Skocz do zawartości

[korba] ułamany wielowpust


swimfan

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

ostatnio jadac odkrecila mi się lewa korba HII. Po demontażu okazało sie ze czesc wielowpustu ukruszyla sie. Zalozylem, posmarowalem dokrecilem i przez jakies 200km jezdzilem, az do czasu kiedy korba sie odkrecila i mimo ze dokrecam ponownie wystarcza to na przejechanie przez jakies 5 km(dokrecanie itd zero jazdy). Mam pytanie czy ktos taka os probowal reanimowac tzn. wybil i dorobil u slusarza- chyba ze marze;/ i takiej rzeczy sie nie da zrobic i korba poleci na smietnik

  • Mod Team
Napisano

Wymienić oś w korbie ... o ile to w osi a skończy sie jak mniemam wymianą całości bo inaczej sie nie da. Można zakleić na amen a później przy zdejmowaniu użyć szlifierki.

  • Mod Team
Napisano

Reanimacja to trochę zawracanie głowy, aczkolwiek wymiana ośki jest możliwa. Swego czasu bikestacja sprzedawała korby na połówki :D 

 

Napisano

Wymienić oś w korbie ... o ile to w osi a skończy sie jak mniemam wymianą całości bo inaczej sie nie da. Można zakleić na amen a później przy zdejmowaniu użyć szlifierki.

 

a jak to wybic os bo wydaje mi sie ze to jest wprasowane?

tez myslem o sklejeniu (jaki klej bedzie trzymał?) albo nagwitowaniu w srodku i dokrecenie dluzsza sruba:0, ale chyba sruba tu nie trzyma;/

  • Mod Team
Napisano

Oś jest wprasowywana tak że ijest ona schładzana a korba rozgrzewana, po wyrównaniu temp jest mocne połączenie. W domowych warunkach niemal niemożliwym jest poprawne naprawienie korby, dlatego niestety trzeba wymienić i następnym razem zwracać uwagę na dokręcenie ramion i zabezpieczenie przez odkręceniem.


Pokaż jak ten wieloklin wygląda, może co z tego jeszcze będzie :P

Napisano

Co do kleju to chyba trzeba sobie odpusic bo jak tu klejac to wszystko zmienic np lozyska.

Co do wieloklinu to ulamany jest w polowie.

Jedynym pomyslem jest przegwintowanie srodeku osi korbyi dorobienie dluzszej sruby dokrecajace.

Korba to FSA i zauwazylem ze dopóki sruba jakos trzymala korba sie nie odkrecala (mowie o tej glownej srubie a nie odwoch srubach sciskacjacych bocznie).

Patrzac na shimano sruba główna (tu nakretka palstikowe) w tym momecie  nic nie daje niektorzy jezdza bez tej sruby.

post-105018-0-20411500-1395220149_thumb.jpg

Napisano

Zdjęcie ku przestrodze. Mieszczuch brata, środek skrzyżowania w dużym mieście wojewódzkim i próba ruszenia spod świateł. Skończyło się na siniakach i rozerwanych spodniach i zniszczonym siodle. Auta w porę wyhamowały.

 

IMG_2843.JPG

 

Jeżeli masz możliwości finansowe to wymień całą korbę na sprawną.

Ze schematu wnioskuję, że uszkodzenie wielowpustu jest duże. Pomyśl co się może stać w momencie pęknięcia korby, np. podczas jazdy na stojąco. Moim zdaniem nie warto ryzykować.

  • Mod Team
Napisano

Czy to nie stary altus ? mojemu kumplowi także padł stary altus, znaczy złamało sie ramie tak jak tutaj, z tym ze on do szpitala pojechał ...

 

 

Edyta:

shimano.gif

 informacja od shimano jaką przekazał mi M333, osoby posiadające korby jak na powyższym obrazku powinny sie zgłosić do nich w celu wymiany korby.

Napisano

Zdjęcie ku przestrodze. Mieszczuch brata, środek skrzyżowania w dużym mieście wojewódzkim i próba ruszenia spod świateł. Skończyło się na siniakach i rozerwanych spodniach i zniszczonym siodle. Auta w porę wyhamowały.

 

IMG_2843.JPG

 

Jeżeli masz możliwości finansowe to wymień całą korbę na sprawną.

Ze schematu wnioskuję, że uszkodzenie wielowpustu jest duże. Pomyśl co się może stać w momencie pęknięcia korby, np. podczas jazdy na stojąco. Moim zdaniem nie warto ryzykować.

 

Jedyna wada jaka zuwazylem to fakt ze sie korba odkreca. Moze nie skakalem na rowerze ale przy takim peknieciu wszytko trzyma sie (jedzilem w terenie).

W moim przekonaniu moje pekniecie powstalo podczas wybijania korby(oslabienai materialu)

 

 

Napisano

Kupić tanią korbę z zajechanymi blatami (można wyrawć za grosze) albo nawet bez blatów samą korbę z ośką i przerzucić swoje blaty.

Z tym się szkoda szarpać bo ubytek jest zbyt duży i trzymać to nie będzie. Można by od bidy próbować wspawywać kawałek rurki tej zamej średnicy i łapać to na klej ale to koszta porównywalne z kupieniem używki korby bez blatów, poza tym lewa korba też pewniema już rozwalone gniazdo od tych kombinacji.

Moim zdaniem to padło bo ramię było nie dokręcone jak trzeba.

Napisano

Generalnie wydaje mi się ze od wybijania chociaz wybiajlem za posrednictwem mlotek+deska,

dokrecanałem zachowujac wszelkie normy wiec o niedokreceniu nie ma mowy. Spawanie racze nie , moze cos z dluzsza sruba wymysle;(

Napisano

Ostatnio wymieniałem korbę FSA z ułamaną końcówką osi, tak jak tu. 

Być może jest to wada serii, bo w tym przypadku jestem pewien że właściciel nie kręcił niczego sam.

Napisano

No nie wiem, ja chyba za  duzo kombinowałem.

Pamietam swego czasu zalozylem jedna miske shimano druga fsa i wbilem korbe ale z wybiciem nameczylem sie co niemiara (co prawda nie walilem mlotem metal o metal ale zassalo sie niesamowicie).

Byc moze miska shimano i FSA maja rozne wysokosci i np brakowalo troche np 2 mm na osi (ale w to akurat watpie bo pekniecie zaczynalo sie prawie na samym poczatku jak sie zaczynal wielowpust).

 

 

 

Napisano

No to dziwne bo tam nie ma nic co by trzeba było wbijac. Korba wchodzi na wielowpust jak i w miski bez użycia siły, jak musiałeś wbijac to coś było nie tak.

Napisano

Niestety korba FSA i suport Shimano to nie to samo co suport i korba Shimano - kombinacja tych dwóch firm w podanej wersji wchodzi ciężko. 

 

Być może uderzając w końcówkę osi przy wyciąganiu korby nadwyrężyłeś materiał.

Napisano

No to dziwne bo tam nie ma nic co by trzeba było wbijac. Korba wchodzi na wielowpust jak i w miski bez użycia siły, jak musiałeś wbijac to coś było nie tak.

 

Na wielopust nic nie wbijalem:) wchodzil gladko, chodzi o umieszczenie osi korby w łożyskach.

 

 

Generalnie korba FSA i suport shimano terotycznie jest za ciasno spasowany teoretycznie powinno byc 24 mm- ale pewnie jest 24,2 mm ;/. Jak juz sie wbije (zlozy) korbe to z wybiciem jest mega kłopot.

 

Tobo własnie tak mysle ze musialem oslabic materiał, bo rozwalic taki material tylko krecac korba trzeba miec niesamowite cisnienie w nodze:)

Napisano

 

 

informacja od shimano jaką przekazał mi M333, osoby posiadające korby jak na powyższym obrazku powinny sie zgłosić do nich w celu wymiany korby.

Jest jakaś oficjalna informacja od shimano na ten temat?

Np. kto prowadzi akcję serwisową?

 

Napisano

Miałem tą korbę alivio, z 15kkm wytrzymała.

Prawe ramię weszło w tylne koło, jak mnie gość samochodem walnął. W każdym razie zgięła się, a nie pękła.

  • Mod Team
Napisano

Jedyne Ci mogę powiedzieć ... do przetopu. Jak by ci udało wymienić oś ... tylko skąd byś ją wziął ... czeka cie nowa korba niestety.

  • Mod Team
Napisano

Jeżeli masz dostęp do maszyn ... możesz wybić ... lekko wyfrezować otwór by był idealny, następnie zrobić nową oś z uwzględnieniem poprawki i tolerancją by to wpasować tradycyjnie na zasadzie rozszerzalności cieplnej, albo dopasować średnice tak by weszło dość ciasno. W tym wypadku, wypada wyżłobić lekkie bruzdy i osadzić to na kleju do metalu.

 

You can try 'couse this crank is dead anyway :P próbuj, nic nie tracisz :P

Napisano

Jedyny problem widze w wybiciu , reszta jest do ogarniecia.

Moze sie pokusze o wieksze fi na osi bo  lozyska 37x25x7 padaja szybko  no i miski lozyskowe bede musial stworzyc;/

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...