kolo1 Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Witam . Moja przygoda z kołami 29' właśnie się zaczęła .Pojeżdziłem na standartowej korbie XT FC-M780 - czyli blaty 42/32/ 24 , kaseta z tyłu 11- 34 i mam pewien niedosyt . Mianowicie nawet podczas jazdy po szosie nie używam wogóle najmniejszej koronki w kasecie ( 11) , natomiast wszystkie podjazdy udało mi się zrealizowac na średnim blacie 32 . W związku z tym mam zamiar przejśc na dwa blaty z przodu . Moj wybór padł na korbę XT 38 z blatami 38/24 , kaseta ma być ta sama czyli 11-34 - czy ktoś jeżdzi na takiej kombinacji ? Jakie odczucia na jeżdzie po asfalcie - jakie prędkości są na tej kombinacji osiągane ? Pozdrawiam . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 (edytowane) Jest masa tematów o przejściu z 3 na 2 rzędy w 29er, bo największa zębatka korby jest po prostu zbędna. Do tego jeśli zamontowany został napęd 3x9 to blat ma często 44 zęby to już jest totalnym absurdem. Na przełożeniu 38/11 można spokojnie znacznie przekroczyć 50 km/h, a rowerze MTB to już dużo wg mnie. Zmieniaj korbę śmiało, ale jeśli nie masz ochoty na dość mozolną regulację przedniej przerzutki to dokup od razu taką pod 2 rzędy. 3 rzędowa będzie działać, ale nigdy tak precyzyjnie i elegancko jak powinna - manetka może zostać. Edytowane 19 Października 2014 przez seraph Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Odjęcie aż 6 zębów to sporo. Przelicz sobie, czy 38T wystarczy względem dotychczasowego stylu jazdy. http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Kolega pisze, że nie używa zębatki 11, więc używa najtwardszego przełożenia 42/12=3,5. Po zmianie najcięższe przełożenie wynosić będzie 38/11=3,45, więc różnica będzie nieodczuwalna. Korzystał będzie za to z całej kasety co upłynni jazdę i korzystnie wpłynie na żywotność napędu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Dla tej samej kadencji (90) odjęcie 4 zębów z korby przy 12T, to prędkość mniejsza o 4km/h. Dla pośredniego (16T z tyłu) to wolniej o 3 km/h. Wszystko zależy od osobistych preferencji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
modrzew Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Naprawdę używacie rowerów MTB do wykręcania prędkości po płaskim? Jeśli nie to skąd taka troska o brak dużego blatu? Mielenie nogami na zjazdach? Moje doświadczenie z napędem 2x... jest może i niewielkie, bo dopiero co taki na dniach "skonstruowałem", ale wystarczy mi wiedza jakich przełożeń używałem ostatnimi czasy i IMHO jeśli ktoś widzi że praktycznie przestał korzystać z dużego blatu to ta opcja jest dla niego. A jak przestał korzystać z przedniej przerzutki i wszystkie podjazdy robi ze średniego blatu, to może śmiało zredukować napęd do 1x... Jeśli do tego jest chęć do majsterkowania, to można sobie samemu dobrać blaty, przerzutkę i kasetę. Choć oczywiście wszystkie części dedykowane do danego rozwiązania będą wyglądać i działać bardziej elegancko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Kolega nie napisał, że przestał korzystać z blatu 42, tylko że nie korzysta z koronki 11T. Zatem moim zdaniem odjęcie 4 zębów będzie miało wyraźną różnicę. Można przecież sobie przeliczyć. W układzie 38T na korbie oraz kasetą 11-30T jeździłem przez dwa lata. Zapas jest zupełnie wystarczający, ale w przypadku roweru trekingowego, gdzie opory areodynamiczne + ładunek zmieniają dużo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
modrzew Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Dobrym doświadczeniem jest rozpisanie sobie, nawet na kartce czy w excelu, przełożeń jakie się posiada obecnie i porównanie z inną konfiguracją i to wszystko odnieść do swojego sposobu jazdy. Wnioski mogą być ciekawe, nagle pryska cała ta uniwersalność kilkudziesięciu biegów Większość zakresu się nakłada i co najwyżej kołacze się gdzieś tam w głowie coś o przekosach... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo1 Napisano 19 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Ponawiam pytanie - kto jeżdzi na korbie 38/24 i kasecie 34-11 . Jak wygląda sprawa maksymalnej prędkości na przełożeniu 38 -11 w rowerze z kołami 29 ' ? Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudeusz09 Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 http://cluster014.ovh.net/~kochamro/kalkprzelozen.htm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stigzak Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Ponawiam pytanie - kto jeżdzi na korbie 38/24 i kasecie 34-11 . Jak wygląda sprawa maksymalnej prędkości na przełożeniu 38 -11 w rowerze z kołami 29 ' ? Pozdr. 64km/h na prostej za ciężarówką. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
errwin Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Jakie wnioski chcesz wyciągnąć z naszych odpowiedzi, skoro ilość zmiennych sprzętowych i ludzkich jest tak złożona ? Jeden waży mniej inny więcej, jeden ma wąskie opony z bieżnikiem enduro, drugi jeździ na szerokich semi-slickach, mamy różne poziomy wytrenowania, wiek etc. Każdy poda Ci inny pomiar prędkości i każdy będzie inny niż Twój. Może więc lepiej samemu wykonać prosty test na drodze korzystając np. z roweru testowego, podobny do tego jaki stosuje się do ustalenia tętna maksymalnego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chudeusz09 Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Na kalkulatorze wszystko sobie sam wyliczysz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 19 Października 2014 Udostępnij Napisano 19 Października 2014 Przy 40/12 i oponie 29x2,25 jechałem AKTYWNIE jakieś 57 km/h, a 38/11 to wyższe przełożenie. Pytanie tylko po co Ci to? Obecnie nie korzystasz z 42/11, więc czym się tutaj martwić jak Ci ten bieg zniknie? Dostajesz jakieś premie za bicie rekordów prędkości maksymalnej? Ciśniecie na asfaltowych zjazdach to takich wartości to tylko niepotrzebna strata energii, która na trasie (paradoksalnie?) obniża prędkość średnią. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ugupu Napisano 20 Października 2014 Udostępnij Napisano 20 Października 2014 Zmieniając jedynie korbę z 42 na 36 beziesz jechał, przy tej samej kadencji, o około 10% wolniej. Wyliczenie czysto teoretyczne, w warunkach idealnych, bez uwzględnienia wiatru, ciśnienia w kołach, itd, itp. Zadowolony? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
provid Napisano 20 Października 2014 Udostępnij Napisano 20 Października 2014 Zdjąłem 3 blat korby 40t i obecnie mam 32/22 na kasecie 11-32 dla testów i wykończenia napędu przed nowym sezonem. Podczas ostatniego małego wyścigu jadąc w czubie z kadencją w granicach 100-105 prędkość wynosiła w granicach 44-46 km/h na przełożeniu 32/13. Miałem do dyspozycji jeszcze 11 ale nie czułem potrzeby, żeby na niej jechać. Dylematu takiego jak autor tematu już nie mam, bo sam to przetestowałem. Decyzję o zmianie korby już też podjąłem i będzie 38/26 przy kasecie 11-36 przerobionej na 11-40. Dla mnie jakoś prędkość maksymalna nie jest aż tak bardzo ważna. Bardziej liczy się efektywne wykorzystanie całego napędu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo1 Napisano 20 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 20 Października 2014 (edytowane) Wyliczenia wyliczeniami , człowiek normalnie się pyta o subiektywne odczucia po zmianie a tu żarty ..... . Provid - dziękuję , o taką wypowiedż mi chodziło . Pozdrawiam . Edytowane 20 Października 2014 przez kolo1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
provid Napisano 20 Października 2014 Udostępnij Napisano 20 Października 2014 Proszę bardzo Jak wiem, to powiem a jak nie, to się nie odzywam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzesiowu Napisano 20 Października 2014 Udostępnij Napisano 20 Października 2014 Witam . Moja przygoda z kołami 29' właśnie się zaczęła .Pojeżdziłem na standartowej korbie XT FC-M780 - czyli blaty 42/32/ 24 , kaseta z tyłu 11- 34 i mam pewien niedosyt . Mianowicie nawet podczas jazdy po szosie nie używam wogóle najmniejszej koronki w kasecie ( 11) , natomiast wszystkie podjazdy udało mi się zrealizowac na średnim blacie 32 . W związku z tym mam zamiar przejśc na dwa blaty z przodu . Moj wybór padł na korbę XT 38 z blatami 38/24 , kaseta ma być ta sama czyli 11-34 - czy ktoś jeżdzi na takiej kombinacji ? Jakie odczucia na jeżdzie po asfalcie - jakie prędkości są na tej kombinacji osiągane ? Pozdrawiam . z tyłu nie potrzbujesz 11 z z przodu 22 - no to nie używaj i szlus ... a jak dasz korbę z młynkiem 24 to co to zmieni? i tak raczej nie będziesz używał tej koronki skoro 32 ci teraz wystarcza nie masz manii lekkości to nie grzeb przy napędzie bo po co? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scooby Napisano 21 Października 2014 Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Ponawiam pytanie - kto jeżdzi na korbie 38/24 i kasecie 34-11 . Jak wygląda sprawa maksymalnej prędkości na przełożeniu 38 -11 w rowerze z kołami 29 ' ? Pozdr. Ja przeszedłem na początku tego sezonu z 3 zębatkowej korby na 2 zębatkową. Nawet tu na forum sporo o to pytałem. Miałem 3 blaty 44x33x22 (!!!) i kasetę 11x36, zmieniłem korbę właśnie na 38x24, kaseta została. Także obawiałem się wchodzenia w zbyt dużą kadencję na płaskich odcinkach gdzie trzeba dopedałować z górki ale niepotrzebnie, prędkości po +50km/h mi wystarczały tam gdzie potrzebowałem. Wszystko można sobie obliczyć. Ja znalazłem wtedy jakiś gotowy programik i porównywałem prędkości przy różnych kombinacjach przełożeń. Pamiętam, że wyszło mi, że na 38x11 będzie i tak wyższa prędkość (przy tej samej kadencji) niż na 44x15 a już rzadko kiedy jeździłem z górki na 44x15 i dokręcałem. Przednią przerzutkę zmieniłem na dedykowaną do 2x10 zgodnie z sugestiami na forum, manetkę zostawiłem i działa bdb. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo1 Napisano 21 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 21 Października 2014 Dziękuję za wypowiedzi . Grzesiowu tu nie chodzi o zysk wagowy a efektywne wykorzystanie kasety oraz nieprzejmowanie się przekosami łańcucha - po prostu chcę uprościć napęd . Korbę 38x24 już mam - w tej chwili czekam tylko na przerzutkę XT FD-M786. Pozdrawiam . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo1 Napisano 12 Listopada 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Listopada 2014 Już po testach , niestety blaty 38/24 są nie dla mnie - a szczególnie blat 24 ... za mały . W tej chwili jeżdzę na 40/28 i to jest to !!! Pozostaje jeszcze kwesta kasety bo na razie używam 11-34 , a pasuje wypróbować 11-36 tylko że znowu pasuje wydać 200zł ..... . Pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi