Skocz do zawartości

[Porada]Upgrade roweru GIANT ROAM 4


Rekomendowane odpowiedzi

Heja! Nie chciałem zakładać nowego tematu, ale nie mogę znaleźć czegoś co by pasowało do mojego pytania. Chciałem się was poradzić co i jak. Rok temu ukradli mi rower. Crossówkę - Giant CRS FS 4.0 - moim zdaniem był genialny (przynajmniej na moje potrzeby). Następnego dnia po kradzieży poszedłem do sklepu i kupiłem 'kontynuację' tego modelu - Giant Roam 4.
Byłem pewien, że będzie PRZYNAJMNIEJ tak dobrze jak z CRSem. Niestety. Jest trochę cięższy, ma gorszej klasy przerzutki (w moim odczuciu) i ogólnie jeździ się na nim mniej 'zrywnie' niż na tym poprzednim.

Myślę nad tym jakie części powymieniać żeby 'banglało'. Ogólnie, chciałbym żeby chodził nieco lżej... Czy moglibyście polecić mi jakiś plan wymiany części. Budżet - powiedzmy około 500 zł. Chciałem sam zrobić taki plan, ale nie mam teraz głowy do uczenia się tego które części są kompatybilne z którymi itd. No... i nie chcę się tego uczyć na własnej skórze - tj. boję się, że kupię części zupełnie nieprzydatne, albo nie pasujące do siebie.

Specyfikacja (pomijam ramę)

KOMPONENTY
Kierownica GIANT Sport, lekko gięta
Wspornik kierownicy GIANT Sport
Wspornik siodła GIANT Sport
Siodło GIANT Sport Trail
Pedały VP, nylonowe
NAPĘD
Manetki SHIMANO EF51, 3×7
Przerzutka przednia SHIMANO Tourney TX51 (tutaj chyba jakiś błąd - mój ma Shimano SIS!)
Przerzutka tylna SHIMANO Tourney TX55
Hamulce Aluminiowe, typu V, TX-122
Dźwignie hamulca SHIMANO EF51
Kaseta / Wolnobieg SHIMANO HG20, 12-32, 7 biegów
Łańcuch KMC Z8
Mechanizm korbowy SR SUNTOUR XCT, 48/38/28
Środek Suportu SR SUNTOUR cartridge
KOŁA
Obręcze GIANT GX02, aluminiowe, dwuścienne
Piasty FORMULA, aluminiowe
Szprychy Nierdzewne, stalowe
Opony KENDA K879, 700x40C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno warto też zmienić manetki i tylną przerzutkę. ST-EF 51 to chyba najgorsze współczesne manetki, z jakich miałem nieprzyjemność korzystać. Tutaj nawet przesiadka na tegoroczną Acerę dużo da w komforcie jazdy. Do tego tylna przerzutka też Acera i nagle zmiana przełożeń zrobi się dużo cichsza i sprawniejsza. Ideałem byłaby przesiadka na 8 albo 9 rzędów, ale jeśli chciałbyś kupić nowy sprzęt, to się nie zmieścisz z wymianą opon w tym budżecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej!

Bardzo dziękuję za odpowiedź!

 

Bardziej przychylam się do zmiany napędu (nie wiem czy to dobrze).

Czyli musiałbym wymienić kasetę, korbę manetki (+ klamki), przerzutki - przód i tył, zakładam, że też łańcuch?

 

Jakie? Czy zmieszczę się z deorami, czy nie ma sensu się w to pakować i lepiej odbrać sprzęt acera?

Który?

Ktoś powiedział mi, że nie ma sensu zakładać nowego osprzętu na ten rower, ale mi ta rama bardzo odpowiada.

 

 

Jeśli wymieniałbym same koła - to na co? Mam ten problem, że nie mam pojęcia na jakie parametry patrzeć. Jeżdżę głównie turystycznie i po mieście. Czasem jeżdżę agresywniej, ale nie jest to jazda wyczynowa. Wystarczą mi opony na szutr i takie, które nie pękną na krawężniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam kenda kanine. oponki zwijane, bardzo lekkie jak na tą cenę.

 

http://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/testy_czesci/11322/kenda_kanine_opona_w_te_scie

 

jedyny minus to glosniejsza praca w stosunku do semi slicków. tylko nie wiem czy bylaby w twoim rozmiarze. twoje opony ważą 800g. te moje niecałe 500. różnica to ponad 300g na sztuce. zobacz ile z masy byś zszedł na samych oponach.

 

jak na twoją jazdę to deore nie musisz mieć. przedniej przerzutki też nie musisz od razu wymieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zmieszczę się z deorami, czy nie ma sensu się w to pakować i lepiej odbrać sprzęt acera?

Jeśli będziesz ostro polował na używki, to może Ci się udać zmieścić w budżecie. Taniej i łatwiej będzie zmienić napęd na Alivio, który też spokojnie wystarczy.

 

Co do przedniej przerzutki, to nie trzeba będzie jej zmieniać, jeśli nowa korba będzie miała starsze stopniowanie (48-38-28). Jeśli będzie miała nowe (48-36-26), to zmiana przerzutki może być niezbędna. Shimano podaje, że TX51 będzie współpracować tylko z korbami o pojemności (czyli różnicy ilości zębów między największą a najmniejszą przerzutką) 20T (48-28=20). Nowe korby mają różnicę 22T. Jak to wygląda w praktyce - nie sprawdzałem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.bikestacja.pl/pl/opony/treking-miejskie/opona-vittoria-cross-xn-pro-700x32c-kevlar.html coś takiego? nie poleci mi dętka przy wjeździe na krawężnik/przy kilku schodkach?

Czy do tego powinienem wymienić obręcze?

 

 

Jeśli szedłbym o krok dalej i jednak ulepszał jeszcze napęd to myślę, że budżet zawsze mogę zwiększyć.

Powiedzmy - napęd w standarcie acera... jakie części byście mi dobrali - tj. od manetek po przerzutki/kasety itd.

 

Bardzo wam dziękuję za informacje do tej pory i cierpliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś powiedział mi, że nie ma sensu zakładać nowego osprzętu na ten rower, ale mi ta rama bardzo odpowiada.

 

Więc ten ktoś jest po prostu idiotą. Mając nie uszkodzoną, sfatygowaną ramą i dużo dużo większy budżet można do niej wsadzić co się tylko będzie chciało. Sumarycznie wyjdzie porównywalnie z kupnem czegokolwiek nowego.

 

Co do samej zmiany to za takie pieniądze byłbyś wstanie przejść na 8 sp w standardzie Alivio. Gorzej z kołami bo na nie trzeba wydać tak w okolicach 500 zł. Wychodzi wiec ok 1 tys i jest to absolutne minimum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy nie za wąska będzie. na obręcz wejdzie bez problemu. sam osobiscie wcisnąłem dętkę z opony 1,7 do opony 25c. i założyłem na obręcz z poprzedniej opony. tylko właśnie trzeba uważać na dziury i krawężniki i pompować do wyższego ciśnienia. żeby właśnie felgi nie uszkodzić. za to lżej się jedzie po asfalcie.

 

a zobacz tą oponę. waży poniżej 500g:

 

http://allegro.pl/opona-schwalbe-cx-comp-28x1-35-700x35c-opony-w-wa-i4319754106.html

http://allegro.pl/opona-schwalbe-rapid-rob-28x1-35-700x35c-opony-i4319857060.html

 

klamkomanetki:

 

http://allegro.pl/klamkomanetki-shimano-alivio-st-m430-3x9-manetki-i4327908828.html

 

http://allegro.pl/klamkomanetki-shimano-altus-st-ef51-3x8-czarne-wwa-i4290257916.html

 

zależy jaką kasetę sobie wmontujesz. na ile rzędów.

 

przerzutka

 

http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-alivio-7-8-rz-rd-m410-w-wa-i4332084646.html

 

albo

 

http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-m610-sgs-tylna-wwa-i4305398338.html

 

kaseta:

 

http://allegro.pl/kaseta-shimano-9-rz-11-32-deore-cs-hg50-w-wa-i4368284447.html

 

albo taniej

 

http://allegro.pl/kaseta-shimano-9-rz-11-32-cs-hg20-brazowa-w-wa-i4304138603.html

 

albo na mniej rzędów

 

http://allegro.pl/kaseta-shimano-8rz-11-32-cs-hg51-alivio-srebrna-i4320124681.html

 

a łąńcuch taki na przykład:

 

http://allegro.pl/lancuch-rowerowy-shimano-cn-ug51-5-6-7-8-rz-116-i4346089525.html

 

wszystkie przedmioty z jednego sklepu z warszawy. ja się tam zaopatruję ostatnio. więc przesyłka będzie jedna. policz sobie. możesz najpierw kupić opony. potem sobie wymienić napęd jak uzbierasz trochę gotówki. a na koniec zostaw sobie całe koła do wymiany. rower będzie git a nawet bardziej niż na twe potrzeby moim zdaniem. 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ingeruj w napęd, nie sprzedasz go(a jeśli już to za grosze) zajeździj go do końca i wymieniaj na lepsze komponenty w miarę zużywania się starych(no ewentualnie manetki jeśli są rzeczywiście takie tragiczne ;) )

 

Zacznij od opon i kół,

np:

http://allegro.pl/kola-28-alexrims-ace18-novatec-751-802-8-9-10s-cz-i4354596783.html

+

http://allegro.pl/maxxis-larsen-mimo-cx-700x35c-70a-kevlar-i4289591177.html

 

Zauważysz różnicę!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz sprawdzić jaki masz na tylnej piaście bębenek. Czy jest podkładka i można ją wyjąć wkładając kasetę 8/9 rz. czy jest to nie możliwe. Jeśli nie to i tak byś musiał wymienić piastę. Czy kupować całe koło czy składać to już sprawa indywidualna.

 

I nigdy ale to nigdy nie kupuj łańcucha w technologii UG tylko HG.

 

Nie ingerować w napęd można tylko wtedy jak się chce nadal mieć kasetę 7 rz i te same manetki. Inaczej mija się to z celem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

klamkomanetki:   http://allegro.pl/kl...4290257916.html   zależy jaką kasetę sobie wmontujesz. na ile rzędów.

Raczej te: http://allegro.pl/shimano-klamkomanetki-acera-st-m360-3x8-xtrabike-i4280660827.html. Jak już chłop zmienia napęd na lepszy, to nie pakujmy go w stefany ;)

 

Ta druga przerzutka jest na 10 rzędów, więc na pewno nie zadziała z ośmioma czy dziewięcioma.

 

@@JasiekLy, korzystając z okazji zmiany napędu, możesz sobie dobrać stopniowanie kasety i zamiast standardowego 11-32 wziąć np. 11-34, 12-36, albo rzadko spotykane 12-34. Pomyśl nad tym  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli wymieni koło to stara kaseta może nie podejść. od razu musi kasetę założyć. a jak kasetę to łańcuch i przerzutki. a jak przerzutki to i manetki. a pewnie stare pancerze ma zajechane to pewnie nowe pancerze do hamulców będzie trzeba.

 

edycja:

 

masz rację. nie spojrzałem dokładnie tej przerzutki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zmienić manetki na "przyszłościowe" i ewentualnie dokupić kasetę na początek.

W przyszłości zająć się korbą, łańcuchem, przerzutkami. Odradzam też klamkomanetki, same manetki są tańsze i mniej problematyczne przy późniejszych modyfikacjach(kolejna zmiana napędu np na 10s, zmiana hamulców ).

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 


Nie ingeruj w napęd, nie sprzedasz go(a jeśli już to za grosze) zajeździj go do końca i wymieniaj na lepsze komponenty w miarę zużywania się starych(no ewentualnie manetki jeśli są rzeczywiście takie tragiczne ;) )

 

Zacznij od opon i kół,

np:

http://allegro.pl/ko...4354596783.html

+

http://allegro.pl/ma...4289591177.html

 

Zauważysz różnicę!

 

Okej!

Rozumiem, że te koła będą pasować do tej kasety co już ją mam (7 rzędowej)??

 

Dzięki!

JL

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@JasiekLy, jeszcze jedno, jeśli w przyszłości będziesz chciał mieć hamulce tarczowe, to pomyśl już teraz o kupnie kół z piastami pod tarczówki(zapytaj czy może Ci wstawić takie same piasty ale z mocowaniem pod tarcze), później nie będziesz musiał wymieniać piast/kół po raz drugi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...