Skocz do zawartości

[piasta] Jaka piasta ? Jak wymianiać ?


BeniuFilozof

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

 

Potrzebuję nowych piast, żeby zamontować hamulce tarczowe. Proszę o porady, zależy mi na NIEZNISZCZALNYM (czyt. wytrzymałym) produkcie, ale nie chcę wydawać więcej niż 100 zł na jedną piastę (ale jeśli nic sensownego za tę kwotę nie kupię, mogę wydać więcej). Piasty mogą być używane. Rozmiar koła nie ma znaczenia (mam 26 cali) ?

 

Ile kosztuje wymiana piasty w serwisie ? Czy można to zrobić samemu bez specjalnego sprzętu ? Piasta musi mieć odpowiednią ilość otworów na szprychę, czyli tyle samo ile mam szprych i tyle samo, ile otworów jest w obręczy ? Stare szprychy bez problemu można zastosować ponownie ?

 

Obojętne jest mi, czy piasty będą na łożyskach kulkowych, czy maszynowych. Zależy mi jedynie, aby jak najdłużej się trzymały. Mile widziana możliwość samodzielnej naprawy, a ponoć łożyska maszynowe nie bardzo można naprawić samemu. Jeżdżę w każdych warunkach, śnieg, błoto, deszcz itp.

Napisano

Rozmiar koła nie ma znaczenia. Sensowniej jest też podać kwotę 200 zł za komplet, bo piasta przednia jest zwykle sporo tańsza niż tylna. Rama ma oczywiście mocowanie hamulców?

 

Wymiana piast, czyli przeplatanie koła to zwykle do kilkudziesięciu zł za jedną, ale najczęściej trzeba dobierać nowe szprychy, więc koszta rosną. Lepiej zastanowić się czy przy takim budżecie nie lepiej opłaci się kupno całych kół i sprzedanie kompletu starych.

 

Piasty bez centrownicy i odrobiny wprawy praktycznie nie da się wymienić, bo największym problemem jest odpowiednie ponaciąganie szprych tak, aby obręcz wypadła na środku na całym obwodzie i pozostała tam jak najdłużej mimo jazdy :teehee:

 

Piasta oczywiście musi mieć tyle samo otworów na szprychy ile ma obręcz i starych szprych zwykle nie da się wykorzystać - chyba, że nowe piasty mają dokładnie taką samą średnicę i rozstaw kołnierzy co stare (to raczej nie możliwe, bo nowe maja mieć mocowanie na tarcze)

 

Przy samodzielnym serwisowaniu wygodniejsze pewnie okażą się piasty na tradycyjnych łożyskach kulkowych jednak trzeba do nich dość regularnie zaglądać. W przypadku łożysk maszynowych wymienia się takowe jak padnie.

Napisano

Rama posiada mocowanie pod hamulce tarczowe.

 

Stare koła to EuroLine na piastach Joytec, chyba najniższa półka, więc dużo za nie nie wezmę. W takim razie za 300 zł można kupić rozsądny komplet kół ?

 

Rozumiem, że wymiana piast wyjdzie mnie około 200 zł za komplet + 30 za montaż + 60 za szprychy czyli wychodzi koło 300 zł. W takim razie rzeczywiście możesz mieć rację.

 

A zatem, ktoś mógłby mi polecić rozsądny komplet kół ? Nie znam się na producentach obręczy, nie wiem jakie są dobre. Jedyne co obiło mi się o uszy do DTSwiss.

Napisano

 

 

A zatem, ktoś mógłby mi polecić rozsądny komplet kół ? Nie znam się na producentach obręczy, nie wiem jakie są dobre. Jedyne co obiło mi się o uszy do DTSwiss.
Zapomnij o DT. Może zakup ich piasty z wyższej półki ma sens (mam 350-tki) ale tańsze modele na bank są przepłacone.

 

Do 400pln taki zestaw może http://allegro.pl/kola-26-alexrims-td24-novatec-041-042-disc-8-9-10s-i4921173889.html

Napisano

Bierz piasty na łożyskach maszynowych kolega wyżej podesłał ci novatecza 042 którą sam posiadam i chwalę w razie pytań o nią pytaj chętnie odpowiem :-) Jesteś w stanie zapleść sobie koła sam mam nawet film instruktażowy w którym dowiesz się jak krok po kroku to zrobić . Nie mając w tym żadnego doświadczenia zaplotłem sam  . Centrowanie to już zostaje ci serwis . Ale moim zdaniem nie ma sensu składać kół bo zapłacisz dużo za przesyłki i robociznę w serwisie . Ja ci polecam ten zestaw  http://ctbike.pl/novatec-zestaw-kol-mtb-d041sb-d042sb-disc.html lub ten który był powyżej http://allegro.pl/kola-26-alexrims-td24-novatec-041-042-disc-8-9-10s-i4921173889.html najsensowniejszy .

Napisano

 

 

zależy mi na NIEZNISZCZALNYM (czyt. wytrzymałym) produkcie

 

Wziąwszy pod uwagę powyższe, oraz to

 

 

 

Jeżdżę w każdych warunkach, śnieg, błoto, deszcz itp.

 

nie wiem, czy polecanie piast Novateca, znanych z iluzorycznych raczej uszczelnień, jest dobrym pomysłem.

 

Choć w tej cenie i na maszynach wielkiego wyboru nie ma.

Napisano

 

 

Piasty bez centrownicy i odrobiny wprawy praktycznie nie da się wymienić, bo największym problemem jest odpowiednie ponaciąganie szprych tak, aby obręcz wypadła na środku na całym obwodzie i pozostała tam jak najdłużej mimo jazdy
 Mając centrownicę można zapleść koło na +/- 0 a mimo to naciąg nie będzie prawidłowy. Do prawidłowego zaplotu oprócz centrownicy wymagany jest także przyrząd do sprawdzenia naciągu, oraz przyrząd do sprawdzenia osiowości obręczy bo nawet z przyrządem do kalibracji centrownicy może się okazać, że trzeba przesuwać całą obręcz w prawo lub w lewo.

 

Na novatec-i nie ma co narzekać. Ponad cztery miesiące jazdy i przebieg niemal taki jak w przeciętnym samochodzie przez ten czas. Jedyne co się stało, to na tylnej ośce zacisku znalazłem rdzę powierzchniową, bo nie dałem na nią smaru przy skręcaniu. I to wszystko - dalej koła kręca sie jak kręciły, mimo mycia myjką ciśnieniową.

Napisano

Na co ci centrowca do zaplecenia koła ? ... No faktycznie novatecz szczelnością nie grzeszy gdy go serwisuję dużo syfu trochę rdzy , powycierałem wszystko i nie łapie syfu ;p ponad to chodzi głośniej . Ale co mu polecimy do takiej kwoty co podał ? Przecież na 350 nie będzie go stać , a w tej cenie co podał novatecz to najlepsze rozwiązanie . 

Napisano

W takim razie możecie doradzić, który z poniższych kompletów kół będzie najrozsądniejszym wyborem ? Nie chcę zakładać osobnego tematu, żeby nie robić syfu na forum.

 

1.  http://allegro.pl/kola-dartmoor-raider-novatec-nt-d041-142sb-maszyny-i4906224348.html

2.  http://allegro.pl/mavic-crossride-p-t-2013r-geax-p-t-jak-nowe-i4933262201.html

3.  http://allegro.pl/kola-bontrager-race-x-lite-i4942463666.html

4.  http://allegro.pl/dt-swiss-420-sl-specialized-komplet-kol-1780g-i4922281802.html

5.  http://allegro.pl/kola-alexrims-44am-sramx9-qr20-12x142-enduro-i4940475631.html  -  Są do liicytacji od 400, do jakiej kwoty warto licytować? Mogę je obejrzeć w Krakowie.

6.  http://allegro.pl/mocne-kola-26-dh-fr-enduro-rodi-excalibur-ht-biale-i4861712306.html  -  wersja budżetowa

7.  http://allegro.pl/shimano-wh-mt15-kola-mtb-26-cali-disc-cl-czarne-rt-i4891964317.html

8.  http://allegro.pl/sunringle-ryde-xmb-opony-kaseta-lancuch-i4945961297.html

 

Jak wspominałem wcześniej, nie wiem, które koła są warte swojej ceny, a nie chcę kupować w ciemno.


Chyba, że polecacie jakieś inne koła do 550 zł, które sprawdzą się w ciężkim terenie (lasy, małe góry jak beskidy, itp.)

Napisano

Moim zdaniem najlepsze z tych co podałeś to 1 :-) Dużo opinii na temat obręczy piasty i sam mam podobny zestaw . :-) Ale 1 to bierz jak potrzebujesz czegoś solidnego  i nie patrzysz na wagę w takim stopniu . 4 Też spoko piasta ma z przodu 10 mm czyli jest sztywniejsze dobra waga ale jak łupniesz tyłem to wgniota będzie gwarantowana :-) 5.Wszystko spoko ale tam masz oś 20mm :-) 8.Kurde wszystko fanie i obręcz ogarnięta piasty też anoda fajna , ale jest luz niby niewielki ale z czasem ten luz się zwiększy więc odpuść sobie 8 i inne numerki gdzie masz Kulki . Ja bym brał :icon_cool: 

Napisano

Weź zdecydowanie nowy zestaw :-) A piasty się niczym nie różnią od D042SB jedynie ceną , kształtem ( ogólnie wymiarami ) i podajże wagą bo tak to mają ten sam materiał 3 zapadki 4 maszyny . Poza tym nie wiadomo w jakim stanie jest bieżnia , zapadki itp . Bierz nowe nie pożałujesz  :-) 

Napisano

Weź te na ZTR Olimpic , waga jest niezaprzeczalnym atutem i za tą cene warto . Gdybym miał do wyboru Te na olpicu i nowy zestaw na 042 tp zdecydowanie te pierwsze .Zapadki kosztują 30zł komplet a bieżnia sie praktycznie nie zużywa więc nie przejmuj sie tym co pisze Adaś .

Napisano

Raidery to obręcze w stronę EN / FR / , są dosyć ciężkie ale za to dość ciężko je zniszczyć przy użytkowaniu XC . Teraz zauwazyłem że te Sunringle są na piastach opartych  łożyska kulkowe wobec czego w sumie chyba je bym odpuścił

 

http://allegro.pl/kola-mavic-crossone-26-disc-6-srub-2014-lodz-i4946922750.html ----> Ciekawy komplet, wytrzymały z stosunkowo niską masą , niższą niż koła oparte na raiderach a powinny wytrzymać wszystko jeśli nie skaczesz z dużej wysokości na płaskie

 

http://allegro.pl/kola-mavic-crossride-26-centerlock-i4940798919.html ---- > Lżejsza ,wyższa wersja kół crossone z innym standardem mocowania tarczy , jednak istnieją adaptery do 6śrub . :)

Napisano

Lżejsze koła łatwiej rozpędzić, co przekłada się na to że lepiej się jeździ na lżejszych kołach :) ja bym wziął crossride'y - mają bardzo dobrą opinie na forum, poza tym ma je też brat i nie narzekał nigdy na nie

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...