Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

[DIY] Przyrząd do prostowania haka przerzutki za 3zł

Jakiś czas temu zaliczyłem rowerem karkołomną glebę. Od tego czasu zmiana biegów w rowerze to była czysta loteria. Wrzucenie niższego biegu wymagało siły a niższego szczęścia. Oddałem rower do serwisu, gdzie pan „serwisant” na oko wyprostował hak przerzutki, wyregulował napęd i skasował 30zł. Spodziewałem się, że użyje przyrządu do prostowania haka, ale takiego nie mieli. Było lepiej, ale cały czas źle. Postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce. Niestety wszelkie próby ustawienia prosto haka i wyregulowania napędu pogarszały pracę napędu. Byłem o krok od wydania 130zł na dedykowany przyrząd do prostowania haka przerzutki, aż znalazłem ten film:
http://www.youtube.com/watch?v=WS2vd8N1Vos

 

Czego potrzebujemy?

  - metrowy pręt stalowy gwintowany M8

  - 6 nakrętek M8 (pod klucz 13)

  - 6 podkładek M8 średniej wielkości

Całość wyniesie nas około 3zł :woot: Wszystko kupicie w markecie budowlanym lub sklepie metalowym.

th_tool_zps479cc5c1.jpgth_zamocowany_zps1f05c86b.jpg
Pręt przecinamy na dwa kawałki o długości 43cm i 57cm. Nakręcamy nakrętki i podkładki, tak jak na załączonej wyżej fotografii. Aby podkładki się nie przemieszczały, dałem pomiędzy nie 2-3 zwoje taśmy klejącej. Demontujemy koło oraz przerzutkę i w ich miejsce montujemy nasz przyrząd. Ważne, aby pręt w haku przerzutki był mocno skręcony, bo nim będziemy prostować hak.

th_przed_zpse930fde4.jpg
Jak widać na fotografii, hak jest ewidentnie krzywy, bo nasze pręty nie są równoległe w żadnej z płaszczyzn. Przykładając siłę jak najbliżej haka, aby nie wygiąć przyrządu, doprowadzamy hak do stanu oczekiwanego. Oba pręty mają być równoległe w każdej z płaszczyzn. Nawet minimalne odchylenie jest bardzo dobrze widoczne. To olbrzymia zaleta względem dedykowanych przyrządów, które opierają się na założeniu, że mamy idealnie wycentrowane koło i prostą obręcz. Tu punktem odniesienia jest oś koła.

th_po_zps0d073b67.jpg

Po złożeniu roweru i wyregulowaniu przerzutki, poprawa jest odczuwalna momentalnie. Zmiana biegów jest płynna, cicha i przyjemna. Śmiem stwierdzić, że moja Cobia nigdy tak dobrze nie zmieniała biegów. Byłem tak podekscytowany, że sprawdziłem jeszcze Waganta i Makroszrota tym przyrządem. Oba miały haki do prostowania. 3 zł dobrze zainwestowane!

 

Pozdrawiam,
Marcin ‘rambolbambol’

Edytowane przez rambolbambol
  • +1 pomógł 3
Napisano

Podczas prostowania, pręt nie odkształca się ? Zastanawiam się, czy warto by było zainwestować w twardszy pręt, ten z Castoramy pewnie "ciastowaty". 

Napisano (edytowane)

To dobry, stalowy pręt, który sprężynuje, ale nie wygina sie. Jednakże polecam wyginać hak łapiąc krótszy pręt jak najbliżej haka. Można też posiłkować się jakimś kluczem francuskim, ale gięcie haka wymaga zadziwiająco niewielkiej siły i łatwo przedobrzyć.

Pierwotnie szukałem prętu M10 z drobnym gwintem, który można by wkręcić bezpośrednio w hak. Stara oś piasty by sie nadawała, ale jest za krótka, żeby można było zobaczyć "równoległość" względem osi koła.

Edytowane przez rambolbambol
Napisano

Genialne !

jesli mozna zaproponowac drobne usprawnienie, to jako nakrętkę zewnętrzną przy haku mozna złożyc tzw nakrętkę do prętów gwintowanych (do podwieszeń),

117660.jpg

Jest dłuższa, ma ok 25 mm. Jak się da 2 szt jedna za drugą to mamy wygodny chwyt ręka przy prostowaniu.

Napisano

No niby by można było taką nakrętkę dać, ale dołożenie dwóch takich nakrętek zwiększa budżet projektu prawie dwukrotnie :thumbsup:

Co do wygody chwytu, to naprawdę nie ma potrzeby czegokolwiek tu poprawiać. Hak gnie się dość łatwo. Można taśmą klejącą owinąć dolny pręt i też będzie dobrze. Jeśli jednak nie mamy wcale siły w łapach, to zwykły płaskownik z dziurką albo oczkowy klucz 10tka nałożone na dolny pręt dadzą nam odpowiednią dżwignię.

Napisano (edytowane)

Gwint bolca mocującego przerzutki to M10x1mm jakby się ktoś pytał. I nagwintowanie pręta fi10 to jest chyba najlepsza metoda, chciałem wyprostować wczoraj ewidentnie krzywy hak ale najpierw zamontowałem pręt 8mm na prostym haku i okazało się że jest niewielki odchył. Zdemontowałem i zamontowałem drugi raz - ponownie odchył ale inny...

Także przy pręcie fi8mm jest spory margines błędu podczas montażu nakrętkami do haka niestety.

Edytowane przez BikerLight
Napisano

Gwint bolca mocującego przerzutki to M10x1mm jakby się ktoś pytał. I nagwintowanie prętu fi10 to jest chyba najlepsza metoda, chciałem wyprostować wczoraj ewidentnie krzywy hak ale najpierw zamontowałem pręt 8mm na prostym haku i okazało się że jet niewielki odchył. Zdemontowałem i zamontowałem drugi raz - ponownie odchył ale inny...

Także przy pręcie fi8mm jest spory margines błędu podczas montażu nakrętkami do haka niestety.

Tak by było idealnie, ale dostanie gwintownika M10x1mm jest bardzo trudne. Poza tym nie każdy ma gwintownik.

Co do montowania pręta 8mm, to widzę trzy możliwe przyczyny różnych odchyleń pręta:

- krzywy pręt

- nie dałeś podkładek a tylko same nakrętki

- masz krzywe podkładki (najmniej prawdopodobne)

 

W sumie ważną sprawę znalazłeś:

 

Jakość wykonanego narzędzia należy sprawdzić przed prostowaniem haka! Przy każdorazowym wkręceniu pręta w hak, pręt powinien być odchylony tak samo. Jeśli tak nie jest, to mamy przywy pręt.

Napisano

Wszystko proste włącznie z podkładkami ;) Odchyły pojawiały się podczas kontrowania, największą powtarzalność uzyskałem dociągając nieco siłowo pręt do dolnej części otworu montażowego w haku i kontrując. Tym niemniej nadal nie było idealnie w tym zakresie.

Ale oczywiście nie neguję potencjału całej metody :)

Narzynkę M10x1 da radę kupić w internetach:

http://allegro.pl/narzynka-m10-x-1-0-hss-g-nc6-din223-narzynki-i4604620643.html

Choć to akurat podejrzewam produkt jednorazowego użytku ;)

Napisano

Jak już się chce robić idealnie, to poza stosowaniem do haka ośki 10x1 z nakrętkami, ważne, żeby sprawdzić, czy haki kół są równoległe. W moim przypadku przy zapinaniu spinki, haki lekko się doginały co skutkowało innym ustawieniem haka przerzutki. Wtedy trzeba albo naprostować sobie haki kół, albo prostować hak przerzutki z zapiętą spinką lub skręconymi śrubami jak u Ciebie na fotach.

Napisano

Dokładnie taki zestaw stosuję ... 2 stare osie tylnej piasty ... jedna skontrowana i zamykana na rowerze na szybkozamykacz aby ustalić haki w prawidłowej pozycji ... druga gwintem M10x1 wkręcona w hak przerzutki i też dociągnięta kontrą od strony przerzutki aby się nie ruszała.

 

Moim zdaniem patent ze szpilkami nie do końca jest trafiony ... przeciętna szpilka jest robiona w w klasie 5.8 czyli strasznie miękka, osie piast są zdecydowanie twardsze.

Oś piasty idealnie siada w gwincie haka, który uwaga ... nie zawsze musi być idealnie prostopadle do płaszczyzny haka i szpilka M8 tego już nie wychwyci.

Jedyny plus jaki widzę z zastosowania prętów gwintowanych to ich długość, to pozwala na lepszą oceną odchyłki od normy.

 

Całość mnie kosztowała 15 min grzebania w skrzynce ze złomem rowerowym  ...

 

Pozdrawiam

Napisano

System bardzo prosty, jednak pozostawia margines błędu. Po pierwsze ze względu na niebezpośrednie połączenie pręta i haka. Tutaj elementem bazującym są nakrętki na pręcie i podkładki vs płaszczyzny boczne haka. I może byłoby to dobre, gdyby mieć pewność, że te podkładki są idealnie wykonane a gwint, w który się wkręca przerzutkę jest idealnie prostopadły do bocznych płaszczyzn haka. A ja jestem pewny w 100% że tak nie jest. Margines błędu może niewielki, ale przy systemach dziesiątkowych przypuszczam, że już nieźle namiesza. Druga sprawa jest taka, że w tej sytuacji prostujecie hak przerzutki w stosunku do bazy, jaką są tutaj haki koła. Ale po wypadku haki koła też mogą być krzywe...Przy klasycznym przyrządzie hak prostuje się w stosunku do obwodu kola a nie do ramy. Co nie zmienia postaci rzeczy, że do doprowadzenia roweru do stanu używalności metoda z prętami super.

  • 10 miesięcy temu...
Napisano (edytowane)

ośka piasty, ośką piasty, natomiast jeśli komuś zalega całe koło, ma gotowe narzędzie do prostowania haka. Nie będę się produkować, obejrzyjcie howto:

 

 

 

 

Edytowane przez saphrii

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...