Skocz do zawartości

[amortyzator] SR Suntour xcr lo vs xcm hlo v3


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

nikt się nie zainteresował więc sam napiszę.

 

Według serwisantów w sklepie można ustawiać pokrętło w pośrednich pozycjach. Moje testy pokazały jednak, że ma to sens tylko przy jeździe po w miarę gładkich muldach, aby powstrzymać bujanie. Wtedy rzeczywiście ma to sens. W pozostałych przypadkach mam całkowicie otwarte bo wolniej się ugina przy większych przeszkodach.

 

Jeżeli chodzi o smar do goleni to użyłem tradycyjnego ŁT-4S3. Dolne golenie nie mają domieszki magnezu, który podobno wchodzi w reakcję z litem więc chyba mogłem tak zrobić. Oryginalnie było tam bardzo mało smaru. Niemal sucho.

Sprężyny i tłumika nie wyciągałem z górnych goleni bo nie mam jeszcze klucza a nie chcę niszczyć plastikowych nakrętek, ale pewnie to zrobię bo słyszę szorowanie sprężyny.

 

Mam teraz jeszcze inne pytanie - może tym razem ktoś coś dorzuci od siebie:

- skoro w prawej goleni jest tłumik olejowy, który jak wyczytałem ma stały poziom tłumienia odbicia, to do czego służy elastomer w lewej goleni w sprężynie, który jak rozumiem wytwarza tłumienie cierne ?

Co będzie jak wyjmę elastomer?

Ktoś próbował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Sam sobie odpowiem - może ktoś akurat będzie takich informacji potrzebował. Trochę się już dokształciłem od czasu poprzedniego posta.

 

Elastomer jest o jakieś 9cm krótszy od sprężyny i służy do ograniczenia skoku i tłumienia dobicia. Bez niego skok byłby pewnie ponad 120mm ale dobicie byłoby bardzo nieprzyjemne bo elastomer go miękko tłumi.

 

Wczoraj w końcu wyjąłem sprężynę. Było na niej bardzo mało smaru i to było przyczyną tego wkurzającego dźwięku szorowania o górny goleń.

Dobrze ją nasmarowałem, dałem też kilka kropel oleju żeby smar się lepiej rozszedł po ściankach - efekt znakomity nie słychać sprężyny.

Dodatkowo ponownie, po około 1000km wyczyściłem i nasmarowałem prowadnice. Również tutaj kilka kropel oleju się przydało (choć oczywiście nie wiem jak olej będzie reagował ze smarem... dowiem się po czasie)

 

Całość dała świetny wynik bo amortyzator zaczął pracować dużo płynniej i cicho. Prawie jak prawdziwy... :teehee:

 

Mogę też dodać, że uszczelki całkiem nieźle chronią przed piaskiem i pyłem bo w środku był tylko smar, mimo, że zdarzało mi się zmywać 1cm błota z roweru oraz jeździć po piasku, plaży, lesie i pylistym terenie.

 

Ciekawostką jest fakt, że zakończenie sprężyny nie jest zbyt prostopadłe do jej osi przez co ma tendencję do zginania się przy ściskaniu co wzmacnia tarcie o ścianki. Przydałoby się ją przyszlifować na obu końcach na płasko.

 

Sprężyna w XCM V3 HLO 100 mm ma 235mm długości, 25,5 mm średnicy i grubość drutu 4mm.

 

Może dodam jeszcze, że użyłem stalowego kluczyka BITO. Kluczyk jest świetnie wykonany, ale sam korek jest wykonany z tak miękkiego plastiku, że przypadkowe skoszenie klucza powoduje niszczenie korka. Być może lepiej mieć plastikowy klucz. Dobrze jest też najpierw wkręcić korek a dopiero potem założyć dolne golenie, wtedy łatwiej wkręca. Ja tak nie zrobiłem i trochę zniszczyłem plastikowy gwint. Pewnie skończy się kupieniem nowego korka bo trochę go zmasakrowałem ... pierwsze koty za płoty.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzięki za Twoje posty +jackon15. Mnie się przydały. Planuję kupić XCM V3 HL0 w wersji 26'' i 1'' rurą sterową do ramy 26'' (może ktoś ma do sprzedania nowy taki amor?). W związku z tym, że jest to stara rama, po zamontowaniu XCM'a ze skokiem 100mm zmieni mi się nieco geometria. Dlatego chciałbym trochę skrócić skok. 80mm albo nawet mniej. Czy wiesz może o jakimś tutorialu w sieci jak to zrobić? Czy w takim V3 gdzie z jednej strony jest tłumik a z drugiej sprężyna da się w ogóle skrócić skok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie się jakoś da. Rozumiem, że chcesz obniżyć o 2cm. Nowe XCM mają dosyć miękkie sprężyny. Przy mojej masie 65kg SAG wynosił 15-20mm, Dobijał też do końca przy większych nierównościach. Nie wiem ile ważysz - może nie będziesz musiał nic robić? Radzę nie robić :)

 

Gdyby jednak to po stronie tłumika nie trzeba będzie absolutnie nic zmieniać.

Po stronie sprężyny - podejrzewam, że trzeba by było znaleźć o 2cm krótszą  oraz włożyć 2cm dystans na prowadnicę przed włożeniem do górnej lagi, że nie odbijał do końca.

 

Jeszcze jedna rada - sprawdzone w praniu - może ktoś to rozwiązanie oprotestuje :)

Po nasmarowaniu prowadnic, przed włożeniem górnych lagów do dolnych, TRZYMAJAC DOLNE LAGI POZIOMO, dałem kilka (nie więcej niż 3) kropli oleju (mobil 1) na tuleję ślizgową między dolną a górną "obwódką". I cały czas trzymając poziomo włożyłem górne lagi.

 

Płynność działania jest znacznie lepsza. Ten olej i tak wycieknie bo tuleje są rozcięte, ale trochę to potrwa. Lepiej więc nie wlewać go za dużo, aby tylko powierzchnia była nasmarowana. Chyba dobrze wziąć jakiś gęsty. Uszczelki praktycznie nie pozwalają na wydostawanie się oleju górą więc lagi nie są zaolejone.

 

Jest to taka wersja "mini" zalewania olejem. W tej wersji olej jest tam gdzie go potrzeba, a nie na dole przy ośce. Przydałyby się jakieś gąbeczki między ślizgiem a uszczelką jak w drożych modelach (jeszcze nie rozbierałem swojej Reby z nowego roweru)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...