jacca Napisano 19 Marca 2014 Napisano 19 Marca 2014 Witam. Przymierzam się do zakupu nowego roweru crossowego, robię po parę tyś. km w sezonie i jakąś tam wiedzę posiadam, jednak w kwestii amortyzatorów jest ona praktycznie zerowa. Szukam/przeglądam/czytam rózne posty na forach ale na dobrą sprawę nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, mało tego - mam chyba nawet większy mętlik w głowie niż wcześniej :/ A więc chciałem zapytać jakie są zalety i wady hydraulicznej blokady skoku amortyzatora w porównaniu z mechaniczą, czy warto dopłacać, jak z awaryjnością itp... Z informacji które zebrałem/wywnioskowałem wygląda to tak (aczkolwiek nie wiem czy jest to poprawne) : - hydrauliczna blokada pozwala na załączenie podczas jazdy/mechaniczna nie - trzeba się zatrzymać - hydrauliczna pozwala na regulację stopniową - czyli można ustawić ją np na 50% a mechaniczna tylko 0/1 - tu nie jestem pewien? - która blokada jest bardziej odporna na rozwalenie - przyjmując np jazdę na zablokowanym amortyzatorze i wpadnięcie w jakąś dziurę... - w przypadku hydraulicznej co się stanie gdy nastąpi wyciek oleju? jedynie brak blokady czy amor kompletnie kaput i koniec jazdy? - na jakiej zasadzie działa blokada z manetki z kierownicy? tam też jest olej czy coś? czy odpięcie/rozwalenie wężyka = wyciek => i pytanie patrz punkt wyżej? - czy rodzaj blokady wpływa w jakikolwiek sposób na pracę amortyzatora? I kolejne pytanie o klasyfikację amortyzatorów w rowerach z zakresu cenowego który mnie interesuje: Suntour - u nich na stronie nie znalazłem tabelki, a samych modeli w danej kategorii jest multum... Tutaj najlepszy będzie NRX, potem NCX i najsłabszy NEX? Czym na dobrą sprawę różni się NEX od NCXa? obie serie są dostępne z blokadą mechaniczną i hydrauliczną... Czy lepszy będzie NEX z hydrauliką czy NCX z mechaniczną blokadą?? Gdzie w zestawieniu z Suntourem umieścić RST Vita TnL? na równi z NCX? Trochę tego jest ale mam nadzieję, że ktoś się pokusi o odpowiedź Z góry dzięki
Mod Team sznib Napisano 19 Marca 2014 Mod Team Napisano 19 Marca 2014 Blokada hydrauliczna jest opcją lepsza od mechanicznej. Tylko blokada hydrauliczna może mieć "zabezpieczenie" przed uszkodzeniem w przypadku jazdy w terenie na zablokowanym widelcu, przy czym nie każdy rodzaj takiej blokady pozwala na regulację momentu kiedy blokada "puści" przy uderzeniu, są takie że ten moment jest ustawiony przez producenta. Natomiast blokada mechaniczna może się jak najbardziej zepsuć jak się zapomni odblokować amortyzator przed zjazdem na przykład.. Co do manetki to jest to, jak w przerzutkach, pancerz i linka, żadnego oleju w pancerzach nie ma. Jeśli miałbyś wyciek oleju (przy b. hydraulicznej oczywiście) to tracisz blokadę, ale możesz normalnie jechać (jak awaria wystąpi w terenie), ale oczywiście trzeba od razu po powrocie zrobić serwis i wymienić oringi.
lucass3 Napisano 19 Marca 2014 Napisano 19 Marca 2014 · Ukryte przez Maniak, 19 Marca 2014 - Brak powodu Ukryte przez Maniak, 19 Marca 2014 - Brak powodu Usunieto
dasaj Napisano 19 Marca 2014 Napisano 19 Marca 2014 Tutaj najlepszy będzie NRX, potem NCX i najsłabszy NEX? Zgadza się. Jest jeszcze NVX o skoku 75mm, podobny do NEXa (skok 50/63mm) konstrukcyjnie. Straszne kowadło, ale w sumie mam takie i nawet coś tam się ugina. Co do różnic, to podtypów jest w cholerę dużo i konia z rzędem temu kto to ogarnia. NEXy o ile rozumiem mają lagi aluminiowe, NRXy magnezowe. Golenie - NEX 28mm, NRX 30m (szytywniejszy = lepszy) Rozstaw - NEX 108mm, NRX 116mm (wejdzie większa opona) NRX ma tłumienie odbicia, NEX chyba nie ma. NRX dodatkowo może być w opcji powietrznej oraz lite (waga obniżona o ok. 300g). Najwyższe modele mają regulację odbicia, ale to te najdroższe, tańsze mają odbicie ustawione na stałe. NEXy mają 50/63mm skoku, NRXy 63/75mm (zmiana w serwisie). Żeby było zabawniej mowa o aktualnym roczniku, a w sklepach jest mnóstwo rocznika 2011, który był w katalogach opisywany inaczej i dodatkowo występują NCXy lite, które mają bajery jak NRXy lite i nie wiem czym się na dobrą sprawę różnią od NRXów. Żeby było jeszcze zabawniej sklepy różnie opisują oznaczenia producenta i czasami ciężko ustalić, o który naprawdę amortyzator chodzi.
Mod Team Puklus Napisano 20 Marca 2014 Mod Team Napisano 20 Marca 2014 Warto dodać że blokady mechaniczne można załączać i wyłączać tylko na postoju, kiedy nie siedzimy na rowerze, wynika to z ... konstrukcji tego ustrojstwa
kranu Napisano 20 Marca 2014 Napisano 20 Marca 2014 Pokrętło blokady hydraulicznej pracuje 0-1 tzn. jest zablokowany lub nie? Czy są stany pomiędzy? Bo dosyć długi kąt do przekręcenia mają.
jacca Napisano 20 Marca 2014 Autor Napisano 20 Marca 2014 Tylko blokada hydrauliczna może mieć "zabezpieczenie" przed uszkodzeniem w przypadku jazdy w terenie na zablokowanym widelcu, przy czym nie każdy rodzaj takiej blokady pozwala na regulację momentu kiedy blokada "puści" przy uderzeniu, są takie że ten moment jest ustawiony przez producenta. I teraz pytanie z tym związane - czy każda blokada hydrauliczna ma takie zabezpieczenie (nie ważne czy ustawione na sztywno, czy z regulacją) czy jest to dodatkowa opcja? Żeby było zabawniej mowa o aktualnym roczniku, a w sklepach jest mnóstwo rocznika 2011, który był w katalogach opisywany inaczej i dodatkowo występują NCXy lite, które mają bajery jak NRXy lite i nie wiem czym się na dobrą sprawę różnią od NRXów. Żeby było jeszcze zabawniej sklepy różnie opisują oznaczenia producenta i czasami ciężko ustalić, o który naprawdę amortyzator chodzi. dwa praktycznie identyczne modele nrx/ncx różnią się chyba tylko skokiem. kurcze nie wiem po co tak mieszają z tymi modelami. a ponawiając pytanie z pierwszego postu - jak w wśród sr suntourów sklasyfikować RST Vita TnL? jaki będzie najbliższy odpowiednik? Warto dodać że blokady mechaniczne można załączać i wyłączać tylko na postoju, kiedy nie siedzimy na rowerze, wynika to z ... konstrukcji tego ustrojstwa to już napisałem Pokrętło blokady hydraulicznej pracuje 0-1 tzn. jest zablokowany lub nie? Czy są stany pomiędzy? Bo dosyć długi kąt do przekręcenia mają. ponawiam pytanie z pierwszego posta
Mod Team sznib Napisano 21 Marca 2014 Mod Team Napisano 21 Marca 2014 Pokrętło blokady hydraulicznej pracuje 0-1 tzn. jest zablokowany lub nie? Czy są stany pomiędzy? Bo dosyć długi kąt do przekręcenia mają. Zależy od amortyzatora, najczęściej jest to 0-1, ale np. W przypadku Rock Shoxów można zakupić manetkę Poplock adjust, dzięki której można płynnie regulować kompresję (0 to minimalna kompresja, ale nie jej całkowity brak, max - to całkowita blokada). Ludzie robili też w widelcach tej firmy z blokadą na goleni taki myk że demontowali sprężynę spod pokrętła, co również pozwalało na płynną regulację kompresji.
Gość Napisano 21 Marca 2014 Napisano 21 Marca 2014 Ehmmmm, a gdzie jest sprezyna pod pokretlem? W jakim RSie czyli? Bo, ze trzeba MC rozlozyc na elementy pierwsze, to jakby inna historia i owszem wtedy manetka mozesz pojechac w strone blokady, tylko z powrotem juz nie pojdzie.....
Mod Team Puklus Napisano 23 Marca 2014 Mod Team Napisano 23 Marca 2014 To było raczej bardziej opisowe niż dokładne
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.