Skocz do zawartości

[piasta] shimano FH-RM40 - dylematy przy konserwacji


pajomcek001

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Chrobotało mi trochę w kole, więc najpierw rozebrałem łożyska, a później ściągnąłem kasetę. 

 

W trakcie pracy pojawiło się kilka pytań, może ktoś pomoże.

Nie mam żadnego doświadczenia, zatem nie mam z czym porównać, czy to co zaobserwowałem jest normalne, czy też daleko poza normę odbiega.

Otóż

 

Po zdjęciu kasety gdy trzymałem koło za tę część, na której kaseta jest osadzona (nie mam pojęcia jak ona się nazywa - "orzech"?), koło w pozycji pionowej (czyli tak jak się toczy) i gdy tym kołem zakręciłem słyszałem lekkie trzaski, jakby w tej części piasty były jakieś ziarna piasku. Nigdy tego nie rozbierałem, nawet nie wiem czy można? Czy tego da się jakoś pozbyć? Lubię gdy rower jest całkowicie niesłyszalny, nawet gumy na asfalcie mi przeszkadzają :)

 

Druga rzecz to w momencie dokręcania kasety ten specjalny klucz z lekkimi trzaskami mi się kręcił, nie mogłem jakby tej kasety na pewniaka dokręcić. Coś jak klucz dynamometryczny, który właśnie tak przeskakuje. Nie wie czy to normalne, czy też w kasecie coś już jest posypane?

 

I ostatnie pytanie dotyczy samego skręcania łożysk.

Są one typu "kupa kulek dokręcanych bieżniami na wyczucie". I ponieważ nie mam doświadczenia w montowaniu takich łożysk, chciałem zapytać jak tu wyczuć kiedy jest ok, a kiedy za słabo, a kiedy za mocno?

Gdy w sklepie kiedyś wziąłem do ręki pedał (w którym jest łożysko działające na podobnej zasadzie) to zdziwiłem się, że to łożysko nie obraca się płynnie, tylko z takimi jakby przeskokami. Gdy montowałem piastę, to gdy dokręciłem konus mocniej uzyskiwałem efekt takiego właśnie przeskakiwania (nie potrafię precyzyjniej opisać tego uczucia). Jakoś mi się to nie podoba, zatem poluźniłem konus, tak aby ośka luźno się kręciła, ale żeby nie było żadnych luzów poprzecznych. Tylko nie mam pojęcia, czy dobrze kminię, czy może powinienem zaufać chińskiej fabryce montującej pedały i skręcić piastę tak jak oni pedał?

Napisano

Trzaski oznaczają zarżnięte kulki i/lub bieżnie w korpusie bębenka/piasty, bieżnie konusów.

"Trybienie" przy odkręcaniu pierścienia kasety to normalne - najmniejsza zębatka kasety oraz nakrętka od wewnątrz ma karby/nacięcia, służy to ochronie przed odkręcaniem się nakrętki.

Łożyska piasty powinny być tak skontrowane żeby: oś nie poruszała się góra dół, prawo lewo, żeby oś obracała się bez wyczuwalnego i słyszalnego chrobotu zbyt mocno ściśniętych kulek.

Bębenek można rozebrać, jednak jeśli wydaje on nieprzyjemne dźwięki to prawie na pewno łożyskowanie w nim jest zniszczone.

Do rozkręcenia łożysk bębenka potrzebny jest specjalny klucz z dwoma wypustami.

Napisano

 

 

"Trybienie" przy odkręcaniu pierścienia kasety to normalne

Tylko że mi to trybi przy skręcaniu, przy odkręcaniu nie miałem żadnych problemów 

 

Za resztę uwag dziękuję, zmartwiłeś mnie tym zarżnięciem bieżni korpusa kasety....

  • Mod Team
Napisano

najpierw rozbierz piastę i sprawdź czy na bieżniach są wżery i nieregularne wytarcia od kulek. Bębenka nie ma sensu ruszać wewnątrz, bo gwarantuję że go nie złożysz poprawnie ;)
Ja bym na Twoim miejscu wykręciłbym konusy, wyjął kulki i oś. Całość dobrze wyczyścił, nasmarował i się przejechał.
Bębenek da się wykręcić imbusem 10 mm, gwint prawy. Wykręć, wyczyść ile się da, bez ingerencji w mechanizm zasprzęglający i miejmy nadzieję że będzie dobrze.

Napisano
regulamin forum 2.i - cytat usunięty przez moderatora

jedna bieżnia jest ok, druga, od strony napędu jest brązowa, więc zapewne jest już martwa.

 

Piszesz że bębenka nie ruszać, a chwilę później, żeby go wykręcić. Znaczy jak będę kręcił imbusem, to on zejdzie bez rozbierania mechanizmu, tak? I gwint prawy oznacza, że odkręcam w prawą stronę?

 

Co do piasty, wiem, że jest tania i można by ją wymienić, ale zaplecenie koła to już na pewno nie kosztuje pięć zł niestety, więc muszę pogodzić się z tym co jest i poczekać, aż mnie będzie stać na zmianę koła/roweru.

 

I jeszcze zapytam ile się smaru do łożysk pakuje? Bo wydaje mi się, że producent napchał go niemiłosiernie dużo, aż wlazł do wnętrza osi. 

  • Mod Team
Napisano

gwint prawy oznacza, że dokręcamy zgodnie ze wskazówkami zegara, czyli w lewo odkręcamy

Piszę o odkręceniu bębenka bo tak jest łatwiej wszystko wyczyścić. Odkręcasz sam bębenek (jako całość) i nic w nim nie ruszasz. No chyba że oglądasz sobie filmy w sieci jak to złożyć.
Co oznacza wg Ciebie brązowy konus? Może taki masz smar?

daj jakieś foty

P.S. no i regulamin forum 2i się kłania

 

Napisano

 

 

Co do piasty, wiem, że jest tania i można by ją wymienić, ale zaplecenie koła to już na pewno nie kosztuje pięć zł niestety, więc muszę pogodzić się z tym co jest i poczekać, aż mnie będzie stać na zmianę koła/roweru.

Nie trzeba zaplatać koła na nowej piaście - można kupić całą i wszystkie jej części przełożyć - jeśli kupi się taką samą piastę. 


 

 

Piszesz że bębenka nie ruszać, a chwilę później, żeby go wykręcić. Znaczy jak będę kręcił imbusem, to on zejdzie bez rozbierania mechanizmu, tak? I gwint prawy oznacza, że odkręcam w prawą stronę?

Bębenek odkręca się o ile pamiętam dla Shimano imbusem 10 mm. Cały mechanizm przykręcony jest do korpusu nakrętką osadzoną w bębenku. Bębenek to cała "jednostka", bez dostępnych do niej części zamiennych - sprzedawany jako cały element/część zamienna do piasty.

Serwis bębenka ma sens jedynie wtedy gdy rozbierając piastę nie znajdujesz na łożyskach zewnętrznych rdzy i wżerów. Jeśli już to znajdziesz a bębenek wydaje nieprzyjemne dźwięki gdy kręcisz kołem trzymając za bębenek to w środku jest rudo.  


 

 

I jeszcze zapytam ile się smaru do łożysk pakuje? Bo wydaje mi się, że producent napchał go niemiłosiernie dużo, aż wlazł do wnętrza osi. 

Im niższy model piasty i gorzej uszczelniony tym więcej smaru może w niej być - smar wypiera wodę i uszczelnia - niskie modele piast nie posiadają gumowej uszczelki - u Ciebie właśnie tak jest - jedyna uszczelka to metalowy kapsel.  

Napisano

 

 

Nie trzeba zaplatać koła na nowej piaście - można kupić całą i wszystkie jej części przełożyć - jeśli kupi się taką samą piastę. 

W internecie znalazłem informację, że piasta o o tym samym symbolu, ale z dodatkiem 8 na końcu przeznaczona jest na kasety 8-mio i 9-cio rzędowe. Czy kasety te mają inny rozstaw rowków, lub są szersze i chcąc np zmienić kasetę muszę też zmienić piastę? Obecnie mam kasetę 7-mio biegową, ale chciałbym, gdy się zużyje, zmienić cały napęd na 9 biegów. Nie sądziłem, że będzie konieczne także zmienianie pasty... 

Napisano

Bębenek tego modelu będzie szerszy. Kasetę siedmiobiegową założysz po włożeniu dystansu najpierw na bębenek, dystansem może być np jeden z pierścieni starej kasety.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...