Skocz do zawartości

[nyple]Słów kilka o alu nyplach...


dayus

Rekomendowane odpowiedzi

Kto z Was uzywa alu nypli i czesto centruje koła?

Czy gwint w tych nyplach wytrzymuje czeste centrowanie,czy tylko 1-2 razy i wymiana nypli mnie czeka?

Zastanawiam sie nad kupnem alu nypli,ale w sklepach gadaja,ze to jednorazówki ( w to niewierze,ale może coś w tym jest)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś mnie odrzucają Alu nyple - ważę w granicach 80 kg + , i jednak wolę mosiężne - nie zapiekają się i nie zerwę gwintu.

 

Ponadto jak alu nypel "przyłapie" - to łatwiej go kluczem zniszczyć - a różnica na wadze jednak symboliczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mosiądze wcale nie sa takie miekkie. Jakby ktoś nie wiedzieł to stop miedzi i cynku. A co do tzw. masy rotorowej. Masowy moment bezwładnosci bedzie wiekszy, to prawda, ale to nawet lepiej bo całe koło bedzie miało większy moment bezwładności przez co dalej sie zatoczysz na luzie (np z górki) :D Z reszta róznica masy nie jest aż taka wielka - to bardzo drobne elementy.

 

P.s. Takie jest moje zdanie na ten temat z którym sam sie nie zgadzam :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)ale to nawet lepiej bo całe koło bedzie miało większy moment bezwładności przez co dalej sie zatoczysz na luzie (np z górki)
no własnie, tylko z órki,ale trzeba jeszcze pod tą gorkę wjechac. Jakby ludzie chcieli szybciej z gorki zjezdzac na XC,to by nie kupowali obreczy po ok. 400g, tylko DX32
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a roznica wagowa to 20gr wiec dla kola przednigo o masie okolo 700gr to calkiem sporo a juz nie mowie o super lekkich ja np przy wymianie V-brakeow na tarczowki zszedlem z wagi przy okazji na calym rowerze jak i na kolach:-)obrecz rpzednia lzejsza o okolo 35gr nyple o 20gr szprychy o ok 60gr(mniej o 4 i cieniowane-ciezko moi ocenic ale chyba tak jakos bedzie z waga)do tego lekka detka 95gr zamiast zwyklej debicy wiec pewnie ze 100gr roznicy a dolozylem tarcze 180 pewnie wazy ze 200gr ale jest sporo blizej osi kola :blink: piasta DT onyx nie wiem ile dokaldnie wazy ale poprzednia byla tania wiec tez nie lekka na pewno a do tego wymienilem zaciski na takie imbusowe wiec ze 30gr zeszedlem tutaj takze :blink: co do tylniego to waga w gore na piascie o okolo 80gr minus 30 na zacisku ze 40 na szprychach detka z 30-40gr lzejsza obrecz lzejsza o 110gr :) tarcza 160 wiec ze 180gr generalnie zmiana na tarcze i dbanie o wage poszczegolnych elementow kola(a miare mozliwosci finansowych)przy ich sporym potencjale tuningowym w porownaniu do wczesniejszego zestawu dala mi efekt taki ze pierwszy raz jak na nie wsiadlem to o malo z roweru nie wyskoczylem przy ruszaniu :) wiec alu moge na nyple raczej polecic gdyz sa one po 50groszy nawet(DT)wiec daje to 15zł ceny co dla kol o wadze okolo 1800gr(obrecze piasty szprychy)daje juz spory efekt to tak jakby zejsc z obreczy 20gr za 15zł razy dwa :)

mam nadzieje ze moja waga ich nie poniszczy tylko...w sumie mam je tylko z przodu a z tylu standartowe do DT competition wiec zdajsie to mosiadz...??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mosiądze wcale nie sa takie miekkie. Jakby ktoś nie wiedzieł to stop miedzi i cynku. A co do tzw. masy rotorowej. Masowy moment bezwładnosci bedzie wiekszy, to prawda, ale to nawet lepiej bo całe koło bedzie miało większy moment bezwładności przez co dalej sie zatoczysz na luzie (np z górki) :blink:

To jak wytłumaczysz, że kolarze szosowi mają bardzo lekkie koła?

Zysk na zjazdach jest dużo mniejszy, niz straty spowodowane dużo większym wysiłkiem koniecznym do rozpędzenia roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież napisałem, ze takie jest własnie moje zdanie na ten tamt z którym sam osobiście sie nie zgadzam :(

 

A tak powaznie to każdy kij ma dwa końce. Pewnie, że przy rozpedzaniu roweru trzeba pokonać wieksza bezwładność kół, ale nie popadajmy w przesade. Nyple aluminiowe nie pomogą Ci podjechac pod góre. IMHO róznica w momencie bezładności raczej nie jest odczuwalna. Co innego waga samej obreczy. Tutaj różnice masy moga być już znaczne.

 

Podsumowując uważam, ze to przerost formy nad trescią. Aby zmniejszyć wage roweru nie zaczynałbym od wymiany nypli na aluminiowe. To mozna zrobic jak rower Twój wazy już kołoj 7kg i nic innego sie juz wyminić na leżejsze nie da :D Ale to tylko moje zdanie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Are alloy nipples as strong as brass nipples?

 

No they are not as strong however because rims today are so strong it is not very significant ( they also save 25g per wheel and because this is off the wheel it is a significant amount of weight). This is especially true if the wheel is built with a very high grade spoke and alloy nipple such as the Wheelsmith spoke and nipple products. The only exception to this is if you are building a disc wheel on a downhill bike. This is because all of the braking stress is placed on the spoke nipple when braking using a disc hub. We recommend that brass nipples are used with disc wheelsets. If you build disc wheels with alloy nipples you may have to true your wheelset more often and the nipples will be more prone to brake.

tlumaczyc chyba nie trzeba ? :D

zrodlo to czesc FAQ na temat kol sporego sklepu z kaliforni ktory sklada duuuzo koleczek. Zaufalem temu co napisali i mimo ze nie mam roweru do dh :) to mam tarczowki i dlatego zafundowalem sobie nyple mosiezne. A te pare gram wiecej hmmm ... wiem ze moje nogi dadza rade uciagnac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do mojego doświadczenia z Alu nyplami DT to mogę dodać, że od zawsze jeździłem na kołach zaplatanych na alu nyplach i nigdy nie miałem z nimi problemów, choć nieraz tak spadłem na przednie koło, że ósemka nie do wycentrowania ale ani szprychą Revolution ani nyplą alu nic się nie działo. Natomiast nieraz obrobiłem i to praktycznie nie używanym kluczem ParkTool'a nypel mosiężny w drugim rowerku chcąc podciągnąć koło. Koła zaplatam sam, centruje mi znajomy, zawsze na koniec szprychy wcieram niewielką ilość smaru, podobnie minimalna ilość na nypel w miejscu jego styku z kabslem - lżej się wówczas centruje i mocniej można naciągnąć jak i zabezpiecza to przed zapiekaniem - nigdy mi się tak zaplecione Alu nyple nie odkręcały same, i niegdy się nie zapiekały. Wg mnie naprężona szprycha działa jak podkładka sprężynująca więc odkręcać się nic nie powinno. Mam teraz na przodzie tarczę 203, kółko na 32 szprychy Revolution + te Alu nyple a ważę 90kg i nic absolutnie się nie dzieje. Nie za bardzo wyobrażam sobie też "proroctwa" niektórych, że coś może się stać alu nyplą z hamulcem tarczowym. Nie wiem czym miało by się to objawić, że niby mają nagle mi strzelić wszystkie nyple po kolei i koło się rozpadnie czy jak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czym miało by się to objawić, że niby mają nagle mi strzelić wszystkie nyple po kolei i koło się rozpadnie czy jak ?

To chyba logiczne ze wszystkie naraz nie strzela. :)

 

Widzialem tylko raz taka sztuke kola ale widzialem :) - kolo z typowego roweru do dh z pozrywanymi szprychami ( 3 albo 4 sztuki ) przy popekanych alu nyplach . Wiec zdarzyc sie moze.

Sam mam zwykly rower do xc i pewnie roznicy by nie bylo ... ale ... pro forma strzelilem sobie mosiezne ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

To ja odświeżę.

W związku z faktem, że właśnie kompletuję sobie nowe koła, mam prosbę do wszystkich, którzy mają wszelakiego rodzaju - złe i dobre - doświadczenia z aluminiowymi nyplami. Teoretycznie zdecydowałam się już na alu, ale niepokoją mnie niektóre opinie, powtarzające się również na tym forum (jak np. ostatnia wypowiedź jabu12: http://www.forumrowerowe.org/index.php?sho...mp;#entry437272). Jeśli to faktycznie jest tak, że z alu nyplami ryzyko uszkodzenia koła jest większe - zrezygnuję z tych kilkudziesięciu gram zysku i wezmę mosiężne.

Moja waga: 45 kg, styl jazdy: teren, offroad (czyt.: częste wizyty badyli między szprychami, przedzieranie się przez chaszcze, uderzenia w szprychy luźnymi konarami itp. - to nie jest jazda po płaskim i pozamiatanym :) ), również - jak najczęściej się da - góry (więc wiadomo: kamienie).

Czy alu nyple w dobrze zaplecionych kołach rzeczywiście stanowią większe ryzyko, niż mosiężne?

Pozdrówko z dylematem :D ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba dayus ma racje, latwiej "objechac" mosiezne

Miałem alu nyple i aktualnie mam mosięŻne. MosięŻne są bardzo twarde praktycznie niemożliwe do objechania. A alu to raczej trzeba mieć szczęście by dobrze wycentrować kilka razy.

To ja odświeżę.

W związku z faktem, że właśnie kompletuję sobie nowe koła, mam prosbę do wszystkich, którzy mają wszelakiego rodzaju - złe i dobre - doświadczenia z aluminiowymi nyplami. Teoretycznie zdecydowałam się już na alu, ale niepokoją mnie niektóre opinie, powtarzające się również na tym forum (jak np. ostatnia wypowiedź jabu12: http://www.forumrowerowe.org/index.php?sho...mp;#entry437272). Jeśli to faktycznie jest tak, że z alu nyplami ryzyko uszkodzenia koła jest większe - zrezygnuję z tych kilkudziesięciu gram zysku i wezmę mosiężne.

Moja waga: 45 kg, styl jazdy: teren, offroad (czyt.: częste wizyty badyli między szprychami, przedzieranie się przez chaszcze, uderzenia w szprychy luźnymi konarami itp. - to nie jest jazda po płaskim i pozamiatanym :) ), również - jak najczęściej się da - góry (więc wiadomo: kamienie).

Czy alu nyple w dobrze zaplecionych kołach rzeczywiście stanowią większe ryzyko, niż mosiężne?

Pozdrówko z dylematem :D ...

Nyple alu nie są mniej odporne na rozcentrowanie koła od mosiężnych. Jedyną ich wadą jest to iż 3-4 razy je wycentrujesz i już do wymiany bo zrobią się okrągłe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam alu nyple i nie mam powodu do narzekań. Można powiedziec że koła były centrowane dwa razy -pierwszy raz przy zaplataniu i raz dociągane.Na nyplach nie ma uszkodzeń.Wg mnie wypowiedż Jabu dobrze świadczy o alu nyplach-zostały nawet wyrwane z obreczy. Jesteś lekka i niska masa roweru ma u ciebie szczególne znaczenie. Nyple nie kosztują też majątku. A to ostateczny argument http://www.sklep.bikestacja.pl/index.php?cPath=50_51

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O zapiekanie pytałam serwisanta, u którego będę składać koła - twierdzi, że zapiekać potrafią się tak samo mosiężne, jak i alu. Prawdopodobnie jest to kwestia nasmarowania gwintów - ale pewności oczywiście nie mam.

Co do niższej wytrzymałości... no właśnie - mógłby ktoś to potwierdzić/zdementować? W jaki sposób ta niższa wytrzymałość się objawia - czy jest to zauważalny spadek, czy raczej teoretyczny i w praktyce rzadko obserwowalny? Dodam, że koła mają być pod v-ki.

Ścigać się nie będę - ale jak wspominałam wyżej, koła będą mordowane po bezdrożach...

Pozdrówko dociekliwe :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...