Skocz do zawartości

[nieszczelny damper] RockShox Monarch R1 White


Synzbigniewa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Zakupiłem z miesiąc temu używany rower, wszystko niby ok, ale damper RockShox Monarch R1 White

przy jeździe w terenie nie trzyma kompresji. Ważę 90 kg, w serwisie napompowano mi go tak, aby ugięcie dochodziło do 10%, przy siedzeniu. Ciśnienie wynosi około 170 PSI. Jest to mój pierwszy full, więc zakładam, że ta rada jest dobra.

 

Czy ktoś spotkał się z podobnym problemem? Czytam, szukam informacji w internecie, ale nic konkretneo nie znalazłem. Jedna z rad mówiła, żeby sprawdzić szczelność w misce, czy wiadrze z wodą. Sprawdzałem równieź specjanym kluczykiem do wentyli, czy jest wszystko ok.

 

Jeśli ktoś posiada jakieś rady, co do tego dampera, to z miłą chęcią przyjmę.

 

Pozdrawiam

 

post-179506-0-62437100-1410778147_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Najprościej to po np tygodniu podłączyć pompkę i sprawdzić czy jest tyle ile było. Jeżeli nie masz pompki to mając widelec z czy damper na wiart, takowa powinieneś sobie kupić.

 

Ale nie napisąłeś jaki masz problem, nabili ci go na sag 10% i co ... sag sie zwiększył ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już piszę :)

 

Przy agresywnej jeździe w terenie. Skakanie przez korzenie, przez małe pagórki, itp. Powietrze ucieka co za tym idzie damper miękknie. Przed wyjazdem ciśnienie wynosi 170 PSI, SAG 10 % po powrocie ciśenienie spada do 60-50 PSI, natomiast SAG dochodzi do około 30%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie natomiast zastanawia kto ustawił ci taki durny SAG. Po pierwsze ustaw sobie SAG 25%-30%, Po drugie zaaplikuj przez wentyl do komory powietrznej 2-3 ml gęstego oleju, możliwe że to pomorze. Najlepiej było by rozebrać komorę powietrzną i nasmarować oringi smarem którego rock shox używa czyli Military PM 600. Jak rozebrać komorę zobaczysz na YT. Sram ma swoje filmy o serwisie rock shox.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Zrób na początek tak:

 

- spuść powietrze

- cześć dampera przy zaworze zakręć w imadło, lub zrób to jeszcze na ramie. Następnie odkręć, lub tylko popuść cylinder powietrzny, to białe z napisami :P W lewo.

- zdejmij cylinder całkiem i wyczyść środek, podejrzewam ze będzie trochę syf.

- w samym cylindrze powinny być 2 gumowe uszczelki o przekroju okrągłym i kwadratowym, w miarę możliwości sprawdź ich stan.

- po zdjęciu cylindra ukaże ci sie tłoczysko tłumika z pierścieniem i uszczelką na środku. To uszczelka między komorowa, jej nie trzeba sprawdzać ale można.

- następnie nasmaruj damper smarem stałym, najlepiej takim do składania widelców, ale jak nie masz to daj zwykły.

- możesz wlać kilka kropel gęstego oleju jak poprzednik wspominał, choć ze względu na pozycje zamontowania raczej średnio gęsty i troszkę więcej niż kapkę.

 

Jeżeli to nie pomoże, rozglądaj sie za kompletem uszczelek do dampera. Oryginały będą kosztować pewnie fortunę, ale zamienniki powinny być tanie jak barszcz ok 20zł za komplet.

 

Zapomniałem o oringu uszczelniającym komorę, na gwincie na górze, przy zaworze także jest oring, jego także sprawdź.

30e6f73ee8b2491e.jpg

 

Tu masz wszystkie uszczelki jakie wchodzą w skład uszczelnienia dampera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie natomiast zastanawia kto ustawił ci taki durny SAG. Po pierwsze ustaw sobie SAG 25%-30%, Po drugie zaaplikuj przez wentyl do komory powietrznej 2-3 ml gęstego oleju, możliwe że to pomorze. Najlepiej było by rozebrać komorę powietrzną i nasmarować oringi smarem którego rock shox używa czyli Military PM 600. Jak rozebrać komorę zobaczysz na YT. Sram ma swoje filmy o serwisie rock shox.

 

Taki SAG miałem, gdy powietrze mi zeszło...przy mojej jeździe i być może wadze, oring schodził do końca tłoka.

 

Dzięki wielkie Puklus oraz triper za pomoc!! Spróbuję zadziałać :)

 

Choć najpierw zaczekam co odpiszę jego były właściciel. Rower kupiłem, jako używany, natomiast w aukcji widniało, że damper jest nowy. Póki co niestety wypina sie co do obowiązku przyjęcia reklamacji....od taka historia.

 

Pozdrawiam

Jeszcze pytanko do Panów Fachowców....Czy możliwe jest, że przy mojej wadze i skakaniu, ciśnienie w damperze było tak duże, że uszkodziło uszczelki?

Edytowane przez Synzbigniewa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile ważysz? Bo SAG 25% To normalka w większości rowerów XC, od 30 do 35% enduro... Zatem SAG na tym poziomie jest OK. Za to 10% Sagu to wiele za duże ciśnienie. Być może 170 psi przy twojej wadze powoduje tak duże skompresowanie powietrza w komorze że przekaracza ono wartość dopuszczalną. Tam jest max opisany na puszcze ? Z tego co pamiętam to chyba 275 psi to maks

Edytowane przez triper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ile ważysz? Bo SAG 25% To normalka w większości rowerów XC, od 30 do 35% enduro.

 

Zależy od konstrukcji zawieszenia , charakterystyki damper'a i tego jak autor jeździ . Przy sagu 35% w ramie o skoku 150mm dobijałbym zawiechę na byle schodach czy sekcji większych kamieni . Zawieszenie ma być ustawione tak aby podczas jazdy nie dobijać . ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile ważysz? Bo SAG 25% To normalka w większości rowerów XC, od 30 do 35% enduro... Zatem SAG na tym poziomie jest OK. Za to 10% Sagu to wiele za duże ciśnienie. Być może 170 psi przy twojej wadze powoduje tak duże skompresowanie powietrza w komorze że przekaracza ono wartość dopuszczalną. Tam jest max opisany na puszcze ? Z tego co pamiętam to chyba 275 psi to maks

 

 

Ważę 90 kg. 275 PSI to max. Damper wielokrotnie dobijał do końca, gdy miałem właśnie te 100 PSI przy 25-35 % SAG. Dlatego utrzymuję poziom 170 PSI. Tylko, że 275 PSI jest ciśnieniem do pompowania? Czy jest to już maksymalna wartość ciśnienia w środku podczas pracy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem należy sprawdzić ciśnienie w komorze IFP. Prawdopodobnie jest tam za małe ciśnienie dlatego przy prawidłowym sagu damper przelatuje przez skok. Trzeba zrobić pełen serwis i tyle, nie ma co gdybać.

Poza tym może i owszem damper nowy, ale nie dostosowany do kinematyki ramy. Gość kupił nowy damper ale może kupił ze złym tunem.

Co to za rama ? Jaki tune dampera ? Zobacz w katalogach tego roweru jakie fabrycznie wykładane były dampery.

Edytowane przez triper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja u siebie jeździłem z ciśnieniem w IFP równym 250, 300, 0, 30 i poza zmianą czułości nie odnotowałem innych różnic, choć może to wina ramy. Ale jak sie tak zastanowić to także może być przyczyną, ja bym obniżył ciśnienie w IFP to minimalnego w jakim damper pracuje prawidłowo i zmniejsz€ł komore powietrzną przez co damper zyska progresję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia jaki jest Tune. Szukałem w sieci, ale nie znalazłem informacji żadnych.

 

http://pl.tinypic.com/r/34i68sh/8   oto zdjęcie całego roweru, udostępniam w taki sposób, żeby był widoczny.

 

 

Decydująć się na full-a nie domyślałem się nawet, że jest tak trudne dobrać damper. Już żałuję tego wyboru. Jeśli ciśnienie w amortyzatorze spada, to co ma do tego ciśnienie w komorze IFP? Jest to jakby podciśnienie, które wpływa na głębokość ugięcia?

 

W katalogu Cannondale z 2009 roku jest podany FOX Float RPL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Jeśli ciśnienie w amortyzatorze spada, to co ma do tego ciśnienie w komorze IFP?

Nie ma żadnego :P natomiast ma na charakterystykę pracy widelca i ewentualne dobijanie przy sagu 25% ... :P Jak widzisz kupienie roweru, a zwłaszcza fulla nie jest tak proste jak by sie wydawało :P

 

To czy tam jest Fox, RS, Suntor czy inny damper nie ma wielkiego znaczenia, różnica oczywiście będzie bo jedne pracują lepiej inne gorzej. Jednak istotnym jest by damper był zestrojony pod konkretną ramę, jeżeli jest to wymagane. Głownie tyczy sie to ram do XC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tylko. Np ramy do enduro są jeszcze bardziej wyżyłowane. Nie dość że mają podjeżdżać jak XC to mają zjeżdżać jak DH. Jeśli chodzi o komorę IFP to zmniejszenie ciśnienia grozi właśnie przelatywaniem przez skok. W sytuacji skrajnego deficytu ciśnienia w tej komorze dochodzi do efektu kawitacji który jest przyczyną fizycznego zniszczenia shimów na tłoku w komorze olejowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...