Skocz do zawartości

[Mycie całego sprzętu] Mycie, pucowanie i dopieszczanie.


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Temat raczej nie dla tych co rzucą rower po maratonie i "niech się dzieje wola nieba".

 

Chciałbym się dowiedzieć czym czyścicie rower i co polecacie ale tak naprawdę od A do Z.

 

Interesuje mnie naprawdę wszystko ale najbardziej to te środki specjalnego przeznaczenia typu:

 

- środki do czyszczenia ramy

- odtłuszczacze do łańcuchów

- odtłuszczacze do tarcz

- smary to amortyzatorów

- woski do carbonu / aluminium

- czernidła do opon

- ochrona skóry na siodełku

 

I wiele wiele innych możliwych i dostępnych preparatów  :thumbsup:

Napisano

Ad.1. Normalny delikatny detergent. Czyli jak napisano wyżej może być płyn do mycia naczyń, jak masz w garażu szampon samochodowy to też będzie dobry

Ad 2. Benzyna ekstrakcyjna

Ad 3. Nie wiem, nie uzywam. Ale sądzę, że dowolny rozpuszcalnik. Ze względu na rysyko uszkodzenia lakieru czy gumy przy zastoswaniu np nitro sugerowalbym raczej spirytus

Ad 4. Nie wiem, nie uzywam

Ad 5. Dowolny wosk samochodowy. Może byc carnauba, mogą być syntetyczne.

Ad 6. Odradzam! Czernidla do opon samochodowych zwykle zawierają silikon więc są sliskie. W autach nakladane są tylko tylko na bok  opony. . Jak nałozysz na oponę rowerową tam gdzie jest bieznik to w zakręcie możesz łatwo polecieć. Chyba, ze będziesz smarował wąski paseczek tuz przy obręczy, ale to nie ma wg.mnie sensu.

Ad 7. Szukaj preparatów do konserwacji siodeł. Tu masz większą dyskusje na ten temat:

http://www.forumrowerowe.org/topic/47825-siodlo-pielegnacja-skory/

Ja uzywam preparatu do tapicerki skórzanej w aucie (Gliptone, bo taki akurat stoi na półce)

Napisano

- środki do czyszczenia ramy - Bike Wash FINISHLINE albo płyn do mycia silników AKRA K2

- odtłuszczacze do łańcuchów - Finishline Citrus albo AKRA K2

- odtłuszczacze do tarcz - ludwik, benzyna ekstr. Akra, ostatecznie palnik

- smary to amortyzatorów - Brunox

- woski do carbonu / aluminium - Finishline Showroom

- czernidła do opon - nie używam -

- ochrona skóry na siodełku - pasta Brooks albo krem Nivea

Jeśli chodzi o woskowanie ramy to w moim przypadku Finishline Showroom bardzo dobrze się spisał! Rama ma dalej biały kolor a struktura karbonu błyszczy. Miejscami zanikają drobne ryski. No i chyba to co jest najważniejsze, że brud się tak nie trzyma. Dużo jest jednak zabawy z tym nakładaniem i polerowaniem. Raczej dla osób z cierpliwością ;)

W tym roku będę testował drogi wosk samochodowy od kolegi co ma firmę "detailingową". Zobaczymy jak się spisze. Na auto nałożony powoduje taką mega fajną ochronę, że dosłownie każda kropla wody zsuwa się z karoserii.

Napisano

Do całego roweru to jak poprzednicy płyn do mycia naczyń lub szampon samochodowy bez wosku.

Do napędu możesz kupić odtłuszczać cytrusowy, ale niekoniecznie dedykowany do roweru. To samo co inne, a za napis "rowerowy" cena rośnie o 200%.

Jeżeli nie zależy Ci na ekologii, to kup zwykłą benzynę ekstrakcyjną lub podobne. Do napędu jak znalazł.

Polecam też kupić pędzelek z syntetycznym włosiem, ułatwia mycie zakamarków kasety.

Do tarcz hamulcowych kup albo odtłuszczacz do tarcz (samochodowy, bo jest tańszy) albo np. Nitro/Izopropanol. Nie można użyć benzyny, bo jest tłusta.

Smar do amortyzatorów to możesz kupić sobie z dodatkiem teflonu (np. Finish Linie), odradzam Brunoxa Deo.

Wosk pewnie może być ten samochodowy, jednak nie mam pewności, czy można użyć go do Carbonu. Tutaj chyba jednak kupiłbym dedykowane akcesorium typowo do Carbonu. Alu możesz lecieć samochodowym i na pewno będzie dobrze.

Czernidła do opon możesz sobie odpuścić. Opona jest czysta chwilę po starcie wyścigu, a później to żadna różnica. Wg mnie syzyfowa praca.

A co do siodełka, to kolega powyżej dał link. Ja się tym nigdy nie interesowałem, bo mój Accent ma tyle ze skórą wspólnego, co pies z kotem.

  • Mod Team
Napisano
I wiele wiele innych możliwych i dostępnych preparatów

Uruchamiasz salon piękności dla rowerów?

Bo jak dla siebie to mało czasu na jazdę zostanie. ;)

Napisano

 

 

Nie można użyć benzyny, bo jest tłusta.


Albo spałem na lekcjach chemii albo mówimy o innej benzynie?

Poza tym każdy pisze o czyszczeniu łańcucha benzyną ekstrakcyjną. Do napędów lepszej klasy nie powinno się właśnie używać benzyny ekstr. Nie zawiera substancji konserwujących i nadmiernie wysusza łańcuch. Do kasety owszem można użyć bo są elementy stałe ale do łańcucha np. XT albo XTR to wręcz zbrodnia.

 

Napisano
- smary to amortyzatorów - Brunox

 

Chcesz zniszczyć amortyzator to stosuj. Brunox jest do bani, bo wypłukuje smar z gąbek amortyzatora i w ten sposób go niszczy. Brunox nie jest smarem i do tego się nie nadaje.

 

Ps.

 

 

 

Do kasety owszem można użyć bo są elementy stałe ale do łańcucha np. XT albo XTR to wręcz zbrodnia.

 

 

Od czego jest smar do łańcucha? Używam Squirt Lube, albo jakąś oleistą ciecz, jak Rohloff do łańcuchów klasy nawet lepszej niż XTR, bo ostatnio zapodałem Campę i nie mam z tym problemów.

Napisano

 

 

Uruchamiasz salon piękności dla rowerów?
 

 

Nowy rower to i człowiek świra dostaje na jego punkcie ;)

 

Co do benzyny ekstrakcyjnej to też gdzieś czytałem, że nie jest to najlepszy środek do czyszczenia napędu. To prawda czyści bardzo dobrze (sam go obecnie używam w starym rowerze), no ale naczytałem się, że niszczy napęd. 

 

No to Brunox'a już nie kupię :D 

 

O smary do łożysk może nie będę pytał bo skoro nowy rower to po co to otwierać wszystkie otwory, aczkolwiek jak ktoś ma jakieś polecone produkty to też chętnie poczytam.

Napisano

Więcej czyścicie te rowery jak na nich jeździcie- tak mi się wydaje po tych wpisach :D

Ramę myję zwykłą wodą- i tak po pierwszej jeździe nie będzie jej widać spod błota. Woski- zapomnij.

Amortyzator- odrobina Brunoxa na lagi, uginam parę razy, przecieram i tyle. Musiałbym Sida wykąpać w nim, żeby wypłukał olej z gąbek :D

Napęd- ekstrakcyjna, później Rohloff i mój XT nie narzeka.

Koniec konserwacji, bo siodełko to plastix :)

 

Napisano

Znacznie przyjemniej jeździ się na czystym rowerze, gdzie nie słychać żadnego piszczenia, skrzeczenia tylko słychać sam szum opony :)

 

No i fajnie oglądać wypolerowane rowerki w profesjonalnych teamach gdzie wszystko się błyszczy i ludzi tylko przechodzą i podziwiają ale samemu to nie chce się robić co? :D

Napisano

 

 

Chcesz zniszczyć amortyzator to stosuj. Brunox jest do bani, bo wypłukuje smar z gąbek amortyzatora i w ten sposób go niszczy. Brunox nie jest smarem i do tego się nie nadaje.

Praktycznie wszystkie serwisy brandowe i zespoły teamowe rekomendują Brunoxa jako najlepszy środek do amortyzatorów.
Brunoxa nie lejesz tylko odrobinę pryskasz. Jeśli dostał Ci się do gąbek to znaczy, że nieumiejętnie go stosowałeś.

 

Od czego jest smar do łańcucha? Używam Squirt Lube, albo jakąś oleistą ciecz, jak Rohloff do łańcuchów klasy nawet lepszej niż XTR, bo ostatnio zapodałem Campę i nie mam z tym problemów.

Co z tego, że jest smar. Jak czyścisz łańcuch odtłuszczaczem to też musisz go nasmarować. Chodzi o substancje zawarte w odtłuszczaczach, które konserwują i wstępnie zabezpieczają powierzchnie metalowe łańcucha.
Benzyna nie ma takich właściwości. Wręcz wysusza metal tworząc go bardziej podatnym na zmiany w strukturze. Żadne z moich łańcuchów XTR, XT, SLX nie przeżył po całorocznej jeździe i odtłuszczaniu benzyną. SLX poczerniał nawet. Szczególnie Zimą.
Po zrobieniu kilku testów z kolegami mieliśmy dowód, że łańcuch z wyższych półek inaczej zachowuje się po czasie przy odtłuszczaniu benzyną niż środkiem do tego dedykowanymi.
Napisano

Do mycia całego roweru woda z Ludwikiem i szczotka do mycia auta/gąbka. 

Do czyszczenia kasety spray do czyszczenia łańcuchów i szmatka. 

Do szejkowania łańcucha ekstrakcyjna. 

Do czyszczenia górnych lag amorka Brunox Deo. 

Napisano

Co z tego, że jest smar. Jak czyścisz łańcuch odtłuszczaczem to też musisz go nasmarować. Chodzi o substancje zawarte w odtłuszczaczach, które konserwują i wstępnie zabezpieczają powierzchnie metalowe łańcucha.

 

To chyba oczywiste że benzyna służy TYLKO do wyczyszczenia łańcucha a nie do nasmarowania go. I zawsze po czyszczeniu łańcucha w benzynie czy innych podobnych substancjach, trzeba odczekać aż wszystko wyparuje i go nasmarować.

A również łańcucha nie trzyma się cały czas w benzynie tylko na chwilę się go wkłada do pojemnika z nią i miesza. Tak że nie ma chyba żadnych szans żeby w jakikolwiek sposób zadziałało z samym metalem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...