Siasia Napisano 25 Września 2014 Napisano 25 Września 2014 Witam, mam problem z piastą jak w tytule 5 biegową - bez łańcuszków. Zamiast łańcuszków są dwa trzpienie regulowane zapadkami w click boxie, jeden wchodzi w drugi. Problem polega na tym, że czasami sąsiednie biegi zaczęły same przeskakiwać między sobą beż manewrowania manetką. W związku z tym wymieniłem click-boxa (śrubeczka mocująca click box do piasty była również poluzowana) i wyciągnąłem mechanizm piasty z osłony. Przeczyściłem go powierzchownie i nasmarowałem delikatnie olejem silnikowym. Łożyska również przeczyściłem i nasmarowałem smarem ŁT-43. Po założeniu wszystkiego z powrotem zauważyłem że: 1. bieg 1 i 5 nie działają - łańcuch kręci się tak jak by spadł z zębatek wydając przy tym dziwny dźwięk 2. pozostałe biegi (2, 3, 4) działają płynnie, ale mają inny moment przełożenia, niż przed rozebraniem (chodzą jakby o bieg niżej niż wcześniej). Dodam jeszcze, że w tym mechanizmie nie ma żadnej śrubki ani łańcuszka, którymi można by było regulować przerzutki. Proszę o poradę co robić. Może powinienem rozkręcić cały mechanizm piasty i go dobrze przeczyścić raz jeszcze. Jeśli tak, to czym proponujecie czyścić wszystkie elementy, a następnie czym smarować? A może przyczyna leży gdzie indziej i powinienem udać się od razu do serwisu?
MMMAAACCC7 Napisano 25 Września 2014 Napisano 25 Września 2014 foto foto foto...Każda piasta ma regulację naciągu linki, tym bardziej gdy rozmawiamy o 5 biegowej pewnie masz pentasport lub pentacross, czyli jedna linka odpowiada za biegi 1 i 5, czyli te które nie działają, a druga za 2, 3, 4
Siasia Napisano 26 Września 2014 Autor Napisano 26 Września 2014 Dorzucam kilka zdjęć. Przy rozkręcaniu zauważyłem, że w ośce po przeciwnej stronie od pręcików zmieniających biegi jest śrubka, którą moża regulować naprężenie sprężynki - sprężynka widoczna na zdjęciu. Może w te sposub da się wyregulować biegi? A przerzutka to Sachs Torpedo Pentasport - 5 biegów
Komuchomor Napisano 26 Września 2014 Napisano 26 Września 2014 Olej silnikowy ma detergenty, nie smaruj tym piasty. Mój S-A ma smarowanie olejowe i leję skrzyniowy. Pentasport chyba nie ma otworu do wstrzykiwania oleju, prawda? Czyli smar, nie olej. Najlepiej nasmarować mazidłem (smarem konsystencji półpłynnej 00) - nie wiem skąd je wytrzaśniesz, bo najmniejsze opakowanie jakie znalazłem to 17-kilogramowe wiadro, a najczęstsze - ćwierćtonowa beczka. Możesz też rozmieszać towot, smar wapniowy "morski" albo ten do piast Shimano z olejem skrzyniowym (nie silnikowym!) w takich proporcjach, żeby powstał półpłynny, lepki glut. Nigdy nie patrzyłem na dokładne proporcje smaru i oleju, metoda "na oko" daje radę. Na łożyska - normalny smar (konsystencja 2 albo 3). Reszta - jestem w kropce, nie miałem przyjemności z sachsem pentasportem. Może kiedyś uda mi się nadrobić. Tutaj masz więcej informacji: http://masakrytyczna.org/forum/viewtopic.php?f=13&t=2531 https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.rec.rowery/jWvTmj3ViUs Auf dojcz: http://www.radforum.de/threads/33958-torpedo-pentasport-einstellung
Siasia Napisano 27 Września 2014 Autor Napisano 27 Września 2014 Dzięki za informacje odnośnie smarowania! Z regulacją mam większy problem, bo wszystkie tego rodzaju piasty reguluje się z reguły łańcuszkami, czy to z jednej strony, czy z dwóch. W piaście którą posiadam nie ma ani jednego łańcuszka do regulacji przerzutek i ciężko jest mi znaleźć jakiekolwiek informacje do tego konkretnego rodzaju.
Komuchomor Napisano 27 Września 2014 Napisano 27 Września 2014 A do czego służy wycelowana w tył śrubka na clickboksie? W ogóle jest to rozbieralne, czy nie? Wiele pięciobiegowych piast reguluje się w ten sposób, ze wybierasz 4 na manetce, a potem kręcisz czymś tak, by dało się zmienić na 1. Jeśli działają biegi 1 i 4, to reszta też będzie. Nie przekładaj manetki na siłę, bo się połamie. Zrób dobre zdjęcie napędu od strony napędu, potem pod kątem z tyłu, a potem od strony bez napędu. Zdjęcie manetki i jej łączenia z linką też. Wrzuć na jakiś serwer hostingowy, potem tutaj i będziem kombinowali. Zaznaczam, że jestem zupełnym nieprofesjonalistą. Nigdy nie miałem takiej piasty ani nie jeździłem rowerem w nią uzbrojonym, znam ją jedynie z teorii jako jeden z najbardziej pancernych modeli w historii. W to, że istnieje piasta wielobiegowa sterowana ręcznie, która nie ma żadnego mechanizmu regulacji, nie wierzę. Nawet bezstopniowego fallbrooka nuvinci się reguluje.
Siasia Napisano 28 Września 2014 Autor Napisano 28 Września 2014 Clickbox jest w pełni rozbieralny, a ta śrubka wycelowana do tyłu służy wyłącznie do mocowania go na ośce. (zdj.) Na clickboxie i manetce nie ma możliwości regulowania naciągu linki. Ewentualnie wewnątrz clickboxa (co widać na zdjęciu) można przesuwać linkę, która jest przykręcona śrubką. Ale nie wydaje mi się żeby przyczyna leżała w tym, bo przekładki wewnątrz clickboxa przeskakują przy zmianie biegów. Jedyne co mi przychodzi na myśl, to regulacja naprężenia sprężynki, która znajduje się wewnątrz ośki. Taką regulację można w pewnym zakresie wykonać śrubką, która wchodzi do ośki od strony nienapędowej (zdj.) Poniżej link do zdjęć: https://www.dropbox.com/s/hvjz00ecbrjfd2o/Zdj%C4%99cia%20piasty.rar?dl=0
Komuchomor Napisano 28 Września 2014 Napisano 28 Września 2014 Rzeczywiście tylko ta śrubka wygląda na narzędzie do regulacji. Możliwe też, że wystające od strony napędowej pręciki da się przesuwać palcami (najpierw sprawdź drugą opcję, dopiero potem ruszaj śrubę z lewej). Na biegu 4 mają oba być na tym samym poziomie, jeśli wierzyć internetom. Jeżeli zdemontowałeś koszyk z planetami (planet carrier, Planetentrager), upewnij się, że planety były sfazowane przed założeniem: wszystkie kropki muszą być wtedy skierowane dokładnie na zewnątrz, a założony koszyk powinien się dawać płynnie obracać. Niesfazowane spowodują niedwracalną anihilację przekładni w kilka sekund (zablokuje się po niecałym jednym obrocie, a siła naciskającej na pedał nogi spowoduje wyłamanie zębów, co objawi się głośnym chrzęstem i praktycznie nie będzie czego zbierać). Jeśli tego nie ruszałeś, a widoczna na zdjęciach przekładnia nie była przez Ciebie dalej rozbierana, nie przejmuj się powyższymi linijkami.
Siasia Napisano 28 Września 2014 Autor Napisano 28 Września 2014 Nie demontowałem koszyka z planetami wcześniej. Z moich dzisiejszych poczynań nici. Ta śrubka do regulacji naprężenia sprężyny w ośce nic nie zmienia. Finalnie po rozkręceniu i ponownej próbie regulacji działają biegi 1,2,3, natomiast bieg 4 i 5 dziwnie chrobocze. Ponadto wydaje mi się, że bieg 2 i 3 działają z tym samym momentem. Manetka natomiast chodzi sprawnie na pięciu biegach i nie ma oznak jakichś większych oporów.
Komuchomor Napisano 28 Września 2014 Napisano 28 Września 2014 A jak są ustawione popychacze? Spróbuj je normalnie ręką ustawić w jednym poziomie...
Siasia Napisano 4 Października 2014 Autor Napisano 4 Października 2014 Straciłem cierpliwość i oddałem do serwisu. Oto diagnoza: Manetki sprawne natomiast w piaście jest uszkodzony II-gi rząd satelitów a konkretnie element, który sprzęga satelity z korpusem piasty-są wyrobione zęby sprzęgła,naprawa niemożliwa(wyłącznie wymiana piasty)Brak części-piasta z IX 1993
Komuchomor Napisano 6 Października 2014 Napisano 6 Października 2014 21 lat jazdy... kiedyś to te piasty robili. Mój nexus tyle nie da rady.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.