Skocz do zawartości

[napęd 1x10] Test napędu 1x10 opartego na zębatkach HCC Components


rambolbambol

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

Bo kusi większy zakres i rozsądne stopniowanie,

A co w tym jej stopniowaniu jest rozsądnego? Fala jakich mało, skopana na całej linii. Przyjrzyj się jak to wygląda %:

18/15/20/17/14/17/21/18/15

Na czerwono zaznaczone poważne błędy, a wystarczyła delikatna zmiana i byłoby tak:

18/15/13/18/15/17/19/19/21

i jedynym miejscem do którego na siłę można by się przyczepić, to te 18% pomiędzy koronką 17 a 20z. Niestety nie idzie tego ciaśniej zrobić w tym miejscu, bo brakuje jednej koronki w zestawie, a więc kaseta była by 11rz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A co w tym jej stopniowaniu jest rozsądnego? Fala jakich mało, skopana na całej linii. Przyjrzyj się jak to wygląda %: 18/15/20/17/14/17/21/18/15 Na czerwono zaznaczone poważne błędy, a wystarczyła delikatna zmiana i byłoby tak: 18/15/13/18/15/17/19/19/21 i jedynym miejscem do którego na siłę można by się przyczepić, to te 18% pomiędzy koronką 17 a 20z. Niestety nie idzie tego ciaśniej zrobić w tym miejscu, bo brakuje jednej koronki w zestawie, a więc kaseta była by 11rz.

 

Całkowicie się zgadzam. Szczególnie układ 15-18-21 jest upierdliwy. Przejście 15-18 na stosunkowo twardych przełożeniach jest zdecydowanie za duże. Swoją drogą, ciekawe dlaczego producenci tak uparcie się tego trzymają? Nawet w kasetach 11s 15-18 to standard, a przecież można tam już swobodnie zastosować 15-17 !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Standard to jest u Sunrace i w 11-42 10s Shimano. Najlepiej kasety komponuje Sram, bo wyraźnie patrzy na % skok przełożenia, a nie na różnicę ilości zębów. Czemu tak nie robią inni? Bo pewnie tak samo umieją liczyć jak pytający kolega, który patrzy na różnice zębów, a nie na skok przełożenia. Pod tym względem te kasety wyglądają całkiem ok:

2/2/3/3/3/4/6/6/6, ale do % ma się to nijak i totalnie jest to spierniczone. Układ który rozpisałem wygląda tak:

2/2/2/3/3/4/5/6/8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, nie oszukujmy się, przy dziesięciu zębach i takim zakresie trzeba się liczyć z dużymi skokami między biegami. Dla mnie jest to kompromis do przyjęcia (jeżdzę na Sunrace 11-42), bo zachowałem niskie (względnie..) ceny i wytrzymałość 10s, a mam spory zakres i mega prostotę.

Zgadzam się, że można by lepiej rozłożyć liczbę zębów, ale biorę co jest. Może kiedyś się pobawię w układanie własnej kasety jak niektórzy, ale na razie mam i jeżdżę. W "terenie" Warszawy to więcej niż wystarczająco, za dwa tygodnie test w górach.

I tak sobie kombinuję, że 11-46 ma dwie największe zębatki zmienione, reszta bez zmian wobec 11-42 - stąd stwierdzenie, że sensowne stopniowanie. Co nie znaczy, ze iealne. Niestety ta kaseta kosztuje już 300 zł, więc argument o niskich cenach przepada, a powyższe rozważania stają się teoretyczne ;)

 

Czytając powyższe miejcie na uwadze, że na co dzień po mieście wystarcza mi singiel, więc trochę inaczej podchodzę do stopniowania biegów.. ;)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zgadzam się, że można by lepiej rozłożyć liczbę zębów, ale biorę co jest.
Oczywiście to twój wybór, ja przykładowo się z tym nie zgadzam i pozostaję przy napędzie 2xX gdzie dzięki możliwości zastosowania 2rz korby mogę stosować ciaśniejsze, wręcz idealne kasety już w 9s.

 

 

 

W "terenie" Warszawy to więcej niż wystarczająco, za dwa tygodnie test w górach.
Więc tym bardziej napęd 1x10 oparty o taką kasetę nie jest dla ciebie. Wróć do korby 2rz np. 36/22 lub 38/24, daj kasetę 11-28 i będziesz miał i ciasno na swoje tereny i jednocześnie zakres taki sam jak z kasety 11-46, a jednocześnie cenowo 100zł wygląda inaczej niż 250. A za 2 tygodnie założysz sobie kasetkę 11-36 i wjedziesz nawet na Rysy (jeśli śnieg stopnieje :D )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko to święta prawda.

Jeżeli jednak ktoś, z takich czy innych względów, chce mieć napęd 1x9 czy 1x10 to musi się liczyć z dziurami w stopniowaniu. Albo będzie miał kasetę 11-28 i pod większe górki nie podjedzie, albo założy 11-42 lub 11-46 i podjedzie prawie wszędzie, ale będzie miał spore przeskoki. Do tego producenci szerokich kaset, nie ułatwiają sprawy i stopniują je niedorzecznie. Tak to już jest i chętni na napęd 1x9, 1x10 muszą się z tym pogodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedkładam brak przedniej przerzutki i korzyści z tym związane ponad ciasne stopniowanie i ogromny zakres. Ale nikomu nie będę wmawiać, że to idealne rozwiązanie. Widzę wady, może za jakiś czas stwierdzę, że to nie to i wrócę do 2x, albo nie wiem, wrzucę planetarkę? Ale zmiana na 1x10 była przemyślana i póki co mi się to sprawdza.

 

Ale temat nie o tym - wracając, chętnie dowiem się, czy ktoś jeździł na SunRace 11-46 10s i jakie ma wrażenia z przerzutką 11s :)

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Wróć do korby 2rz np. 36/22 lub 38/24, daj kasetę 11-28
nie ma sensu w tym temacie takich rzeczy wypisywać. 

1xx mają swoje zalety i wady jak wszystko inne. Jest to uproszczony napęd i ni jak nie da się go porównywać z 3x9..... morze orła ;-)) Budując napęd 1xx masz wpływ na to co zakładasz a resztę załatwiasz kadencją i tyle.  I nie ma się co doktoryzować na dziurach w przełożeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jeździłem na 11-46 10s Sunrace, ale ujeżdżałem 11-40 9s tegoż producenta. Stopniowanie 15-18-21 jest jak dla mnie nie do przyjęcia. Wg mnie, każda kaseta która jest tak zestopniowana będzie upierdliwa. W moim przypadku, dopiero zmiana zębatek na 15-17-20 naprawiła sytuację. Z dziurą 17-20 mogę jeszcze żyć, ale z 15-18 w żadnym razie się nie pogodzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jest. 20% skoku przełożenia w miejscu gdzie jeździ się na tępo, jest tragedią. Przeskok 37/46 nie jest tak zły wcale, bo odbywa się on w terenie bardzo trudnym, gdzie jest ogromne nachylenie i takie 24% jest wręcz zbawieniem, a nie upierdliwością. Wiadomo, że lepiej byłoby gdyby Shimano zrobiło zamiast 37 38z, ale to pewnie osobne matryce, nowe programy czyli koszta. A tak bierzemy kasetę 11-42, wymieniamy tylko ostatnią koronkę i gitara. 

 

No dobra, nie ma co dalej spamować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam

Panowie pomocy. Napęd 1xx już robiłem cztery razy i nie miałem większego problemu. Za pierwszym razem miałem łańcuch za długi i źle smigało ale z Waszą pomocą poszło. Następne razy wszystko było ok. A teraz do rzeczy.

Blacik 34 nw

Lancuch kmc

Kaseta sram 1030 11-36

Manetka slx

Przerzutka gs slx shadow plus

Zaznaczam wszystko nowe oprócz przerzutka ale wydaje się być w dobrym stanie.

Bez mocowania linki przerzutka po pchnięciu ręką reaguje na wszystkie zębatki na kasecie. Po zamocowaniu linki biegi idą płynnie ale za żadne skarby świata nie chce wejść na największą. Regulowałem już różnie. Naciągałem linkę. Luzowałem.Zakresy.Śruba wychylenia i nic. Druga sprawa na stojaku chula dobrze a jak wysiądę na rower to tak jakby dobrze po trybach nie chodzilo.Jakieś dźwięki odchodzą z napędu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa na tą chwilę rozwiązana. Tak myślę ale zobaczymy co będzie dalej. Problem jest taki że napisałem wszystko nowe oprócz przerzutki ale otóż nie zębatka Nw przejechane 8000 tyś. km ale bez problemu przyjęła nowy łańcuch. Ten delikatny hałas wynika z tej zębatki bo myślę że teraz musi się ułożyć.Chodzi niby gładko po zębatce ale jednak przy obciążeniu delikatnie halasuje.

Wasze opinie. Czekać aż się ułoży czy zakupić nowy egzemplarz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zębatki NW mają wysokie zęby, więc nowy łańcuch nie będzie przeskakiwał na starej zębatce. Ale to że łańcuch nie przeskakuje nie znaczy, że zębatka jest w dobrym stanie. Jeśli zębatka ma 8000 km to jest pewnie do wymiany. Na mojej aluminiowej zębatce NW po 8000 km dało się jeździć, ale łańcuch spadał na każdym większym wyboju. Pamiętam, że po zmianie na nową napęd zrobił się dużo cichszy.

Moim zdaniem stan zębatki nie będzie miał większego wpływu na wrzucanie na największą zębatkę kasety. Naciągnij trochę linkę baryłką przy manetce i musi wskoczyć.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o zbijanie na większą zębatke to już problem rozwiązałem.

Mój błąd przy ustawianiu. Zrobiłem jeszcze raz od początku i ustawiłem.

Teraz mnie zastanawia właśnie ten blacik czy hałas ustąpi. Czy lepiej kupić od razu nową zębatke NW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę o tym ponieważ wcześniejsze zębatki NW nie przyjmowały w ogóle nowego łańcucha. Tą zębatke uznałem że będzie dobra ponieważ przymiar do łańcucha wpadł mi dopiero przy 8000 tyś. tak się dobrze bestia trzymała. Więc teoretycznie tej zębatki nie powinien aż tak naruszyć. Więc takie moje spostrzeżenie. Ale Wasza opinia jest dla mnie ważna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Piszę o tym ponieważ wcześniejsze zębatki NW nie przyjmowały w ogóle nowego łańcucha. Tą zębatke uznałem że będzie dobra ponieważ przymiar do łańcucha wpadł mi dopiero przy 8000 tyś. tak się dobrze bestia trzymała. Więc teoretycznie tej zębatki nie powinien aż tak naruszyć. Więc takie moje spostrzeżenie. Ale Wasza opinia jest dla mnie ważna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...