krzysiek8406 Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Witam, teraz interesuje mnie możliwość instalacji piasty torpedo do przedniego koła. Wiem, że to co napisałem prosi się o spojrzenie typu - czy Ty człowieku nie upadłeś czasem na głowę , ale mój wynalazek łamie "trochę" konwencjonalne korzystanie z roweru. Mianowicie, w mojej konstrukcji będę chciał wykorzystać przednie koło jako koło napędowe oraz skrętne. Napęd nie będzie przenoszony przez żadne łańcuchy, tylko jak w monocyklu bezpośrednio przez pedały na oś koła, jednocześnie będę mógł wykonywać skręty wykorzystując do tego nogi oraz co jest bardzo ważne, hamować na zasadzie kontry, czyli tak jak w piaście typu TORPEDO. W zasadzie można by moje pytanie skrócić do tego, czy istnieje coś takiego jak piasta TORPEDO dla monocykli? wtedy taki monocykl, mógłbym prawie cały wykorzystać do mojej konstrukcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tompot Napisano 23 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 (edytowane) Ciekawy pomysł. Tutaj znalazłem coś na ten temat - http://www.bikeforums.net/alt-bike-culture/332116-front-coaster-brake.html. Podobno w latach 30-tych produkowano takie wynalazki i czasami pojawiają się na ebayu po oczywiście "odpowiednich" cenach ze względu na swoją rzadkość. Największym problemem jest uruchomienie hamulca w takiej piaście - odpada łańcuch, więc może ręcznie (jakiś lewarek)? Edytowane 23 Listopada 2014 przez tompot Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team IvanMTB Napisano 23 Listopada 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 23 Listopada 2014 Pomysł jest... Jedyny problem to kwestia widelca z odpowiednim rozstawem. Także bedziesz musiał wymyśleć w jaki sposób zablokować kontrę w torpedzie tak abyś mógł używać jej właściwości hamulcowych. Standardowe widelce maja rozstaw 100-110mm, piasta typu torpedo 120? O ile widelec jest stalowy można go troche rozgiąć ale po centymetrze na stronie to juz trochu dużo... Monocykl jako taki nie specjalnie sie nada, gdyz ciężko bedzie go zaadaptować jako koło przednie. W końcu ma on za zadanie być napedem i siedziskiem w jednym... Poza tym piasty unicyklowe są odrazu korbami, czyli mają gniazda korbowe (kwadrat, ISIS) które z kolei słabo współgraja z piastami. Widelec od fatbajka z OLD135mm? Powzwodzenia... Szacunek... I. PS Pytanie techniczne... Jak chcesz rozwiązać połączenie korby - kwadrat lub wielowypust - z osia koła - gwint 10mm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bender999 Napisano 25 Listopada 2014 Udostępnij Napisano 25 Listopada 2014 a tak z ciekawości zapytam....jak miałby być przenoszony napęd z korby na "zębatkę" bo siedzę i myślę i nie bardzo sobie to potrafię wyobrazić. Znaczy wyobrażam sobie ale nie sądzę że da się to zrobić w "domowych warunkach. Widzę tam dość skomplikowane łożyskowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzysiek8406 Napisano 26 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 a tak z ciekawości zapytam....jak miałby być przenoszony napęd z korby na "zębatkę" bo siedzę i myślę i nie bardzo sobie to potrafię wyobrazić. Znaczy wyobrażam sobie ale nie sądzę że da się to zrobić w "domowych warunkach. Widzę tam dość skomplikowane łożyskowanie W zasadzie nie będzie przełożenia na zębatkę, będzie to działać dokładnie jak monocykl, tylko że piasta monocykla nie ma funkcji pozycji neutralnej oraz kontry w przeciwieństwie do torpedo. Wczoraj zamówiłem piastę torpedo, i będę teraz dorabiał jakieś przejścia aby móc osiągnąć właściwości monocykla tylko przy zachowaniu właściwości jakie zapewnia torpedo . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
twojastara Napisano 3 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2014 ja bym sie tylko obawial, ze co chwila bedziesz sobie to kolo blokowal, a to zluzujesz nogi i Cie "wetnie" albo lekko sobie cofniesz i to samo; Nie wiem tez czy uda Ci sie to tak zaadaptowac, zeby kolo moglo sie swobodnie toczyc do tylu... lepiej zrobic polaczenie "na ostro" jak w monocyklach ; mozesz wyregulowac opor poprzez dolozenie ciezarkow na obwodzie obreczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzysiek8406 Napisano 3 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2014 ja bym sie tylko obawial, ze co chwila bedziesz sobie to kolo blokowal, a to zluzujesz nogi i Cie "wetnie" albo lekko sobie cofniesz i to samo; Nie wiem tez czy uda Ci sie to tak zaadaptowac, zeby kolo moglo sie swobodnie toczyc do tylu... lepiej zrobic polaczenie "na ostro" jak w monocyklach ; mozesz wyregulowac opor poprzez dolozenie ciezarkow na obwodzie obreczy. Znaczy się rower ten będzie w formie roweru poziomego, także będąc w pozycji poziomej będzie się to zupełnie inaczej zachowywać. Pojawia się inny problem, chcąc robić ramę, która będzie w zasadzie w formie dwóch widelców zapożyczonych od rowerów dawców oraz ramy zasadniczej w formie jednej rury w kształcie wydłużonej litery "V" łączącej oba widelce. Zastanawiam się czy przyjęta rura o wymiarze Dz x Dw = 38 x 30 wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Venec Napisano 12 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 Przepraszam, że nic nie pomogę z problemem, ale jak tylko coś wykombinujesz to wrzuć fotki - strasznie ciekaw jestem tego patentu. Powodzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
djzatorze Napisano 13 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2014 A czy nie dałoby rady wywalić z torpedowej piasty tą podkładkę, na której montuje się zębatkę i zastąpić ją czymś możliwie cienkim i mocnym? Zębatka i tak nie będzie używana. Całoś powinna wtedy się zwęzić do jakichś 115 mm a to daje tylko 7,5 mm do odgięcia na piórach widelca. Można do tego jeszcze zeszlifować nieco zewnętrzne strony konusów. Co do montażu ramienia torpedo, można je zgiąć o 90° i koniec dopasować do rurki widelca (fakt, blacha gruba, ale po wymontowaniu tego ramienia można to nawet na kowadle zrobić). Powodzenia! Fotorelacja będzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krzysiek8406 Napisano 13 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2014 A czy nie dałoby rady wywalić z torpedowej piasty tą podkładkę, na której montuje się zębatkę i zastąpić ją czymś możliwie cienkim i mocnym? Zębatka i tak nie będzie używana. Całoś powinna wtedy się zwęzić do jakichś 115 mm a to daje tylko 7,5 mm do odgięcia na piórach widelca. Można do tego jeszcze zeszlifować nieco zewnętrzne strony konusów. Co do montażu ramienia torpedo, można je zgiąć o 90° i koniec dopasować do rurki widelca (fakt, blacha gruba, ale po wymontowaniu tego ramienia można to nawet na kowadle zrobić). Powodzenia! Fotorelacja będzie? Wielki dzięki za tak zaawansowane zaangażowanie, poraz pierwszy mam doczynienia z tak chętnie pomocny forum . Wracając do tematu, trochę się pozmieniało, torpedo jednak jest zbyt kłopotliwym rozwiązaniem, i jednak jest ryzyko tego, że przy hamowaniu torpedem z przodu będę się narażał na dynamiczne wahania koła. Jedno jest pewne, rozwiązanie na napęd przedniego koła w sposób bezpośredni, bez łańcucha, musi być. I tutaj przychodzi mi do głowy zakup monocykla, wywalenie siodła i wsadzenie takiej sztycy aby móc takim widelcem skręcać. Chciałbym to zacząć robić między świętami, dlatego tak gonie z częściami. na razie będzie to prototyp, i głównie zależy mi na tym aby móc zobaczyć czy moja wizja zadziała. To potem pójde krok dalej i będę robił więcej maszynowanych elementów, a nie robił składaka z części rowerowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.