Mod Team Puklus Napisano 22 Września 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Września 2014 Witam. Oto problem z którym borykam sie już od dłuższego czasu. Jak rozebrać nie rozbieralne, jak napompować nie pompowalne, Jak złożyć nieskładalne. Taki problem napotkałem przy serwisie swojego pierwszego dampera powietrznego - SR epicon. Cały problem w tym, że w miejscu gdzie normalny damper ma zaworek do komory IFP ( manitou, rs czy fox) epoicon ma ... no nic tam nie ma. jest zwykła lita śruba, gwint M4. Po odkręceniu śruby nie ma możliwej możliwości bez przeróbki tego napompować. Swój sposób na poradzenie sobie z tym problemem opisałem już w dziale SR'a http://www.forumrowerowe.org/topic/149428-poradnik-damper-epicon-lod-wymiana-oleju/ . Sposób tani, dobry, skuteczny jednak mało estetyczny. Ale po długich i męczących godzinach tentegowania w głowie doszedłem do wniosku że najprostsze, jest zawsze najlepsze. Mając na uwadze fakt ze mam kilka damperów, postanowiłem to wykorzystać. Przerobiłem jeden najbardziej rozwalony ze wszystkich. Był tak rozwalony ze nie było sensu go reanimować, wiec w razie nie powodzenia nie było by mi szkoda. A więc zaczynamy. To części z dampera, tłoczysko, i elementy od tłumienia a raczej regulacji tłumienia i blokady skoku. tem malutki dzyndzelek to bit 2.5mm. Znaczył to był bit, został zeszlifowany by pasował średnica. Jak widać tłoczysko jest uszkodzone, i tak ciekło, więc co mi tam I tutaj ciekawostka. średnica tłoka, jest idealna do dorobienia tulei montażowych do epicona, ale do starszego modelu, tego czarnego Kolejna ciekawostka, tłoczyska sa ze soba zamienialne, choć mają inne długości ale to moze być przez fakt ze złoty to 200mm a mój czarny to 190. zamienialne także sa nakrętki komory olejowej, jednak tłumiki już nie średnice wewnętrzne komory olejowej sa inne, dokładnie różnica wynosi 1mm. Tutaj już osadzony i przyklejony bit do pręta regulacji tłumienia powrotu. Warto nadmienić, że części są z aluminium. W starszej wersji były stalowe. Kolejnym krokiem będzie osadzenie tego "urządzenia" w cylindrze powietrznym. Kto jak to zrobi, jego sprawa, byle się trzymało i było szczelne Warto wspomnieć by usunąć anodę z części które będziemy kleić. I o ile z cylindra zeszła bez problemu, to z tłoka ... nie, darłem papierem chyba z godzinę. Tylko maszynowo i przy użyciu szlifierki był sens to robić. Wniosek z tego taki ze ta powłoka jest naprawdę dobrej jakości. I to efekt końcowy, może nie jest piękny Ale za to ekologiczny, czysty recykling A i jeszcze spełnia swoje zadanie Czerwone pokrętło powrotu robi za dokręcanie Ze wstępnych testów wynika ze urządzenie jest szczelne ( na ile pozwalał stan techniczny dampera) ale korzystanie z tego wymaga jeszcze kilku innowacji Do czego to ustrojstwo ? No proste, do napompowania komory IFP. Zrobione jest z dampera wiec wytrzyma 300 PSI a klucz zakręci śrubę komory Oczywiście nie wspomniałem o wielu rzeczach po drodze jak np konieczność uszczelnienia tylnej części dampera, bo po usunięciu tłoczyska jest tam otwór, przez który odbywa sie regulacja i blokada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 23 Września 2014 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Dziś projekt można powiedzieć ukończyłem, testy przebiegły pomyślnie jednak nie do końca. Jak widać jest ok 80 psi, ciśnienie stabilne. Jednak przy wyższym ciśnieniu damper zaczyna wyjeżdżać z obejmy co było do przewidzenia Można temu łatwo zaradzić robić dodatkowe ściski lub wkładając całość w coś typu duże imadło. Do pompowanie w komorze powietrznej pompowanego dampera musi byćchoć2/3 pompowanego ciśnienia i włączona blokada skoku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Września 2014 Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Jak dla mnie, dalej twierdze, ze to od dupy strony jak na zdjeciu. Uno- na zdjeciu masz damper zlozony i pompujesz "przystawka"- nie uwierze i nie widze opcji, ze dalej jest prawidlowo ustawiony krazek w IFP.Przy skrecaniu puchy, juz wywierasz cisnienie i przesuwasz IFP, czego wynikiem bedzie zapowietrzenie. Calosc rozumiem, ale przy nie zalozonej puszce w damperze. Due- rozumiem, ze sruba jest czesciowo wlozona na ten dynks do wkrecania czy wisi? Tres - czy aby na pewno jestes pewien, ze uszczelnienie puchy wytrzyma Ci 300psi? Nie mniej podsumujac, pomysl jest dobry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 23 Września 2014 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Dla jasności. Na zdjęciu jest sprawny nie otwierany damper. zastosowałem go do testów szczelności puszki kwestii dopasowanie się do śruby etc, bo mój raz ze jest w ramie a dwa jest przerobiony i na nic mi on. Drugi ... ta drugi, kolejny jaki mam jest nie kompletny i nie da sie go złożyć tak by działał ( brak mu sporej ilości tłumika ) nie uwierzę i nie widzę opcji, ze dalej jest prawidłowo ustawiony krazek w IFP. Kwestie wiary możemy zostawić na niedzielę wiadomo, żeby wymienić olej + ewentualnie oringi trzeba spuścić powietrze ( azot) i odkręcić nakrętkę tłoczyska etc ... jeżeli nie ruszymy tłoka IFP to wystarczy wlać olej i powoli, delikatnie włożyć całość w oleju, przy otwartej blokadzie oczywiście tłumieniu na minimalnej wartości. tak czy inaczej warto zmierzyć głębokość na jakiej znajduje sie tłok. W każdym razie, po złożeniu całości trzeba uzupełnić ciśnienie w komorze bez wentylka i wg mnie to jedyna opcja jaką można domowym sposobem zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
crupez Napisano 23 Września 2014 Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Stary, jesteś dla mnie prze.. typem :D Stawiam browar za koncepcję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Września 2014 Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Zgadza sie, ale w sposob opisany przeze mnie, a nie, ze zakladasz puszke, a potem pompujesz.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
crupez Napisano 23 Września 2014 Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Przeciez można po prostu podczas zakładania "urządzenia" wykręcić zaworek z wentylka i nic się nie przesunie :-P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Września 2014 Udostępnij Napisano 23 Września 2014 Przy nienapompowanym IFP cisnienie jest tam zadne, kazdorazowo jak zalozysz puche dampera, przesuwa sie krazek odzielajacy olej od gazu zmieniajac jednoczesnie swoja glebokosc, zmienia glebokosc - czytaj zwieksza, robisz pusta przestrzen w komorze z olejem, reszte sam poskladaj. Zakladajac, ze dodatkowa pucha wytrzyma zadane cisnienie i bedzie sie dalo prawidlowo zakerecic srubke /srubka widzialem na fabrycznym kleju, czyli 24h pelne utwardzenie/ to daloby sie zrobic to poprawnie, ale bez zakladania puchy w serwisowanym damperze. Tlok nie moze byc ruszony po zalaniu, a przed napompowaniem IFP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 23 Września 2014 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 23 Września 2014 przesuwa sie krążek oddzielający olej od gazu zmieniając jednocześnie swoja głębokość Tego nie rozumiem. Ja kieruję sie prawami fizyki, mamy 2 podzielne komory. Tłok IFP jes oddziela, wytrzymuje on ogromne ciśnienie ponad 300psi. więc nawet jeżeli po jego azotowej stronie panuje 0 ( ciśnienie atmosferyczne) a po srugiej olej, w którym nie ma powietrza, można swobodnie ruszać tłokiem, bez obaw o zapowietrzenie się komory olejowej czy tez przesuniecie się tłoka. Łatwo to wizualizować zwykłą strzykawką, najlepiej z gumowym tłokiem. nabierz do niej wody do połowy, zatkaj otwór wylotowy I ściśnij da sie? no nie. A wyciągnij tłok, da sie ? No nie. Nie licząc nieszczelności z pod tłoka nie da sie ruszyć tłoka, mimo że po drugiej stronie masz otwarta komorę i powietrze. TO samo sie dzieje w tłumiku. Jeżeli mamy zalany olej poprawnie nie ma sie czym martwić. Jeździłem z otwarta komora IFP, bo mi się zaiwanił wentyl ... było tam tyle co na zewnątrz. Jak się zorientowałem, wymieniłem wentyl i napompowałem. Nic se nie zapowietrzyło. Tlok nie moze byc ruszony po zalaniu, a przed napompowaniem IFP. Właśnie że może Jeżeli bez powietrza miałby sie przesunąć czy zapowietrzyć to z ciśnieniem zrobiłby to tym bardziej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 24 Września 2014 Udostępnij Napisano 24 Września 2014 Znaczy Epicon jest magiczny, a X-fusion nie, i tyle. Zakrecam zalanego X-fusiona, sciskam IFP do konca, pompuje i siorbie jak ch..., sprawdzane kilka razy, zrobione prawidlowo - jest ok. Ja wiem swoje na swoim, Ty wiesz swoje na swoim - amen. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 24 Września 2014 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 24 Września 2014 Nie wiem, epicon nie siorbał a rozbierałem go z 10 razy już. Nie chce się kłócić. Fakt jest taki ze nie powinno się tłoka ruszać zanim się nie napompuje i tu się zgadzam. Po przeczytaniu waszych wypowiedzi, stwierdziłem zę rozsądniejszym będzie pompownie nie złożonego dampera a rozebranego, bez baniaka powietrznego. trzeba tylko obejmę zamienić na małą, na 12.7mm i złapać za tłok, zaraz za nakrętka komory. to w 100% wyeliminuje efekt wysuwania się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 7 Października 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 7 Października 2014 Byłem, widziałem i trzymałem to cuś w rękach. Nie ma powodów by nie wierzyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.