Skocz do zawartości

[piasta]Bicie koła, skrzywiony zacisk


jogi109

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć. Zacznę od poczatku. 1000km temu zakupiłem piastę tylną Novatec d042sb. Założyłem, jeździłem, jakoś po 600km oddałem koło do centrowania. Od serwisanta usłyszałem, że jest lekko skrzywiona obręcz, przez co ma bicie góra-dół. Nie przejąłem się, gdyż wiem że te obręcze to lipa. Nie wiem czy warte byłyby w ogóle 20 zł...NO i do tej pory koło ma lekkie bicie góra-dół-no nie wiem, powiedzmy 1mm. Jest to widzialne i słyszalne, gdy nie pedałujemy -toczymy się. Jakoś 150 km temu, patyk wszedł miedzy szprychy, krzywiąc i doszczętnie niszcząc tylna przerzutkę, hak ramy (wymienny), zacisk, leciutko (nie zauważalnie, lecz koło dostało bicia) szprychy oraz luzując nakrętkę piasty pod którą są łożyska. (dodam, że było tam sterylnie czysto-z jednej strony !) Wymieniłem na nowe zacisk, hak oraz przerzutkę, i mocna zacisnąłem zacisk-naprawde mocno. W dniu dzisiejszym ściągając koło zauważyłem, iż zacisk jest krzywy. Jak się go zakręca, to trzymając w palcach tę nakretkę i kręcąc zaciskiem czuć wyraźnie jak chodzi na boki. Przejąłem się, gdyż trochę to dziwne po ~150km. Zacząłem węszyć. Wyszło kilka spraw:

-hak nie jest mocno przykręcony, równolegle z ramą jest OK, ale chodzi góra dół wokół sruby (niestety nie mam torxa żeby go dokręcić)

-oś w piaście nie kręci się lekko. W porównaniu z nową nie uzywaną przednią d041sb, ta się kręci lekko, zaś tylna trochę ciężej. Gdy obracam osią, kaseta rusza się do momentu natknięcia na zapadkę -tak to można określić. Zaś gdy kręcę kasetą, oś bez problemu się obraca (sprawdzane po zdjęciu koła oczywiście)

Oś nie wygląda na skrzywioną, lecz nie daję głowy uciąć.

Jestem lekki, ważę 62kg, rower około 17kg (tak wiem kobyła, za miesiąc bedzie nowy). Jesli mnie pamięć nie myli, to ten pulsujący dźwięk podczas obrotu kołem/toczenia się był od kiedy ją kupiłem, ale zwalałem to na obręcz. Jeździ się lekko, bez problemów, raczej nie czuć bujania na płaskim asfalcie. 

No i teraz pytania:

dlaczego prawie nowa piasta ma taki (spory, nie spory- nie wiem, brak doswiadczenia) opór, większy niż nowa przednia? Może to róznica tych 2 łożysk? Dlaczego zacisk jest krzywy po tak krótkim czasie (dodam, że starałem się nie nadepnąc na niego, nie rzucać nim itp.)? Czy mogę tak jeździć? Czy powinienem się tym przejąć? czy przy krzywej osi, bicie koła było by tylko takie małe (1mm)? 


Dodaję film. Jak widać, koło się kręci, ale czas kręcenia około 45sekund to trochę mało. Próbowałem pokazać to z kasetą, ale nie widać tego na filmie :C

http://youtu.be/phN6ZQ5nyQA

 

"Przypomniało mi się", ze żeby włożyć piastę muszę rozgiąć widełki-jakieś 3mm. Może to być przyczyną krzywego zacisku-nie wiem!

Napisano

dlaczego prawie nowa piasta ma taki (spory, nie spory- nie wiem, brak doswiadczenia) opór, większy niż nowa przednia? Może to róznica tych 2 łożysk?

 

Mam tą piastę, łożyska również nie kręciły się tak płynnie jakbym chciał. Po 3 tysiącach km postanowiłem wymienić łożyska na nowe innej marki, co lekko poprawiło sytuację. Ja bym się nie przejmował i jeździł.

 

Dlaczego zacisk jest krzywy po tak krótkim czasie (dodam, że starałem się nie nadepnąc na niego, nie rzucać nim itp.)? Czy mogę tak jeździć? Czy powinienem się tym przejąć?

 

Zacisk jest krzywy, bo Ty go skrzywiłeś zaciskając na siłę. Tak się nie robi i nic to nie daje. Czy powinieneś się przejąć...zależy co uznajesz za skrzywienie.

 

czy przy krzywej osi, bicie koła było by tylko takie małe (1mm)?

 

Skrzywienie osi nie ma tu nic do rzeczy. Włóż koło w ramę i postaw rower na kołach. Siedzi ? Siedzi.

Zacisk tylko dociska całość. To nie wolnobieg żeby były takie akcje.

 

"Przypomniało mi się", ze żeby włożyć piastę muszę rozgiąć widełki-jakieś 3mm.

 

Co to za rama ? Każda nowoczesna rama mtb jest idealnie wymierzona pod obecny standard piast mtb. Nic nie trzeba odginać, wchodzi na gotowca.

Napisano

Moja D042 też czasami potrafi kręcić oś razem z bębenkiem i nie chodzi tak lekko jak przednia 041.. Doczytałem gdzieś, że to wina uszczelek przy bębenku czy przy łożyskach..? Swoją drogą łożyska z takim uszczelnieniem same z siebie stawiają pewnien opór.. :) Czym ich więcej, tym opór będzie pewnie większy.

 

Wysłane z mojego C2105 przy użyciu Tapatalka

 

 

Napisano

Rama to taki cross z decathlonu...nie ma sie co dziwic. Jak widac ma filmie, ten opór to nie jest taki typowy, bo zatrzymuje sie tak plynnie,nie na raz.

Czy zacisk typu Bolt-on cos pomoze? Jesli tak to polećcie cos.

Napisano

Co chcesz naprawić nowym zaciskiem - płynność obrotu łożysk czy bicie koła ? Zacisk nie ma tu nic do rzeczy, pisałem o tym wyżej.

Możesz wymienić jeśli Ci zależy, ale tego się NIE dokręca na pałę. Zacisk nie pełni żadnej funkcji oprócz trzymania koła aby nie wypadło.

Napisano

No wim, zle sie wyrazilem. Chodzilo o to,ze bolt on sie dokreca, nie dziala siłą na bok osi szybkozamykacza i nie krzywi sie zacisk. Zacisk mógł sie skrzywic podczas zaciskania czy przez za mocny scisk w jakis sposób w czasie jazdy?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...