lżejsze części bez ryzyka, że się połamią? Patrząc na opisy części nie widzę podziału na dedykowane dla lekkich i ciężkich rowerzystów. Po co mi opony które wytrzymują np. 110-120kg? Sztyca mogłaby być pewnie słabsza Kierownica (choć ten element pewnie osłabiałbym na końcu) Czy istnieją części rowerowe "dla chudych" ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ziemko Napisano 31 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2014 Heh... znaczna część topowych komponentów jest chudych (bo przecież kolarze do pakerów raczej nie należą). Zauważ że im wyższa grupa osprzętu tym dany komponent mniej waży chyba że ma służyć do cięższych rzeczy jak XC czy szosa. Nie chcę Cię nakłaniać, więc jedyne co moim zdaniem możesz/powinieneś zmienić są koła (głównie obręcze) reszta już taka lekka być nie musi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 1 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 1 Stycznia 2015 Zacznij od wrzucenia listy z częściami, określ budżet, wtedy będzie można coś doradzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 1 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 1 Stycznia 2015 Oprócz Twojej wagi ważny jest styl jazdy. Części są przystosowane do określonej wagi jeźdźca ale też w równym stopniu do takiego a nie innego stylu jazdy, który ich nie przeciąża. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 1 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 1 Stycznia 2015 Dzięki za zainteresowanie. Rower to Talon 29er 2 2014. Jeżdżę amatorsko gdzie popadnie. Nic ekstremalnego. Czasami 60km po płaskim, czasami szybki zjazd po kamieniach, a czasami doły w lasach. Zadowoliłoby mnie zejście poniżej 13kg bez pedałów. Obecnie jest jakieś 14,1 kg. Budżet jak najniższy - za 2 lata kupię pewnie coś na poziomie wagi Scott Aspect 710 czyli ok. 12,8kg lub bliżej 12. Domyślam się, że większość wagi leży w amorku, bo ten "ciąży" 2,75kg, choć wrażenie jest, że rower jest raczej ciężki z tyłu. Konfiguracja:Widelec SR SUNTOUR XCM HLO 29", skok 100mm, blokada hydraulicznaKierownica GIANT Sport, gięta, 31.8x650/670mmWspornik kierownicy GIANT Sport, 80/90/100/110mmWspornik siodła GIANT Sport, 30.9x375Siodło GIANT Connect (Upright)Manetki SHIMANO Acera, 3x9Przerzutka przednia SHIMANO AlivioPrzerzutka tylna SHIMANO DeoreHamulce TEKTRO HDC300, hydrauliczne, tarczoweDźwignie hamulca TEKTRO HDC300Kaseta / Wolnobieg SHIMANO HG20, 11-34, 9 biegówŁańcuch KMC X9Mechanizm korbowy SHIMANO M371, 44/32/22Środek Suportu SHIMANO UN26Obręcze GIANT CR70 29", aluminiowe, dwuściennePiasty FORMULA DC20/22Szprychy Nierdzewne, staloweOpony SCHWALBE Smart Sam 29x2.1Dętki Schwalbe Ultra light (przebiłem kilka razy oryginalne więc po łataniu wymieniłem) -60g na sztuce - moje jedyne działanie odchudzające do tej pory Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 1 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 1 Stycznia 2015 Jedyny sensowny tuning tego roweru jaki dałby Ci wymierne odczuwalne różnice to koła (ze względu na korzyści płynące z mniejszej masy rotującej) i widelec (wyższa kultura pracy). Poza tym "jakieś" daje bardzo mylne wyobrażenie o realiach, szczególnie jeśli zaczniesz odchudzać a wynik nie osiągnie założeń. "Waga bez pedałów" to oszukańcza zagrywka producentów. Możesz bez nich jeździć? Prędzej bez jednego hamulca, bez przerzutek, kasety, trzech tarcz korby, bo one niezbędne nie są. Jeśli widelec faktycznie waży tyle to wymiana na coś sensownego zredukuje masę całości około kilograma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertrobert1 Napisano 2 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2015 Nie wiem czy jest sens schodzi z masą roweru na 2 lata. Czy nie lepiej zaakceptować ów stan a popracować bardziej nad kondycją i swoją masą mieśniową? Jeśli się nie ścigasz i nie jeżdzisz dla wyniku to cieniowanie roweru nie ma sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 2 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2015 eśli się nie ścigasz i nie jeżdzisz dla wyniku to cieniowanie roweru nie ma sensu. Potraktuję te rady jako głos rozsądku Sam amortyzator poza masą rzeczywiście amortyzuje słabo. Widząc jednak, że jakiś nowy amor powetrzny kosztuje ok. 800zł a cały rower ok. 4000zł bez jesiennych upustów chyba rzeczywiście nie warto go wymieniać dopóki się nie rozpadnie (a domyślam się, że przy mojej wadze i częstym czyszczeniu i smarowaniu długo jeszcze nie padnie) Co do kół, to przy najbliższej okazji sprawdzę ile te moje ważą. NIe znalazłem jeszcze w necie takiej informacji. Ale także tutaj. Ewentualna wymiana raczej w przypadku uszkodzenia koła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 2 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2015 Nie wiem czy jest sens schodzi z masą roweru na 2 lata. Czy nie lepiej zaakceptować ów stan a popracować bardziej nad kondycją i swoją masą mieśniową? Jeśli się nie ścigasz i nie jeżdzisz dla wyniku to cieniowanie roweru nie ma sensu. 2 lata to kawał czasu, masa kilometrów i przyjemności. Rama jest dla właściciela za mała, widelec nie pracuje. Trochę długo żeby doczekać się zadowolenia z tej zabawy. Widelec daje najbardziej wymierną różnicę w poprawie komfortu. Wg mnie jest bardzo ważnym ogniwem by dobrze się bawić na rowerze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertrobert1 Napisano 2 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2015 tobo, to prawda, że amorek dużo daje. Jednak wymiana amora za kilka stów kompletnie nie sensu przy niskim budżecie. W tym przypadku dość sensownym rozwiązaniem jest włożenie amortyzatora używanego tylko ...to sie wiąże ze sporym ryzykiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 2 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2015 [...] Rama jest dla właściciela za mała, widelec nie pracuje. [...] Sprostuję tylko, że rama wydaje się być dla mnie OK. Czasami nawet może za duża. Rozmiar M przy 179cm. Scott pasował mi L. Giant zdecydowanie M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drezyna Napisano 2 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2015 (edytowane) jackon15, jeśli rama pasuje to amor i koła dadzą odczuwalny efekt planujesz zakup nowego roweru dla masy czy z innego powodu? Edytowane 2 Stycznia 2015 przez drezyna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 3 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2015 Generalnie powody są 2: - amor dosyć słabo pracuje na mniejszych nierównościach (zaopatrzyłem się właśnie w klucz aby wykręcić sprężynę bo słychać jak trze o ścianki). Generalnie tarcie jest duże więc płynnie zwiększając docisk -> amora ugina się skokami, nie płynnie. Oleju nie będę wlewał. Widziałem w instrukcjach Suntoura, że zalecają taką operację dla Raidona i lepszych - one mają uszczelki olejowe i nie ma ryzyka, że się wyleje górą przy położeniu samochodu. Na dużych przeszkodach ugina się do końca zakresu nawet przy mojej wadze. - ogólnie rower wydaje mi się ciężki - przy bardziej intensywnych manewrach oraz przy ładowaniu do samochodu - w komplecie prawie 14,5kg Reszta osprzętu działa jak na moje potrzeby znakomicie. Żadnych problemów z przerzutkami, hamulcami (może tylny trochę hałasuje). Przy zakupie w 2014 nie chciałem za dużo inwestować bo nie wiedziałem czy się wkręcę w MTB i czy nie będę miał problemów ze stawami. W rower się wkręciłem a nogi rozjeździłem - po prostu za długo już siedziałem przy biurku... - więc chciałbym mieć lżejszy rower z lepszym amorem. Stąd też moje pytanie na czym mógłbym przy mojej wadze oszczędzić aby zdecydować czy inwestować w obecny rower czy już tylko w nowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drezyna Napisano 4 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2015 wg mnie inwestycja w obecny, masz dobrą ( i ładną) ramę pod rozbudowę. od czego zaczniesz zależy od środków, amor koła na pierwszy ogień jednak. później możesz powymieniać rurki na karbon, napęd po zajechaniu na lepszy (lżejszy). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MokryxD Napisano 4 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2015 Jeżeli tak pracuje, to weź go rozbierz i przesmaruj nawet wazeliną techniczną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 10 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2015 Amora zgodnie z planem rozkręciłem i wysmarowałem. Chodzi znacznie płynniej. Waga jest teraz jeszcze wyższa, bo smaru było naprawdę mało na sprężynie - stąd taki dźwięk. Co do amorka to myślę trochę o Rock Shox 30 Gold TK Solo Air. - Waży 1,828g więc praktycznie o kilogram mniej od mojego. Koszt 1149 zł - sporo... Jak alternatywa Raidon za 799zł Zjechałbym więc z 14,1 na 12,8 (plus pedały) i znacznie poprawił amortyzację. Odnośnie korby: Czy dobrze liczę, że gdybym zamienił FC-M371 na FC-M590 to oszczędziłbym nieco ponad 0,3 kg ? Koszt 239zł + wysyłki i narzędzia lub serwis. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DEVILEK Napisano 10 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2015 Dzięki za zainteresowanie. Rower to Talon 29er 2 2014. Jeżdżę amatorsko gdzie popadnie. Nic ekstremalnego. Czasami 60km po płaskim, czasami szybki zjazd po kamieniach, a czasami doły w lasach. Zadowoliłoby mnie zejście poniżej 13kg bez pedałów. Obecnie jest jakieś 14,1 kg. Budżet jak najniższy - za 2 lata kupię pewnie coś na poziomie wagi Scott Aspect 710 czyli ok. 12,8kg lub bliżej 12. Domyślam się, że większość wagi leży w amorku, bo ten "ciąży" 2,75kg, choć wrażenie jest, że rower jest raczej ciężki z tyłu. Konfiguracja: Widelec SR SUNTOUR XCM HLO 29", skok 100mm, blokada hydrauliczna -> wymiana na coś normalnego koszt 600 zł w górę Kierownica GIANT Sport, gięta, 31.8x650/670mm Wspornik kierownicy GIANT Sport, 80/90/100/110mm Wspornik siodła GIANT Sport, 30.9x375 - > tanim kosztem około 200g, poszukaj sztyca Gub Siodło GIANT Connect (Upright) - > zależnie co lubisz, ale za mniej, niż 100 zł masz 180g ( Vertu Spider ; moje 6 siodełko i dopiero to mi spasowało ) Manetki SHIMANO Acera, 3x9 Przerzutka przednia SHIMANO Alivio Przerzutka tylna SHIMANO Deore Hamulce TEKTRO HDC300, hydrauliczne, tarczowe Dźwignie hamulca TEKTRO HDC300 Kaseta / Wolnobieg SHIMANO HG20, 11-34, 9 biegów -> zmiana na SLX Łańcuch KMC X9 Mechanizm korbowy SHIMANO M371, 44/32/22 - > zmiana na starsze Deore LX Środek Suportu SHIMANO UN26 Obręcze GIANT CR70 29", aluminiowe, dwuścienne Piasty FORMULA DC20/22 Szprychy Nierdzewne, stalowe Opony SCHWALBE Smart Sam 29x2.1 - > drut, czy zwijane ? Zmieniłbym na Nobby Nic, choćby zwykłe zwijane Dętki Schwalbe Ultra light (przebiłem kilka razy oryginalne więc po łataniu wymieniłem) -60g na sztuce - moje jedyne działanie odchudzające do tej pory Tu jest ogólnie większość do wymiany ... Zależy, co chcesz uzyskać finalnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 11 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2015 (edytowane) Dzięki za sugestie.To siodełko mnie trochę przerażą + grozi obiciem tyłka . Staram się przemyśleć wszystkie aspekty i oczekiwany wynik zanim wydam kasę na odchudzenie lub nowy rower. Na pewno z tym amorem nie chcę już jeździć. Muszę teraz określić czym chcę.Obecne siodełko waży 318g a sztyca 313g. Wymiana sztycy dałaby tylko 55g zysku. Wymiana siodełka 138g.Co do opon - obecne SS są zwijane i ważą po 680g jako 2,1 więc nie jest bardzo źle. Dobrze mi się też na nich jeździ - na gładkim jadą lekko a w terenie duże boczne klocki dobrze trzymają rower.Przy wymianie jak się zużyją wziąłbym pod uwagę Rocket Ron II Performance - 535gr za 89zł w rozmiarze 2,1Choć może wziąłbym szerokość 2,25 co daje RR-570g, NN-645g, SS 790g!!!)Przy okazji wypatrzyłem teraz, że na koło 27,5 2,1 waży 460g a 2,25 490g czyli 300g mniej od SS 29" !!!Jeżeli mogę to powtórzę moje pytanie o korbę.Obecnie z FC-M371 mam około 990g na korbę plus 308g na suport. czyli jakieś 1300g.Przy systemach Hollowtech II widzę wagi rzędu 770-980g - czy ta waga zawiera już suport i wszystko czego potrzeba? Edytowane 11 Stycznia 2015 przez jackon15 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
NEX Napisano 11 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2015 (edytowane) M590 waży 965 wraz z suportem , 900 bez suportu , z tego co pamiętam to korba XT z suportem 865 waży , a różnica 2 x w cenie. więcej z głowy nie napiszę . Edytowane 11 Stycznia 2015 przez NEX Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 11 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2015 Od złej strony się za to zabierasz. Siodełko, sztyca, korba... Odchudzanie roweru zaczynamy od kół i amortyzatora, bo na tych dwóch częściach najłatwiej zejść z wagą i rzeczywiście wpływa to na komfort jazdy. Co proponuję, jeśli rzeczywiście chcesz coś zmieniać? Masz rower z główką pod stery 1 1/8" i koła 9mm. Można pomyśleć o konwersji główki na tapered i osi 15mm albo pozostać przy obecnych rozwiązaniach. Sam piszesz, że jeździsz amatorsko, więc może lepiej zaoszczędzić trochę grosza i wybrać bramkę nr 2? Masz aktualnie fajnego Firsta za 679zł: http://www.cyklotur.com/czesci/amortyzatory-rowerowe/widelce-amortyzowane/p,amortyzator-first-29-air-2012-28-6x260-bialy-disc-post-mount-rst,49063.html Na początek wystarczy. Zmieniasz opony na coś lżejszego i jesteś już kilogram niżej. Po jakimś czasie składasz koła. Jakieś lekkie obręcze, Novatec 711+712 i kolejne gramy w dół. W tym momencie można rzeczywiście myśleć o korbie. FC-M590, FC-M610 będą rozsądnym wyborem. Rurki i inne siodełka zostaw na sam koniec, jeżeli nie masz zastrzeżeń do wygody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 11 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2015 Dzięki NEX za wyjaśnienie. M590 dałoby mi ok. 350gr za 239zł - akceptowalne. Fentin - całkowicie się z tobą zgadzam odnośnie kolejności. Amortyzator na pierwszy ogień z uwagi na działanie i wagę. Jeżeli jednak zainwestuję w ten rower to chciałbym już nim kilka lat pojeździć więc chciałbym mieć pewność, że przy mojej wadze 66kg amor zapewni gładką jazdę. Myslałem o RS 30 Gold Solo Air - 1826g (przy 265mm rury a ja mam obecnie 165mm). Z tego co wyczytałem na www.bike-advisor.com mógłby być całkiem niezły, ale to tylko artykuł.... Znacznie taniej mógłbym mieć Raidona poniżej 800zł (1960g) ale tutaj mam wątpliwości czy mi wystarczy bo wyczytałem, że nie działa tak płynnie jak powinien. I temat zacząłby się od początku... Jutro spróbuję zważyć przednie koło, żeby mieć pojęcie z jakiej jest grupy wagowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 11 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2015 Pytanie jeszcze, o jakim Raidonie czytałeś. Sądzę, że gdzieś do modeli z 2010 roku. Nowe konstrukcje są zbliżone raczej do starszych Epiconów. Piszesz, ż chcesz wydać jak najmniej. W związku z tym kierowałbym się przede wszystkim ceną. Przesiadając się z widelca klasy XCM na dowolny z wymienionych tutaj odczujesz ogromny progres, a nie mając punktu odniesienia ciężko będzie Ci odczuć różnice między nimi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackon15 Napisano 13 Stycznia 2015 Autor Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2015 (edytowane) Fenthin - przytoczyłem opinię z tej strony: http://www.bike-advisor.com/?s=raidon - rocznik 2014 (nie działa mi cytowanie w tym komputerze ...)Zważyłem dzisiaj przednie koło Giant CR70 29", bez zdejmowania opony więc wynik finalny jest przybliżony.Całość z oponą, dętką , zaciskiem, tarczą, ośką - 2.247gOdliczyłem od tego:Opona Schwalbe Smart Sam 29x2,1 680gDętka Schwalbe Ultralight 19A 140Tarcza Tektro HZ6 180 150Śrubki tarczy estymacja 18 - http://lemonbike.eu/dartmoor-sruby-mocujace-tarcze-stalowe.htmlZacisk 57Magnesik licznika 4Wyliczyłem więc, że:Obręcz+szprychy+piasta+oś = 1.198 g Jaki to wynik? Nie mam żadnego odniesienia. Ile waży przednie koło w komplecie za 1000zł a ile za 2000zł? Z góry dziękuję za podpowiedzi. Edytowane 13 Stycznia 2015 przez jackon15 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blackiwan Napisano 13 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2015 Straszny kloc z tego koła. Dobra waga przedniego koła to okolice 700gram . Tu masz zestaw 1560g za 1200zł http://www.bikestacja.pl/pl/kola-i-opony/kola/bikestacja-kola-skladane/mtb/kola-do-hamulcow-disc/kola-711-712-czerwone-no-tubes-ztr-crest-29-sapim-d-light-30560.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
malutki Napisano 13 Stycznia 2015 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2015 to ja bym wolał kupić trochę tańsze koła np shimanowskie i dorzucić do amortyzatora. Zresztą chyba nie określiłeś budżetu jakim dysponujesz na tuning Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.