Skocz do zawartości

[Tektro Draco] Jak wyregulować niecofające się klocki?


musta

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Wszedłem w posiadanie używanego roweru. To długa historia i nie chcę jej tu streszczać.

Rower jest na hamulcach Tektro Draco 2. To moje pierwsze hamulce tarczowe.

 

Przednie koło było zdjęte do transportu samochodem, gdy próbowałem założyć w domu obręcz między klocki szczelina okazała się za mała. Tarcza weszła ale obciera z obu stron. Gdy go kupowałem to koło się kręciło lekko a po transporcie się nie kręci.

W serwisie przy okazji innej roboty powiedzieli mi że to przez naciśniecie klamki gdy nie było w środku tarczy. Coś tam podłubali i znowu się kręciło. Generalnie poinformowali mnie że trzeba je po nacisnieciu klamki na pusto odpowietrzyć i to kosztuje 40zł.

Teraz uwaga-nie wykazałem się inteligencją, wiem-  zabrałem rower do domu samochodem bez przedniego koła bo się nie mieści w bagażniku. Nie naciskałem klamki ale nie włożyłem nic między klocki bo o tym przeczytałem później. Składam w domu koło a tu znowu się nie kręci! Może się ta klamka sama nacisnęła przy wkładaniu, nie wiem. Generalnie jestem w punkcie pierwszym znowu.

 

Teraz moje pytania.

 

1 Czy to prawda że hamulce hydrauliczne można zapowietrzyć naciskając klamkę przy braku tarczy pomiędzy klockami? 

2 Czy jest jakaś opcja żeby te klocki się cofnęły bez odpowietrzania? Może coś wystarczy poluzować?

3 Czy odpowietrzanie pomoże - Już kupiłem zestaw i olej za owe 40zł na allegro i sam sobie to będę robił jak to taki częsty problem.

4 Czy jest coś jeszcze czego nie wolno robić z tymi hamulcami o czym bym nie pomyślał jak z tą klamką?

5 Czy regulacja na śrubach (odpuścić, zacisnąć klamki, dokręcić) jest wskazana po każdym demontażu koła o ile coś słychać? W tylnym się kręci lekko ale jakby są szmery przy obrotach.

 

Mam nadzieję że klarownie opisałem temat bo to mój pierwszy post tutaj i przy okazji chciałem się przywitać:-)

 

Musta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemasz, ostatnio miałem trochę podobnych pytań, więc odpowiem :)

 

Zamiast od razu wierzyć w samozaciskającą się przypadkiem klamkę, sprawdź czy nie da się ustawić zacisku odpowiednio. Z moich wrażeń z Draco2 wynika, że przynajmniej w połowie przypadków po zainstalowaniu przedniego koła wypada wyregulować zacisk, bo obciera. :) Tutorial znajdziesz wszędzie. Obstawiam, że na 90% to ten problem.

 

Natomiast, jeśli serio zacisnąłeś klamkę i  hamulec się zapowietrzył (charakterystyczne: klamka działa jakbyś ściskał gąbkę/gumę, słaby opór), to wypada ten hamulec odpowietrzyć. Polecam tutki z youtube'a. 

 

Odpowiadając na pytania: 

1) Tak, ale nie zawsze. Generalnie jeśli masz dużo płynu w zbiorniczku przy klamce, nie powinno się tak dziać. Ale na wszelki wypadek lepiej nie próbować. 

2) Spróbuj rozepchać śrubokrętem czy czymś, jak nie pomoże to odpowietrz, UPRZEDNIO rozpychając klocki.

3) Pewnie tak, powodzenia.

4) Nie zaciskaj klamki jak nie masz klocków, bo ci wypadnie tłoczek, a to jest grubsza zabawa wtedy. Stracisz trochę nerwów. :P I nie dopuszczaj do zatłuszczenia klocków, w szczególności zdejmij je do odpowietrzania. 

5) Tak, chociaż wspomniana przez ciebie metoda niekoniecznie działa za pierwszym razem. Ale się nauczysz. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybkie odpowiedzi.

 

Mam jeszcze pytanie trudne z natury internetu. Jak mocno mogę rozpychać te klocki płaskim śrubokrętem?

Czuję tam zdecydowany opór i nie chcą dalej się cofnąć. Boję się coś złamać.

 

musta

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze, upewnij się, że rozpychasz tłoczek, a nie zacisk :D Tłoczek to taki okrąg, pusty w środku.

Idzie to powoli, z wyraźnym oporem i tak koło 1mm (co w zupełności wystarcza do poprawnego wyregulowania zacisku). Siłę można przyłożyć dość sporą, bo zacisk to w sumie kawał metalu z tłoczkami. Byle ją serio przykładać na tłoczek. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płaskim śrubokrętem prawdopodobnie uszkodzisz powierzchnię okładziny. Spróbuj nożem, jego ostrze jest szersze od śrubokrętu i bardziej płaskie.

Opór może być spowodowany kilkoma przyczynami: brudne powierzchnie robocze tłoczków, uszkodzone uszczelki, uszkodzona powierzchnia gniazd w zacisku, tłoczki wysunięte pod kątem, czyli nierównolegle do powierzchni tarczy. Jeśli na początku cofanie szło łatwiej a potem tłoczki zatrzymały się nie dając się wcisnąć do końca (az do zetknięcia pleców klocków z zaciskiem) to może być za dużo płynu w układzie - jak podał kolega w poście wyżej. W takim przypadku ustaw dźwignię hamulca równolegle do podłoża, otwórz odpowietrznik i popchnij tłoczki w miarę możliwości obserwując czy płyn wybija przez odpowietrznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wszystkim

 

Bardzo mi pomogliście. Naprawdę bardzo rzeczowe, kompetentne i szybkie porady pozwoliły mi rozwiązać ten problem.

 

Na moje oko bardzo pomogło regulowanie śrub zacisku wg waszych porad, rozepchnąć klocki już trzeba było tylko o dziesiąte milimetra. Nie musiałem luzować zbiorniczka, obyło się na sucho.

 

Pozdrawiam

 

Musta

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...