Skocz do zawartości

[szosa] Wymiana napędu


Mamir

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie potrzebuje pomocy.

Do tej pory używam korby Ultegra 53-39T oraz 9rzedowej kasety 11-23. Niestety w górach przy bardzo mocnych podjazdach brakuje mi przełożenia i trace sporo sił mordujac sie na przelozeniu 39-23. Najbardziej odpowiednim rozwiązaniem byl by zakup korby 50-34 oraz kasety 12-28 ale to sie wiąże z zakupem 10 rządowej kasety i tu jest problem bo pewnie trzeba by bylo wymienic pozostale elementy napedu czyli przerzutki i klamkomanetki.

Jakie widzicie najlepsze rozwiązanie dla napedu 9rzedowego? Czy pozostaje przejscie juz na 10rz? Jesli tak to konieczna jest wymiana calego napedu.

prosze o pomoc i

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli kaseta ma być typowo szosowa, to najlepsza byłaby chyba ta http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/kasety-rowerowe/p,kaseta-sora-cs-hg50-9rz-shimano,44831.html , ewentualnie jeżeli ma być Ultegra http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/kasety-rowerowe/p,kaseta-ultegra-cs-6500-shimano,42996.html .Taka zmiana na kasetę 12-27 na najwolniejszym biegu przy kadencji 80 spowoduje zmniejszenie prędkości z 17 do 14,5km/h. Jeżeli to okaże się za mało, zmienisz blaty na korbie. Zmiana na kombinację 34x27 zaowocuje prędkością 12,7km/h przy kadencji 80.

Wymiana napędu na 10s, to spory wydatek. Oprócz elementów niezbędnych do powyższej modyfikacji musiałbyś zmienić też klamkomanetki ( co najmniej prawą ), przerzutki, tylna piastę, łańcuch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstaw śrub u Shimano jest raczej znormalizowany. Rozmiar 175 to jedynie długość korby. Żeby mieć 100% pewności musiałbyś spisać kod modelu wytłoczony na korbie i sprawdzić przy zakupie, czy dany model zębatki jest z nią kompatybilny. Jeżeli planujesz wymianę jedynie małego blatu, musisz najpierw znaleźć informacje na temat maksymalnej pojemności przedniej przerzutki i sprawdzić czy obsłuży zębatki o tak dużej rozpiętości średnic. To samo zresztą dotyczy tylnej przerzutki. Aby prawidłowo działała, dobierając zakres maksymalnych i minimalnych przełożeń powinieneś uwzględnić jej maksymalną pojemność. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się sprawdza lub przelicza tą pojemność bo próbowałem znaleźć informację na forum ale nie bardzo mi się udało?


Pisałem dodatkowo do serwisu bikestacji:

Chce u państwa w sklepie zakupić mała zębatkę do korby z grupy Ultegra do tej pory używam Korby Ultegra dwurzędowej 54-39T ,chce tą mniejszą zębatkę zamienić na 34T link poniżej czy będzie pasowała? można w ogóle coś takiego zrobić, rozstaw otworów będzie pasował?

Dostałem odpowiedz że niestety nie będzie pasował rozstaw otworów montażowych :( lipa i co tu teraz robić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym spróbował założyć tą kasetę 11-28 mtb , jakąś najtańszą - będzie to najszybszy sposób sprawdzenia.

 

zmierz BCD zębatek przednich, interesuje Cię ten wymiar większy z obrazka , będzie to 110 albo 130 mm,

mając tę daną możesz szukać przedniej zębatki 34T ,

pobieżnie szukając dla 110bcd będzie to Shimano Y1Ha34000

ale biorąc pod uwagę to co napisali 'ze sklepu' zapewne masz 130bcd  - i chyba 38T jest najmniejsza spotykana (nie licząc jakiś drogich wynalazków zza 7 oceanów)

b5e201b712b56373.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wydaje mi się teraz bez dokładnego sprawdzania że faktycznie mam zapewne BCD 130mm. ponieważ przypominam sobie że kiedyś mierzyłem metodą RafalxM wymiar B wychodził mi coś koło 115mm co przekładając na pomiar B wg paziek będzie zapewne 130mm. Ale to jest jeszcze do dokładniejszej weryfikacji po powrocie do domu z pracy.

 

A jak zatem panowie zmierzyć pojemność tylnej przerzutki?

 

Odnośnie kasety to w razie czego kupię Ultegre 12-27T tylko nie wiem czy moją przerzutka tylna ją obsłuży i to właśnie chciałbym zweryfikować. Przerzutkę z tyłu mam DURA ACE ale jakąś starszą 9rzędową. Gdzie w którym miejscu można szukać dokładnych oznaczeń tej przerzutki.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymaganą pojemność przedniej przerzutki obliczysz odejmując ilość zębów mniejszej zębatki od większej. Dla kombinacji 53-34 wymagana pojemność to 19 zębów. Do obliczenia pojemności tylnej przerzutki najpierw trzeba obliczyć pojemność kasety, czyli dla 12-27 będzie to 15 zębów, a następnie do tego wyniku dodać pojemność przedniego zestawu. Wychodzi więc że dla kombinacji korby 53-34 i kasety 12-27 minimalna wymagana pojemność tylnej przerzutki wynosi 34 zęby. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super dzięki panowie za precyzyjne wytłumaczenie tematu. Teraz tylko nasuwa się ostatnie pytanie. Przy szukaniu nowej przerzutki w sklepach internetowych widzę że podawana jest pojemność maksymalna jaką dana przerzutka może obsłużyć. Ale jak odczytać z zainstalowanej już w rowerze przerzutki jaką maksymalną pojemność są w stanie obsłużyć?  Taka informacja jest gdzieś wygrawerowana czy też jakoś się wylicza??? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkam w okolicach Kłodzka i sporo tu pagórków, górek i gór. Jak zdecydowałem się na przygodę z szosą, to miałem wątpliwości czy dam sobie radę na tych drogach. Kupiłem rower w którym najniższe przełożenie to 42x24. Moje obawy się potwierdziły. Przesiadka z MTB była ciężka, męczyłem się pod większe wzniesienia, a te najtrudniejsze po prostu omijałem, bo nie byłbym w stanie pod nie podjechać. Zmieniłem kasetę na 11-28, a resztę zostawiłem bez zmian i jazda wygląda całkiem inaczej. Teraz podjeżdżam w zasadzie wszędzie, jedynie wzniesienia powyżej 15% są wyzwaniem.

Wygląda na to, że nie będziesz mógł założyć w swoim rowerze mniejszej zębatki z przodu bez wymiany korby. Zacznij więc od wymiany kasety. 4 zęby więcej to niby mało, ale z mojego doświadczenia wychodzi że różnica jest spora. Jeżeli okaże się, że to jednak za mało, zmienisz korbę na kompakt i w zależności od dobranych przełożeń również przerzutki jeżeli będzie taka potrzeba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas wyprawy w Bieszczady gdzie podjazdy są długie i strome brakowało mi przełożenia własnie, 39-23 męczyłem się okropnie, później pojechałem w Beskid Wyspowy górki może mniejsze ale było parę stromych podjazdów i też mordowałem się strasznie stad też zapadła decyzja że muszę troszkę zmodyfikować napęd.

Na razie tak jak mówisz spróbuje wymienić kasetę ale do napędów 9rzędowych dostępne są jedynie 22-27 ale to jest zawsze 4 zęby więcej. Muszę tylko potwierdzić że mam odpowiednią pojemność przerzutek i obsłuży mi tą kasetę 12-27...  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie potrzebuje pomocy.

Do tej pory używam korby Ultegra 53-39T oraz 9rzedowej kasety 11-23. 

 

Hej

ile masz wzrostu? Znalazłem w poście info, że masz korbę 175 mm, jeśli jesteś niski to jest ona też po prostu trochę przydługa i to też wpływa na subiektywnie odczuwaną "ciężkość" kręcenia. Niby parę milimetrów, a czuć w nogach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...