Skocz do zawartości

[hamulce tarczowe] "Stroker Ace", "MT6", "XTR BR-M988"


Woodpecker

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Potrzebuję niezawodnego systemu hamulcowego którego nie będę musiał co chwile regulować (czyli 1 coroczny przegląd + regulacja i koniec).
Jeżdżę (często i dużo) głównie po mieście ale szybko i agresywnie, często też po drogach nie utwardzonych.
Typ roweru - góral z miasta ale nie cross country.
Obecny system hamulcowy to hayes mx5 i przestał spełniać oczekiwania (dawno, dawno temu).
Wszędzie czytam że hydrauliczne systemy są lepsze więc postanowiłem wreszcie się na to przesiąść, różnice cenowe nie grają tu roli, chodzi o to by działały jak najwydajniej a regulacja ich była jak najłatwiejsza.
Rozważałem 3 opcje: Hayes Stroker Ace, Magura MT6, Shimano XTR BR-M988

Pytania:

1 - czy któryś z wymienionych systemów jest wyraźnie lepszy od kokurencji (ew. dlaczego)?
2 - Czy może to co podałem to jeszcze nie jest to i istnieje coś jeszcze lepszego ?
3 - Czy tego typu systemy mają "aktywny" docisk klocków do tarczy z obu stron ?
4 - Czy to prawda i czy często się zdarza że układ hydrauliczny hamulca sam się uszkodzi ? czyli płyn się wylewa na tarcze i klocki, pytam bo ludzie piszą niesamowite historie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Z doświadczenia powiem tylko, że Stroker Ace odstaje od pozostałych na minus. Klocki są bardzo blisko tarczy więc ustawienie zacisku bywa irytujące. Hebel ten ma również bardzo "wąską" modulację-niewielki ruch dźwigni powoduje blokadę. Słabo wyczuwalny moment zetknięcia klocków z tarczą, siła hamowania duża.

Ad2. NIe potrafię nic lepszego od XTR wymyślić.

Ad3. Tak, klocki ściskają tarczę z obu stron

Ad4. Heble te działają na identycznej zasadzie co hamulce samochodowe. Skoro w autach zdarzają się awarie układu hamulcowego tak i tu zdarzyć się mogą. Jednak przy odrobinie dbałości ze strony użytkownika przawdopodobieństwo samoistnych awarii jest niewielkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem o jeszcze jednym ważnym pytaniu:

5 – Czy można tak jak w systemach linkowych stosować klamki i zaciski różnych producentów. Wpływa to negatywnie na układ czy raczej można dzięki takim kombinacjom ulepszyć działanie, bądź dopasować zestaw pod indywidualne preferencje ?

Wiem też że stosuje się w takich hamulcach olej mineralny albo jakieś odporne na wysoką temperaturę glikole i że te systemy nie są kompatybilne ze względu na destrukcyjny wpływ na podzespoły uszczelniające… ale te 3 które podałem są chyba na oleju mineralnym, czy się mylę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Magura i Shimano są na oleju (przy czym olej Magury jest trochę inny niż Shimano), Hayes na płynie DOT.

Nie polecałbym mieszania ze sobą komponentów różnych firm. Taki "mieszaniec" może działać ale równie dobrze nie będzie działał zadowalająco. Co innego w obrębie jednego producenta: Hayes Stroker ma identyczną klamkę więc klamka od Ace bez problemu współpracuje z Trail czy Gram. Podobnie w obrębie Shimano-klamka SLX będzie prawdopodobnie działała z zaciskiem Deore. Nie oszukujmy się jednak, że taki zestaw będzie działał lepiej niż klamka SLX z zaciskiem SLX. Przecież inżynierowie projektując klamkę i zacisk biorą pod uwagę wiele czynników tak, aby właśnie taki zestaw pracował najlepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze - nie spodziewałem się że shimano cieszy się tak dobrymi opiniami. W takim wypadku myślę że może bardziej się tym zainteresyję.

SLX są spoko i do tego tanie ale jest jeden poważny problem - nie mają monolitycznej budowy a to jakby nie patrząc z zasad mechaniki nie służy takim układom zaciskowym jak hamulec tarczowy (dwa tłoki, każdy zaparty na oddzielnej części, wszystko skręcone dwiema śrubami ? trzema ? mój nos mówi mi że ja bym tego tak nie zbudował).
Rozumiem oczywiście że, w zależności od wykonania takich połączeń, to może działać bezproblemowo ale lubię unikać rozwiązań „na skróty”
Czy takie myślenie ma sens w przypadku hamulca do roweru ? styl jazdy zależy od tego w jakim terenie się znajduję a nie mówiłem że jerzdźę wyłącznie po mieście.

Jeszcze jedno pytanie o shimano: czy te klamki wyglądające jak pistolety z banerem ogłaszającym jaką grupę reprezentują, to jakiś super patent na pompkę który miażdży konkurencję działaniem, czy to tylko taki żart designerów ? (sorry ale wyglądają przekomicznie :D oczywiście wszystko da się okleić taśmą izolacyjną więc luz i tak nie ma to znaczenia)

Magura mt6 czy może ktoś to testował ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
SLX są spoko i do tego tanie ale jest jeden poważny problem - nie mają monolitycznej budowy a to jakby nie patrząc z zasad mechaniki nie służy takim układom zaciskowym jak hamulec tarczowy (dwa tłoki, każdy zaparty na oddzielnej części, wszystko skręcone dwiema śrubami ? trzema ? mój nos mówi mi że ja bym tego tak nie zbudował).

 

XTRy mają monolityczne zaciski, a z tego co ludzie piszą hamują tak samo jak SLXy. Wynika z tego że monolit nie ma wcale tak dużego wpływu na hamowanie.

 

 

 

Jeszcze jedno pytanie o shimano: czy te klamki wyglądające jak pistolety z banerem ogłaszającym jaką grupę reprezentują, to jakiś super patent na pompkę który miażdży konkurencję działaniem, czy to tylko taki żart designerów ? (sorry ale wyglądają przekomicznie :D oczywiście wszystko da się okleić taśmą izolacyjną więc luz i tak nie ma to znaczenia)

 

Jak się nie podobają możesz kupić inne hamulce, na pewno lepsza opcja niż oklejanie czegokolwiek taśmą (fuj).

 

 

 

Jeżdżę (często i dużo) głównie po mieście ale szybko i agresywnie, często też po drogach nie utwardzonych.... (...)
Rozważałem 3 opcje: Hayes Stroker Ace, Magura MT6, Shimano XTR BR-M988

 

Jeśli ważysz poniżej 80kg to do jazdy o jakiej piszesz spokojnie wystarczą Deorki, wszystko powyżej to przerost formy nad treścią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i namówiłeś mnie.

 

Na poważnie zainteresowałem się kupnem szymanoskich SLX, skoro ta niemonolityczna budowa nie ma wpływu na jakość hamowania to spoko.  Na uderzenia nie zamierzam ich narażać a cena jest moim zdaniem naprawdę nie wysoka przy tak dobrych ocenach (poczytałem jeszcze kilka innych opinii i raportów z testów)

 

Znalazłem takie komplety PT:  SHIMANO SLX BR-M675 OKŁ. MET z radiatorami. za około 540 złociszy

 

Mam co do nich parę pytań:

 

1(SLX) – Czy może wystąpić jakiś problem w zastosowaniu tych klamek do manetek GripShift ?

 

2(SLX) – Czy tarcze z wyższej grupy mogą trochę poprawić działanie, czy nie ma to sensu i lepiej zastosować te dedykowane ?

 

3(SLX) – jakie okładziny wybrać (czy któryś rodzaj mniej drze japę np. w deszczu) ?

 

4(SLX) – w zestawach które znalazłem jest napisane że kompatybilne z przewodem SM-BH90 i że taki jest zalecany. Rozumiem że ma on ulepszać działanie hamulca i oczywiście nie jest w komplecie (bo w specyfikacjach tych kompletów nic nie ma o zawartych przewodach) ?

Czy jeśli dobrze główkuję to warto takie przewody dokupić, czy ma to sens ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

1. No niestety, dźwignie klamek są krótkie i przy gripshiftach będą dość oddalone. Ale niektórzy tak jeżdżą, musiałbyś sie przymierzyć.

2. Hamować będą na podobnym poziomie, za to tarcze np. XT na aluminiowym pająku są bez porównania sztywniejsze i dzięki temu nie trą o tarczę w zakrętach itp.

3. Najsilniejsze i najtrwalsze są klocki metaliczne, w deszczu mogą piszczeć. Żywiczne są najsłabsze, najmniej trwałe, za to w deszczu ciche. Półmetaliczne to złoty środek. Co się tyczy nowych SLXów to masz do wyboru tańszy komplet z klockami żywicznymi i droższy z metalikami, zdecydowanie warto kupić ten drugi.

4. Przewody masz w komplecie, nie trzeba ich dokupywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Ale niektórzy tak jeżdżą, musiałbyś sie przymierzyć.

Np ja tak mam, ale krzyśkowi trochę jak by przeszkadzało :P

 

Sam mam slxy 675, i z klockami XT robią sie dość przyzwoite. Fajna kultura pracy, wyczuwalne i bezproblemowe. Jedyną wadę jaką zauważyłem w hamulcach shimano, to w 596 sączy sie z odpowietrznika olej. Z SLXa też ale w mniejszym stopniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...