djzatorze Napisano 20 Września 2014 Napisano 20 Września 2014 <trochę offtopic> Koledzy, zastanówcie się zanim zaczniecie wieszczyć o niejakim upadku ryku ram i kół 26". Każdy, kto lubi trudny teren, szybkie zjazdy, ciasne skręty itp. nigdy nie przekreśli 26-erów. A różnica 26" a 27,5" jest po prostu śmieszna, 25 mm na ŚREDNICY, czyli niesamowite 1,25 cm na promieniu. Wcale nie 1,5 cala, jak zdrowy rozsądek podpowiada. Zmiana opony o jeden rozmiar balona więcej (np. z 40-559 na 47-559) daje nam 20 mm większą efektywną średnicę koła! Twentyninery ze swoimi 622 milimetrami rzeczywiście zachowują się zupełnie inaczej. 29" to krążownik, przeleci po wszystkim ale manewrowość i dynamika jazdy średnia. 26" skrętny i dynamiczny, ale podatny na niespodziewane zmiany kierunku na przeszkodzie. 650B to właściwie 26" z dorobionym marketingiem, żeby klient miał coś nowego, "lepszego" i czuł różnicę tam, gdzie jej nie ma. </trochę offtopic> Drogi autorze tematu. Forumowicze mają rację, że logicznie rzecz biorąc lepiej zmienić cały rower, zwłaszcza o tej porze roku. Doskonale jednak rozumiem to, że nie chcesz pozbywać się na raz paru tysięcy z kieszeni (żeby zmienić rower na realnie lepszy - no, chyba że używki wchodzą w rachubę). Napęd to niezły pomysł, bo obecny może się niedługo skończyć... Pytanie tylko, ile gotówki możesz przeznaczyć na pierwszy upgrade. Jeżeli około 550 - 600 zł to przede wszystkim poszukałbym porządnego, używanego amortyzatora. Dzięki niemu poczujesz "nowy rower" pod sobą; bez przesady że wszystko w tapered teraz, świetnych używek na 1i1/8" jest pełno. Napęd w zależności od stopnia zużycia mógłby zostać do czasu pojawienia się problemów z przeskakiwaniem łańcucha, jeżeli zostałoby z 60 zł to kupno manetki w stylu Deore M510 plus linki i pancerze. Jeżeli zaś masz do dyspozycji 350-400 zł, to zająłbym się kasetą, łańcuchem, korbą i prawą manetką; ewentualnie suportem bo też nie wiadomo jak działa. Korbę bym spróbował znaleźć używaną w stylu FC-M525, albo 521 chociaż, z zębatkami w dobrym stanie. Poczujesz różnicę w wadze i będą zębatki pod nowy łańcuch. Ten zaś byłby najlepiej Campagnolo C9 albo od biedy Shimano HG-73. Kaseta oczywiście 9-rzędowa, dycha nie ma kompletnie sensu w takim zastosowaniu, a do tego pociągnie pół roweru za sobą do wymiany (głównie zabolała by zmiana piasty). Kasetkę możesz brać jaką wolisz, oczywiście im droższa tym lepsza mogę zasugerować SRAM PG-950 albo Shimano HG-80. Jeżeli by była wyjątkowa bieda to na kasecie można przyoszczędzić, bo z dobrym łańcuchem i tak pojeździ dłużej. Ostatnim zakupem byłaby manetka, może być używana. Ta co masz nie jest wbrew pozorom taka zła, tyle że niestety pewnie 8-rzędowa (tak sądzę, 310-tki były 7 i 8-rzędowe nie?) Jeżeli nowa to polecam SL-M590, najlepszy stosunek jakości do ceny IMHO. Jeżeli bida i ma po prostu działać to używana SL-M510. Suport pasujący do korby, żyli na pewno Octalink. BB-ES25 starczy, ważne żeby długość osi była taka jak producent korby nakazał. Do tego linki i pancerze. Najtańsza opcja upgrade napędu na coś z powyższych propozycji wyjdzie gdzieś 350-380 zł. (ech żeby mi tak szło pisanie magisterki jak postów)
johnnyno Napisano 20 Września 2014 Autor Napisano 20 Września 2014 Zastanawiam się czemu wszyscy tak cisną o ten amortyzator, czy ja o czymś nie wiem? Bo w sumie ani waga roweru, ani amortyzator mi nie przeszkadzają (może dlatego, że przez ostatnie 12 lat jezdziłem na 18sto kilowym rowerze a'la zjazdowym z Makro). Ale napęd to mnie po prostu wkur... Jezdziłem na kilku innych roweruch wyższej klasy i zdecydowanie to co mam obecnie mi nie odpowiada. Odnośnie budżetu to trudno powiedzieć, ale raczej nie chce przekraczać 100-150 miesięcznie, a muszę jeszcze kupić rożne pierdoły typu licznik, odtłuszczacz, (ostatnio kask kupiłem). Do tego chciałem w końcu przejść na SPD. No i kupić nowe opony, bo z tyłu powoli bieżnika juz prawie nie ma (na razie przełożę opony i bedzie cacy, ale za pare miesiecy bedzie trzeba kupic nowe).
johnnyno Napisano 21 Września 2014 Autor Napisano 21 Września 2014 Chce kupić ten suport http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/kwadrat/p,wklad-suportu-bb-un55-shimano,46176.html (chyba nic lepszego nie dostane na kwadrat). Będzie ok? BTW Czy to normalne, że mi się wkład suportu rozleciał po ok 2000 km?
rodszyld69 Napisano 21 Września 2014 Napisano 21 Września 2014 Do Twojej korby długośc suportu wynosi 122,5 mm i takiego szukaj. Zmierz sobie dla pewności szerokość mufy suportowej w ramie.
tobo Napisano 21 Września 2014 Napisano 21 Września 2014 Koledzy, zastanówcie się zanim zaczniecie wieszczyć o niejakim upadku ryku ram i kół 26". Każdy, kto lubi trudny teren, szybkie zjazdy, ciasne skręty itp. nigdy nie przekreśli 26-erów. Możesz nie przekreślać, tylko że nie masz żadnego wpływu na to co zostanie wyprodukowane. Nie jest ważne czy różnice są powalające, niesamowite, symboliczne czy żadne. http://www.specialized.com/no/en/bikes/mountain/demo/s-worksdemo8 Tu pierwszy przykład z brzegu co w sportach ekstremalnych robią producenci - 27.5 cala zamieszkało w tym segmencie sprzętu. Opłacalność utrzymywania 26 cali dla producentów roweru jest żadna - oni potrzebują sprzedać kolejny rower.
johnnyno Napisano 21 Września 2014 Autor Napisano 21 Września 2014 Czyli ten bedzie pasował http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/wklady-suportu-do-roweru/kwadrat/p,wklad-suportu-bb-50-accent,40159.html (68x118 mm / BSA)?
rodszyld69 Napisano 21 Września 2014 Napisano 21 Września 2014 Jak masz mufę szerokości 68 mm to tak ale nie 118 tylko 68 x 122,5 mm
johnnyno Napisano 21 Września 2014 Autor Napisano 21 Września 2014 Yyyyy, chodziło mi o 68x122,5 mm / BSA... Muszę zmierzyć mufę dokładnie. Thx! Odnośnie tych 26" vs 27.5" to myślicie, że rzeczywiście rowery 26" powyżej jakiejs pułki znikną z rynku? Producenci sprzedają to co się kupuje (popyt napędza podaż, a nie na odwrót). Oczywiście można testować różne mniej lub bardziej przydatne/innowacyjne produkty, ale jak się nie sprawdzą to szybko znikną z rynku.
rodszyld69 Napisano 21 Września 2014 Napisano 21 Września 2014 Dużo jest części i ram do koła 26" ale z nowych rowerów to produkowane są tylko na najsłabszym osprzęcie, więc właściciele małego koła zdani są na amortyzatory i koła tylko te co są na rynku. Ale dobry rower 26' da sie jeszcze złożyć. Co będzie w dalszej przyszłości to nie wiadomo.
Yaro1981 Napisano 25 Września 2014 Napisano 25 Września 2014 Mam ten sam rower dla mnie jest idealny od maja przejechane 2400km nie oszczedzam go głównie lasy , kamieniołomy żwirownie itp tylko przy 1400km hak przerzutki sie poluzował. Na start wymieniłem opony tył Continental X-king przód Race King , skróciłem sztyce z amorka i obniżyłem ja maksymalnie dołozyłem napinacz łańcucha. Załozyłem większe tarcze te co były po paru zjazdach odmawiały wspólpracy, dętki załozyłe do DH bo tez za dużo pan było . Teraz dopiero zaczyna być słychac suport ale zimę jeszcze musi wytrzymac będę zmieniać od razu korbę i tez na SPD chce przejść
johnnyno Napisano 26 Września 2014 Autor Napisano 26 Września 2014 Mi tez się podoba rowerek i też większość czasu spędzam w trudnym terenie (lasy, piach, błoto). Chociaż opony zostawiłem bo od czasu do czasu wyskocze gdzieś na asfalt. Nie mogę za cholere wyregulować tylnej przerzutki i cały czas "chrobocze" na dwóch najmniejszych zębatkach :// A większe tarcze wsadziłes bez problemów?
Yaro1981 Napisano 26 Września 2014 Napisano 26 Września 2014 tylna przerzutka też u mnie pracuje czasem jak chce i średnio wiem jak ja ogarnąć . Po asfalcie tez jeżdze by dojechac w las ale prócz tego , że są głośniejsze to nie odczuwam niedogodności na asfalcie za to trudny teren bajka na tych gumach . Z przodu upchałem 203 przez adapter bez problemu z tyłu to samo ale 180 klocki jeszcze orginalne i hamowanie teraz to tez inna bajka
Yaro1981 Napisano 26 Września 2014 Napisano 26 Września 2014 No fakt producent jak i to forum nie poleca , ale znam osoby co na gorszych amorkach jeżdzą z taką tarcza ludzie żyją a i sprzęt ma się dobrze .
johnnyno Napisano 27 Września 2014 Autor Napisano 27 Września 2014 Dobija mnie już ten napęd! :/// Zdjąłem i wyczyściłem łańcuch odtłuszczaczem na cacy, naoliwiłem Finish Line z teflonem. Pierwsza jazda 36 km - igła! Druga jazda ok 15 km - łańcuch skrzypiał jakby był wysuszony do zera. Naoliwiłem go rohloff, pokreciłem trochę żeby się dobrze przesmarował i zostawiłem na noc, a na drugi dzień wytarłem szmatką, Kolejna jazda, startuje - jest ok, przejechałem ok 1km i zaczął tak delikatnie terkotać na każdym biegu, kolejny kilometr i terkotanie coraz głośniejsze :/// O co chodzi? Łańcuch zajechany czy co? Mierzyłem go takim sprzętem http://www.centrumrowerowe.pl/narzedzia-i-smary/narzedzia-rowerowe/do-lancucha/p,przymiar-zuzycia-lancucha-mighty,183645.html i rzeczywiście wydaje się być zużyty. Tylko dlaczego kilka dni wcześniej jeździłem i było ok?
djzatorze Napisano 27 Września 2014 Napisano 27 Września 2014 Tarcza 203 mm do XCMa - niezdrowo dla amortyzatora i pośrednio dla nerwów jeżdżącego. Duża tarcza działa przy hamowaniu wyraźnie większą siłą na oś koła z powodu większej dźwigni. Oś jest mocno związana z goleniami amortyzatora, i taka mocno pracująca oś może spowodować powstanie luzów na amortyzatorze. Dalej, amortyzator z luzami będzie umożliwiał osi większy "wychył" przy pokonywaniu zakrętów, przez co tarcza może dzwonić o klocki. Co do napędu to KMC Z51 ma prawo się zużyć, szał to to nie jest. Bardzo możliwe że jest już mocno wyciągnięty i pora na zmianę. Proponuję przynajmniej Shimano HG-50.
johnnyno Napisano 2 Października 2014 Autor Napisano 2 Października 2014 Zmieniłem łańcuch na CN HG50, założyłem nowe linki i pancerze, wyregulowałem przerzutki i jest igła!
johnnyno Napisano 12 Października 2014 Autor Napisano 12 Października 2014 A gdybym chciał przejść z napędem na 10-cio rzędowy i korbę ze zintegrowaną osią jak zestaw proponujecie? Czy wogole te osi suportu z zwen. łożyskami mają różne wymiary, żeby dopasować do mufy w ramie?
rodszyld69 Napisano 12 Października 2014 Napisano 12 Października 2014 Proponuję Ci zestaw SLX bądź klasę niżej Deore ale jak masz 9 rzedowy napęd to bym przy nim pozostał. Co do długości osi korb mtb, to są kompatybilne z praktycznie z wszystkimi standardowymi mufami suportu. nie wielkie różnice w szerokościach regulujesz poprzez zewnętrzne łożyska suporty, dodając lub odejmując podkładki dystansowe dołączonych do tych łożysk.
johnnyno Napisano 12 Października 2014 Autor Napisano 12 Października 2014 No właśnie teraz mam 8-rzedowy :/ więc pewnie tylną piastę też bym musiał wymienić?
rodszyld69 Napisano 12 Października 2014 Napisano 12 Października 2014 To zależy jaka masz piastę , są na 8,9 i 10 rzędów. Ale też sa tyllko do 9 rzędów.
modrzew Napisano 12 Października 2014 Napisano 12 Października 2014 Czy tylną piastę też to info znajdziesz w podpiętym temacie o kompatybilności napędów, IMHO nie ale mogę się mylić Korby ze zintegrowaną osią są już w najnowszej odsłonie Alivio i do tego fajnie, rasowo wyglądają, także jeśli liczą się fundusze to zawsze coś taniej niż Deore/SLX i nie gorzej o ile nie liczysz zaoszczędzonych gramów. Tak BTW co masz obecnie, octalink? Jeśli tak to coś Ci przeszkadza - dostępne przełożenia, sztywność, wygląd? Czy chodzi po prostu o zmianę na "lepsze"?
johnnyno Napisano 12 Października 2014 Autor Napisano 12 Października 2014 Ze specyfikacji wynika że z tyłu mam: Disc alloy w/QR; cassette type
rodszyld69 Napisano 12 Października 2014 Napisano 12 Października 2014 Na piaście powinien byc symbol chyba że to jakiś no name ale może wystarczył by Ci napęd 9 rzędowy Wtedy najnowsze alivio jest najlepszym rozwiązaniem. W dyna sysie nie wykorzystasz wszystkich przełożeń to jest tylko parcie producentów na większy zbyt. Uważam że 9 rzędowy napęd jest optymalny.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.