Skocz do zawartości

[kaseta, piasta] Kaseta się kręci z oporem


BialyMadball

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam problem, który postaram się wyjaśnić w jak najbardziej prosty sposób i przy użyciu zdjęć. Moja rama to Intense Socom, a koła to Mavic Deetraks. 

Jak przykręcam mocniej oś od tylnej piasty to w pewnym momencie kaseta zaczyna się kręcić z oporem. Nie przykręcam jej z jakąś przesadną siłą, tylko na tyle by koło było sztywne i dobrze zamocowane. Kiedy przekręcam kasetę palcami w lewą stronę, to kręci się, ale nie z taką lekkością jak w normalnie.
 

Na tym zdjęciu widać dystans na osi, pomiędzy kasetą a hakiem ramy. Przez to dokręcenie dystans uciska kasetę co powoduje ten opór.

http://i.imgur.com/wfJtvvz.jpg
 

Na poniższym zdjęciu widać ten sam dystans, ale od dołu.

http://i.imgur.com/ADcjNKO.jpg
 

Ten dystans ma ok 1 cm długości i wchodzi w piastę,

http://i.imgur.com/JZUTRdC.jpg

 

Jakieś pomysły ? Sugestie ?

Napisano

Tam nie ma konusów tylko maszyny. Poza tym łożyska i ich "ściskanie" nie ma wpływu na pracę bębenka. Ja miałem podobne zjawisko w klasycznej piaście i powodem był uszkodzony bębenek. 

Napisano

Nie ma tutaj mowy o uszkodzonej piaście bo wszystko bardzo dobrze pracowało. Jak lekko odkręcę ośkę to wszystko jest ok, ale z uwagi na to, że to rower przeznaczony pod Downhill koło będzie się luzować.

  • Mod Team
Napisano

 I masz odpowiedź. Zbyt mocne dokręcenie tak deformuje łożyska ze zaczyna sie kręcić z oporem. Co za tym idzie nie wolno tak dokręcać, bo szybko łożyska padną. Boisz sie ze ci koło wypadnie ?

Napisano

Jeśli by to było takie proste to nie zadawałbym tego pytania na forum. Jak odkręcę ośkę do to przy silniejszym ruchu kołem zaczynam czuć lekki luz. Jeśli czuję luz przy ruszaniu kołem to co dopiero na trasie gdzie koło dostanie swoje w dupę przy kamieniach, korzeniach i lądowaniach. 

Takie rzeczy wyeliminowałem już na samym początku.

  • Mod Team
Napisano

Może watro pomyśleć o podkładkach ? Piasta ewidentnie nie znosi takich sił. Poza tym ze zdjęć widać ze rama ma zabezpieczenie przed wypadnięciem koła tak że nie ma sie czego obawiać. Kupić podkładki

lock_washers.png

Coś w ten deseń, pierwsza czy druga i powinno być ok.

Napisano

Zabezpieczenie swoją drogą, ale jak to poluzuje to koło lata na boki. A w górach i nawet na łagodnej trasie to się dalej będzie luzować. To musi być mocno dokręcone i odpowiednio sztywne. 

Na jakiej zasadzie działają te podkładki "gwiazdki" bo powiem szczerze, że pierwszy raz takie widzę.

  • Mod Team
Napisano

Na takiej że wgryzają sie w materiał i nie pozwalają sie luzować. Jeżeli nakrętki ci sie luzują musisz je kontrować drugimi.

Napisano

Przyglądam się rysunkom tej piasty ...

 

Teraz tak ... oś z gwintem jest wkładana w korpus piasty tak ?

 

Jeżeli tak to przyjrzałbym się osi korpusu na której siedzą łożyska  czy miejsce podparć łożysk nie jest wybite, czy os nie jest uszkodzona.

 

Pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

Ogólnie w takich piastach grawitacyjnych, np w mojej jest tak iż są 4 łożyska, 2 piasta 2 bębenek. wchodzi sobie oś i całość jest delikatnie skręcona, byle nie było luzu, bo nie trzeba tam dużej siły. W osi natomiast jest gwint i potężne śruby doń. Czyli po chłopsku, potężna śruba 10mm, dokręca oś do ramy a nie ściska całość. Dzięki temu sposobowi montażu oś można zaklinować bardzo mocno a popuszczając nakrętki w kole, można sprawić, że tam będzie luz, czyli łożyska nie są obciążone.

 

Możliwe że taki patent trzeba by było zastosować i w tym przypadku. Pytanie jak faktycznie jest zbudowana piasta. Wg mnie taka pełna oś na nakrętki to raczej do piast na konusach, bądź innej budowie wewnętrznej.

Napisano

Nigdy tego nie robiłem i sam tego nie zamierzam robić z uwagi na to, że później mogę mieć problem z ponownym złożeniem tego ustrojstwa. Później ściągnę koło z roweru i postaram się zrobić więcej dokładnych zdjęć samej piasty, ośki itp. Może to coś pomoże

Napisano

Dzięki i naprawdę doceniam to ;) Ale też nie jeżdżę od wczoraj i takie podstawowe rzeczy jak luzy, niedopasowanie podkładek itp. staram się eliminować na samym początku. Za 30 min wrzucę zdjęcia, model piasty i wszystko inne.


http://imgur.com/a/EWvWd

W linku powyżej wszystkie zdjęcia piasty i ośki, a poniżej opis piasty (to są tak naprawdę kompletne koła, stąd link do całości).
http://rowerowy.com/sklep/czesci/kola/prod/deetrax

Napisano

Nie mam do końca pewności czy ta oś pochodzi z tej piasty, ale kiedy kupowałem te koła 2 lata temu (miałem przerwę w DH 2 lata i rower stał w częściach) kumpel wyjmował je z swojego SX-traila i nic nie mówił o tym, by ta ośka nie była oryginalna.

Tulejka z tym kołnierzem osadza się w hakach ramy dopiero przy dokręceniu. 

  • Mod Team
Napisano

A jesteś w stanie podać nazwę piasty ? takie łożyska, czyli typowe nie mogą być narażone na takie obciążenia jak przy mocnym dokręceniu osi. Jak by piasta miała łożyska stożkowe to tak ale nie takie.

HRD_Ns3ROC_bl_-d2-il.jpg

Większość piast wewnątrz wygląda tak. To akurat wygląd mojej. miedzy łożyskami są tuleje. To bardzo ważne, bo one przekazują siłę od końca do końca. Czyli to tych końcówek co trzymają ramę. Bez tych tulejek, skrajne łożyska były by przeciążone i kręciły by się ciężko ... jak u ciebie.

Napisano

Nie mam do końca pewności czy ta oś pochodzi z tej piasty, ale kiedy kupowałem te koła 2 lata temu (miałem przerwę w DH 2 lata i rower stał w częściach) kumpel wyjmował je z swojego SX-traila i nic nie mówił o tym, by ta ośka nie była oryginalna.

 

Tulejka z tym kołnierzem osadza się w hakach ramy dopiero przy dokręceniu. 

 

Oś jest prosta. Deformacje są sądząc po inspekcji wizualnej zdjęcia kompletnie w granicach konstrukcyjnych.

 

Puklus, mi się widzi, że ta oś jest wpasowana w tuleję piasty i nie potrzeba tam dodatkowo wytoczonych lub nasadzonych pierścieni - cała powierzchnia osi przyjmuje siły z piasty. Inaczej ta oś już dawno by sie wygięła przy DH

 

Mi brakuje tu jednej rzeczy: użytkownik mówi, ze problem leży w KASECIE. Nie mówi, że OŚ ciężko pracuje i koło kręci sie z oporem - a że opór dotyczy kasety. 

 

Rzeczy do sprawdzenia:

-zdjać kasetę

-odkręcić nakrętkę na tulei piasty i uwolnić łożysko

-sprawdzić stan łożyska (luz poprzeczny)

 

Wina wg mnie jest w nieprawidłowej regulacji nakrętki miedzy łożyskiem bębna a mocowaniem do ramy ew w łożyskowaniu samej kasety.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...