ascetoholix Napisano 14 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2014 Cześć Zaczynam właśnie przygodę z szosą i mam parę pytań co do roweru oraz technik jazdy , a mianowicie : 1.Jak dobrać odpowiednią wysokość siodełka ,żeby pozycja była wygodna i w miare sportowa 2. Nachylenie siodełka-co z tym? Dodam ,że mam mocne uda i łydki jeśli ma to znaczenie 3.Chwyty na kierownicy - co,kiedy i jak? Chyba ,że to zależy tylko od własnego upodobania ale z tego co słyszałem na dolnym chwycie się szybciej jedzie. Posiadam też lemondkę i jak z tym ? 4.Jak układać noge podczas pedałowania przy butach spd? Bardziej pchać ? 5. Co jeszcze powinienem wiedzieć i co może mi się przydać? Z góry dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marian600 Napisano 14 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2014 1. teoretycznie to wyciągasz na taką wysokość żeby noga na pedale zgięta w kolanie miała 25-35 stopni, są też inne sposoby lemonda, holmesa itd. Ja jak ustalałem to ustawiłem z grubsza a później korygowałem dla uzyskania najwygodniejszej pozycji, 2. z siodłem najlepie zacząć od pozycji poziomej a później wedle uznania, żeby nie gniotło, 3. chwyty - za klamki, za górną rurę albo dolny chwyt. Zależy jak Ci wygodnie no i w dolnym masz bardziej aero pozycję więc pewnie parę km szybciej będzie, 4. teoretycznie ciągniesz i pchasz, 5. wrzuć foto może jak siedzisz na rowerze i wtedy coś jeszcze będzie można powiedzieć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luk33 Napisano 15 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2014 Szosa to też rower. Kierownica, koła, ...., siadasz i jedziesz. Na zadane pytania sam sobie odpowiesz po pierwszych jazdach,. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Pixon Napisano 15 Kwietnia 2014 Mod Team Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2014 Jak dla mnie to tutaj też za dużo teorii byś chciał poznać, zamiast wyjść i wypróbować na własnej skórze kilka pozycji i wybrać najbardziej optymalną. Wielkim orłem nie trzeba być, żeby wiedzieć, że w dolnym chwycie stawiasz mniejszy opór powietrza i szybciej jedziesz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Waza Napisano 15 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2014 Proponuję zacząć od doboru roweru we właściwym rozmiarze. Jeżeli jeszcze nie kupiłeś szosówki to sprawdź jaki rozmiar potrzebujesz. Jeżeli już masz rower, to sprawdź co można z nim zrobić żeby dopasować go do siebie (wysunięcie lub obniżenie sztycy, przesunięcie siodełka, zmiana kierownicy na taką z płytszym/głębszym gięciem itp.). Są różne systemy pomiarowe, ale stosunkowo prostym, łatwo dostępnym i dosyć dokładnym jest "Bike Fit Calculator" na stronie http://www.competitivecyclist.com/ . W sprawie technik jazdy nie polegaj na internetowych doradcach, tylko spróbuj znaleźć bardziej doświadczonych kolegów w realu, i ich pytaj i naśladuj. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kreation Napisano 15 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2014 Masz już przypinane buty do pedałów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukasz318 Napisano 15 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2014 poczytaj na forum jest wiele tematów jak dobrać ramę, ew ustawić rower, złe ustawienia mogą zniechęcić - sam to przerobiłem wszystko wyjdzie w praktyce Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ascetoholix Napisano 16 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2014 Wszystko już mi sie udało wypróbować, butów spd jeszcze nie mam. Mam pytanie odnośnie przełożen - a konkretnie posiadam shimano 105 2x10 i jadąc nawet nie pod strasznie dużą górkę czuje mocny opór i cięzko mi się jedzie, nie jest to też jakaś szybka prędkość bo koledze na mtb dużo łatwiej i szybciej się jechało. Dodam też ,że strasznie bolą mnie uda nawet po wolnej i spokojnej jeździe lecz na mtb nigdy takiego problemu nie miałem. Biegam od kilku lat także nie powinno być z tym problemu. Od czego to może wynikać ? Może zła pozycja ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
parmenides Napisano 16 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2014 Skoro biegasz to masz mocne łydy. Uda mniej pracują w biegu niż na rowerze. Na rowerze masz zupełnie inny wysiłek. Na początek spróbuj podwyższyć minimalnie siodło ( to powinno odrobinę zmniejszyć obciążenie ud na rzecz łydek) i postaraj się zmniejszyć przełożenie, za to pedałować z większą kadencją. Skoczy tętno, ale z tym sobie poradzisz, bo jesteś wytrenowany. Skoro biegasz, to znasz te pojęcia i dasz radę. A wysiłek jest inny i czasem jest to zaskakujące. Odczujesz, co to znaczy wiatr, bo w bieganiu nie bardzo się tym pewnie przejmowałeś, a teraz, wychodząc na rower, będziesz gapił się, w którą stronę listki powiewają Powodzenia! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 16 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2014 Jeśli rower jest szosowy to konfiguracja jego napędu będzie "twardsza" - najbardziej miękki bieg w szosie (standardowo) to 34 przód i 28 tył, natomiast w typowym rowerku mtb nawet 22 przód i 34 tył. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Shmitt Napisano 16 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2014 Biorąc pod uwagę,że jechałeś na szosówce to pewnie był asfalt, kolega jechał na górskim rowerze i nie miał takich problemów z podjazdem.....Po prostu sam musisz sobie dopasować przełożenie do swoich możliwości. Choć nie katujmy nowego pasjonata szosy tak miękkim przełożeniem - bo dopiero kręcioła dostanie przy przełożeniu 34/28:)W większości lekkich podjazdów dla mnie 36/19 jest już za miękkie. a co dopiero 36/25 albo wyżej wymienione. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ascetoholix Napisano 17 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2014 Problem w tym ,że u mnie jak przeżucam niby na najlżejsze to i tak jest twardo pod góre,za twardo i to sporo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 17 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2014 Biorąc pod uwagę,że jechałeś na szosówce to pewnie był asfalt, kolega jechał na górskim rowerze i nie miał takich problemów z podjazdem.....Po prostu sam musisz sobie dopasować przełożenie do swoich możliwości. Choć nie katujmy nowego pasjonata szosy tak miękkim przełożeniem - bo dopiero kręcioła dostanie przy przełożeniu 34/28:) W większości lekkich podjazdów dla mnie 36/19 jest już za miękkie. a co dopiero 36/25 albo wyżej wymienione. Po 16 latach jazdy rowerem mtb za każdym razem z najbardziej miękkim dostępnym na rynku zestawem napędu wybrałem do szosy kombinację 50/34 - 11-28 i uważam że to bardzo dobre zestawienie (mimo "zaplecza" w postaci sporego "wyjeżdżenia"). A kolega jest z Piechowic więc teren ma więcej niż garbaty (bardziej niż ja obecnie przy wspomnianej kombinacji napędu). Taki napęd jest standardem w większości nowych rowerów (wg mnie bardzo dobrze) a kaseta 11-28 jest najczęściej wybieraną przez ludzi którzy muszą wymienić zużyty napęd. Jaki to rower? Jakie ma komponenty napędu - korbę i kasetę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Shmitt Napisano 17 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2014 Problem w tym ,że u mnie jak przeżucam niby na najlżejsze to i tak jest twardo pod góre,za twardo i to sporo Racja jak Tobo zapytał bez znajomości ilości zębów dużo nie będziemy w stanie doradzić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ascetoholix Napisano 17 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2014 Duża standardowa a mała 36 o ile dobrze policzyłem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Shmitt Napisano 17 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2014 jak standardowa to taki drugi kompakt 52/36 , Sam użytkuję korbę 50/36, kupiłem 50/34 i zamieniłem mniejszy blat na trzydzieści sześć zębów. Jaki zakres ma twoja kaseta? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mess Napisano 17 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2014 Typowa dolegliwosc biegacza na rowerze, brak prostej brutalnej sily. Tam kolega wyzej zle Ci doradzil, przesuwanie siodla przod/tyl a nie gora/dol reguluje to czy bardziej udo czy lyda sie angazuje. Im blizej kierownicy, tym bardziej na lydke wejdzie, im dalej kierownicy tym bardziej na udo. Ustawianie pozycji prosta sprawa nie jest tak naprawde, ale jest kilka prostych zasad ktore pozwola znalezc wyjsciowa pozycje. Jak masz slabe uda, to nie dostosowuj pozycji zeby na lydki obciazenie przerzucic, tylko popracuj nad sila ud.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maateq Napisano 18 Kwietnia 2014 Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2014 Co jeszcze powinienem wiedzieć i co może mi się przydać? Po zakupie roweru w odpowiednim rozmiarze proponuję wydać kilka złotych na przymiarkę u profesjonalnego bike fittera. Zmierzy, zważy, policzy wszyskie kąty, zapyta pod jaki styl jakzdy ma ustawić rower, nagra filmik, pokaże i wytłumczy. Większość to przy okazji fizjoterapeuci, więc wychwycą ewentualne anatomiczne niuanse. W końcu chodzi o to, byśmy złym ustawieniem czy nawykami nie zrobili sobie krzywdy/kontuzji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.