Gość Napisano 12 Kwietnia 2014 Napisano 12 Kwietnia 2014 Witam serdecznie wszystkich na forum Pozwolę sobie założyć nowy temat, chociaż znalazłem przez wyszukiwarkę kilka dyskusji. Kilka dni temu mój licznik Trelock FC840 przestał działac, sprawdzałem przewody ale okazało się, że się chyba zawiesił. Wyjałem bateryje i włozyłem zaraz z powrotem ale pojawił sie tylko zamrożony wynik a licznik nie reagował na przyciski. Wyjałem więc bateryjke na dłuzszy czas i po ponownym załozeniu licznik zaczął działać. Ale musiałem wpisac obwód koła. Najpierw pomysłałem aby wpisac obwód wynikający ze zwykłego przemnożenia. Mam opony Schwalbe 26x2''. Wpisałem więc 26*25,4*3,14=2074mm. Potem sprawdzałem prędkość jazdy GPSem w telefonie Samsung Galaxy Ace2. I niestety prędkośc wyświetlana była wyższa o ok. 1,7 km/h od tej podawanej przez licznik. Potem wpadłem na pomysł, aby skalibrowac za pomoca przejechanego systansu. Właczyłem aplikację Navime GPS Tracker i po przejechaniu dystansu ok. 8 km róznica dystansów odczytanych z telefonu i licznika wyniosła 3m czyli 0,04% . Z kolei instrukcja licznika podaje, aby dla mojego rozmiaru opony wpisać 2114mm . Mierzyłem też obwód opony na chodniku (przejechanie 1 obrotu) oraz miarka wysywana owijaną wokół opony i tu z kolei wychodziło 2060 mm . Nic juz z tego nie rozumiem. Chyba pozostaje pojechac za miasto na drogę, gdzie są słupki kilometrowe i tak dokładnie skalibrować. A tak z ciekawości. Czy istnieją jakieś aplikacje nawigacyjne, które uwzględniają na mapach (najlepiej offline) nie tylko odległość w poziomie ale też wysokości npm? Aby telefon podał jak najdokładniejszy dystans przejechany? No bo rozumiem, że Navime obliczył przejechaną odległość na podstawie odczytów z GPS
mklos1 Napisano 12 Kwietnia 2014 Napisano 12 Kwietnia 2014 GPS jako źródło referencyjne jest bardzo słabe, chociażby dlatego, że czasami wykazuje ruch, gdy się nie poruszasz. Dużo precyzyjniej wyjdzie, gdy zmierzysz obwód opony w sposób klasyczny.
BikoBiko Napisano 12 Kwietnia 2014 Napisano 12 Kwietnia 2014 Tylko obwód opony - zaznacz sobie początek na dole opony i przetocz rower, by koło i opona obróciły się pełne 10 razy. Zmierz długość, podziel przez 10 i to jest właściwa wartość.
bbc Napisano 12 Kwietnia 2014 Napisano 12 Kwietnia 2014 Gps sie nie nadaje do takiej kalibracji poniewaz pomiar jest co okreslony interwal czasu/odleglosci. Chodzi o to, ze rower nie jedzie dokladnie prostoliniowo a im wiecej zakretow tym zmierzony dystans bardziej bedzie odbiegal od rzeczywistosci. Jakbys chcial jechac mocnym slalomikiem to faktyczna droga bedzie sporo dluzsza niz wskazanie gps. Przejedz z 5 pelnych obrotow kola i zmierz dystans. Potem wylicz srenia dla pojedynczego obrotu i masz najdokladniejszy wynik. Wysyłane z mojego GT-I5510 za pomocą Tapatalk 2
Kill84 Napisano 12 Kwietnia 2014 Napisano 12 Kwietnia 2014 Dobre kalibracja gpsem z telefonu masz fantazje . Kreda i przymiar w dłoń kolego i do dzieła
Gość Napisano 13 Kwietnia 2014 Napisano 13 Kwietnia 2014 Gps sie nie nadaje do takiej kalibracji poniewaz pomiar jest co okreslony interwal czasu/odleglosci. Chodzi o to, ze rower nie jedzie dokladnie prostoliniowo a im wiecej zakretow tym zmierzony dystans bardziej bedzie odbiegal od rzeczywistosci. Jakbys chcial jechac mocnym slalomikiem to faktyczna droga bedzie sporo dluzsza niz wskazanie gps. Przejedz z 5 pelnych obrotow kola i zmierz dystans. Potem wylicz srenia dla pojedynczego obrotu i masz najdokladniejszy wynik. Wysyłane z mojego GT-I5510 za pomocą Tapatalk 2 Nie jeżdżę rowerem po pijaku Wczoraj zrobiłem sobie przejażdżkę z włączonymi 2 programami : Navime i Orux. Do tego drugiego zrobiłem sobie mapkę offline okolic Łodzi z OpenStreetMap Cyclemap. Netu w telefonie uzywam tylko w zasięgo WiFi . I wyniki były takie: Licznik: 23,30 km Navime: 22,94 km OruxMaps: 22,61 km A ciekawostką jest to, że gdy sprawdzałem wyniki gdy zrobiłem sobie odpoczynek w połowie trasy to oba programy pokazywały znacznie większy dystans niż licznik. Wychodzi na to, że gdy wróciłem do domu i programy połaczyły się z netem to wyniki zostały przeliczone. I oba programy pokazały max i min wysokośc npm przebyte trasy (można tez obejrzec wykres). Wniosek? Pewnie te mapy kafelkowe nie zawieraja info o wysokości. Ale jeszcze to dzisiaj dokładnie sprawdzę No i niestety nie natrafiłem na trasie na słupki kilometrowe. Dziś postaram się pojechac tam, gdzie na pewno są. No i przeglądając forum znalazłem taki link http://roweracja.pl/2013/09/jak-dokladne-jest-endomondo-i-inne-porownanie-z-licznikiem/
bbc Napisano 13 Kwietnia 2014 Napisano 13 Kwietnia 2014 Zwroc uwage, ze oba programy pokazaly rozne wyniki. Jest to wlasnie kwestia tego o czym pisalem. Im wiecej zakretow tym wiekszy wplyw ma interwal pomiaru. Przyklad slalomu jest oczywiscie przejaskrawiony, ale oddaje sedno sprawy. Co do korekty to jesli tak jest to bardzo dobrze. Gps wyznacza wysokosc z gorsza dokladnoscia niz pozycje. Wysyłane z mojego GT-I5510 za pomocą Tapatalk 2
Gość Napisano 13 Kwietnia 2014 Napisano 13 Kwietnia 2014 Zwroc uwage, ze oba programy pokazaly rozne wyniki. Jest to wlasnie kwestia tego o czym pisalem. Im wiecej zakretow tym wiekszy wplyw ma interwal pomiaru. Przyklad slalomu jest oczywiscie przejaskrawiony, ale oddaje sedno sprawy. Co do korekty to jesli tak jest to bardzo dobrze. Gps wyznacza wysokosc z gorsza dokladnoscia niz pozycje. Nie wiem dlaczego nie moge odpowiedzieć na Twój ostatni post W każdym razie sprawdziłem: w Navime mam ustawiony odczyt standardowo co 6s i ponizej 3 km/h włączana jest autopauza, zaś w Orux minimalny czas odczytu 0 s (zawsze), zaś zalecane jest 2 s (tylko czemu ta wartośc nie ejst ustawiana domyslnie podczas instalacji?) oraz minimalny dystans miedzy pomiarami 20m (zalecane - tu aplikacja ustawiła prawidłowo ) oraz dokładność pozycjonowania - zapis pozycji GPS jeśli dokładność jest lepsza niż 100 m (tu nie ma wartości zalecanej). ponadto jest opcja "Korekcja wysokości według NMEA - włącz korekcję wysokości według geoidy, używając NMEA jeśli to możliwe" Dzisiaj wreszcie ustawilem licznik za pomocą słupków. Wychodzi na to, że obwód koła 26x2'' przy ciśnieniu 40 psi wynosi 2033 cm. Temperatura powietrza ok. 12C, zaś masa roweru ze mną ok. 100 kg Końcowy odcinek trasy przejechałem juz ze skalibrowanym licznikiem. Wyniki licznik: 7,77 km Navime: 7,69 km Orux: 7,59 km Sprawdzałem wyniki z nawigacji jeszcze przed połaczeniem z netem i były takie jak wyżej oraz trasy zawierały info o wysokościach npm. Więc wczoraj chyba mi sie coś zdawało
bbc Napisano 13 Kwietnia 2014 Napisano 13 Kwietnia 2014 (...) Dzisiaj wreszcie ustawilem licznik za pomocą słupków. Wychodzi na to, że obwód koła 26x2'' przy ciśnieniu 40 psi wynosi 2033 cm. Temperatura powietrza ok. 12C, zaś masa roweru ze mną ok. 100 kg Końcowy odcinek trasy przejechałem juz ze skalibrowanym licznikiem. Wyniki licznik: 7,77 km Navime: 7,69 km Orux: 7,59 km Sprawdzałem wyniki z nawigacji jeszcze przed połaczeniem z netem i były takie jak wyżej oraz trasy zawierały info o wysokościach npm. Więc wczoraj chyba mi sie coś zdawało Pamietaj, ze slupki tez wstawiane sa z okreslona dokladnoscia. A co do tego, ze sie wczoraj przeliczylo a dzis juz nie to mogloby oznaczac, ze program sciagnal sobie dane efemeryczne i przeliczyl wyniki a dzis juz mial te dane i uzywal ich na bierzaco. To dobrze swiadczy o programie. Wysyłane z mojego GT-I5510 za pomocą Tapatalk 2
Crah Napisano 13 Kwietnia 2014 Napisano 13 Kwietnia 2014 A ciekawostką jest to, że gdy sprawdzałem wyniki gdy zrobiłem sobie odpoczynek w połowie trasy to oba programy pokazywały znacznie większy dystans niż licznik. Wychodzi na to, że gdy wróciłem do domu i programy połaczyły się z netem to wyniki zostały przeliczone. I oba programy pokazały max i min wysokośc npm przebyte trasy (można tez obejrzec wykres). Moim zdaniem błędny wniosek. Każdy pomiar GPS jest obarczony błędem, ale czy więcej pomiarów ty większa niwelacja błędu. Mówiąc inaczej - czy dłuższy dystans, a tym samym więcej odczytów, tym dokładniejszy wynik. Stąd większa różnica po połowie trasy i mniejsza na jej koniec. Tym niemniej nie używałbym GPSu do kalibracji wskazań licznika bo te urządzenia prezentują całkiem inne klasy dokładności.
Schwefel Napisano 13 Kwietnia 2014 Napisano 13 Kwietnia 2014 Mnie tylko zastanawia jedna sprawa, po co bawić się w takie rzeczy? Liczniki samochodowe przekłamują in plus o 5-8km/h i nikt nie lamentuje z tego powodu.
Gość Napisano 14 Kwietnia 2014 Napisano 14 Kwietnia 2014 Pamietaj, ze slupki tez wstawiane sa z okreslona dokladnoscia. A co do tego, ze sie wczoraj przeliczylo a dzis juz nie to mogloby oznaczac, ze program sciagnal sobie dane efemeryczne i przeliczyl wyniki a dzis juz mial te dane i uzywal ich na bierzaco. To dobrze swiadczy o programie. Wysyłane z mojego GT-I5510 za pomocą Tapatalk 2 Na bieżąco jeśli już Na upartego mozna by wypróbowac jeszcze jakiś inny program, np. Endomondo albo Mypaths ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mygalaxies.mypaths ) No ale sam policz jakie są błedy pomiaru GPS, przyjmujac licznik jako podstawę: Navime -1,03%, Orux -2,32%. Chyba nie tak źle biorąc pod uwagę tę jazde "wężykiem" Co do liczników samochodowych - to powinny pokazywac dobrze, zawyżane są wskazania prędkościomierzy i to świadomie, aby skłonic kierowców do wolniejszej jazdy. Licznik rowerowy mozna oczywiście ustawić sobie wg tabelek z instrukcji albo netu, ale temat zwyczajnie mnie zainteresował, jako fana nowinek technicznych
zekker Napisano 14 Kwietnia 2014 Napisano 14 Kwietnia 2014 Błędy pomiaru z GPS mogą być duże, w skrajnych przypadkach przekroczyć 10% dystansu (i nie mówię tu o trasie 2km, a 90-100km). Z jednej strony jest sama dokładność wyznaczenia położenia (jakość odbiornika, warunki pracy (zachmurzenie, las, miasto, pola)), z drugiej obliczania dystansu. Odległość zliczana na bieżąco z reguły jest bardziej zaniżona niż przeliczona z zapisanej trasy. Przykład o ile myli się gps, 6 okrążeń na wyścigu: http://www.navime.pl/trasa/234287/Bike+Tour+Matemblewo+2013-10-06 Miejscami różnica pozycji na kolejnych okrążeniach to ponad 100m, a drogi i ścieżki może z 5m miały w najszerszym miejscu (po krzakach nie latałem).
mklos1 Napisano 14 Kwietnia 2014 Napisano 14 Kwietnia 2014 @@Thomlodz, Podstawowy problem systemu GPS to próbkowanie, czyli już na wejściu jakiejkolwiek formy dalszego przetwarzania masz sygnał cyfrowy, czyli okrojoną informację rzeczywistą. Pomiędzy kolejnymi próbkami (nie szybciej niż 1s) może zdarzyć się wszystko. Załóżmy, czysto matematycznie, że okres próbkowania GPS jest 2π, a koło rowerowe przejechało pełen okres po łuku sinusoidy o amplitudzie 1m. Mimo że GPS powie, że przesunięcie wyniosło ~6.28m, to koło w rzeczywistości przejechało dystans ~7.64m (długość sinusoidy od 0 do 2π). Dlatego GPS jako "wzorzec" można wykorzystać pod ściśle określonymi warunkami: 1) Dobrej klasy odbiornik. 2) Dobre warunki atmosferyczne, terenowe (otwarty teren, płaski, bez wzniesień). 3) Pomiar na prostym długim odcinku (minimum 1km). 4) Kilkukrotny pomiar i uśrednienie wyników. 5) Ruch ze stosunkowo niedużą prędkością.
bbc Napisano 14 Kwietnia 2014 Napisano 14 Kwietnia 2014 Moim zdaniem błędny wniosek. Każdy pomiar GPS jest obarczony błędem, ale czy więcej pomiarów ty większa niwelacja błędu. Mówiąc inaczej - czy dłuższy dystans, a tym samym więcej odczytów, tym dokładniejszy wynik. Stąd większa różnica po połowie trasy i mniejsza na jej koniec. Tym niemniej nie używałbym GPSu do kalibracji wskazań licznika bo te urządzenia prezentują całkiem inne klasy dokładności. Każdy pomiar jest obarczony błędem. Pomiar GPS również. To o czym piszesz, (im więcej pomiarów tym wyższa dokładność) nie zupełnie ma zastosowanie przy pomiarze RTK a takim właśnie jest pomiar trasy odbiornikiem. Gdy wyznaczasz pozycję to im więcej pomiarów tym lepszy wynik uzyskasz. Gdy wyznaczasz trasę to w zasadzie każdy pomiar jest oddzielnym pomiarem a wyrównanie przeprowadza się dla całego ciągu. W przypadku pomiaru trasy ogromne znaczenie ma sam odbiornik, obecność danych efemerycznych, moment pomiaru (liczba widocznych satelit) pogoda i wszelkie zakłócenia (np. linie energetyczne mogą mocno wpływać na wynik). Niemniej jednak zgadzam się w zupełności z tym, że taki GPS nie nadaje się do kalibracji licznika. Na bieżąco jeśli już Oczywiście. Bardzo przepraszam. Wstyd mi.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.