Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Właśnie stałem się posiadaczem hamulców XT ze stajni shimano. Do tej pory miałem Avid Juicy. Z wielkim zdziwieniem odkryłem, ze w odróżnieniu do AVIDów (gdzie jest jeden sposób odpowietrzania) w shimano jest kilka różnych metod na odpowietrzanie hamulców.

a ) Przy pomocy lejka, czyli napełniamy strzykawkę, podłączamy do zacisku i przepychamy lej tak długo, aż przepłynie do wkręconego w klamkę lejka/strzykawki

b ) Przez otwarcie zbiorniczka, czyli analogicznie jak w pkt "a", ale zamiast używania lejka otwieramy zbiorniczek i odciągamy z niego spieniony płyn

c ) Od klamki w dół, czyli wlewamy do otwartego zbiorniczka olej i naciskając klamkę przepychamy go w stronę zaciski, gdzie wypłynie do woreczka/naczynka

 

1) Jakie są różnice w wyniku tych trzech sposobów odpowietrzania? Jaki jest najlepszy?

 

2) Czy podczas odpowietrzania stosujecie żółte rozpieracze dla tłoczków, czy może zostawianie hamulec na kole? Czy są różnice w działaniu hamulców przy oby rozwiązaniach?

 

3) Czy można jakoś regulować długość 'jałowego" skoku klamki (odległość klocków od tarczy) wybierając jeden z ww sposobów odpowietrzania?

 

4) Co oznacza że hamulce mają "jednokierunkowe odpowietrzanie"?

Edytowane przez mudia
  • Mod Team
Napisano

Odpowietrzanie z lejkiem Shimano stosuje od niedawna, właśnie po te żeby nie rozkręcać dekielka. Prawidłowy sposób, zalecany przez Shimano w nowych heblach to ten z lejkiem.

Klocki rozporowe powinno się dać jeśli odpowietrzamy, a klocki są już w jakimś stopniu zużyte. Przy nowych klockach nie musi się ich stosować.

"Jednokierunkowe odpowietrzanie" oznacza właśnie metodę od zacisku do lejka, odpowietrzanie przez wlewanie oleju do zbiorniczka i jego spływanie do zacisku nie jest oficjalnie zalecane w nowych hamulcach.

Ja ze swojej strony polecam odpowietrzanie z lejkiem, bo ta metoda jest łatwa i przyjemna. Kiedyś w starych hamulcach Shimano próbowałem metody od zbiorniczka do zacisku i jak dla mnie lipa.

  • Mod Team
Napisano

1. do tego hamulca stosuje się przypadek a, wkręca się w klamkę zbiorniczek i tłoczy układ az znikną bąbelki.

2. nie ma potrzeby ale można, można także użyć drewienka, papieru czy np zaginionego skarbu montezumy :P

3. nie, to się reguluje śruba free stroke w klamce, ale w shimano działa to ... średnio.

4. Znaczy to że należy wlewać płyn w jedną strona, od zacisku w górę.

  • Mod Team
Napisano

 

 

Ja ze swojej strony polecam odpowietrzanie z lejkiem,

Można lejek zastąpić strzykawką 20 bez tłoka. Dziubek pasuje w otwór zbiorniczka klamki, nic nie leci na boki a przy zdejmowaniu wystarczy zatkać strzykawkę palcem.

Napisano

Bez przesady żeby się bawić w strzykawki..... Oryginalny lejek kosztuje 12zł. Raczej nie jest to cena zaporowa.

 

Wysyłane z mojego GT-I9082 za pomocą Tapatalk 2

 

 

Napisano

Ja dorobiłem specjalne króćce (dobrze uszczelnione) do wkręcenia w klamkę i mogę płyn przepychać w obie strony, ułatwia to wypchnięcie powietrza z zacisku ale można też wyciągnąć tłok ze strzykawki i mamy zbiorniczko-lejek

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Nabylem wlasnie 785 i skracalem przewod, odziwo nic nie wylecialo po odlaczeniu przewodu a po podpieciu klamka dziala jak dzialala, trzeba to itak odpowietrzyc? Bo widzialem jakies filmiki gdxie mowili ze nie trzeba

Napisano

Podzielam twoj tok rozumowania:) ale sa wpisy ze koniecznie trzeba odpowietrzac bo zawsze do przewodu sie troche powietrza dostaje, wiec sie pytam bo sie nie znam na tyle:) a nie chcial bym na jakims zjezdzie sie przekonac ze jednak trzeba bylo odpowietrzyc:€

  • Mod Team
Napisano

 

 

ale sa wpisy ze koniecznie trzeba odpowietrzac bo zawsze do przewodu sie troche powietrza dostaje

nie wspominając o gazie rozpuszczonym w samym płynie ... np w butelce napoju jak zalejesz pod korek nie ma bąbelków mimo że jest tam duuzo gazu.

 

Póki hamuje dobrze a klamka sie nie zapada, nie jest gumowata nie dotykać. Jak sie zaczną problemy wtedy sie będziesz martwił. No chyba ze chcesz sie czegoś nauczyć :D Ale za pierwszym razem możesz sobie zrobić gorzej niż jest :P

Napisano

Polatam zobacze:) tez mi sie wydawalo ze to w koncu nie statek kosmiczny jak dziala to dziala nie ma co uskuteczniac nic na sile ale wolalem zapytac:) w razie czego zestaw odpowietrzajacy mam bede sie bawil:) dzieki za odp

  • 2 lata później...
  • Mod Team
Napisano

Archeolog na tropie starych tematów ;)

 

Może mi ktoś powiedzieć co robię źle. Odpowietrzałem wczoraj hamulce M785 mojej narzeczonej. Zacząłem od tylnego, bo tam klamka się zapadała niemal do kierownicy. Wtłoczyłem od strony zacisku nowy płyn, do leja napłynął stary brudny.... Dobra tutaj problemu nie ma.

 

Wziąłem się za przedni hamulec. Rozsunąłem klocki, włożyłem bloker, odkręciłem na górze śrubę, wkręciłem lejek, na dole podpiąłem strzykawkę i do dzieła. Tylko jest kłopot, po odkręceniu odpowietrznika za cholerę nie mogę przepchnąć płynu. Próbowałem w różnym stopniu odkręconego odpowietrznika nic. Na górze później zdjąłem lejek, też nic. Widząc, że to nie przynosi efektu, wykręciłem przewód hamulcowy od zacisku żeby sprawdzić jego drożność. Po naciśnięciu klamki, z przewodu "sika" płyn. Został mi sam zacisk w ręku który również sprawdziłem czy od odpowietrznika przepływa płyn. Płynie. Skręciłem całość, znów nie mogę strzykawką przepchnąć płynu.

 

Noszz kurde co jest?

 

edit

Może to jest jeszcze kwestia taka, że ten odpowietrznik za mocno odkręcam ?

Napisano

 

 

Został mi sam zacisk w ręku który również sprawdziłem czy od odpowietrznika przepływa płyn. Płynie.
To pewnie nie odpowietrznik. W drugą stronę idzie? Próbowałeś zasysać?
  • Mod Team
Napisano

Próbowałem zasysać. Też nie idzie. Tzn. wyssałem trochę oleju prawdopodobnie z zacisku, ale że było podciśnienie to go zassało z powrotem.

  • Mod Team
Napisano
Wtłoczyłem od strony zacisku nowy płyn, do leja napłynął stary brudny

Standard

 

 

Może to jest jeszcze kwestia taka, że ten odpowietrznik za mocno odkręcam ?

Tak może być, powinno sie go odkręcić o 15 stopni więcej, może zatkać przepływ. A jak naciśniesz klamkę może cieknąć, bo to jednak robi spore ciśnienie, a nie jest to uszczelnione.

 

Zrób tak, podłącz strzykawkę i pompuj, równocześnie odkręcając kalamitkę, w końcu musi ruszyć.

  • Mod Team
Napisano

Ruszyło, jednak nie do końca wiem co było przyczyną. Doszło do tego, ze skróciłem nawet przewód o długość ok cm, bo myślałem, że się coś przytkało. Rozebrałem całą klamkę. A na koniec jeszcze postanowiłem odkręcić śrubę od regulacji free stroke ? I wydaje mi się, że to ostatnie przyniosło oczekiwany efekt.. Początkowo ją miałem zakręconą na maksa.

Generalnie hamulce odpowietrzone, narzeczona zadowolona! :)

  • Mod Team
Napisano

Jak Wykręcisz kalamitkę ( odpowietrznik ) Zobaczysz ze ma malutki otwór z boku i on sie obraca razem z osią i tylko w pewnym zakresie przepuszcza płyn :P

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...