Skocz do zawartości

[kierownice] co daje gruba kierownica 31,8 ?


zgodny

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

siemano

 

od paru godzin nurtuje mnie pytanie, a po co i na co jest kierownica 31,8 jest sztywniejsza ? wytrzymalsza ?od standardowej  a może ani to ani to, i tylko może ma aspekt wytrzymalszy,

 

w carbonie rozumie, że musi być wytrzymalsza żeby nie było tak jak filmy na yt pokazują kierownice z aliexpress jak się łamią, ale aluminium ? po co

 

chciałbym znać zdanie tych którzy posiadają takowe kierownice

Napisano

Przy większej masie użytkownika i lżejszej kierownicy zwiększy to zauważalnie sztywność. Nie będzie pływania np. podczas sprintu na stojąco.

Przy niskiej masie jest obojętne, czy 25.4 czy 31.8.

Napisano

Oczywistość, ale "dla porządności" należałoby dodać, że to nie jest prosta implikacja 25,4 -> lekka kierownica do jazdy bez obciążeń, 31,8 -> sztywna, wytrzymała do "zadań specjalnych" i dla grubasów ;-)

Istnieją niemal półkilowe, szerokie downhill-owe kiery 25,4  i wylajtowane 31,8 <200g (alu)

  • Mod Team
Napisano

Jeżeli bierzesz pod uwagę samą średnicę to w kwestii wytrzymałości za bardzo nie ma różnicy (gdzieś na forum była chyba kiedyś opinia Syntace, po prostu w kierownicy 25.4mm naprężenia lepiej się rozkładają), większy wpływ ma sam materiał i wykonanie. Większy wpływ będzie ta różnica miała na sztywność.

Napisano

ostatnio zauważyłem, że większość kierownic na 31.8 są dosyć długie może zaczynają się od 680mm ja mam 25,4 600mm z ritcheya i myślę, że przy takich długościach nie sprawdza się grubość 31,8 

Napisano

Panowie.... taka moda. Po prostu to trochę ciekawiej wygląda, żadna sztywność. Taka 31.8 potrafi się wygiąć szybciej przy glebie niż 25.4. To raczej kwestia wykonania i materiałów.

To troszkę tak jak szerokie kapcie w samochodzie, zawsze lepiej wyglądają ;)

Napisano

31.8 ma większą powierzchnię styku z mostkiem wiec przy tej samej sile dokręcenia będzie ją trudniej przesunąć/obrócić więc można przykręcać ją lżej nie ryzykując naprężeń w naszym bezcennym karbonie.

 

Tapatalk. Jak palnąłem głupstwo to to wina autokorekty!

Napisano

Test kilkunastu kierownic mtb jest w jednym z ostatnich numerów polskiej wersji magazynu Bike. Wyniki testu ciekawe, wnioski również. Warto przeczytać. Niektórych wyników można się przestraszyć :)

  • Mod Team
Napisano

 

 

Panowie.... taka moda. Po prostu to trochę ciekawiej wygląda, żadna sztywność.

Na forum był już temat i skończyło się tak jak dysputa o wyższości Bożego Narodzenia nad Wielkanocą (albo odwrotnie).

 

Napisano

I tu pewnie się też tak skończy.

 

31.8 ma większą powierzchnię styku z mostkiem wiec przy tej samej sile dokręcenia będzie ją trudniej przesunąć/obrócić więc można przykręcać ją lżej nie ryzykując naprężeń w naszym bezcennym karbonie.
 

A to juz akademickie rozważania. A co jak ten mostek 31.8 ma z przodu tylko ramkę a 25,4 jest pełny???

Napisano

Obliczając wskaźnik wytrzymałości na zginanie wg wzoru Wz=Pi(D^4-d^4)/D*32 gdzie D to zewnętrzna średnica rury a d to wewnętrzna, przy założeniu, że grubość ścianek rur jest jednakowa i wynosi 1,5mm, Wz dla rury 25.4 wynosi 635,4 a dla rury 31.8 1032,6. Jak widać, aby zachować Wz dla rury 31.8 na poziomie 25.4, ściany rury o większej średnicy mogą być cieńsze a co za tym idzie, cała rura będzie lżejsza.

I dokładnie tak samo jest w przypadku kierownic.

 

Jeśli więc wziąć dwie kiery o tej samej szerokości i wykonane z takiego samego materiału to ta o średnicy 31.8 będzie lżejsza od tej 25.4 przy zachowaniu tej samej sztywności.

Napisano

 

 

Jeśli więc wziąć dwie kiery o tej samej szerokości i wykonane z takiego samego materiału to ta o średnicy 31.8 będzie lżejsza od tej 25.4 przy zachowaniu tej samej sztywności.

z tą lekkością to jeszcze trzeba by wzór na objętość bo raczej będzie potrzeba więcej materiału przy większej średnicy.
Napisano

Łoł, doszliśmy do wykładów z wytrzymałości materiałów. A co do tego, że idzie łatwiej mostek dostać 31,8 niż 25,4 to się nie zgodzę w kwesti aluminium, w carbonie tak, ten temat można ciągnąć, tak samo jakbym zapytał dlaczego taper jest lepszy niż 1 1/8

Napisano
z tą lekkością to jeszcze trzeba by wzór na objętość bo raczej będzie potrzeba więcej materiału przy większej średnicy.

 

Rozpatrując to praktycznie trzeba pamiętać, że w realnych kierach rura o średnicy 31.8 występuje na ok. 15 cm długości kiery. Albo więcej, albo mniej, załóżmy, że 15cm. Przy założeniu, że Wz dla obu rur jest ten sam, grubość ścianki rury o przekroju 31.8 wyniesie ok. 0.85mm a  dla rurki o przekroju 25.4 będzie to 1.5mm . Objętość materiału z którego wykonana jest rurka 31.8 to 12.7cm^3 zaś do wykonania rurki o przekroju 25.4 potrzeba 17.9cm^3 czyli o ponad 40% więcej. Jakby więc nie patrzeć, rozpatrując 2 kiery o tej samej długości, wykonane z tego samego materiału itd, ta o średnicy 31.8 będzie lżejsza przy tej samej wytrzymałości lub dużo bardziej wytrzymała przy tej samej wadze.

Napisano

Z tym "dużo" to raczej bym polemizował ;)

Dla mnie zasadniczą zaletą kiery 31,8 jest to, że fajniej wygląda i łatwiej dostać do niej mostek. Reszta to detale.

Popieram.  :thumbsup:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...