Skocz do zawartości

[korba - kolano] Parę pytań dla ogarniętych w tych sprawach.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, mam jeden bardzo wielki problem konkretnie chodzi o kolana. Dosyć dużo jeżdżę rowerem MTB i kiedy zbliża się podjazd mógłbym jechać na nim na twardym przełożeniu, cisnąć na maksa bo z moją kondycja i siła jest wszystko ok tylko problem leży w kolanach kiedy kładę większy nacisk na podjazdach bolą mnie kolana i to mnie zmusza do miękkiego przełożenia. Mam 190cm wzrostu i ważę 72kg jestem dosyć szczupły i byłem u lekarza który stwierdził że moje kości nie nadążają za całą resztą i mam jechać na jakieś badania. Ale dojdźmy już do tej korby, dziś jeździłem i spotkałem byłego kolarza CCC Polsat Polkowice i on stwierdził że mam za dużą korbę (długość), twierdził że przy takim wzroście jak ja powinienem mieć korbę krótką wtedy przy podjazdach będę mniejszy kładł nacisk na kolano i ogółem na nogi. Dlatego pytam czy wstawiając mniejszą korbę z tymi samymi zębatkami uzyskam  ten sam efekt mniejszą siłą ? PROSZĘ BY WYPOWIEDZIELI SIĘ LUDZIE KTÓRZY MAJĄ COŚ W GŁOWACH NA TEN TEMAT. ( a nie jakieś -no może, nie wiem, chyba, itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstawiając korbe z krótszym ramieniem uzyskasz mniejszą sile tym samym naciskiem gdyż dźwignia będzie mniejsza

 

Zasada jest jedna : im jesteś wyższy tym dłuższe ramie korby .

 

Pomiaru należy dokonać bez obuwia w pozycji wyprostowanej, najlepiej opierając się o framugę drzwi. Książkę należy umieścić miedzy nogami tak, żeby dolna krawędź przyłożona była prosto do futryny, a grzbiet dotykał krocza. Odległość w milimetrach pomiędzy grzbietem a podłogą to potrzebny do pomiarów parametr.

 

Wynik pomiaru - Zalecana długość korb

<735 mm - 165 mm

736-810 mm - 170 mm

811-865 mm - 172,5 mm

>866 mm - 175 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

190 wzrostu to w ciemno można walić że korba której potrzebujesz to taka co ma ramię 175 mm ... ja na takiej śmigam przy 180 cm wzrostu i nodze 83 cm.

Powiem szczerze nie wiem co ten były kolarz miał na myśli starając się skracać twoja korbę... 

 

Kluczowe moim zdaniem jest tu pytanie o kadencję z jaką robisz te podjazdy ...

Też mam na tyle siły w nogach aby walić podjazdy z niższą kadencją ... ale jazda siłowa przy niskiej kadencji to najlepsza droga do rozwalenia sobie kolan ...

 

Kolejny aspekt to już samo ustawienie roweru ... czy masz odpowiednio wysunięte siodło ... czy siodło jest w odpowiednim ustawieniu poziomym  ... 

Siodło za nisko lub za wysoko to problemy z kolanami ...

Siodło za daleko w przód lub tył w stosunku do osi suportu to tez problemy z kolanami w zależności od kadencji z którą jeżdzisz

 

Wypowiedz się na początek z jaką kadencją jeździsz.

Sprawdź czy masz dobrze ustawione siodło - poradników w sieci jest mnóstwo ...

Generalnie zasady są takie że noga powinna być delikatnie zgięta przy dolnym ustawieniu korby a czubek kolana powinien pionowo przechodzić przez oś pedałów gdy ramie korby jest ustawione poziomo do przodu.  .

 

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aha wiec ja mam 940mm a korbę mam o tą http://allegro.pl/shimano-korba-slx-fc-m675-38-24t-175-10rz-cykloman-i4285468889.html

Więc chyba jest ok :D Niech się wypowiedzą inni ;)

Wiec jutro wszystko ogarnę co i jak bo ten pan mówił cos też o siodełku że mam za nisko ale to juz zobaczę jutro po waszych radach ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

mógłbym jechać na nim na twardym przełożeniu, cisnąć na maksa

To że mógłbyś to wcale nie znaczy że jest to dobre dla kolan. Wiadomo że kolana nie lubią jazdy siłowej więc trzeba cisnąć z mniejszym obciążeniem na miękkich przełożeniach. Ot i cała filozofia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odbiegając od kwestii dopasowania długości korby do gabarytów użytkownika (tak czy inaczej pasujesz raczej do korb dłuższych niż krótszych) to np Shimano oferuje więcej długości jedynie w modelach xtr i xt, co znaczy że musiałbyś zainwestować w taką korbę - pytanie czy byś dostał długości inne niż powszechnie dostępne 170 i 175 mm. 

Korby szosowe są dostępne w większej gamie długości, także w niższych modelach - wniosek więc taki że przy jeździe szosowej długość korby ma większe znaczenie niż w mtb. 

W Twoim przypadku problemem jest bardziej niedopasowanie roweru do Ciebie i nieodpowiednia technika kręcenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

To że mógłbyś to wcale nie znaczy że jest to dobre dla kolan. Wiadomo że kolana nie lubią jazdy siłowej więc trzeba cisnąć z mniejszym obciążeniem na miękkich przełożeniach. Ot i cała filozofia.

Ale jadąc na miękkim wszyscy mnie będą wyprzedzać na maratonie a tego nikt nie chce.

 

 

W Twoim przypadku problemem jest bardziej niedopasowanie roweru do Ciebie i nieodpowiednia technika kręcenia.

Właśnie ten pan stwierdził że mam chyba za nisko siodełko, że powinienem mieć wyżej dopasuje to radami rzezniol i zobaczę co z tego będzie ale jeśli chodzi o rozmiar roweru mam idealna ramę koła 29" wiec rower jest ok wiec pokombinuję z tą sztycą :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To musisz dobrać optymalne przełożenie, na maratonie przecież nikt nie ciśnie na siłę pod górkę z niską kadencją tylko wszyscy dobierają optymalne przełożenie. W tamtym sezonie też jeździłem siłowo (chciałem w krótkim czasie osiągnąć duży progres że tak powiem, jak się później okazało było to g...o warte, kolarstwo to taka dyscyplina że potrzeba dużo czasu i treningu żeby coś osiągnąć) a później 4 miesiące stopowałem bo rozwaliłem sobie kolano. Nie mówię, że siłowa jazda z niską kadencją była bezpośrednią przyczyną tego, bo dokładnej przyczyny nie znam do tej pory, ale podejrzewam że sporo się przyczyniła. Lepiej jeździć z wyższą kadencją, mniejsza obciążenie na kolana a i sił zachowasz więcej. I to nie jest tak, że ten kto jedzie na wyższym biegu z niższą kadencją jedzie szybciej. Spróbuj sobie jechać pod wiatr na wysokim przełożeniu ledwo pedałując, a później zrzuć bieg niżej- będziesz jechał tak samo lub ciut szybciej niż na wyższym biegu, tylko z wyższą kadencją. 

 

Inna sprawa to ustawienie siodełka i bloków w pedale, to też jest bardzo ważne jak nie najważniejsze. 

Ważne też nie zapominać o rozgrzewce ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...