Skocz do zawartości

[przerzutki, manetki, kaseta] przejście z napędu 6rz na 9rz (czy warto?)


polak322

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam Serdecznie,

 

Planuję w tym roku (w ostateczności w przyszłym, ale mało prawdopodobne) pozmieniać trochę w moim rowerze, a dokładnie zmienić napęd.

 

Zacznę tak. 

Rower mam taki jak w avatarze, czyli:

rama: Author Basic z 2009

korba: Shimano Alivio FC-M410 (42/32/22)

przerzutka przód: Altus FD-M310

przerzutka tył: Alivio RDM-410

Klamkomanetki Shimano ST-EF51

napęd 3x7

 

sprzęt ten był składany w 2012. Łącznie podzespoły mają przejechane około 4-5kkm.

 

W tym roku chciałbym przejść na napęd 9 rzędowy.

1. Czy warto przechodzić na ten napęd, czy nadal pozostać przy 7rz?

 

Co do mojej jazdy. Średnio jeżdżę 2,5-3kkm na sezon (marzec - listopad; nie jeżdżę w trudnych warunkach pogodowych). 

Teren: 80% asfalt, kostka; 16% utwardzone drogi piaszczyste, szuter; 4% las (bez skakania, itp.)

 

Na doinwestowanie mam tak do 500zł

 

Wstępnie wybrałem takie części:

- manetki alivio SL-M430

- klamki Avid FR-5

- przerzutka tył Alivio RDM430

- łańuch CN-HG53

- kaseta CS-HG50 11-32

 

Wiem, że będę musiał także wymienić koła, ponieważ obecne jest na wolnobieg. Wstępnie wybrałem coś takiego:
http://allegro.pl/kolo-tyl-26-alexrims-ace18-novatec-802-8-9-10s-cz-i4061977566.html
http://allegro.pl/kola-26-mach1-exe-novatec-751-802-8-9-10s-i4080774069.html
http://allegro.pl/srebrne-kolo-tyl-26-kaseta-tarcza-joytech-stars-i4041733338.html

2. Czy tylnego koła szukać na maszynowych czy kulkowych łożyskach? Do mojej jazdy jakie wystarczą? (rower przechodzi co roku pełen przegląd w sprawdzonym serwisie)

3. Co z obecnych części może zostać: korba, przerzutka przód? To co będzie współpracować z 9rzędami chciałbym na razie pozostawić, aby nie mnożyć kosztów, a z drugiej strony są to "prawie nowe" elementy.
4. Ile mniej więcej mogę uzyskać za obecne części [przerzutka tył, klamkomanetki, wolnobieg (w stanie bdb-/db+)]?

Jak najbardziej interesują mnie używane części (tam gdzie nie będzie to szkodziło).

Nic na razie więcej nie przychodzi mi do głowy. Jeśli o czymś jeszcze zapomniałem, to pytajcie.

Z góry ogromne dzięki za wszystkie wypowiedzi i pomoc.
Pozdrawiam

Napisano
1. Czy warto przechodzić na ten napęd, czy nadal pozostać przy 7rz?

 

W zasadzie zadałeś pytanie retoryczne, ale w zależności od budżetu można rozważać napęd 10-rzędowy. Dlaczego - odpowiedź jest prosta. Większe możliwości doboru kadencji.

 

2. Czy tylnego koła szukać na maszynowych czy kulkowych łożyskach?

 

Tutaj zdania są podzielone. W zasadzie łożyska maszynowe są bezobsługowe, ale serwis jest znacznie trudniejszy, gdyż trzeba się bawić w wybijanie łożysk - w razie potrzeby wymiany. Jeżeli nie jeździsz w ciężkich warunkach, błoto, deszcz, nie myjesz roweru pod myjką ciśnieniową - lepszym wyborem będą łożyska maszynowe.

 

Co z obecnych części może zostać: korba, przerzutka przód?

 

Korba i przednia przerzutka może zostać.

 

Ile mniej więcej mogę uzyskać za obecne części

 

Raczej niewiele (o ile w ogóle ktoś się zainteresuje). 7-rzędowy napęd to już prehistoria no i komponenty mają już kilka kkm na karku.

Napisano

Dodam tylko że przerzutka RD-M410 także obsłuży 9 rzędową kasetę

 

Ta wiadomość napawa mnie ogromną nadzieją. Bez większych problemów obsłuży kasetę 9 rzędową, czy trzeba będzie się napocić przy regulacji??

 

Jeśli zostałbym przy tylnej przerzutce, to wstępnie musiałbym się jedynie zaopatrzyć w: koło z piastą pod kasetę, kasetę 9rz, łańcuch, manetki i klamki.

 

Teraz powstaje takie pytanie.

Manetki Alivio SL-M430 w zupełności wystarczą na moje potrzeby, czy szukać czegoś z serii Deore?

Napisano

 

 

Bez większych problemów obsłuży kasetę 9 rzędową, czy trzeba będzie się napocić przy regulacji??

 

Nie powinno. Kaseta 8-rzędowa ma prawie taką samą wysokość co 9-rzędowa (9-tka jest o 1mm wyższa). Przerzutka powinna ogarnąć.


 

 

Manetki Alivio SL-M430 w zupełności wystarczą na moje potrzeby, czy szukać czegoś z serii Deore?

 

W zupełności wystarczą. Deore pracuje trochę lepiej, ale bez przesady. Lepiej zainwestuj w dwa dobre łańcuchy np Connex i jeździj na zmianę. Wtedy napęd przeżyje dłużej.

Napisano

Manetki alivio m430 9-rzędów pracują lepiej niż deore m590 9-rzędów. Jakby nie było są to te same manetki tyko lepsze.

Przerzutka tylna alivio rd-m410 spokojnie działa na kasecie 9-rzędów.

 

Napisano

Ok. Tak więc zaczyna mi się klarować ostateczna wersja.

-Manetki Alivio M430 do tego Klamki Avid FR-5.
-Kaseta CS-HG50 (jeśli jeżdżę głównie po asfaltowych i utwardzonych drogach, to lepiej 11-32 czy 11-34)?
-łańcuch: idąc za radą mklos1 spojrzałem na Connexa 90x. Średnio 80-90zł za sztukę. jest to cena dwóch sztuk od shimano HG53. Przy zakupie 2 connexów daje to już 4 sztuki shimano HG53. Powstaje więc pytanie, czy mimo takiego przeliczenia lepiej 2 connexy czy może 3-4 HG53?

Pozostała jeszcze sprawa koła/kół. Mogę tutaj, czy przeskoczyć do kategorii: Koła rowerowe ?

Napisano

 

 

Przy zakupie 2 connexów daje to już 4 sztuki shimano HG53. Powstaje więc pytanie, czy mimo takiego przeliczenia lepiej 2 connexy czy może 3-4 HG53?

Kup dwa HG53 lub hg73 i zmieniaj co 500km :) Bez problemu zrobisz na tym zestawie ponad 6000km czyli opędzisz dwa sezony. Za dwa sezony kupisz kolejne dwa łańcuchy za 100-120zł, kasetę za ~60zł i tarczę 32 na przód za 35zł. Wychodzi 200zł na dwa sezony - darmo. Plus do tego ~50zł za nowe linki i pancerze do hamulców i przerzutek. Czyli 130-150zł na rok. Moim zdanie to darmo :P

Napisano

Wiesz co? Jestem na 99% pewny, że można by tu zastosować connexy do napędu 8 rzędowego. Są tańsze. Łańcuchy connex są węższe od shimano. Mój connex 800 współpracuje z 9 rzędową złotą spinką srama. Bez problemu rozpinam ją ręką. Poprzednio miałem spinkę srebrną tej samej firmy, przeznaczoną do 8-ki i było jakby za luźno. Na dodatek w tym roku dostałem niezłego bonusa. Zamiast czarnych connex 800 w pudełku były connex 804.

Napisano

Znalazłem wątek, odnośnie tego co napisałeś 'dejtrejder': http://www.forumrowerowe.org/topic/127495-kaseta-wymiana-kasety-i-lancucha-na-hg61-i-connex-904-a-moze-cos-innego/?p=1198089

Czyli spokojnie mogę kupować 800/804 do 9 rzędów, a bardzo dużo ludzi pisze, że wolniej się rozciąga od shimanowskich 53/73. Tak więc kupię 2 connexy 800 i będę zmieniał.

Zostaje jeszcze tylko sprawa koła/kół.
http://allegro.pl/kolo-tyl-26-alexrims-dh19-novatec-802-8-9-10s-i4070922710.html
http://allegro.pl/kola-26-rigida-x-pace-novatec-751-802-8-9-10s-i4038547294.html
http://allegro.pl/kola-26-mach1-exe-novatec-751-802-8-9-10s-i4080774069.html
http://allegro.pl/kolo-26-tyl-alexrims-ace18-novatec-kola-maszyna-i4070489610.html

Wstępnie wybrałem te koła. Skłaniałbym się do kompletu (komplet kosztuje tyle co samo tylne), tylko zauważyłem, że w kompletach przyoszczędzono na szprychach i wsadzono jakieś najzwyklejsze badziewie...

Napisano

Właśnie na sezon 2014 zakupiłem 2 connexy i będę je zamieniał co 1000 km. Częściej nie ma sensu. 


Ja jestem zadowolony ze swoich kół i polecę podobne tobie: obręcze accent pathfinder, szprychy cn spoke i do tego jeszcze piasty - zależy czy chcesz kulkowe czy na łożyskach tocznych ( błędnie nazywanych maszynowymi ). Najlepiej niech ci te koła gdzieś złożą i wkleją szprychy na loctite. Po takim zabiegu zero centry przez cały sezon.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...