BikoBiko Napisano 18 Września 2014 Udostępnij Napisano 18 Września 2014 Witajcie. W Polsce nie ma na teraz precyzyjnych przepisów dotyczących oświetlenia rowerowego ( w kontekście wymagań technicznych co do ich jakości, wiązki światła, itd. ). Na świecie ww co najmniej kilku krajach kwestie te są dużo dokładniej uregulowane. To co udało mi się znaleźć na ten temat wklejam tutaj. Normy dotyczące oświetlenia na rower: Germany: StVZO StVZO, czyli Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, lub po prostu przepisy o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych, to coraz częściej pojawiające się hasło na naszym rynku. Dla wielu użytkowników wystarczający wyznacznik jakości oświetlenia. Co StVZO oznacza w praktyce? Poza specyfikacjami, dotyczącymi mocy i konstrukcji lampki, z punktu widzenia użytkownika niepodlegającego tym przepisom ważne są dwa aspekty: minimalne oświetlenie obszaru znajdującego się 10 m przed rowerem z mocą 10 luksów (10 lumenów/m2) i zapobieganie oślepieniu innych użytkowników drogi. Wymusza to odpowiednią konstrukcję lampki i przy okazji optymalizuje użycie światła (nie świecimy po gałęziach mijanych drzew tylko na drogę). Netherlands: Wegenverkeerswet UK: RVLR EU: Harmonisation ECE (e-bike) - w opracowaniu JIS - Japonia W związku z rozwojem technik świetlnych, coraz popularniejszym źródłem światła w lampkach rowerowych, oraz montowanych w uchwytach latarkach tzw. "taktycznych" są diody , które stanowią bardzo dobre i wydajne źródło światła, jednak najczęściej kształt wiązki nie jest niczym ograniczony - jest ona okrągła i tym samym duża jej część może oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Częściowym domowym rozwiązaniem jest zastosowanie daszka przyczepianego do latarki wyciętego np. z puszki po izobroniku lub innego materiału. Na forum bardziej zaawansowaną konstrukcję opracował Kolega @Plastyk w temacie - http://www.forumrowerowe.org/topic/131217-oslonka-do-latarki-wlasnego-wykonania/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Centek Napisano 18 Września 2014 Udostępnij Napisano 18 Września 2014 Ja już od jakiegoś czasu mam prowizoryczne daszki zamontowane w latarkach i sprawdza się to wyśmienicie a roboty przy tym niewiele. Na drugim foto widać "UFO" czyli rozkład przy prostopadłym świeceniu. Sporo światła zostało odbitego, które normalnie oświetlałoby korony drzew lub oczy kierowców. Wcześniej w trybie HI nawet kiedy kierowałem strumień pod koła, kierowcy migali długimi. Jest to zaokrąglona na brzegach i wyszlifowana blaszka z puszki piwa a jako odbłyśnik samoprzylepna folia lustrzana. Daszek można łatwo zdemontować lub wsunąć głębiej na latarkę kiedy nie jest potrzebny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mklos1 Napisano 19 Września 2014 Udostępnij Napisano 19 Września 2014 Na forum bardziej zaawansowaną konstrukcję opracował Kolega @Plastyk w temacie Dostąpiłem zaszczytu posiadania jego rozwiązania (mini-recenzja): http://blog.bosorowerem.pl/?s=plastyk%27owa&submit=Search Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.