Gość Napisano 15 Grudnia 2014 Napisano 15 Grudnia 2014 Odgrzewam ten temat, bo kumpel zamierza nabyć taka ładowarkę do nawigacji, ale nie jest obyty w elektronice. A od czasu ostatnich dyskusji na forum na Allegro pojawiła się taka oto ładowarka http://mszasz.jimdo.com/%C5%82adowarki/ http://allegro.pl/ladowarka-rowerowa-ms203-usb-telefon-gps-na-dynamo-i4889323569.html Czy ktoś użytkował ten wynalazek? Jak sie okazuje ładowanie telefony czy nawigacji z dynama w piaście to nie taka prosta sprawa http://www.swiatelka.pl/printview.php?t=3446&start=0&sid=d487b57d6a161fa09153d2357872936f Sprawa z dynamem w piaście wygląda tak, że jak ktoś jeździ na zwykłym dynamie i myśli o bateriach. To niech pomyśli o tym dynamie.Opory toczenia wzrastają nieznacznie (10W przy 30km/h). Te opory toczenia są spowodowane tym, że każde dynamo (szczególnie te, co są zgodnez niemieckimi przepisami) mają ogranicznik napięcia, który chroni żarówkę przed wysokim napięciem. I ten ogranicznik jest głównym sprawcąwzrostu oporów toczenia. Usuwając ten ogranicznik, dynamo w piaście wprowadza porównywalne opory toczenia jak zwykła piasta.Jednak nie jest zalecana eksploatacja dynama bez tego ogranicznika, ponieważ indukowane napięcie w dynamie powoduje niszczenie izolacjielektrycznej na stojanie. Dynamo musi być cały czas obciążone. Obciążenie nie musi być wielkie.Może to być na przykład ładowarka baterii lub GPS.W tym typie dynama występuje taki efekt, że jeżeli dynamo obciąży się jakąś mocą, a następnie zmniejszy się ją.To dynamo wymusi pobór mocy jaka była przedtem, zwiększając napięcie.To są informacje jakie znalazłem w Internecie i pomocy technicznej Shimano. Jeśli ktoś chce sam zrobić tanio ładowarkę, to niektórzy robia na stabilizatorach 7805, LM317 http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1187228.html albo zalecane są konstrukcje na układzie LM2940 ( http://electropark.pl/stabilizatory-napiecia-liniowe-jednonapieciowe/1135-lm2940-5v-stabilizator-napiecia-ldo-to220-5901001135003.html ). W tym katalogu podane jest, że układ ten ma maksymalne napięcie wejściowe ciągłe 26 V. Przykład praktycznej konstrukcji - ładowarka w kierownicy : https://howdy.wordpress.com/2010/09/27/diy-hub-dynamo-usb-charger-inside-handlebar/
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.