Skocz do zawartości

[rower] uniwersalny


lukaszs

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym sprowokować dyskusję na temat uniwersalności

W obecnych czasach - mamy kilka rodzajów ram, kilka rozmiarów kół ,kilka charakterystyk geometrii itp.

 

Jaki rower mam wybrać?

 

To pytanie nurtuje pewnie wielu z was - HT czy full , 100mm , 120mm czy 160mm, koła 24' ,26' ,27,5' czy 29' a może innego dziwoląga, a  pojawia się głównie gdy nie mamy kaski na kilka rowerów.TO JA!!!

 

Jaki rower będzie najbardziej uniwersalny  - będzie  lekki , szybki, będzie dobrze zjeżdżał i podjeżdżał , będzie wygodny na długich przejażdżkach.

Mieszkam na Mazowszu więc jest płasko , lubię jazdę w różnym terenie , zdarza mi się wyskoczyć w góry'

miałem już kilka rowerów górskich rasowego maratończyka , sztywnego ścieżkowca i ścieżkowego fulla.

lubię poszaleć na singlach

Rower na którym najlepiej mi się jeździło był on one inbred o geometrii am/enduro , stalowy sztywniak z 140mm'wym widelcem i to była wypadkowa moich zainteresowań i warunków geograficznych.

 

Po dwóch sezonach na fullu i długich przemyśleniach pomyślałem o  nowym ht do am/enduro  skok amora 120mm-140mm lub full 120/120mm na kołach 27,5'.

Mam kilka typów ale wolałbym nie sugerować a raczej porozmawiać.

 

Było kilka podobnych tematów ale żaden nie rozwiał moich wątpliwości.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbardziej uniwersalnym rowerem jest rower crossowy - jest swoistym połączeniem roweru górskiego i szosowego - ale jak powszechnie wiadomo - jeśli coś jest do wszystkiego, jest do niczego. W moim odczuciu uniwersalny rower to górska rama HT o sportowej geometrii na kole 29 calowym. Zawsze opony/koła można zmienić. W rowerze crossowym - nie każda opona wejdzie - na te szersze czasem brakuje miejsca. 
Amortyzator w zupełności wystarczy 100 skoku, obowiążkowy wideł powietrzny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ubiegły sezon jeździłem na fullu 145/150mm i HT 100mm. Wczesną zimą zakupiłem reverba, a że miałem w międzyczasie awarię koła w fullu bujałem się na HT z myk-mykiem. Wrażenia świetne, rower zjeżdżał tylko minimalnie gorzej od fulla, a był o niebo efektywniejszy. Obecnie planuję wymianę obu rowerów na jednego HT prawdopodobnie 29", ze zjazdowym geo pod widła 120mm i z myk-mykiem. Z własnej woli nie wróciłbym już ani do zwykłej sztycy, ani do ciężkiego fulla, który tak naprawdę jedynie minimalnie pomagał w zjazdach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ubiegły sezon jeździłem na fullu 145/150mm i HT 100mm. Wczesną zimą zakupiłem reverba, a że miałem w międzyczasie awarię koła w fullu bujałem się na HT z myk-mykiem. Wrażenia świetne, rower zjeżdżał tylko minimalnie gorzej od fulla, a był o niebo efektywniejszy. Obecnie planuję wymianę obu rowerów na jednego HT prawdopodobnie 29", ze zjazdowym geo pod widła 120mm i z myk-mykiem. Z własnej woli nie wróciłbym już ani do zwykłej sztycy, ani do ciężkiego fulla, który tak naprawdę jedynie minimalnie pomagał w zjazdach. 

a masz coś konkretnego na oku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem :

Biorąc pod uwagę i Mazowsze i góry bardziej uniwersalny będzie sztywniak . Będzie on też zdecydowania lżejszy i tańszy (przy takim samym osprzęcie ).

Koła - 26" odpada z tej prostej przyczyny ,że raczej trudno teraz kupić dobry rower na takich kołach . 29" są ciężkie , ich zaletą jest duży wybór wąskich opon które przydadzą się poza górami .

Osobiście stawiałbym na koła 27,5" . Myślę ,ze to najbardziej rozwojowy standard . Moim zdaniem powstał dlatego , że wbrew natrętnemu marketingowi rozmiar 29" tak naprawdę poniósł porażkę . Ludzie nie rzucili się na te rowery .

Teraz producenci nie zostawiają wyboru , 26" praktycznie znika z rynku i zastąpi go właśnie 27,5 " .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 nie znikną na pewno ale nie o tym tyczy temat........

większe koła maja swoje niezaprzeczalne zalety ale 29' mnie ciągną ,skłaniam się ku 650b również dlatego że rower z 18' ramą i charakterystyce am/enduro na 26' kołach jest dla mnie za mały.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem najbardziej uniwersalny jest HT ze 120 mm amorem. Oponki zawsze można dobierać do określonych tras a ich dostępność jest bezproblemowa. Rower na większy kołach to większy kłopot w przewozach środkami komunikacji zbiorowej. Jeśli jednak bedziesz 2 kółka woził na 4 kołach to jest sens iść w większy rozmiar kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower uniwersalny to niestety kompromis. Czyli rower wybitny w niczym :)

 

Rower dobry w prawie wszystkim to sztywniak o małym skoku - XC lub ścieżkowiec - zależnie od preferencji.

 

Jeśli ze spektrum zastosowań wykluczamy bardzo szybkie jeżdżenie po asfalcie, sensowny będzie ścieżkowy full. Jakieś 120/120mm. można by powiedzieć, że to uniwersalny rower terenowy. Względnie - uniwersalny rower dla osoby nie ścigającej się.

 

Osobiście mam więcej rowerów i nie wyobrażam sobie już powrotu do jednego uniwersalnego. Jest trochę osób trzymających w stajni szosę i fulla. Dwa rowery bez kompromisów - jeden pożera asfalt, drugi pozwala wyszaleć się w górskim terenie. Polecam to wszystkim, którzy nie stronią od dłuższego asfaltu od czasu do czasu. Szosa nie jest droga w zakupie ani utrzymaniu. Mając jeden rower na asfalt, można drugi skonfigurować bardziej na teren (bez komporomisów w ogumieniu itd.).

 

Oczywiście dobór roweru (rowerów :P)zależy od rodzaju uczęszczanych tras i preferencji konkretnej osoby, więc to takie sobie gdybanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz parcie na sztywniaka, to bierz sztywniaka. Nikt za Ciebie nie wybierze.

 

Gdyby mi ktoś broń do głowy przyłożył i kazał wybrać jeden jedyny (one to rule them all - nawiązując do Twojej sygnatury ;)), wziąłbym sztywniaka na dużym  kole lub ściganckiego fulla 100/100 na dużym lub średnim.  Żeby wybrać full/HT musiałbym chyba rzucić monetą... na szczęście nikt mi broni do głowy nie przykłada. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Man, przecież dobrze wiem, że chcesz fulla ;)

 

Czyli jeżeli mówimy o rowerze uniwersalnym, chodzi o uniwersalnego fulla.

 

Czyli fulla, który dobrze zjedzie ale równie dobrze podjedzie.

 

Czyli fulla, który ma nieprzesadnie agresywną geometrię, efektywną zawiechę i jest stosunkowo lekki.

 

Czyli ścieżkowca, względnie coś do am (tu uczulam na terminologię - nasz ścieżkowiec to w USA jeszcze XC, a ichni trailbike to już nasze AM).

 

Czyli rower, który obuty w laczki 2,1 i z zakręconą zawiechą nie zamęczy na piaszczystym Mazowszu, a obuty w 2,4 i sztycę mykmyk pozwoli na tyle na ile pozwoli technika twa niewąska.

 

Czyli powiedzmy ok. 140-150 mm dla 26/27,5.  29 nie bierzemy pod uwagę, skoro cię nie interesuje (oczywiście niesłusznie, ale przemilczę ;))

 

Wybór jest całkiem niezły i w dużej mierze zależy od budżetu. Oczywiście im wyższy tym lepiej, chociażby dlatego że powyżej pewnej kwoty wchodzi carbon.

 

Moje typy:

 

http://beastiebikes.pl/bestiarium/display_product.php?pro=1&mod=1&id=157

 

http://horizonbikes.com/bikes/item/pivot-cycles/mach-57-carbon2.html

 

http://katalog.bikeworld.pl/2014/web/produkt/rowery/mtb_650b_full/canyon/38261/spectral_al_8_0

 

BTW, ja mam jeden rower, który spełnia wszystkie moje potrzeby, począwszy od tripów po mieście, przez las, po góry i to konkretniejsze.  Ale moje potrzeby nie obejmują toczenia się asfaltami jeżeli nie muszę, a jeżeli muszę to się toczę i idzie to na tyle sprawnie, że kwestia powiększania stajni nawet nie postała w mojej głowie.

 

Czyli wygląda, że od tej ostatniej zależy najwięcej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od tego co kto potrzebuje, uniwersalność wbrew pozorom, zależy od człowieka :)

Dla jednego uniwersalny samochód to kombi, dla drugiego SUV.

Ja po 3 dniach jazd testowych, postawiłem na nowego Trance'a 27.5. Budżet skromny dlatego jedzie do mnie w wersji 3, ale ma wszystko to co potrzebuje, dojazd po asfalcie mnie nie męczy, w dół idzie jak burza, a podjeżdża lepiej niż mój RR 8.3 i Anthem 26" kolegi. jedyne co pójdzie do upgrade'u to damper na jakiś z blokadą i drugi komplet opon na płaskie tereny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...