Skocz do zawartości

[Rower] Na co stać duże koła i grube opony?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów, mam do Was ogolne pytanie,

 

dzisiaj byłem w sklepie rowerowym i spodobał mi się pewien rower, wiem, że marki ROMET, ale nie chodzi o firme, rama 21, koła 29 i miał takie mocno grube opony i mam do Was takie pytanie, czy dobrze sie jezdzi na takim duzym rowerze z grubymi oponami po zwyklych drogach, chodzi mi o szose czy rozne sciezki rowerowe, bo zapewne po lesnych, polnych sciezkach super. Myślę, że duże koła pozwolą na dosyć szybką jazde nie zważając na grube opony, czy sie myle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zasady powinno być wolniej i w ogóle. Ale w rzeczywistości Jest bardzo podobnie, a komfort wyższy. Myślę że tu najbardziej wpływa na to opór aerodynamiczny szerszych opon. Poza tym większy balon=wieksza srednica koła, przez co lepiej przetacza sie przez przeszkody i łatwiej utrzymać prędkość. Natomiast z minusów to waga (większa=cięższa) no i zależy jaki jest bieżnik. Jeżeli terenowy to wpłynie to bardzo na jakość jazdy po asfalcie, ścieżkach.

Komplet opon crossowych na szose to nie więcej niż 150zł. Warto wziąć pod uwage wymianę, nie odchodząc od pomysłu kupowania ukochanego roweru przez opony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz się :sweat: Gruba opona to gruba opona, a szczególnie agresywny bieżnik na niej zawsze generuje opory toczenia i może się na takim rowerze po asfalcie co najwyżej jeździć "nie źle", ale nigdy nie dogonisz kogoś na gładkich i wąskich szosowych oponach założonych nawet na koła 26'.

Duże koło ma większą bezwładność dlatego lepiej przetacza się po przeszkodach, jest stabilniejsze i łatwiej utrzymuje prędkość, ale ciężej je przez to rozpędzić i ciężko toczy się pod górkę - samo szybko nie jedzie, a taki wniosek można by wyciągnąć z gadaniny niektórych marketingowców :whistling:  Gdyby tak było to im szybszy samochód tym większe koła by miał :w00t:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Utrzymać-> (nie=) rozpędzić-> (nie=) szybkość.

Gruba opona nie musi mieć agresywnego, terenowego bieznika.

JA nie czuje różnicy między Smart samem 1,75 a 1,4. Wiem co mówię.

Zaryzykuję stwierdzenie ze na 1,75 przyjemniej mi sie jeździ i mam ochotę nabijać więcej kilometrów (jeśli nastawiałbym się na taką jazdę).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jogi109

To moje "mylisz się" było do autora tematu i stwierdzenia, że duże koło niweluje rodzaj opony na nie założonej. W minutę bym Ci chyba nie zdążył takiej odpowiedzi naklepać, a z Twoim postem to się jak najbardziej zgadzam.

Jak kolega zauważył, żaden rower sam nie jedzie, tylko na nim się jedzie i duże koło małego nie wyprzedzi jeśli nie ma kto wprawić go w ruch :bye2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy dobrze sie jezdzi na rowerze z grubymi oponami po zwyklych drogach

 

Na asfalcie są większe opory. Na pewno, sprawdziłem.W czasach kiedy Romet był Rometem do tego samego roweru na te same koła (a tak, na te same felgi :P) w miejsce 26x1,75 założyłem opony 26x2,125 i na czystym asfalcie wyraźnie czułem większy opór. Bieżnik tych grubych wcale nie był agresywny, można przyjąć że zbliżony do tych cieńszych. Ale kiedy wyjechałem na drogę gruntową (nie żadne tam XC tylko zwyczajna polna droga) już było na plus.

Przy okazji: Czy ktoś może potwierdzić lub zaprzeczyć, że obecny właściciel marki Romet czyli Arkus & Romet Group to kapitał chiński? Bo tak słyszałem i nie wiem, czy to plotka, czy prawda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki wszystkim za odpowiedzi,

 

a jak myslicie, bedzie na takich kolach 29 z grubymi oponami wiekszy komfort jazdy (ogolnie po wszystkim) nic na moim obecnym rowerze, zwykly goral biko mat kola 26 i opony takie standardowe chyba to sa 1 75?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie no, będzie na pewno sporo wygodniej, szczególnie, że duże koło łagodniej połyka kamienie i korzenie. W dodatku grubsza opona zamortyzuje wiele małych nierówności w lesie. Może się jedynie zdarzyć, że na nowym 29er zmniejszy się zwrotność roweru względem małego 26. Małe kółka szybciej się rozpędza, a przez krótszy ogon w ramach, reakcja na skręt jest lepsza. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie grube opony zapewniają dostateczny uzysk, ale gruby bieżnik już nie.

Sam zmieniłem Bontager 29-2 29x2.2 na tak samo ciężkie, ale węższe Schwalbe Marathon Dureme 28x2.0 i powiem ci, że warto było.

Poczytać o tej zmianie możesz tutaj: http://www.forumrowerowe.org/topic/153631-opony-schwalbe-marathon-dureme-28x20-nietypowa-recenzja/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W większości zależy od opony. Rozmiar koła nie ma, aż takiego znaczenia.

Masa opony - rozpędzanie i hamowanie

Agresywność bieżnika - opory

Mieszanka gumy, twardość, lepkość - opory

 

Teoria:

-im większa średnica tym mniejsze opory toczne

-im większy balon tym mniejsze opory przy tym samym ciśnieniu

 

Praktyka:

Większe koła i opony są cięższe.

Szersze opony można pompować do mniejszego ciśnienia, co zapewnia większy komfort jazdy.

 

I to chyba wszystko w temacie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cienkie opony będą miały mniejsze opory na bardzo gładkim podłożu typu świeżo wylany asfalt . Szersze gumy mają niższe opory w poza równymi podłożami .

Nie jest to prawda, a na pewno cała prawda.

Cienkie opony mają mniejsze opory wynikające z lepkości opony, po prostu mniejszy kontakt z podłożem. Druga kwestia to opory powietrza, cieńsze stawiają mniejszy.

Opory toczne cienkiej opony są większe przy takim samym ciśnieniu. Czy szosowa nabita do 8bar będzie miała mniejsze opory od crossowej 4bar i terenowej (w sensie szerokości nie bieżnika) 2bar, to trzeba by już zbadać. Przy 4bar dla wszystkich najgrubsza będzie miała najmniejsze opory.

 

Podstawową zaletą opon szosowych to masa schodząca do okolic 200g, gdzie przeciętna opona mtb to 500-600g. Opony miejskie z wkładkami to nierzadko okolice 1kg, tak samo do ciężkich tras terenowych (DH, FR i okolice).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Podstawowy budżetowy napęd, znośnie hamulce, beznadziejny amortyzator. Rama rekreacyjna a nie sportowa (długi ogon).

Cube drogo się ceni za o co oferuje, podobnie jak Kross. Poszukaj czegoś ze stajni Ghost albo nawet Unibike.

Ten wypada lepiej i taniej:

http://www.unibike.pl/fusion29.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jest moze jakis rower z firm: giant, kellys, maxim, scott, cube , ktory moglbys tez polecic tak jak tego fusiona?

bo jest kolo mnie sklep rowerowy i takie marki tam maja, jeszcze zapytam czy mogliby mi zamowic tego unibika

 

sory za skladnie, nigdy nie bylem w tym dobry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...