Skocz do zawartości

[szosa] Dobór rozmiaru ramy


KartofeL

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Ostatnio marzy mi się rower szosowy. Mam MTB'ka już bardzo długo i mam w sumie do czynienia w większości z tego typu rowerami.

 

Mój wzrost 182 cm, długość nogi 85 cm.

 

Rower, który mi się podoba to BTwin Triban 500. Nie dość, że fajny rower, to jako jeden z nielicznych ma 3 zębatki na korbie, wydaje mi się, że się przydadzą bo mieszkam w górach.

Z różnych kalkulatorów i tabelek wychodzi, że rozmiar 57 byłby odpowiedni, ale czy na pewno?

 

Doświadczenie z szosówką mam jedno: kilkanaście metrów między regałami w Decathlonie na Tribanie 300 57cm :P więc nie jestem w stanie powiedzieć czy jest to rozmiar ok, czy też nie. Wydaje mi się ten rower jakiś taki mały. Sztyca wysunięta ok 10 cm może ciut więcej i mogłaby być trochę bardziej wysunięta, ale nie zmieniałem już tego w sklepie, zwłaszcza jak założę SPDki to przydałoby się ją jeszcze wysunąć.

 

P.S. Jakie najszersze opony dałoby się do niego założyć? Pytam profilaktycznie, bo nie ma u mnie samych dobrych asfaltów.

  • Mod Team
Napisano

Od siebie powiem krótko: rama 56cm, długość górnej rury w okolicach 560-565mm i będzie ok. (Dla przykładu mam 182cm, noga 86cm, śmigam na ramie 56cm, z długością górnej rury 555mm, sztyca seatback, mostek 100mm i jest mi idealnie). Jest parę wątków o doborze rozmiaru, powertuj.

Niema czegoś takiego jak najlepsze opony, są tylko opony dobre w danych dziedzinach - uściślij, czy chodzi o wagę, opory toczenia, komfort, odporność na ścieranie czy przyczepność.

3 zębatki w korbie szosowej to zło.... kiepsko to przerzuca, często łańcuch się zawiesza i klinuje. W dodatku moim zdaniem są zupełnie zbędne, nawet amatorowi spokojnie powinna wystarczyć korba kompakt + kaseta 12-28. Miałem baaaardzo dawno temu 3 blatowca a trauma jest do dziś. W kupkolo.cz mieli fajne szosówki po 2000-2500zł, ciekawsze od tribanów ale rozmiary wyszły, zostały 54cm.

Napisano

Z oponami miałem na myśli najszersze i na względzie komfort, bo asfalt w większości jest kiepski w moich stronach. Przyczepność też jest dla mnie ważna, bo lubię szybciej pojechać. Na moim MTB osiągnę czasem 50 km/h na zjeździe asfaltowym z zakrętami.

 

To mnie zaskoczyliście z tymi 3 blatami, myślałem, że to będzie zaleta. Ten Triban 500 ma: Mechanizm korbowy Shimano SORA potrójny 50/39/30, kaseta 9-rzędowa 12/25, SUNRACE 9-rzędowa 12x25(12/13/14/15/17/19/21/23/25). Ale jak mówię, nigdy nie jeździłem szosówką.

 

Na Tribana patrzę ze względu na stosunek cena/jakość (Sora, widelec karbonowy, waga 10,4 kg), myślałem o jakiejś używce za 1000zł, ale pewnie trzeba by było jeszcze w nią inwestować więc wolałbym dać 2000 zł za nówkę i mieć spokój kilkadziesiąt tyś km, oprócz łańcucha (no może kilkanaście tyś :P).

 

Faktycznie na kupkolo fajne te rowery mają, szkoda, że nie w moim rozmiarze.  Ten jest dobry, wg mnie, i ma świetną cenę: http://www.kupkolo.cz/silnicni-kolo-polygon-helios-200-2012-sora_z91800/ gdyby był w moim rozmiarze chyba bym się zdecydował.

Ten też byłby kuszący: http://www.kupkolo.cz/silnicni-kolo-polygon-helios-400-tiagra-2011-modra_z92393/ - waga 8,2 kg za 2500zł.

Do siedziby ich firmy (adres ze strony) mam 74 km więc mógłbym tam nawet pojechać, tylko pytanie jak będzie z dostępnością.

 

Kompakt tzn. jeden blat, czy dwa? Jeszcze nie znam dobrze terminologii szosowej, nawet setback musiałem sprawdzić co oznacza (domyślałem się, że chodzi o offset, ale wolałem sprawdzić :P).

  • Mod Team
Napisano

Normalna korba ma 53-39 a kompakt ma pomniejszone koronki 50-34.

Na początek proponowałbym Ci pojeździć na fabrycznych oponach 23, potem ew wstawić 25 jeśli będzie realna potrzeba. Osobiście nigdy nie wskoczyłem ponad 23 bo ich popularność nie bierze się z niczego, to optymalne połączenie komfortu i trzymania z niskimi oparami toczenia, poniżej opory toczenia aż tak nie spadają a komfort leci drastycznie, a powyżej natomiast czuć rosnące opory. Więc poczekałbym z tym nieco, pamiętaj że szosówka to szosówka, zawsze trzęsie, nigdy nie będzie jak na fullu, trzeba przywyknąć i przestawić się mentalnie.

Ogólnie to za wszelką cenę szukałbym napędu 2x10, 9sp czy nawet 8sp raz że chodzą o wiele słabiej, bo to już grupy niskiej klasy, klepane na odwal, dwa, że jak wspomniałem są nierozwojowe i mają słabe stopniowanie kasety, w 10sp można założyć nawet kasetę która będzie miała przeskoki co 1 ząbek, na szosie to ważna kwestia, choć w mtb jest pomijalna. I tak kaseta 11-28 zabija temat zestopniowania ale w 10sp i tak masz lepiej.

Napisano

Wiem, że 10rz napędy są lepsze, jednak wszystko rozbija się o cenę. Chciałbym pojeździć szosówką jako treningówka/wycieczkówka żeby pozwiedzać okolice - mam bardzo blisko do Czech, ale na MTB to jednak trochę za daleko (wjadę po stronie czeskiej do lasu i tyle). Chciałbym robić z 200 km na szosówce (wiadomo, że nie od razu), myślę, że jak robię 50 km na MTB po asfaltach to byłoby to wykonalne na szosówce. Jak byłem jeszcze w liceum to zrobiłem na MTB 100 km  :woot: jechałem z kolegą, który miał starą używaną szosę, ale było ciężko z tego co pamiętam :P

 

Wiadomo, że cudów w tej cenie nie wymagam, ale jednak chciałbym bezproblemowy sprzęt, żeby nie myśleć, że zaraz mi się coś rozreguluje albo jakiś bieg nie wskoczy. Jak chwilę się przejechałem na Tribanie 300 to biegi z przodu i z tyłu wchodziły bez problemów, ale wiadomo co tam na kilkunastu/kilkudziesięciu metrach można sprawdzić zwłaszcza przy braku doświadczenia z takimi rowerami.

 

Czytam tematy odnośnie kupna szosówek i polecane są ściągane z za granicy, ale 2500zł minimum trzeba mieć np.: http://www.merlincycles.com/merlin-malt-r-road-bike-2013-60087.html (napęd 2x10 tiagra, karbonowy widelec, waga nieznana).

Może bym dozbierał, a może nie. Musiałbym na pewno odczekać jeszcze. I który rozmiar lepszy byłby dla mnie 56 cm czy 58 cm? Geometria tutaj: http://www.merlincycles.com/resources/files/Merlin%20Geometry.pdf Model Malt-R

 

Przy Tribanie raczej nie miałbym problemu z doborem rozmiaru (54, 57, 60 cm) chociaż chciałbym wsiąść na 60 cm żeby porównać.

  • Mod Team
Napisano

Musisz patrzeć na długość górnej rury, obecnie wiele ram ma sloping i można się srogo przejechać (patrz np. Giant).

Napisano

Ok, tylko wytłumacz mi proszę jak dokładnie patrzeć.

 

u2QoVyf.jpg

 

Mam patrzeć na wymiar B czy C?

Wolałbym sztycę bez setbacku, zależy mi żeby kolana były lepiej ułożone względem osi pedała (tak przynajmniej jest mi lepiej na MTB).

Zasugerowałeś rozmiar górnej rury 560 do 565 to będzie dla wymiaru B czy C.

 

Mniej więcej wiem co to jest sloping, ale nie wiem co on daje, w czym jest lepszy w czym gorszy i jaki rozmiar dla mnie byłby odpowiedni przy ramie ze slopingiem.

 

Przy okazji tego tematu, żeby nowego nie zakładać prosiłbym o jakieś propozycje rowerów lepsze od Tribana 500 ale niewiele droższe. Kwestię jeszcze rozważę (pieniądze decydują), ale lepiej jest mieć świadomy wybór.

Napisano

przy ramie ze slopingiem sztyca będzie bardziej wysunięta ( popatrz na wymiary podsiodłówki ) jest niższa więc daje efekt niższej ramy co nie znaczy że krótszej jak można zobaczyć masz prawie takie same wymiary co ja, ja zwracam uwagę na efektywną długość rury czyli C

 

jęsli chcesz coś tańszego to proszę rower z tej samej stajni http://www.merlincycles.com/merlin-maven-road-bike-55803.html  niestety Tribany na razie rządzą ceną w tej klasie 

 

 

Napisano

Zastanawiasz się nad Tribanem 500 w rozmiarze 57, ale do niedawna była to oferta-widmo. Nawet na stronie Decathlona była informacja: "zapas został definitywnie

wyczerpany". Czy coś się zmieniło? Bo jeśli nie, to po co zwracać sobie głowę czymś, co istnieje tylko wirtualnie?

Napisano

@rodszyld69 - ten Merilin, co podałeś jest mniej więcej tej samej klasy co Triban 500 (Sora, kaseta 9rz, karbonowy widelec) dlatego go nie wkleiłem tutaj, bo kolega Maniak pisał żeby brać koniecznie 10rz napęd.

 

@Darek14 - liczę, że będzie jeszcze dostawa tych Tribanów, w czerwcu na któtko pojawiły się na stronie w rozmiarze 57 i Ci co zakupili otrzymali już te rowerki. Jak nie będzie dostawy, to rozważę któregoś merlina, tego za 2000 lub 2500 (na stronie piszą, że dostawa jest darmowa do polski powyżej 260zł)

  • Mod Team
Napisano
Mam patrzeć na wymiar B czy C?

Zawsze na C, to tak zwana efektywna długość ramy, mierzy się ją od środka główki ramy, w poziomie, do środka sztycy. Czemu tak? Bo B podaje samą długość rury a C uwzględnia też kąt odchylenia rury podsiodlowej który dla każdej ramy jest inny i wraz z wysunięciem sztycy zmienia się względna długość ramy, przy kierowaniu się rozmiarem C ta długość zawsze jest bardzo podobna.

 

Sloping to skrócenie rury podsiodłowej A, które nadrabia się wysunięciem sztycy, nic się w zasadzie nie zmienia bo siedzisz na tej samej wysokości, reszta ramy też jest bez zmian. Ma to plusy w postaci niższej wagi ramy, większej sztywności i lepiej wygląda ale powoduje błędy przy doborze rozmiaru ramy, bo powiedzmy moja ramka ma długość górnej rury adekwatną do rozmiaru określanego jako 56cm ale realnie rura C ma 52cm długości. Gdybym mierzył samą długość C, pewnie pomyślałbym że rama jest za mała.

Łapiesz?

 

Co do osprzętu 10s, nie ma co się zarzynać na jego rzecz i tak wchodzi 11s, za parę lat będzie dominować ale na tą chwilę po prostu kupisz łatwiej lepsze części na podmianę w razie czego (uszkodzenie/zużycie/modernizacja).

Napisano
moja ramka ma długość górnej rury adekwatną do rozmiaru określanego jako 56cm ale realnie rura C ma 52cm długości. Gdybym mierzył samą długość C, pewnie pomyślałbym że rama jest za mała.

 

Jeśli masz na myśli, że B ma realnie 52 cm to łapię. Krótsza podsiodłówka to krótsza rzeczywista długość górnej rury czyli B, ale efektywna C pozostaje bez zmian. Dobrze myślę?

 

Czyli mam celować w efektywną długość górnej rury 560 - 565 mm? Dla Merlina R byłby wtedy rozmiar 56 cm, a dla Merlina CR (Sloping) 53cm - dobrze kombinuję? Przy slopingowych ramach chyba potrzebna jest wtedy dłuższa sztyca.

  • Mod Team
Napisano

Powiedzmy, przy slopingu generalnie skraca się, podsiodłówkę (A), owszem długość B może się ciut zmienić ale nie aż tak bardzo. W każdym razie wniosek dobry, C zostaje bez zmian. Nawet przy slopingowej ramie, standardowa sztyca 350mm powinna spokojnie starczać.

Napisano

Potrzebuję porad, czy ten Triban 57 cm byłby jednak dla mnie odpowiedni rozmiarowo chodzi mi o 500? Dosiadłem dziś znów tego 300 i tym razem wydawał mi się trochę przydługi, ale miał mostek 110 mm i 4 podkładki pod kierownicą.

 

Na razie nie wyskrobię więcej ponad te 2k zł. Może te 3 blaty nie będą takie złe (w razie czego w przyszłości jak się odkuję finansowo to się zmieni - w końcu rama ma dożywotnią gwarancję). Waga ramy 1900 g nie wiem czy to dużo, czy mało w szosówkach, znalazłem jakąś ramę Canyona o wadze 1,45 kg, ale sama rama 2k zł kosztuje :P

 

Czy te przerzutki (Sora) dadzą radę w przyszłości obsłużyć napęd 2x10, do wymiany poszłyby wtedy tylko kaseta, korba (same blaty w korbie?) i manetki.

Napisano

No dobra, pochwalę się, nabyłem wczoraj Tribana 500 rozmiar 57. Teraz mam tylko nadzieję, że rozmiar mi podpasuje i jazda szosówką mi podpasuje :P

Musiałem wyregulować hamulce z przodu bo tarły o oponę i przerzutkę przednią. W ogóle w szosówce jest jakoś dziwnie z przekosami, przy najmniej jak są 3 blaty, nie jest to wyśrodkowane, czyli środkowa z przodu jest równo ze środkową z tyłu, tylko korba jest jakby przesunięta w prawo względem kasety - jak żyć pytam się, jak żyć? Tak ma być w szosówce czy coś w Tribanach nie tribi (celowy błąd)? :P

Zrobiłem na razie 7,5 km wczoraj w nocy jeszcze przed regulacją, a dzisiaj pada :(

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...