Skocz do zawartości

[rower] Nietypowa turystyczna przełajówka


qba3777

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie!
 
 
 
Jakiś czas temu narodził się u mnie pomysł na nowy rower do szeroko pojętej turystyki.
Zdarzało mi się jeździć kilka razy na rowerze szosowy (stalowy Jamis na Shimano 2300) i bardzo polubiłem kierownicę szosową. Przez jakiś czas chciałem kupić normalną szosę, ale po dłuższym zastanowieniu zacząłem dostrzegać minusy normalnej szosówki. Kilka razy do roku wyjeżdżam na kilkudniowy wyjazd z sakwami pod namiot, a konstrukcja roweru szosowego co tu dużo mówić jest przystosowana do całkowicie innych zastosowań.
Potem trafiłem na rowery przełajowe - to już było coś - możliwość założenia szerszych opon, mocniejsze hamulce, mocniejsza rama i krótsza górna rura. Przejrzałem ofertę producentów takich jak Ridley, Giant, Trek, Radon, Cube itd. i nie znalazłem roweru "idealnego". Tu koła za słabe, tu brak oczek pod bagażnik itd., a po za tym drogo,w przypadku niektórych z ww. producentów bardzo drogo.
 
Tak więc zdecydowałem się, że sam złożę rower. Nie jest to sprawa pilna, bo pewnie zacznę składać za jakieś pół roku, kiedy nazbieram fundusze.
 
Puki co z grubsza powybierałem części i oszacowałem ich koszt.

 

Rama
Accent CX-One - stosunkowo tania, lekka, ma dolne oczka pod bagażnik, nawet ładna, interesowałby mnie rozmiar 58, czyli XL, na takim samym jeździłem na wcześniej opisanej szosie, więc mam w miarę rzetelne porównanie.

 

Widelec

Stalowy, z piwotami, z oczkami pod low-ridera, dokładnie takie cuś trochę ciężki, ale za to w miarę tani.

 

Napęd

Klamkomanetki Shimano Tiagra 3x10 4600, korba 50/39/30 i kaseta Deore 11-32, łańcuch też Deore, tylna przerzutka Deore klasyczna,bez Shadow, np. M511 lub M590, przednia Sora/stara Tiagra pod 9 rzędów

 

Hamulce

Skłaniam się ku Mini-V, ewetualnie porządne Vki, np Avid SD5/7 i takie cuś. Do Mini-V musiałbym skorzystać z jakichs dodatkowych baryłek regulacyjnych na pancerz lub taką zintegrowaną z fajką hamulca. Polecicie coś w tej sprawie?

 

Rurki

Myślałem o PRO LT, bo są tanie. Nie chcę mocowanie 31.8, w tym roku zmieniłem na kokpit na Oversize przy zmianie roweru i rzeczywiście, czuje się większą sztywność, ale nie jest to dla mnie ważna kwestia. Myślałem o standardzie 26,0, który co prawda nie jest popularny, ale w zasadzie nie ma wyboru sensownych kierownic szosowych pod 25.4. Do 31.8 jest problem z zamontowaniem GPS-a, lampki itd. oraz lemondki, którą chciałbym tam zamontować. Kierownica 44cm, mostek 100mm.

 

Koła

Piasty Novatec 802SB i 751SB, szprychy DT Champion, obręcze Mavic A319, jakieś dętki na Schradera i opony Schwalbe Marathon 35mm.

 

Inne

Siodełko jakieś z dziura i szerokością około 140mm, owijka Pro Gel Smart Silicon, obejma sztycy taka, stery Pro RS-11, bagażniki przód i tył w zależności od zapotrzebowania, oba Crosso, które już mam. Pancerze i linki najzwyklejsze, jakieś Jagwire/Clarks.

 

 

Z moich wyliczeń wynika, że kupując większość części w znajomym sklepie rowerowym zamknąłbym się w kwocie 3200-3300pln.

 

Mam jeszcze takie pytanko odnośnie regulatorów - potrzebuję zarówno do hamulców jak i do przerzutek, w ww. Jamisie oryginalnie były takie jak na zdjęciu. Gdzie mogę takowe dostać? Te w Jamisie są akurat Jagwire'a. Potrzebuję też regulatorów montowanych na pancerze do hamulców, znalazłem tylko SRAM-owskie, ale w cenie aż 63zł za 2 sztuki. To sporo. Są jakieś sensowne tańsze alternatywy? Zostaje jeszcze Tektro Guide Pipe http://www.on-one.co.uk/i/q/BSTKCGP90D/tektro-cable-guide-pipe-90-degree tanie, ale w Polsce nigdzie ich nie znalazłem.

 

Rower ma być wygodny, to jest chyba największy priorytet, na obecnym góralu robiłem trasy po 150km, 200 też planowałem w tym sezonie, ale niestety się nie udało. W przyszłym sezonie 200km przebiję na pewno, jak dobrze pójdzie to 300km spróbuję w jeden dzień zrobić. W tym  roku zrobiłem 3500km, w przyszłym planuję przebić 6kkm.

 

Jeśli dobrneliście do tej części, to szczerze dziękuję za poświęcony czas, może macie jakieś porady odnośnie doboru części, może jakieś porady związane z własnym doświadczeniem. Klasycznych przełajówek jest z tego co wiem kilkanaście, a w sumie mój pomysł ma wiele z takimi rowerami wspólnego. Zastosowanie będzie inne - głownie asfaltowe.

 

 

pozdrowienia

kuba

 

  • Mod Team
Napisano

Kłaniam,

 

Ode mnie 2 uwagi.

 

1. Regulatory baryłkowe. Zawsze można zastosować in line adjusters ----> http://pl.bbbcycling.com/bike-parts/cables/BCB-95  Jeśli nie to to BBB ma dużo podobnych patentów w ofercie a ceny całkiem cheścijańskie.

 

2. Dlaczego obręczowe hamulce? Skoro to ma być turystyk wyprawowo-bagażnikowy to jak dla mnie tylko tarcze. BB7 lub TRP Spyre.

 

Szacunek...

I.

 

Napisano

Ooo, dzięki za to BBB, tylko widzę, że jest dedykowane pod pancerze przerzutkowe, czyli 4mm, nie będzie problemu z założeniem pancerza hamulcowego 5mm?

 

Obręczowe...

Chyba głównie dlatego, że są tańsze. By lekko "złagodzić" wydatek, przez jakiś czas będę korzystał z innych kół - z trekkinga Authora, na obręczach AlexRims Ace18, co prawda nie kapslowane, ale mam nadzieję, że rok jazdy jakoś przeżyją. A nie mają one niestety mocowań pod tarcze. Jeżeli obręczowe się nie sprawdzą, to będę myślał nad tarczowymi ;) Nie miałem nigdy do czynienia z porządnymi mechanicznymi hamulcami tarczowymi, więc sam nie wiem co o nich sądzić. Słyszałem, że są stosunkowo upierdliwe w regulacji, ale to takie miejskie legendy :D

 

 

pozdrowienia

kuba

  • Mod Team
Napisano

legendy (chyba, że kupisz bb5), BB7 nie dość, że naprawdę mocne to jeszcze regulacja bajecznie prosta, rzekłbym - łatwiej wyregulować bb7 niż pradawne canti ;)
Kolega Koval (z tego forum) ma i bb7 i przytaczane TRP (czyli tak naprawdę taki lexus tektro) i podobno są one o wiele lepsze od avidów.

Napisano

No to ciekawe, ciekawe... Na wstępie zostaję jednak przy obręczowych z ww. powodów, ale w przyszłości to te BB7 to niegłupi pomysł. Korzystając z dzisiejszego wolnego dnia próbowałem zdziałał regulację na fajkę we własnym zakresie - chciałem rozwiercić wzdłuż dwie śruby o różnych średnicach i zrobić coś w stylu kominów do mocowania zębatek w korbie. Było blisko... Ale ciężko to zrobić równo, tak by nie było luzu po nasadzeniu konstrukcji na fajkę.

 

Znam osobę, która w miarę regularnie robi zakupy w planetx  więc niektóre z części niedostępnych w polsce pewnie będę mógł sprowadzić stamtąd, ewentualnie zostaje jeszcze sklep rosebikes z niemiec.

 

 

pozdrowienia

kuba

Napisano

A podpowie ktoś coś odnośnie śednicy mocowania mostka i kierownicy?

 

Za 31.8 przemawia jak dla mnie tylko i wyłącznie lepsza dostępność, mam Oversize w góralu (z amortyzatorem RS z goleniami 32mm), wcześniej miałem 25.4 i amor o goleniach 28mm - owszem po zmianie poczułem wzrost sztywości, zauważalny - ale szczerze to nic mi ta większa sztywność nie zmienia :D Z tego co czytałem, to głównie większa średnica goleni w moim przypadku zwiększyła sztywność. Z minusów to mocowanie najróżniejszych lampek, liczników itd., a także lemondki, którą chciałbym zamontować.

 

Za 26.0 przemawia brak problemów z mocowaniem wszystkich akcesoriów i lepsze tłumienie drgań. Myśle, że przy sztywnym widelcu ma to nie małe znaczenie, szczególnie, że lubię jeździć bocznymi asfaltami, które często jakością nawierzchni nie powalają. Minusem tego standardu jest bardzo słaba dostępność. Z popularniejszych, to jest PRO LT, do dostania w dwóch sklepach internetowych.

Nie chcę, by za parę lat przy wymianie któregoś z ww. komponentów (np. mostka na inną długość) mieć problem z dostaniem części pod ten standard.

 

Zostaje jeszcze 25.4, ale to standard z rowerów górskich, kierownic szosowych pod tą średnicę jest bardzo mało:

- Zoom - a raczej chciałbym uniknąć tej marki

- Ritchey Biomax  - przewija się od czasu do czasu na allegro, przymierzałem się do takiego i wydawał się nawet wygodny.

- Chyba w ON-ONE były w sprzedaży jakieś baranki pod 25.4, ale nie mogę coś ich znaleźć (nie mówię o MIdge)

 

Pozdrowienia

K

 

  • Mod Team
Napisano

Kłaniam,

 

Na Planet-X jest kilka naprawdę interesujacych kierek pod 26.0. A z dłuższymi szrubkami spokojnie przypasuja Ci do mostka 25.4.

 

Sam kupiłem kiedyśtam kierkę 3TTT pod 25.4mm Generalny problem z wiekszościa kier pod ten standard jest fakt iż nie posiadaja one ergonomicznych gięć. Jeśli to Ci nie robi to klasycznych nie-ero gietych kier jest na ebajcu od młotka...

 

31.8 nie bardzo rozumiem w czym problem. Jest to aktualnie najpopularniejszy standard i praktycznie wszystkie akcesoria są dostepne przede wszystkim pod OS a dopiero potem i nie zawsze pod 25.4. No chyba ze Twoje klamoty to jakieś starsze wynalazki dedykowane standardowym rurkom.

 

 

Szacunek...

I.

 

 

Napisano

Klamoty nowe -  mocowanie gps Garmin jest w teorii na 25.4 ale nie ma problemu z mocowaniem na 31.8, lampki pasują, licznik sigmy również.

 

Za to myślałem o zamontowaniu lemondki od tranz-x (jd 802), która jako jedyna łatwo dostępna jest "wysoka", ale mocowanie ma tylko pod 25.4 (lub 22). Na 31.8 ogólnie rzecz biorąc są droższe i niższe (tzn. podłokietniki są tuż nad kierownicą).

 

pozdrowienia

K

Napisano

Jeśli to ma być turystyki, to może dodatkowe klamki na kiereę, mają śruby regulacyjne i nie potrzeba baryłek. Nawet posiadam ww. na zbyciu.

Napisano

Myślałem już o takich :)

 

Ile byś za taki wynalazek chciał?

Jaką mają średnicę mocowania?

 

W Planetx jedyna kiera na 26.0, która nie ma 400mm szerokości to ta. Wszystkie inne to 400mm, a to za wąska. Nie wiem czy 460 nie jest za szeroka, do tej pory na szosie jeździłem na 420.

 

Jeszcze w Rose jest coś takiego

 

pozdrowienia

K

 

  • Mod Team
Napisano

Z tych dwóch skłaniał bym się ku stelli (której i tak nie ma na magazynie), głównie ze względu na ergonomiczne podgięcie
460mm to kawał kierownicy, pewne trzymanie i dobra na podjazdy.

Napisano

Nie, ta z planetx jednak odpada, zdecydowanie za głęboka. Może jednak zdecyduję się na 31.8. Np. Fsa Vero ma fajną "geometrię"

 

pozdrowienia

K

Napisano

Na szybko mierzylem linijka. Ok 31mm, ale jutro zmierze suwmiarka i podam jakąś rozsądną cenę :-D

czyli standard chyba 31,8 ale cena jutro ;-)

  • Mod Team
Napisano

Myślałem już o takich :)

 

Ile byś za taki wynalazek chciał?

Jaką mają średnicę mocowania?

 

W Planetx jedyna kiera na 26.0, która nie ma 400mm szerokości to ta. Wszystkie inne to 400mm, a to za wąska. Nie wiem czy 460 nie jest za szeroka, do tej pory na szosie jeździłem na 420.

 

Jeszcze w Rose jest coś takiego

 

pozdrowienia

K

 

Hmmm... no i ta :)

 

420:  http://www.planetx.co.uk/i/q/HBCICUCO/cinelli-altera-nos-handlebar

 

31.8 jest OK, mi osobiście optycznie do alu, które jest tłustsze niż stal pasuje...

 

Nie ma sensu robić sobie problemu jak ten w zasadzie nie istnieje :)

 

Szacunek...

I.

Napisano

Dobra, nie chce mi się bawić w te "zamierzchłe" standardy. Wezmę 31.8, kierownicę o jakimś małym dropie, zależy co się znajdzie.

  • Mod Team
Napisano

Jak chcesz to poszukaj tańszej wersji tektro (69 i 89zł, jakoś tak), na tym samym allegro. Były jeszcze kilka dni temu, pewnie aukcja odnowi się za kilka dni. Tylko tam były (z tego co pamiętam) gorsze klocki i bez szuflad - czyli teraz przyoszczędzisz, potem dołożysz-musisz sam to przemyśleć/

Napisano

No właśnie nie wiem jak tam jest z klockami w tych Tektro RX6. Wg. producenta są tam wsuwki 55mm, a wg. sprzedawcy 70mm. 72 jest standardem, a wsuwek na 70mm to jakoś nie widzę. Myślicie, że oryginalnie dodawane przez Tektro szufladki będą dobrej jakości?

 

Druga sprawa, to w tych tańszych Tektro były dłuższe o 5mm ramiona, a raczej wolałbym krótsze.

 

Jeszcze na allegro wiszą XLC za 70 zł komplet by wyszedł. Ale z drugiej strony różnica 50 zł, to koszt kompletu dobrych klocków. A jakoś do Tektro mam większe zaufanie :D

 

pozdrowienia

K

  • 3 tygodnie później...
Napisano

To co myślicie o tej ramie Accenta? Kolorystycznie nie do końca mi pasuje, ale to pomijalne. Jak pod skawy to mogłaby mieć kapkę dłuższy ogon no i więcej niż jedno mocowanie na bidon. Nada się ta rama? Myślę też o zamówieniu ramy w Mielcu - cena porównywalna, a wszystkie szczegóły mogę sobie na cudmiód zrobić. Słyszałem jednak, że zawalają terminy i kaszanią geometrię... Macie jakieś własne doświadczenia z tym producentem?

Napisano

Zaczynasz już kompletować części, ale nie masz jeszcze ramy. CX one bardzo fajny, ale zastanów się, czy nie wejść jednak w inną ramę - np stalowego Kaffenbacka. Tylko wtedy hamulce tarcze, ale sam frameset wyjdzie tyle, co za CX one. No i inne rurki do tego. Przemyśl sprawę, a rurki kupuj na sam koniec - najpierw zdecyduj się na ramę i dopiero potem inwestuj w resztę.

http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXKBD2/planet-x-kaffenback-2-frameset

Co do napędu i klamek, to Sora 3500 będzie super - kupisz wersję 3-rzędową z szeroką kasetą i będzie miód malina. A może nawet starczy kompaktowa korba i kaseta 11-30 z długim wózkiem tylnej przerzutki.

Powodzenia i na koniec pokaż swoją maszynę.

  • Mod Team
Napisano

 

 

ale sam frameset wyjdzie tyle, co za CX one.


A jak by jeszcze trochę poczekał, to pewnie wyrwie ten frameset za 100 funciaków w jakiejś świąteczno-noworocznej promocji. :)
Napisano

Tą ramę z Planetx już skreśliłem (niestety) ponieważ mam koła bez mocowania na tarcze - co prawda przejściowe, na sezon, może dwa. Nie jestem pewien tylko i wyłącznie co do ramy. Albo z Mielca na zamówienie albo Cx One.

To co byście polecali - custom od Mielca czy Accent Cx One? Ceny na tym samym poziomie.

  • Mod Team
Napisano

 

 

To co byście polecali - custom od Mielca czy Accent Cx One? Ceny na tym samym poziomie.


Wszystko zależy od tego, jak Ci tą ramę zrobią. Z jednej strony masz customa, a z drugiej wściekać się i użerać się z nimi, jak coś spartolą? Twój wybór.

Skonsultuj może z kolegą grzegosz. On miał customową przełajkę z Mielca, chyba nawet na sprzedaż.

http://www.forumrowerowe.org/topic/133151-9458g-mielec-custom-4za-przelajowka/
Napisano

Z tego co wiem to w Mielcu potrafią zrobić naprawdę porządną ramę... Ale zazwyczaj dopiero za drugim razem. Może byłaby to niezła propozycja, ale czas oczekiwania + ewentualne poprawki to już masa czasu. W Kaffie geometria mi do końca nie pasi, a w DualPivoty się bawić nie chcę (oponka to chyba góra 28mm). Chyba zdecyduję się na Cx-One, nachętniej tą starszą.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...