Shaby Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 Witam! Mam na imię Konrad i jestem z okolic Bielska-Białej, mam 19 lat ważę 94kg i mój wzrost to 200cm. Szukam "nowego aktywnego sportu". Od 3 lat jeżdżę na BMX'ie, lecz chciał bym dodać coś do swojego rowerowego hobby i ruszyć dalej ! Chciałem zaznaczyć na wstępie że nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z rowerami typu a)Szosówka b)Trekkingowy c)Górski i tutaj nasuwa się pierwsze pytanie który rower wybrać ? Zaznaczę może tutaj że zależy mi na tym żeby rower był odpowiedni w długie trasy ponieważ pragnę zwiedzić kilka bądź kilkanaście odległych o setki kilometrów zakątków Polski. Kolejną rzeczą jest to że jako 19-sto latek mam ograniczony budżet, wiadomo na pierwszy rower nie wydam 10 tysięcy złotych. Mam na oku dwa rowery z Decathlonu : http://www.decathlon.pl/btwin-rower-szosowy-triban-500-id_8306944.html#v68927 http://www.decathlon.pl/rower-gorski-rockrider-520-id_8293188.html#v1764079 Kolejną kwestią są Sakwy, czy do ww. da się zamontować sakwy, jakie dobrać pedały, czy do siodełka trzeba się przyzwyczaić czy od razu wymieniać, jaki sprzęt powinienem zabrać na kilku dniową wyprawę? Oczywiście przeglądem setki stron na których ludzie wypowiadali się co do tej marki rowerów. Większość z nich polecała te właśnie rowery dla początkujących takich jak ja. Jestem kompletnie zielony w tych sprawach więc pytam was drodzy Użytkownicy co mam wybrać ? Na co mam patrzeć przy zakupie roweru? Czekam na porady ! Pozdrawiam ShaBu
Tadeus Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 Dodaj na początku tematu klamry kwadratowe z jakąś kategorią (zobacz, jak inni robią), bo ci go wywalą. Już chciałem powiedzieć, że temat właściwie sam z siebie powinien być w innym dziale, ale masz tyle pytań niezwiązanych z samym wyborem roweru, że chyba od biedy przejdzie Wpierw musisz zdecydować jaki typ roweru ci jest potrzebny: - Cross - do szybkiego, zwinnego i lekkiego pomykania po płaskim, da radę też na leśnych ścieżkach - Trekking - do spokojniejszego i wygodniejszego podróżowania na dłuższe dystanse - MTB - do jazdy po bezdrożach, na asfalcie mozolniejszy niż powyższe dwa. Obecnie MTB dzieli się na koła: - 26 najtańsze rozwiązanie - główna zaleta to lepsza cena, bo te nowe standardy są droższe - 27,5 - nowe koło uniwersalne, droższe od 26, ale warto rozważyć jeśli w przyszłości rozważasz dokupienie części wysokiej jakości - 29 - najczęściej polecane dla wysokich, choć nie jest to warunek, jest trochę mniej zwrotne, ale lepsze na dłuższe, proste dystanse. A, jeszcze do do powyższego: We wszystkich kategoriach są rowery, do których można założyć bagażnik, choć nie do wszystkich można założyć takie pełne błotniki jak w trekkingu, wtedy trzeba założyć takie bardziej sportowe, które gorzej chronią.
put3k Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 Jeżeli to jedyny rower póki co to dla mnie do jazdy o której piszesz najbardziej pasuje uniwersalność roweru cross'owego. W terenie przejedziesz, po twardym jedziesz.
akarul Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 Skoro chcesz sobie pomykać na wyprawy z sakwami to najlepszym wyborem będzie trekking, który właściwie do tego służy. Ale jeśli chcesz śmigać także bez bagażu to przemyśl także mtb i crossa. Crossa wybierz jeśli teren po którym będziesz jeździł to w 90% asfalt i 10% szutry, mtb jeśli myślisz nad jakimiś wypadami w teren. Jeśli się dobrze orientuję to w cenie tego Btwina można wyhaczyć coś lepszego np. http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/roam.3/17684/73895/#specifications
Shaby Napisano 20 Maja 2014 Autor Napisano 20 Maja 2014 @Tadeus Generalnie to sam jeszcze nie wiem jaki jest mi rower potrzebny, strasznie "napaliłem" się na szosówkę ponieważ bardzo podoba mi się styl tych rowerów, aczkolwiek takim rowerem to raczej w długie trasy nie pociągnę co o tym myślisz? Trekking jak najbardziej rower fajny, da się znaleźć egzemplarze w godnej cenie, tylko że jakoś ten rower mnie nie przekonywuje. Patrząc na zdjęcia już widać że rower jest przystosowany do jazdy w długie trasy ale nie pociąga mnie tak jak ww. . Cross może to zabrzmi głupio ten rower jest bardzo przybliżony do szosówki prawda? Czym one się różnią i czy był by lepszy w długie trasy od szosówki ? MTB spotkałem się z innym rodzajem tego roweru na parku, lecz przeglądając zdjęcia wydaje mi się że ten rower sprawdził by się lepiej na nierównym terenie.? Możliwe że mogę się mylić ale jak już wspomniałem jestem zielony @put3k Dziękuje za chęci pomocy, niestety twój post mało mi pomógł @akarul Generalnie to chciał bym pośmigać i z bagażem i bez, i kolejne moje pytanie czy do takiego crossa albo szosówki można dołączyć owe sakwy ? Nie wiem skąd ale gdzieś coś kiedyś słyszałem że są jakieś sakwy przykręcane, ale na tym się skończyło więc mogłem coś przekręcić
Tadeus Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 Tu masz na przykład jednego z popularnych ostatnio crossów: http://allegro.pl/rower-medano-vanity-vt-3-28-20-cross-w-wa-i4189740755.html To takie coś między szosówką, a MTB. Ma duże wąskie koła z wąskimi mocno nabitymi oponami, ale ma też masywniejszą budowę i amortyzator, które pozwalają mu się poruszać sprawniej np. po ścieżkach leśnych. W sumie nawet ten model można by ci polecić, gdyby nie to, że tam rama jest max 20 cali, a to na ciebie raczej zdecydowanie za mało. Do większości crossów da się dodać normalne bagażniki, takie jak w trekkingach i do nich się da dodać normalne sakwy. Z szosówkami bywa różnie, czasem mają bardzo delikatną, odchudzoną budowę i obciążony bagażnik mógłby być ryzykowny (no i nie zawsze są tam w ogóle pełne zaczepy na bagażnik - ten z decathlonu z tego, co widzę akurat ma). A to, czy da się podróżować daleko szosą zależy od tego na ile jesteś hardkorem. Są ludzie, którzy jak najbardziej szosówkami podróżują, ale przeciętny rowerzysta raczej preferowałby mniej ascetyczny i bardziej komfortowy rower.
put3k Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 Shaby, nikt za Ciebie wyboru nie dokona. Padły propozycje typów rowerów, teraz musisz poczytać o nich i dopasować do swoich wymagań. Piszesz: "Generalnie to sam jeszcze nie wiem jaki jest mi rower potrzebny" Więc teraz z podanych typów rowerów musisz się określić, co tak naprawdę jest dla Ciebie odpowiednie. Sam kupiłem właśnie rower. Byłem przekonany do zakupu roweru crossowego, bo prócz jazdy MTB lubię długie i szybkie wycieczki po asflacie. Ale jako, ze mam już rower MTB i nie potrzebuję roweru do jazdy w terenie postawiłem na rower typu fitness bike. Sam do końca nie wiem jeszcze, czy do mojego typu jazdy, był to najlepszy wybór. To się pewnie okaże po kilku pierwszych dłuższych trasach.
Shaby Napisano 20 Maja 2014 Autor Napisano 20 Maja 2014 @Tadeus No niestety wyrosłem troszkę i potrzebuję większe gabaryty. Słuchaj hardkorem chyba nie jestem, ale na pewno szukam nowych ciekawych wrażeń. Wiele ludzi się wypowiadało że szosówka to jest kwestia czasu a człowiek się przyzwyczai i opanuje ten rower, patrząc na crossa to chyba wolał bym wybrać MTB. Jestem aktualnie w stanie totalnego chaosu ponieważ za dużo informacji napływa do mnie odnoście tych rowerów i sam się już pogubiłem który był by lepszy Tak analizując teraz rower szosowy był by dobry na dzienny trening. Jakie są jeszcze ważne rzeczy o których powinienem wiedzieć zaczynając ? @put3k Tak, zgadzam się z Tobą że powinienem sam dokonać wyboru. Jednak łatwiej jest go podjąć mając wypisane argumenty od A do Z do poszczególnych rowerów, aktualnie czuję się tak jak moja ranga na tym Forum, jestem Świeżakiem. Ale wydaje mi się że za rok może troszkę dłużej tak samo jak inni pomocni użytkownicy tego forum będę mógł pomóc właśnie komuś takiemu jak ja. Dlatego też tyle mam pytań bo chce poznać opinie ludzi którzy już mają pojęcie o tym
bzyko Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 @Shaby bierz MTB. Szosa pod sakwy jak już wspomniano za delikatna, odpada. Cross i treking też odpada bo jak sam mówisz, nie Twój klimat i dobrze. Rower przede wszystkim ma się podobać. Pozostaje MTB, rower w/g mnie najbardziej uniwersalny: bez problemu wyżyjesz się w terenie jak tylko Ci się zachce - MTB to tego jest stworzone. na szosie od biedy też da radę. Dokupisz oponki szosowe 1,5 cala albo jeszcze cieńsze i Twoja średnia przelotowa wyraźnie wzrośnie. Dobrze byłoby, aby amortyzator miał blokadę skoku (wskazane na szosie). do MTB też bez problemu założysz sakwy. Większość rowerów tego typu ma mocowanie pod bagażnik. Ten ostatni musiałbyś dokupić. Minusem jest to, że chcąc mieć uniwersalne MTB, musiałbyś na początek w powyższe zainwestować, Opony to wydatek min 100 PLN, dobry bagażnik conajmniej drugie tyle, błotniki to już groszowa sprawa. Pozdrawiam
Tadeus Napisano 20 Maja 2014 Napisano 20 Maja 2014 No, jeśli MTB, to ze względu na wzrost i plany z dalekimi podróżami aż narzuca się 29 cali Nie wiem, czy do twojego wzrostu w budżecie do 2 tys znajdzie się lepsza 29tka od tego: http://www.unibike.pl/fusion29.html Co nie znaczy, że jest zły. Do turystyki starczy, nie ma jednak jeszcze części z grup amatorsko-sportowych. Jeśli masz potężne depnięcie i szukasz roweru by się sportowo wyszaleć, to może nie sprostać twoim wymaganiom Z tego, co widzę ma dziury na bagażnik. Jakby co, tu masz dwa sklepy u siebie, które mogą mieć ten rower: ARTONEX Katowicka 45 43-346 Bielsko-Biała 33 812 25 98 REMIK BIKE Ks.S. Stojałowskiego 6/3 C 43-300 Bielsko-Biała remikbike@gmail.com Zawsze można z ciekawości zerknąć. Unibike ma też crossy, które wyglądają na trochę bardziej "terenowe" od tego, co ci pokazywałem, może cię jakiś oczaruje
Shaby Napisano 21 Maja 2014 Autor Napisano 21 Maja 2014 @bzyko Świetnie, teraz wiem już mniej więcej na czym stoję. Minusem jest to, że chcąc mieć uniwersalne MTB, musiałbyś na początek w powyższe zainwestować, Opony to wydatek min 100 PLN, dobry bagażnik co najmniej drugie tyle, błotniki to już groszowa sprawa. Jakie te opony i jaki to jest dobry bagażnik, nad błotnikami się zastanawiam nie przepadam za nimi :/ aczkolwiek podczas trasy na pewno się przydają. @Tadeus Powiedzmy że jestem w stanie wyłożyć więcej pieniędzy, ale wiem że za małe pieniądze też się da kupić dobry sprzęt. Wiadomo fortuny nie chce wydawać bo nie wiadomo czy mnie ten sport wciągnie na stałe. "nie ma jednak jeszcze części z grup amatorsko-sportowych" O jakie części Ci tu chodzi ? Wydaje mi się że depnięcie mam, grywam troszkę w kosza, jak już wyżej wspomniałem jeżdżę od 3 lat na BMX więc szaleństwo wchodzi w grę. Za sklepy dziękuje nawet nie wiedziałem że takowe są w B-B. I moje pytanie kolejne to co sądzicie o tym rowerze http://www.artex-rowery.pl/northtec-cayon-29-al-2014-p-774.html Czy części Shimano to już jest wyższa półka sprzętu czy tak samo Shimano produkuję gorsze jakościowo produkty?
Shiryu Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 Czy części Shimano to już jest wyższa półka sprzętu czy tak samo Shimano produkuję gorsze jakościowo produkty? Shimano jest dostawcą osprzętu do większości rowerów na rynku. Jasne, że produkuje go w różnej jakości Klasy osprzętu Shimano znajdziesz w sieci, więc nie będę ich opisywał.Najniższą z grup sportowych jest Deore, amatorom wystarczy też Alivio (od tego roku może i Acera). Tourneya i Altusa do jazdy w trudniejszym terenie unikaj, bo to nawet na szosie sprawdza się słabo. I teraz pojawia się problem, bo w Twoim przedziale cenowym, przy Twoim wzroście i potrzebach nie ma nic choćby z full Acera. Tadeus rzucił chyba najlepszym 29erem w tym przedziale cenowym i sam widzisz, jak to wygląda.
bzyko Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 Przy opcji 26 cali będzie najtaniej np: http://allegro.pl/opona-rowerowa-author-slick-szosowa-26x1-5-ambike-i4238286760.html http://allegro.pl/opona-kenda-kwest-26-x-1-5-30tpi-slick-goral-city-i4210135395.html 29 droższe np: http://allegro.pl/slick-29-schwalbe-kojak-29x1-35-per-zwijana-opona-i4179401172.html http://allegro.pl/29-opona-schwalbe-sammy-slick-29x1-35-zwijan-bc-pl-i4175415253.html ...a bagażnik np: polski Crosso, solidny i wiele wytrzyma http://allegro.pl/bagaznik-crosso-tylny-do-sakw-nosnosc-35kg-srebrny-i4200541204.html Co do błotników, ja jeżeli już się gdzieś wybieram turystycznie, zakładam na tył najzwyklejszy plastikowy, a na przód coś takiego i powiem Ci, że ten przedni prezentuje się bardzo ładnie w MTB. Wiadomo, 100% ochrony nie zapewnia, ale przynajmniej na gębę się nie leje no i odpinasz go w trzy sekundy
Tadeus Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 Ten Northec całościowo na poziomie podobnym do tego Fusion 29, ciężko określić, czy któryś z nich jest lepszy. Tylko rozmiar jest maks 21, będziesz musiał zobaczyć, czy ci podejdzie. Ale tak po prawdzie, to jeśli nie będziesz chciał szaleć po lasach/bezdrożach, to nadal do długich podróży po asfalcie + do sportu jakoś przebija mi się ten cross. Może po prostu tamten ci nie podszedł wizualnie? Tu są jeszcze popularne inne: http://nrowery.pl/rowery-2014/cross/caledon-28-db http://www.unibike.pl/vipergts.html http://www.kellysbike.com/PL/rowery-2014/cross/cliff-90#.U3xjTChAc74
Shaby Napisano 21 Maja 2014 Autor Napisano 21 Maja 2014 @bzyko A więc które opony preferujesz dla mnie ? 26 czy 29 różnią się pewnie wieloma czynnikami lecz na początek które lepsze? Chodzi tutaj też że jak bym chciał zboczyć z trasy w leśna ścieżkę to które będą lepsze? A co do bagażnika to udźwig 35kg to dużo/mało ? @Shiryu Dziękuje za wyjaśnienie mniej więcej o co chodzi, jak widziałeś w tym Fusion 29 jest kilka części z Shimano Altusa proponujesz je wymienić czy raczej zostawić ? @Tadeus Fusion 29 jest w rozmiarze ramy 23' jest to wielka różnica między tym a 21' ? Jak bym się miał decydować to chyba wybrał bym własnie tego Fusion 29, aczkolwiek doradź mi czy jest potrzeba wymiany czegoś w tym rowerze. Ten rower to tak samo MTB ? Czy on już jest lepszy niż ww. ? http://www.unibike.pl/evo29.html
Tadeus Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 Jeśli masz możliwość, to na pewno przymierzyłbym się w sklepie do tych rowerów (najlepiej jakby mieli i 21 i 23, wtedy sprawa byłaby jasna). Ja bym na początku nic nie wymieniał. To są części akceptowalnej jak na polskie standardy jakości Jeśli jakaś ci będzie przeszkadzała, to zawsze będziesz ją mógł sobie wymienić. Generalnie nie zalecam wymieniania części dopóki nie poznasz dobrze roweru i nie wypracujesz swoich własnych wymagań/preferencji, bo potem będziesz bez sensu wymieniał dwa razy. Wcześniej pytałeś o bagaż. Są dwie szkoły. 1) Klasyczna (retro) - ładujesz na podróż rowerową wszystko, co jest ci potrzebne na biwak, wtedy najczęściej sakwy i bagażnik i z przodu i z tyłu. Tu masz na przykład świetnego bloga kolegi z forum, który od lat tak podróżuje: http://www.forumrowerowe.org/blog/333-robertrobert1blog/ Jest tam bardzo dużo porad i są tam też podróże na wszystkich możliwych typach rowerów. 2) Druga wersja to wersja nowoczesna - czyli bierzesz ze sobą tylko narzędzia i to co potrzebne ci jest do zachowania higieny i ochrony przed deszczem + smartfona i kartę kredytową. I wszystko włącznie z noclegami załatwiasz/kupujesz sobie na bieżąco po drodze. A co do rozmiaru koła, to przy różnych rozmiarach koła dla ciebie najważniejsza różnica będzie nie przy wjeździe do lasu (bo tam 26 i 29 radzą sobie dobrze), tylko przy zjeździe z lasu na ulicę (gdzie 29 radzą sobie lepiej). Co do twojego doedytowanego pytania. MTB to po prostu górskie. A ten model to identyczny typ, jak ten Fusion, tylko na częściach z wyższych klas.
Shiryu Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 Zgadzam się z Tadeusem Poznaj rower, zorientuj się, co tak naprawdę Cię wkurza (przy okazji zrozumiesz, czemu Shimano nie przyznaje się do produkcji Altusów ) i wtedy decyduj o wymianie części. Przy okazji ochłoniesz trochę po wydatku i na spokojnie dobierzesz odpowiednie. A bagażnik z udźwigiem 35 kg to już bardzo wytrzymały
Shaby Napisano 21 Maja 2014 Autor Napisano 21 Maja 2014 @Tadeus Dzięki wielkie za poradnik, właśnie skończyłem czytać o sakwach, gość naprawdę fajnie tam ma wszystko opisane, Chyba bardziej by mnie interesowała jazda Klasyczna, więcej przygód A co do koła rozumiem ze mam wybrać 29' i do tego zainwestować w Fusion 29 a z czasem przejść kilka oczek wyżej. @Shiryu No wydaje się że 35kg to jest nic, ale skoro mówisz że jest wytrzymały to zapewne tak jest
Tadeus Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 A co do koła rozumiem ze mam wybrać 29 Nic nie masz, ja ci tylko doradzam w obrębie moich skromnych możliwości i twoich preferencji. Ja do takiego zastosowania pewnie wziąłbym cross, ktoś inny wziąłby szosę, a kolega, do którego bloga ci dałem linka preferuje chyba najczęściej rowery górskie na mniej terenowych oponach. To co ci mogę polecieć, to przymierzenie się do różnych typów rowerów. W końcu potem to ty będziesz musiał nimi trzaskać te setki kilometrów
Shaby Napisano 21 Maja 2014 Autor Napisano 21 Maja 2014 Tak, rozumiem. Jeszcze długa droga przede mną zanim podejmę właściwą decyzję, ale wraz z waszymi radami, opiniami będzie na pewno łatwiej
Tadeus Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 No, byle nie za długa, bo pogoda ładna, znacznie fajniej doświadczyć jej na trasie, niż przesiadywać wtedy na forach internetowych
Shaby Napisano 21 Maja 2014 Autor Napisano 21 Maja 2014 Nie no aż tak długo nie planuję rozmyślać. Początek czerwca najpóźniej początek lipca myślę że będzie rowerek
Tadeus Napisano 21 Maja 2014 Napisano 21 Maja 2014 No i dobrze, jak będziesz miał jakieś dodatkowe wątpliwości/pytania/przemyślenia, to wal śmiało
Shaby Napisano 21 Maja 2014 Autor Napisano 21 Maja 2014 Jestem naprawdę mile zaskoczony że da się jeszcze znaleźć w sieci ludzi którzy służą Ci pomocą. Wielki + dla Ciebie i innych za pomoc, myślę że jeszcze będę miał wiele pytań co do rowerów, wypraw itp. Wiem przynajmniej do kogo się mam kierować i gdzie to pisać.
Shaby Napisano 23 Maja 2014 Autor Napisano 23 Maja 2014 Pojeździłem po sklepach, popytałem i zdecydowałem jednak na http://www.maxbike.pro/towar,id-93,rower_crossowy_naryn.html Myślę że to dobry wybór!
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.